Vikt-tråden
Mycket prat om vikt nu, vilket är väldigt vikt-igt xD Jag tänkte att det kunde vara bra att ha en "vikt-tråd" för våra hundar. Har själv en tik som behöver gå ner i vikt men det går seeeegt. Så i den här tråden kan vi uppdatera med vikt och stödja varandra/komma med tips för vikt nedgång, vikt uppgång och att helt enkelt hålla hunden i bra hull. Sansa har efter kastrering gått upp mycket i vikt. Innan kastrering så vägde hon 1,9kg och var då i bra hull. Efter kastrering gick hon upp till hela 2,5kg! Jag skäms otroligt mycket för att jag lät det hända. Många sitter säkert i en liknande sitts där de tappat kontrollen över hundens vikt och skäms så otroligt att de helt enkelt sopar det under mattan utan att dela med sig för att få råd och tips, eller helt enkelt bara lite stöd. Hundägare har ju en tendens till att dömma snabbt så att säga och direkt dömma ut någon med en fet eller otroligt smal hund. Men nu tänkte i alla fall jag dela med mig för att förhoppningsvis få lite tips och motivation :) Idag vägde jag Sansa och då vägde hon 2,4kg, det går åt rätt håll men jag hade hoppats på en större viktminskning efter en vecka i fjällen. Nu har vi dock hunnit vara hemma i en vecka så risken är väl att hon gick ner mer i fjällen men att hon sedan lagt på sig igen. Jag skulle vilja få ner henne på 2/2,1kg för att sedan avgöra om hon bör gå ner ännu mer. Hon behöver bygga på muskelmassa också vilket ju ökar vikten så det känns som ett vettigt mål. Eller vad tycker ni? (Dela hemskt gärna med er om era egna/en bekants hundar)
Jag har ett problem som är tvärt emot ditt min mellanhund är i enormt behov av att gå upp i vikt. Just nu är det så illa så att jag nästan skäms när jag ser henne, hon har alltid varit en lätt underviktig hund, men förra hösten drabbades hon av magomvridning och tappade fyra kilo av efterdyningarna (illamående av morfinet, ont i magen för att äta, strikt diet osv).
Så jag sitter med en tik som uppskattningsvis borde ligga på ca 28 kilo och hon väger 23,5. Alla medicinska orsaker är uteslutna det är bara det att hon inte vill äta nog för att gå upp i vikt.
Men det är bara att kämpa vidare, hon är ju sig själv i humör och beteende det är bara det att hon ser ut som en skrika, men upp i vikt ska hon i alla fall om det så är det sista jag gör. Lycka till med din flicka.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#1 det lät inge vidare, hoppas hennes aptit ökar så hon börjar äta mer. Har hon mycket energi? Tack så mycket! Lycka till med din också^^
#1 När min kompis hund var lite för smal så började hon att ge henne en matsked olja i maten och köpte ett energirikt torrfoder och efter ett tag gick hon upp till normalvikt igen, nu har hon desvärre börjat bli lite för tjock men det beror nog mer på brist på motion tyvärr. Finns ju andra saker som man kan ge som är fett, fisk och kött till exempel.
Jättebra ide! Som viktväktarna, man hjälper varandra! Bra att inte dra ner vikten för snabbt. Första tiden, veckan förloras mest vätska och din tjej är ung. Fick du dietfodertips efter kastreringen? #2 din hund måste ha satt matintag i samband med magsmärtan!
#1 Hon har hur mycket energi som helst, det är bara vid aptiten det tar stopp. Och då har vi prövat alla möjliga foder, från billigt torrfoder som Axess till färskfoder VoH, Bravo, Klass osv. Nu har vi hittat ett foder (Standardt Extra) som hon äter, men hon äter ju tyvärr inte nog av det. Men vem vet, vår äldsta var också petig och underviktig i den åldern och hon började ju bara plötsligt äta en dag. Kanske blir det samma sak med Tesla.
#2 Just nu tillsätter vi blodmjöl för att öka aptiten och ger henne märg för extra fett, men olja ska vi pröva, tack för tipset =)
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Vår vuxna hund är i bra hull, men har där i mot bestämt mig för att få henne riktigt ordentligt vältränad så har sätt ihop ett träningsschema. Vi drar med cykeln 3 gånger i veckan runt 5 km + uppvärmning/nedvärvning, kör intervaller i backe en gång i veckan och går allmänt mycket med klövjeväsa och benviktsmanschetter. Sedan så simmar hon så mycket hon får och vi tränar en del på balansboll. Vi tycker det är väldigt roligt båda två! 😃
// Nadja
#5 Har du provat att ge henne kött? Kanske gillar hon det bättre?
