Min hund kissar inne
Hej!
Jag har ett problem. Jag har en pomeranian hane på ca 2,5 år. Det som är problematiken är att han kissar inne. Vi kan ha varit ute och gått i en timma, kommer in igen och det tar 5 minuter så lyfter han på benet. han kissar även inne stundtals på natten. Han har ingen urinvägsinfektion. Detta beteende går i vågor, det kan gå någon vecka utan att han gör såhär. Vad gör jag åt det här?
Till saken hör att han bodde på kennel till han var 7 månader och där hade han kisskydd på inomhus vilket han kissade i naturligtvis. Det känns på ett sätt som att han aldrig riktigt har blivit rumsren fullt ut.
Börja om från början - din hane pinkmarkerar revir och du måste tala om att det inte är okej.Pisskydd på när du inte har fullständig uppsikt på honom och när du kommer på honom som måste du "tala om" att det är absolut inte okej att pinka inne. Hur du gör det och hur "hårt" du får tala om det, beror helt och hållet på hunden. Vissa behöver bara en liten tillrättavisning och andra behöver en mer rejäl (aldrig slå givetvis) - men budskapet måste gå fram.
Tyvärr ett vanligt problem hos vissa småhundsraser, så du kan få jobba hårt och ändå inte lyckas fullt ut.