Gnider sin rumpa mot just mattan..
Vi har inte haft matta i vår lilla lägenhet innan men vi har skaffat en stor matta nu och hon har börjat gnida sin rumpa mot den, hon har aldrig gjort det på sängen eller någonannanstans förut utan det började med mattan hon är inte heller smutsig där bak eller något utan hon bara gnider sig där emot, vad kan det bero på tror ni?
Det kliar väl…så gjorde våra hundar också ibland. Gled fram lixom. Helfräscht. :-)
#1 jo klart det kan klia men hon gjorde det aldrig innan mattan..🤪
Hon kanske har svårt att tömma sina analkörtlar själv? Mina tömmer inte av sig själva så de behöver lite assistans och de brukar visa det genom att kasa över mattan :)
#3 vad är att tömma analkörtlarna och hur gör dem det och hur märker man det? mattan luktar ingenting iallafall
#4 De har två små körtlar i rumpan som det luktar rutten fisk om ifall de töms. Normalt sett tömmer de körtlarna själva när de bajsar men vissa behöver hjälp med det, andra får inflammation och då måste man operera bort dom. Kliar det i rumpan/körtlarna så kan de bland annat kasa på rumpan. Vår ena hund gör det ibland men eftersom vår andra hund har problem att tömma sina körtlar själv vet jag hur det känns när de är fyllda. Den hunden som kasar på rumpan ibland har inte problem med sina körtlar. Du kanske tycker det är lite äckligt, men prova att lyfta på hundens svans och känn på sidorna av rumpan, känns där två små kulor så är körtlarna fyllda och kan behövas tömmas.
Tror inte hon har problem med det de borde ha märkts innan då och har inte känt någon lukt :P
#6 man behöver inte känna nån lukt. det är ju uppenbart att någonting irriterar rumpan på din hund och analkörtlarna är ett rimligt alternativ. Kolla upp det asap, annars kan det med tiden bli infekterat och krävas operation och därmed sövning = väldigt mkt dyrare än att göra det nu när det räcker att veterinären stoppar in ett finger och tömmer. ring och fråga. :)
"På natten är alla katter svarta"
#7 Asså hon gör det inte ofta det har hänt någon gång sen vi skaffade hem mattan annars har jag aldrig sett henne göra något. Jag personligen tror inte det är något problem har kollat upp och hon har inga andra symptom. om det skulle bli värre kan jag ringa och rådfråga veterinär.
En hund jag känner kanar alltid på mattor, har gjort de sen hon var valp, inget fel på henne enligt flera olika veterinärer, hon bara kanar ibland och de är på just mattor.
#9 Mjo känner lite samma sak sett flera hundar som gör så, kanske skönt/roligt o klia sig lite ;)
Tja, det kan ju även vara så såklart! Men kanske kan vara värt att kika över analkörtlarna ändå lite för säkerhets skull? Om det är dom som spökar är det väldigt obehagligt för hunden och de gnider sig för att bli av med den jobbiga känslan..
#11 Jag tror som sagt inte det är det då hon inte har några andra symptom förutom att hon 1-3 gånger med långa mellanrum kliat sig lite på mattan hon har även rullat runt på den hon verkar tycka den är mysigt allmänt skrev mer detta inlägg för att se om andras hundar gör det för jag har sett såna youtubevideos på friska hundaer :P
Våran lilla blandras hane gör det då och då, men det beror på hans analsäckar. Han har fått åka till veterinär och tömma dom några gånger.
Det är lika med han, han kan gnida sig någon gång då och då bara. Logiskt är väl att han försöker tömma dom när han gnider, sen när han bajsar så kanske dom töms av sig själv lite grann så känns det bättre. Men sen återkommer gnidandet ibland. Förmodligen blir dom nog inte riktigt helt tömda, vilket irriterar och som leder till att vi får tömma dom.
Jag hade hållt koll på analsäckarna om jag var du, kännt efter dom dom känns fulla och annars åkt till veterinären.
#12 Synd att du inte tar emot råden eller avfärdar dem som ges i din tråd. Det är en väldigt rimlig gissning och absolut värt att kolla även om det är lite äckligt. Det finns inte massvis med symptom, rumpkanande räcker. Mattan är grövre än en säng eller ett golv och kliar därför bättre i rumpan :)
@adventuresofnavi | instagram
#14 Vadå Synd att jag inte tar åt mig av råden "avfärdar dem"? detta är just varför jag inte längre skriver så mycket på hund.ifokus :)
citerar mig själv tidigare i tråden "har kollat upp och hon har inga andra symptom. om det skulle bli värre kan jag ringa och rådfråga veterinär." är det att jag inte tar emot råd eller avfärdar? dessutom känns dem inte fulla.. Hon har kliat sig en gång nu och dem andra gångerna var för en månad sen och det var 2 gånger alltså 3 gånger sammanlagt jag har koll på min egen hund och som jag redan sagt (måste tyvärr upprepa mig) så kommer jag ringa och rådfråga veterinär om det blir värre…
Detta blir sista gången jag ställer en fråga på hund.ifokus ;) jag läser här ibland osv men för att ge er i tråden lite bakgrund så när jag var ny hundägare sprang jag här på hund.ifokus och "lydde" minsta vink, vet inte hur många gånger jag var tvungen och ändra eller besöka veterinären till slut insåg jag att jag själv kunde veta det bäst och ja absolut tar jag åt mig om någon nämner att det kan vara något om analkörtlarna därför håller jag koll och om det blir värre ringer jag och rådfrågar veterinär jag tänker inte åka in akut när jag själv ser att det inte är akut
och nu lär ni väl leta fel i detta inlägget också :) menar inte och starta ett tjafs men det har vart mycket diskussioner om detta förut om hund.ifokus och attityder, inte för jag tycker att dem som skrivit i denna tråden vart otrevliga tvärtom men din kommentar var väldigt onödig.
Jag vill inte ha mer hjälp angående min ursprungliga fråga så ni behöver inte ge fler tips.
#15 Förlåt, det var inte alls min mening att verka otrevlig. Ber om ursäkt :)
@adventuresofnavi | instagram
#16 tack för du förklarar dig tror jag är lite lätt irriterad också :) 🌺
#15 fast jag tolkade ditt inlägg som om det var ett problem att hunden ofta gned röven mot mattan och du ville ha hjälp att få reda på varför. Om det inte är ett problem, och det bara hänt en gång, är det knappast symtom på någonting, utom att hunden hade tillfälligt kli i rumpan, men det var inte så jag tolkade det. Har det hänt fler ggr tycker iallafall JAG att det ska kollas upp, efterso det trots allt är jättevanligt att hundar behöver få hjälp att tömma sina analkörtlar. Vanligaste symtomen på att analsäckarna är att hunden slickar sig eller försökaer klia sig i rumpan, med hjälp av exempelvis golvet. Det luktar inte och det syns inte heller, såvitt jag vet. (Vet inte om det heter analsäckar eller analkörtlar..)
"På natten är alla katter svarta"
#18 aha nää.. jag tror jag fick det och låta lite annorlunda än jag tänkte. Ska absolut rådfråga veterinär om hon fortsätter