#7 Vi har prövat rått kött i alla dess former, ratas lika mycket hon tar några tuggor och sedan tycker hon att det är nog. Kyckling är det som fungerat bäst, men det är ju rätt magert kött och hon kan ju inte leva på enbart kyckling. Vi har prövat inälvor också, samma sak där några tuggor och sedan är hon nöjd.
Märkligt nog så är hon däremot väldigt godisfixerad 🤔 men godis kan hon ju inte heller leva på.
#8 Om du testar att ge henne fet mat/kött eller fisk skuret i bitar som godis då? Då kan du ju bara säga några trix och så ger du maten som belöning? Och så gör du så tills hon tröttnar flera gånger om dagen. Fast då måste man iof ha mycket fritid 😅 Men det kanske är värt att prova iaf så ofta du kan?
#4 Jo jag hoppas att det ska hjälpa lite att ha stöd från andra här. Ibland kan det kännas så hopplöst :/ Jag fick inga direkta diet tips utan de sa att jag kan behöva byta till ett light foder om hon går upp mycket. Nu får hon ett light foder som jag egentligen inte har speciellt bra koll på för att vara ärlig, men det är helt klart det foder som hennes mage har funkat bäst på av de jag testat. Är därför inte jättesugen på att byta igen :s
Min tik väger 28,6kg och hon ska nog inte göra det, hon är 60cm i mankhöjd, en blandras mellan schäfer och labrador, istället för att byta foder har jag gett en aning mindre foder, och godis har jag svårt med. Vad finns det för godis som är snålt på fetter? Hon gick upp i vikt när vi började på hundkurs så det var nyligen. :/
#11 Torkad lever är väl rätt fettsnålt? Det känns som att det borde vara det. Jag har turen att min hund är galen i gräs, särskilt om hon får det av mig så jag kan plocka ett grässtrå när ci är ute och ge det som godis :P
#12 Skulle skriva kyckling men skrev lever istället, haha Torkad kyckling skulle det alltså stå
Haha jag har gett upp 😃 Min hund väger 18 kg. Skulle väl väga kanske 15-16. Men det är omöjligt. Hon äter veterinärens bantningsfoder, lika mycket som en hund på 12,5 kg ska äta och ändå går hon inte ner i vikt! Hon är kastrerad så det är därför. Nu har hon visserligen vilat i 3 månader pga skada men med tanke på hur lite hon äter och vilket foder hon äter så borde hon ha gått ner ändå.
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
#13 haha får testa att koka upp kyckling och sedan stoppa in i ugnen då :D Har gjort det förut, tänkte bara åhnej när du skrev lever för det kräks hon av.
Godis vid träning är verkligen ett problem för mig också. Iom att Sansa är så liten så blir det mycket snabbt :/
#14 det är ju viktigast att hon mår bra, med tamke på storleken så är det ju inte katastrof med ett par kg för mycket. Hur länge har du kämpat för att få ner henne i vikt?
Nervöst skall, vill du ine byta foder så ge henne bara mindre av det vanlig. Vad är det du ger henne för något?
Shetland sheepdogen jag sköter om är 34 cm hög och väger 10 kg. Hon ser nätt ut men ska försöka få lite mer muskler på henne, någon som har några bra tips ? 🙂
Simning är inte något hon gillar, tyvärr. Så tips om något som är på land! 😉
#19 hon får detta foder: https://animail.se/alggutten-senior-light-4-kg.html Jag tror en stor del av problemet är vad hon får utöver maten under träning och vid sidan om dock :s
#20 terräng träning ska vara bra för att bygga muskler, ut bland riset och över stockar mm :)
#22 Ok, har du funderat på att barfa? Då kan du dela upp måltiderna så att hunden får sin vanliga mat som godis också. Om du är ok med att ta med rått köttkross ut. Jag brukar ta med I en liten plastpåse. Nu är inte min hund kastrerad ännu men hon får alltid mindre än vad hon ska äta till luch/middag så får hon resten av kalorierna som godis.
