När börjar man uppfostra valp?
Som rubriken lyder. Valpisen är drygt fyra månader. Har inte fostrat på honom hittills. Inlärning och avledning men inte särskilt mycket uppfostran än så länge. När ska jag börja säga åt honom när han bits eller gör andra saker som han inte får?
Jag börjar direkt stort sätt när valpen kommer :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nästan direkt valpen kommer hem 😀 första- tredje dagen beroende på valp och situation.
Själva bitandet på människor eller inredning tillåter jag inte alls.
Jag börjar utan tvekan dag 1. Inte så mycket med tillsägelser, men det är för att jag öht undviker sådant i hunduppfostran, så länge jag inte har ett kommando för att avbryta saker då som är inlärt som något positivt för hunden.
Jag försöker redan från dag 1 se till att valpen går ok i koppel när den är kopplad, försöker hålla den från att tugga på otillåtna saker och istället ge den bra saker att tugga på och kommer från dag 1 försöka lära in "lek ute, lugn inne".
Det enda jag medvetet väntar med, det är inlärning av tricks och tävlingsmoment. Vardagliga lydnadsgrejer, det kör jag på med direkt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Om jag skulle säga nej varje gång han biter i något så skulle jag inte kunna göra något annat. Känns svårt att skapa en relation med hunden då. Jag byter bara mot en leksak. Ni menar att jag ska säga nej varje gång han biter i fel saker?
#5 Man måste vara konsekvent, slutar itne valpen: ta bort den eller distrahera med annat. Hunden måste lära sig ordet nej för att förstå det
#5 Vad för saker är det han biter i? Kan du inte plocka bort dem helt eller skaffa någon typ av valphage som han kan vara i när han behöver vara inomhus och inte kan koppla av riktigt?
---------
Ja jag distraherar. Det har jag gjort hela tiden. Jag syftar på att använda nej eller på annat sätt markera att något inte är okej. Om han vill ha uppmärksamhet när vi sitter och äter ignorerar jag bara och det har funkat bra. Det jag tänker på egentligen är att han biter när han leker och är uppspelt. Har små syskonbarn som älskar honom men jag vågar knappt låta dom träffas för att jag är rädd att han biter dom när han går upp i varv.
#8 Naturligt att valpar biter i saker och när de busar. Men går han upp i varv, avbryt och ta ut hunden.
#8, om du lär in att "Nej" betyder tex "ta leksaken och kom till mig" eller något liknande, då finns det inget som hindrar att du sedan säger "nej" så fort han gör något olämpligt. Att börja säga nej utan att först ha lärt hunden vad den ska göra, det leder ofta ingenstans.
---------
Från första stunden valpen kommer innanför dörren är det uppfostran som gäller
Såg ett youtubeklipp där en tjej gjorde så att hon lärde hunden att nej=titta på mig. Vilket då ska fungera i alla situationer. Så fort jag säger nej så ska hunden titta upp på mig. Hon använde klicker. Vad tror ni om den metoden?
Från dag 1! :)
#12 Njae kan tänka mig att det stöter ihop med kontaktövningar isf. Jag vill att Navi tittar på mig i positiv bemärkelse, ger mig ögonkontakt, typ när jag säger hennes namn.
@adventuresofnavi | instagram
#12 Om man använder den här metoden så blir ju inte ordet nej något negativt. Problemet är att det blir ett alternativ att strunta i ordet nej. Hunden kan väga fördelarna mot nackdelarna och skita i det om den känner för det. Ordet nej ska ju vara ett krav snarare än ett alternativ. Vet inte riktigt hur jag ska lära in det på ett bra sätt.
#14 Med Navi tränade jag: Sa nej om hon var jobbig, när hon slutade klickade jag och berömde. Så har hon lärt sig iaf men det är ju klart olika från individ till individ.
Då behövde du ju inte lära den nej egentligen. Sån var min gamla Collie också. Han gjorde liksom oftast rätt utan att jag behövde lära honom. Men den här valpen skulle aldrig sluta med något bara för att jag säger nej. Och när man googlar blir man ju mörkrädd… De flesta metoderna verkar gå ut på att man ska provocera valpen med flit och kasta sig över den och man har lyckats när den ser riktigt skamsen ut. Det är jag inte intresserad av så jag efterlyser en bättre metod.
#16 Nu förstår jag inte riktigt ^^ Jag har ju lärt henne att nej betyder sluta?
#17 Hur gjorde du när du lärde in kommandot?
#18 När hon var jobbig så sa jag "Nej" lite tydligare än jag säger andra saker så slutade hon. Då klickade jag och berömde.
Jag börjar från första dagen i princip. Biter min valp mig så piper jag till och han slutar direkt. Vid överdrivet nafsande är min valp trött så då lugnar jag ner honom, lika om han är väldigt uppspelt. Min valp har även sovtider, då "nattar" jag honom och låter han få sova ett par timmar, han sover så länge som han själv vill. Sömn är det allra viktigaste för valpar och min spårar ur totalt om han inte får sova sina timmar varje dag men dom kan ha svårt för att själv lägga sig och sova.. lite som barn så hittar dom på allt möjligt bus för att inte somna ;) hehe
#19 Det är lite det jag menade. Min valp skulle aldrig sluta bara för att jag säger nej. Kan lika gärna säga banankontakt det förstår ju inte han. Hur ska jag lära honom vad nej betyder egentligen?
#21 Säg det i en annorlunda ton så ordet blir intressant. Mer intressant än det han/hon gör för tillfället :)
Lite så man lär in vad som helst :) När vi lärde henne skall hetsade jag henne med ordet tills hon skällde. Då berömde jag. Tog inte lång tid innan hon förstod :)
Men just nej; låt oss säga att valpis gnager på soffan. Säg nej i en annorlunda ton så valp blir nyfiken opch då slutar valp per automatik för att tänka eller reagera. beröm direkt. Repeat.
Ordet nej har jag börjat träna nu när valpen är 5 månader När han va yngre och tex försökte äta upp den andra hundens mat så höll jag bara bort valpen från maten Nu lyssnar han mer och är lite lugnare så jag har lagt in ordet "nej" samtidigt som jag håller undan honom. Han har lärt sig ordet snabbt När dom är små och bra busar runt nästan utan kontakt så är det verkningslöst att försöka träna in ord. Dom behöver mogna lite för det, tycker jag.
#12, tycker jag låter som en jättebra idé :) (och det är precis det som naviifax också verkar lära in)
---------
#25 På ett sätt ja men jag kopplar inte ihop "nej" med att hon ska titta på mig. Hon tittar på mig när jag säger hennes namn 😃
#25 #26 Ja det verkar ju vara samma metod egentligen. Att hunden tittar på en handlar nog mest om att förknippa ordet med något. Spelar nog inte så stor roll egentligen. Jag tänker dock att nejet inte ska vara förhandlingsbart. Det ska inte bygga på att hunden är tillräckligt sugen på godis.
Men verkar det inte lite fel att koppla ihop ögonkontakt med ett förbud? Men jag kanske tänker fel.
#28 Som jag förstår den så handlar den metoden om att avbryta ett beteende snarare än ett förbud. Men det känns ju lite som en nödlösning istället för att lära hunden att den inte får göra något.