Renhorn
Kan man ge hunden renhorn som man hittat liggandes på fjällen?
Annars får du gärna sälja till mig! 😊 Borde visserligen inte vara så farligt att ge hunden men dem är mycket snyggare som inredning ;)
@adventuresofnavi | instagram
#1 Eller till mig! Jag vill göra knappar. 😎
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Haha jag som hade tänkt dra omkring på dom is skogen xD
Absolut går det att ge.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#4 åh vad bra! Jag hitta även ett rådjurshorn i skogen igår, antar att det är ok att ge också? (Fast katten har redan lagt slag på det som liggunderlag xD)
Skicka till mig - skicka till mig 😃😉
Jag borde göra karriär på att leta horn i fjällen/skogen märker jag! xD Gick och leta älghorn varje år som liten minns jag, riktigt mysigt va det :p
Absolut - är du billigare än Tuggmästaren på horn, så har du en köpare i mig 😃 Jag har länge velat köpa, men känner inte riktigt för att ge dom priserna som dom tar.
Fast lite fuskigt är det. Jag har gått i våra rådjurs- och älgtäta skogar i 15 år men aldrig hittat ett horn 😂 Bara halvruttna benrester…..
#9 du skämtar!?! Jag har hittat massor med horn genom åren :o Vet att det finns åtminstone ett älghorn i garaget, får ta och leta upp vart de andra kan vara också :p
Nej, jag skämtar inte alls. Jag lovar att även mina hundar skulle tala om för mig om dom hittade - men det vete katten vart klövdjuren fäller sina horn - inte här i alla fall 😃
Jag kanske får ge mig in i värsta/mesta område där rådjuren ofta samlas och sover på nätterna - fast just där kryllar det av älgflugor på hösten 😮 skyddsdräkt behövs
Haha, oj vad populärt det var. Labben kom hem med några rådjurshorn varje år, hon tyckte det var mumma. Om rådjurshorn är lika poppis vet jag var det finns ;D
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Så underligt :p Vi gick i Dalaskogarna och plockade älghorn som svamp (inte riktigt men nästan xD) Du får ta på dig skyddsdräkten och hoppas på att hitta nog med horn för år framöver ;p #13 skippa svampen i år och satsa på hornen istället låter det som :p
Hur gör ni för att hitta hornen? Är det i någon specifik terräng man hittar dom? För jag har gått i skogarna sedan barnsben och inte hittat ett skvatt.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#15 bara vanlig skog som du plockar bär och svamp i. Rådjurshornet hitta jag när jag la ut ett spår igår. Vad jag minns från när jag va liten är att hornen hade en speciell lukt, antagligen då de är nytappade.
Jag hittar ofta horn i markerna jag går i, finns gott om rådjur men även älg längre in i skogarna.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
De brukar bara ligga där, i blåbärsriset ungefär ;) Har aldrig tänkt på det, det var bara labben som gjorde :D
Har letat efter renhorn sen i November. Antar att jag inget hittar bara för att jag verkligen vill ha 😐
@adventuresofnavi | instagram
När brukar rådjuren tappa sina horn ? så jag vet när jag ska börja leta på allvar alltså 😃
#20 i november tappar rådjuren sina horn :)
Hälsningar Emma & Kardemumma
Vila i frid Bianca, Wilda & Mulan
#21 - oh, då får snön vänta lite 😃
#22 Eller så väntar man till snön smälter och hornen dyker upp 😉
När tappar älgar och renar då?
Här hemma har jag 3 älghorn och 4 renhorn uppe på garderoben. Skulle gärna sälja dem men de är så sjukt stora och långa så de skulle inte få plats i ett kuvert :P
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
#24 Under januari/februari tappar älgen och renarna tappar sina lite olika. Renkor som har dräktiga tappar sina efter kalvningen, honor som inte är dräktiga kan tappa sina när som helst (inte så säker när dem tappar men det är i alla fall tecken på att dem inte är dräktiga) och sen tjurarna tappar sina efter brunst perioden som är ligger i september :)
Du får sätta upp hornen på väggen, har satt upp mina två renhorn som jag fick på min praktik och det blev riktigt snyggt på väggen. Skulle vilja ha flera horn och sätta upp men bor rätt så dåligt till för att det ska finnas mycket vilt med horn :P
#25 Tack! Så då borde man hitta här då. Kom på att jag hade ett minilitet horn också, bara 30 camlångt!
Jag har redan fullt på mina väggar hehe.
// Linah
Gerbilsidan
Här är mina två renhorn + rådjurshornet (fick inte med mig älghornet upp den här gången) Hundarna är väl inte jätteimpade direkt xD
# 8 Jag beställde häromdagen ett tugghorn hos Vildhunden.se efter att ha kollat runt efter priser på nätet. Kan varmt rekommendera sidan, de har fri frakt så det blir mycket billigare än hos tex tuggmästaren. Just nu är det extrapris på ett par horn också. Nu är grabben här salig för han fick även ett mintben som gåva, fint inslaget och personligt lapp samt snabb leverans. En butik jag inte ens visste fanns. Ville bara tipsa om dem så de förhoppningsvis får fler beställningar. :)
# 27 Ser coola ut sådär naturella och osågade.
Ni menar alltså att man kan hitta sånt i skogen? Vanliga skogen? Eller måste man iväg till nån urskog som är omöjlig att hitta? Jag har då aldrig sett minsta horn nånsin i skogen. Ligger dom på marken? Kan man hitta när som helst på året eller käkar typ vargen upp alla om dom får ligga?
minavitas.wix.com/kennel
#31 Vanlig skog, så länge det finns rådjur och/eller älg så finns det horn :) Under hösten va det vi leta när jag va liten
#31 Ja, vanlig skog. Kolla där det ligger stora träd, för att älgarna kliar av sig hornen på träden, så tänk att det ska hålla för en älg att klia dem.
Kolla också om du ser märken på träden, då är de lättare att hitta :)
// Linah
Gerbilsidan
För mig ang rådjur: Inte ens skog, bara landsbygden där det finns buskar, en dunge… Där rådjuren gillar att vara, nära fält de kan gå och beta på. För älghorn blir det ju skog, men häromkring finns mycket skog inte långt från stan. (I Varbergstrakten, tror inte vi har ren så här långt ner.)
De finns mycket rådjur i mina skogar! måste gå på horn jakt!
Måste ut o leta. Vet inte hur mycket älg vi har här men rådjur finns så det räcker o blir över
minavitas.wix.com/kennel
Så underbart hur den här tråden har utvecklats till att alla ska ut i skogen och leta horn! :D
#37 Haha ja, jag och hundarna ska också göra det snart!:D
// Linah
Gerbilsidan
#38 awesome! Alla måste visa upp sin "fångst" här sen! xD
#39 absolut, måste bara hitta en lämplig skog först! Är löjligt rädd för prasslande ljud så hundarna måste följa båda två haha!:D
// Linah
Gerbilsidan
Igår var vi på horn jakt, men vi hittade ingenting :( Vi får väl fara sen igen!
// Linah
Gerbilsidan
#41 skam den som ger sig ;)
#42 Haha ja, jag SKA bannemig hitta fler!
// Linah
Gerbilsidan