#23 barfa känner jag mig inte bekväm vid då jag inte har kunskapen för det tyvärr :/
#24 Man kan köpa färdig barf som mush :)
#25 som det är just nu så kommer jag ha svårt att ha annat än torrfoder då jag inte riktigt kan ta mig till affär med färsk eller barf. Är inte säker på att hon skulle uppskatta det heller, hon brukar inte va speciellt förtjust när hon får rått kött. Helt ärligt så har mina hundar fri tillgång till torrfoder, innan kastrering va det inga problem utan de åt va de behövde och inte mer. Jag tycker inte att Sansa äter så mycket utan jag har fått för mig att det är när hon får smaka lite ost osv som är stora boven. Jag gav tidigare Taste of the Wild vilket ska va ett av det bästa torrfodrena men hennes mage gilla inte riktigt det fodret tyvärr. Jag är inte helt emot att försöka med nytt foder som är nyttigare, det är främst för att jag har sluppit de problem hon hade tidigare som jag liksom nöjt mig med det här fodret.
Stella väger 9kg, vill ha upp henne 1kg ungefär. Ska köpa en klövjeväska och gå i skogen så hon får lite mer muskler också :) ska såklart ta det lugnt i början och öka successivt.
#18 Har försökt banta henne cirka ett halvår xD

Kennel Flatian's 
#28 Tycker hon ser fin ut i hullet på den bilden! Men det är nog farligt att anta att alla överviktiga hundar ser ut som stoppade korvar, har sett sånna skräck exemplar ute på promenaderna :/
#29 Ja, hon är inte superfet. Fysioterapeuten tycker det, men jag gillar inte henne. Hon är ju uppdragen i midjan och sådär, så såååå fet är hon inte. Men hon har lite väl tjockt fettlager över revbenen. Det är det som är det knepiga.. Tror hon är byggd så bara.
Kennel Flatian's 
Va hos veterinären med Sansa idag för att kolla ögonen så jag passade på att fråga om vikten också :) Idag vägde on 2,3kg, alltså har hon gått ner ytterligare 0,1kg! Är medveten om att hon gott hade kunnat gå ner mer än det på den här tiden men jag är så glad att det går åt rätt håll :) Vetten trodde hon skulle behöva gå ner ungefär 0,3kg för att hamna på sin ideala vikt. 2,0kg får alltså bli vårt mål!^^
Arrak var i ganska fint skick när han kom - men 1,7 kg ner sen han kom har inte skadat det minsta. Nu ligger han på 26,3 kg, dock inga muskler alls än så länge, och helt underbar!
På bara 1,7 kg så ser jag skillnader, i en nättare, smidigare och mer energisk hund. Känns underbart!
#33 åh vad kul med en sån skillnad :D Hur länge har du haft han?
#34 Mamma tycker att jag svälter honom, och ibland måste jag ju erkänna att jag oroar mig också - men det är väl främst för att ögat är vant vid hundar som är så feta att de typ rullar fram, och när jag ser skillnaden i honom så blir jag lite stärkt :D
Sen midsommarhelgen, typ, så någon månad! :)
Själv har jag en jackistik på två år som alltid varit för smal. Hon är ca 26-27 cm hög och väger just nu 4,9 kg, och det är ändå ett par hekto mer än vanligt. Hon känns lite för vass i bakre delen av ryggen. Jag har gett henne extra kraftigt foder, försökt göda henne med ister och smör, avmaskat för säkerhets skull men inget har hjälpt. Vad jag kan se är hon frisk, så jag tror inte det beror på nåt tarmproblem (jag är nog extra uppmärksam på sånt eftersom förra hunden hade en tarmsjukdom). Det är lite trist, på många utställningar får vi höra "hon behöver mer massa". Men det går ju inte…
Hugo gick upp mycket i vikt efter kastrering. Från att ha kunnat äta hur mycket som helst utan att gå upp något alls till att gå upp så fort han ser mat i princip. Förra våren såg han ut som på bilden till vänster, vägde ca 30 kg där. Efter sommaren såg han ut som på bilden till höger, då vägde han ca 26 kg. Nu väger han 27 och siktar på att få ner han iallafall 2 kg till. Mycket motion får han, b.la. springa i högt gräs, uppför backar, simträning och så cyklar jag med han. Han är rätt kraftigt byggd så 25 kg skulle vara ganska lagom för han.
Jag gjorde ju en vikttråd om min pekingese med artros som inte vill simma, well han springer när han orkar för att han vill och han går på smärtstillande och verkar klara sina små springturer bra så länge han får lägga sig och vila när han behöver det.
Det har då fungerat iallafall. Idag fick jag på honom hans gamla sele som blev för liten för honom. Nääästan för tight men den satt ändå bra. Att få lilla runt på inhägnade tomten och få promenader och få springa då han känner för det har gjort skillnad på honom, och hårdare koll på vad han äter egentligen (inget mer godis m.m.)
