Tik måste ha valpar innan kastrering?
Måste en tik ha valpar innan kastrering för att undvika cancer osv? Eller är det en myt precis som det är hos katterna? Inte jag som har hunden, frågar åt en annan.
Myt. Räcker nog som svar?
Nej, tikar måste inte ha valpar innan kastration för att undvika cancer. Det är en myt.
Som övriga säger så är det en myt 🙂
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Som jag förstod att det var, precis som med katter. Men enligt henne/dom så har till och med veterinären sagt det, men veterinärer kan ju vara som dom är med.
Nej men innan första löpet ev andra, ju fler löp desto mindre hjälp mot juvertumör. Efter 5 löpet gör det knappt någon skillnad
INGEN tik måste ha valpar.
De tikar som kan vara lämpliga att ha valpar på är de som:
Är dokumenterat sunda och bra både mentalt och fysiskt.
Vars släktingar är dokumenterat sunda mentalt och fysiskt (syskon, föräldrar, föräldrars syskon, föräldrars föräldrar osv)
Ägs av en person som har tydligt avelsmål, inte bara för en kull utan som har en tanke kring hur det blir när avkommorna används i avel.
Ägs av en person som har kunskap kring genetik och hur en dräktig tik samt valpar ska tas om hand på bästa sätt.
Ägs av en person som tar god tid på sig att hitta precis rätt valpköpare.
Ägs av en person som kan hjälpa valpköpare om de får problem.
Ägs av en person som är medveten om att tiken i värsta fall kan dö av att få en valpkull.
Stämmer tiken inte in på ovanstående, då är det klokt att avstå från valpkull. För hundarnas bästa. Att ta en valpkull handlar om så otroligt mycket mer än bara "min tik och den söta valp jag behåller".
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#6 frågan var om tiken måste ha fått valpar innan kastrering, för att undvika cancer. :)
om du googlar på det, så finns rätt mycket att läsa om det, och det mesta tyder på att det är en ren myt. Att tiken får valpar ger överhuvudtaget inget skydd, medans kastrering före första löpet verkar vara positivt
Du har så rätt ts det är myt, har med träffat på folk som följt veterinärens råd med parat tik och fått valpar innan dom kastrerat tiken. Och ska man läsa vad 6 nämner så föll dom två tikarna redan på dom första punkterna. Skrämmande att en veterinär säger detta till hundägare ännu mer skrämmande är det att det verkar inte alls bry sig om hur tiken är som hund 😮

5 tikar, ingen har haft valpar och enbart 1 har haft cancer, ej i livmodern. Även om det vore så att valpar krävs för att undvika cancer, är det rätt att sätta nya liv till världen bara pga det?
#6 Det var inte min fråga? Och jag har inte sagt något om "min tik och den söta valp jag behåller" eller frågat om något annat som du har babblat upp så som lämplig tik för avel. Så håll gärna dina hokus pokus inlägg till mitt inlägg/fråga istället.
Tack till alla andra svar! Jag har förstått nu att det är en myt. Men dryga är att veterinären har sagt det till henne, och visst är dom som zoologer. Men det vet inte en vanlig människa. Så såklart lyssnar de gärna hellre på en veterinär samtidigt som man själv inte har någon källa att utgå ifrån. Finns det någon bra och vettig källa?
#10 Hon kan ju ringa runt till fler veterinärer och fråga. De flesta veterinärer bör ju ha tillräckligt förstånd för att veta hur det ligger till, även om just hennes veterinär inte hör dit.