frustrerad
Varför misslyckas jag totalt med att lära min hund komma på inkallning? Har hållt på sen han var liten och ändå lyssnar han bara 30% av gångerna. Var nyss ute med honom och släppte lös honom på en gräsplan, det gick bra först men sen började han äta gräs och struntade i mig, sprang iväg när jag skulle ta honom och stannade minst 2 meter ifrån så jag inte kunde koppla.
Vad har du gjort för att få honom att komma och vad gör du de gånger han faktiskt kommer? Tränar ni något annat? Har du bra saker att belöna med?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag brukar göra ljud för att få hans uppmärksamhet och om han tittar på mig ropar jag hans namn, eller så låtsas jag att jag hittat något på marken. När han kommer får han beröm och antingen godis eller dragkamp som belöning. Brukar även köra med att ge honom stanna kommandot, backa några meter och sen ropa (då kommer han alltid).
Hur gammal är han? Det du kan göra är att kalla in honom, koppla och sedan släppa han lös igen som belöning, varva med godis/leksak så han aldrig vet vad han ska få för kul^^
Han är ett och ett halvt
Att springa åt motsatt håll eller gömma dig bakom ett träd eller liknande kan också funka
Försök att ha ett och samma inkallningskommando, ett som INTE används "hipp som happ" när du annars är ute, lär in det med så lite störning som möjligt till en början (inne i hemmet kan vara en utmärkt början). Se till att han alltid får superbelöning när han kommer. Vill du att han ibland bara kommer närmare dig och ibland att han kommer fint till din sida, se till att ha olika kommandon för de två olika sakerna.
När han kommer, se till att det inte alltid leder till "belöning - koppel", utan att det lika gärna kan vara "belöning-spring vidare". Om det alltid leder till att han blir kopplad så är det troligt att han tänker att han måste passa på att göra allt det roliga när han äntligen har chansen. När jag började träna i lite svårare miljöer med min nuvarande hund tex, då kunde jag utan tvekan kalla in henne 10 gånger under tiden som jag gick 50 meter, bara för att få till många inkallningar som bara ledde till något roligt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Försök att se till att du alltid är roligare än omgivningen. Är ni ute ordentligt borde h*n snart tröttna på att springa och lukta på samma saker hela tiden. Träna inte inkallning på roliga, spännande och nya ställen. Ta det inomhus och ute där h*n nästan är "trött på att vara". Ha något smaskigt godis och/ eller leksak med dig varje gång. Du måste helt enkelt hitta en väg så att du blir roligare än omgivningen. Klappa, beröm med rösten, låt rolig, pipig röst, spring iväg och busa med hunden när den kommer.
Men som sagt, hur gammal är hunden? Ras, kön, kastrerad?
Vissa hundar som är rädda för att få skäll när dom kommer till husse eller matte kan bete sig på det viset också, då har man en lite längre väg att gå, men nästan alltid går det att få ordning på :)
Lycka till!
Det där med att han springer ivägnär du går fram för att kopplar har jag också vart med om, bägge hundarna har haft en period med det som sedan försvunnit i stort av sig själv. Speciellt min hane är som natt och dag mot hur han va, så kanske att han har lite av en rebellisk period också :)
Och det glömde jag, precis som ovanstående skriver. Koppla inte hunden varje gång du ropar på den. Då förknippar den lätt att inkallning betyder att det roliga är slut. Då är det ju inte roligt att komma för hunden när du ropar på den.
Jag har aldrig kopplat varje gång jag ropat så det är inte det han är "orolig" över. Ibland känns det som att han bara vill retas för när vi kom in såg han ut att skämmas och gick och la sig i sängen när jag sa till (han sover bara där när jag gör det i vanliga fall) #7 Det är en okastrerad hane, han är ett och ett halvt år och en blandras mellan mops och Chihuahua. Vad kan man mer använda som belöning? Jag glömde, jag brukar springa baklänges också för att få honom att komma, det brukar funka, då hoppar han på mig och vill leka. Jag har funderat på att skaffa en löplina att träna i.
Eftersom ha lyckas sticka varje gång, så är det väldigt självbelönande. Sätt på sele och långlina och släpp inte förutom inom inhägnat område tills inkallning sitter bättre🙂
Just nu är hunden i en ålder där mycket annat är mer intressant än matte/husse. Tiklukter t ex
#11 blir det bättre om man kastrerar?
#12 Kastrering är tyvärr inte ett magiskt ingrepp som löser alla problem.
Jag tycker som #11 att du inte bör ge honom chansen att sticka. Ha honom i långlina. Dessutom tycker jag att du kan börja ställa lite krav på din hund. Om du ropar på honom och han inte kommer (Förutsatt att han vet vad kommandot betyder) visa för honom att det inte är ok. T.ex. kan man gå fram till hunden och fya/ta tag i den, om du har ett bra "Nej" kommando använd det eller om du har en hund som springer iväg så kan du behöva kuta efter tills den ger sig. Gör det på ett så snällt sätt som möjligt, men se till så att hunden förstår att det den gör är fel. När hunden har förstått att "strunta i husse/matte" är fel, så backa bort, kalla in igen, och belöna massor.
Det låter kanske lite "hårt", men eftersom det kan vara ett självstärkande beteende så hjälper det inte alltid att vara enbart positiv. Man kan behöva ställa krav på sin hund ibland med.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
Kastrering är ingen universallösning, utan inkallning måste tränas oavsett kastrerad eller inte och tonårsperioden går hunden igenom även oavsett om den är kastrerad eller inte 🙂
Gå inte fram till hunden - det är ju den som ska komma till dig, inte tvärt om. Långlina på, och kommer inte hunden när du sagt kom första gånger så vevar du in. Så snart hunden vänder sig åt ditt håll säger du kom igen och är skitglad. Kalla in på korta avstånd och inte när hunden hittat något annat, utan se till att ropa när du vet att den lyssnar. Varje gång hunden inte kommer på inkallningen förstärker du känslan av valfrihet så välj rätt ögonblick för inkallningsträningen. :)
"På natten är alla katter svarta"