Trodde det var päls som luras men det är vikt som försvunnit ändå därunder så woho för det. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi försöker just nu både Corinne och jag komma igång igen med träningen då båda har samlat på oss några "trivselkilon" efter att Sheila (Corinnes bästa kompis som har funnits i hennes liv sedan valp och min första hund) fick somna in. Det är otroligt svårt att komma igång igen då båda känner lite "nä jag orkar inte" eller "nä gud vad jobbigt att röra på sig".
Just nu tar vi babystapes, istället för att börja springa igen har vi utökat promenaderna istället och försöker gå på så olika ställen som möjligt så det blir lite variation för oss båda.
Vi ska även pröva oss på att cykla lite ute i skogen på kvällarna eftersom damen vägrar springa när man släpper henne lös, Corinne har inte riktigt fattat att hon faktiskt är en vinthund. 😃
Komma iväg och simma ska vi också, vi har ett kort så vi kan faktiskt vattentraska och simma när vi vill. :P
Corinne är lite jobbig med vikten, hon väger 16,5kg utan muskler och jag vill få upp henne till 18kg igen då detta är hennes idealvikt när hon är fullmusklad eller hur man nu ska säga.
Både Corinne och jag måste rappa på med träningen (vi skyller trots allt på mattes lathet) till våren för då är tanken att vi ska ut och vandra. 🙂
- Nederlandse Kooikerhondje -
Har en Rottweiler som ibland varit lite i tunnaste lagret. Hon har en galen ämnesomsättning och åt redan som 12 veckors valp 12dl foder om dagen. Ändå såg hon lite väl smal ut. Inte mager, men för smal. Nu när hon är 15 månader så är det betydligt enklare att hålla vikten på henne. Hon går upp och ned väldigt lätt, så man får nästan kolla varje morgon om man tycker att hon ser tjock eller smal ut idag och ska ha mycket eller lite foder :P
När jag var hos vetrinären och röntgade henne för några månader sedan så sa kvinnan, "Hon är kanske lite tunn, men OJ! vilka muskler hon har."
Just nu är hon i perfekt hull! Och hon behöver dessutom äta mycket mindre mat för att hålla sig fin. Man ser inte revbenen, men de känns.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Sasha gick också upp mycket efter kastrering! Hon vägde ca 26-27 innan och efter ett tag vägde hon 32-33 kg… Nu har hon dock äntligen jobbat bort de extra kilona med hjälp av mindre mat och lågkalorifoder. Motion har hon alltid fått i massor… (Den första bilden där hon ligger på asfalt är ca 2 år sedan dvs 1 år innan kastrering, andra är när hon var "överviktig" och sista är en bild från gårdagen :) )
Hälsningar Sasha, Zally och mig!
Har kommit på vad som troligen hjälpt Andy mest, att han flera timmar per dag får vara i inhägnade gården och vandra fritt mellan sol och skugga och älskar att vara där. Apache är där mest hela dagen då han är rädd för att vara inomhus och Ixxi joinar dom ibland i några timmar och bara tittar på saker och vandrar runt. All rörelse är ju motion så det har nog hjälpt Andy i hans viktnedgång även om det inte är lika aktivt som en riktig promenad. :) Han är väl ute ca 4 timmar om dan för han älskar det så mycket såhär års!

Tagen från dörren

Tagen från andra sidan staketet
Tips med godis är att bara ge halva maten och sen har halva maten till träningen
#43 Funkar bara om hunden är motiverad att arbeta/träna till mat, min gris är inte. :) Godis ja men mat nej. Så har inte tränat honom alls just då jag skurit ur godis ur dieten.
#37 vilken skillnad! :o Är cykling ett bra sätt att få ner hunden i vikt? Sansa är ju inte groteskt överviktig så det här med att slita lederna tycker jag inte borde vara nån fara.
Min äldsta Storpudel Dafne har alltid varit smal men sista tiden gått ner en del och det hjälpte ju inte att hon blev magsjuk i somras så hon gick ned lite till… Om jag minns rätt så väger hon nu ca 18-19 och börjar nu få tillbaka sitt hull :) fortfarande revben och kotor som sticker ut här och var men hon går sakta men säkert upp! Hade hoppats på lite viktuppgång efter kastreringen men icke. Nyx hade också behövt gå upp lite men dock i muskler bara, så jag fettar Dafne och tränar med Nyx. Blir nog bra detta! :)