Diarré och blod
Vill bara börja med att jag har pratat med veterinär!
Det är så att Eli på 1 år är dålig i magen, va borta 2 timmar och när jag kom hem så hade han bajsat på 10 olika ställen (inte mycket på varje ställe). I köket låg det 5 droppar med ljusrött blod, såg rosa ut då de va blandat med ljus vätska.
Han var som vanligt när jag kom hem (och under hela dagen). Gick till svärföräldrarna med honom och hämtade pro-kolin och då bajsa han 4 ggr på en promenad på 5 min. De första två gångerna kom det lite blod bara, såg ut som blodslem. Sen tredje gången kom det löst bajs. Sista gången kom det ljus vätska o inget mer.
Ringde veterinären blå stjärnan och hon sa att blodet kunde bero på diarrén eller nån inflammation att det är irriterat. Just för att blodet är så ljust. Och att vi skulle avvakta eftersom han inte är påverkad o dricker vatten.
Men jag kan inte låta bli o få panik och börjar inbilla mig massor och kollar på honom hela tiden för o se om han ändrar beteende. Och bara för det direkt efter att vi lagt på så känns han mer hängig men vi går ut o springer i trädgården, men jag kan ändå inte låta bli att "tro" att han blivit hängig eller om jag bara inbillar mig det?
Vad tror ni? Någon som kan lugna mig lite? Är ju såklart livrädd att han helt plötsligt ska tvärdö…
Han har haft diarré innan men aldrig med blod… Usch ibland önska jag att jag aldrig skaffa hund😭
Hemsida: Nivinas kaniner
Det hade med största sannolikhet varit mörkt levrat blod om det var något farligt, och det är väldigt vanligt att ändtarmen blöder lite när det är diarré.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Okej, men om han nu är påverkad(ligger just nu o skakar :/). Är det farligt då eller vad ska man göra då? Nu är jag helt 100 på att något inte stämmer med han :( Ser väldigt hängig ut..
De kan skaka för att de har ont i magen och behöver bajsa igen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Ljust blod är positivt, det betyder att det är färskt och kommer långt ner från mag och tarmkanalen. Och det brukar oftast bero på en inflammation eller ett sår i grovtarmen eller vid analöppningen, kan ju bli lite skavt om man har diarré så ofta.
Är han pigg och annars normal så är ju även det jätte positivt. Så jätte bra att du håller koll på honom så han får hämta sig från sin retade tarm under bevakning.
Jag hade även stoppat med maten under ett dygn, just så att tarmarna får tid att läka. Sen börjat med skonkost lite sakta. Vatten ska dock finnas tillgängligt hela tiden. Och se till att han dricker lite extra då de kan bli uttorkade vid diarré, du kan prova blanda lite mjölk i vattnen för att ge det lite smak om han inte vill dricka tillräckligt.
Blir det inte bättre efter ett dygn så kontakta veterinären igen. Ibland kan de behöva lite hjälp.
Att han skakar kan bero på att han är nödig, så har mina hundar gjort när de måste gå ut och gör sitt yttersta för att hålla sig.
Ser han väldigt hängig ut dock så kontakta veterinären!! Lita på din magkänsla, bland kan de som sagt behöva lite hjälp. Men det är troligast inget farligt, man kan ju må riktigt risigt om man har en upprörd mage. Men som sagt är du orolig ring veterinären.
Har precis avslutat samtalet med veterinären. Hon tror att det är vanlig magsjuka och att han skakar pga illamående och tycker detta är obehagligt. Och är jag väldigt orolig så ska vi åka in så de kan ge han något för att må bättre och att han stannar över natten. Hon ville även att vi skulle kolla tempen men har ingen för ändtarm hemma :(
Han har inte riktigt velat gå och reagerar inte när man ropar på han…
Ja han mår säkert riktigt risigt just nu, men som sagt är du orolig att hunden mår för dåligt så åk in med honom så han får lite stödjande behandling.
Men oftast är det en vanlig magsjuka, har du is i magen och orken ett bevaka din hund så kan man avvakta till imorgon. Är han inte ett dugg bättre då så hade jag åkt in, det sliter på en att må så där dåligt för länge.
Men är han så pass allmänpåverkad att du inte får någon respons, så åk in är mitt råd.
Vi åker in med honom nu då jag tycker han bajsar mer blod och mörkare. Han står bara på ett ställe o "krampar" med magen..
Han ser ut o ha ont då han inte vill gå eller nått.. Han ville liksom inte hoppa in i vardagsrummet från altandörren (ingen trappa där än) utan bara stod där o kolla.
#8 Kom ihåg att inte ta med hunden in i väntrummet, är det smittsamt så kan han smitta andra hundar, så lämna honom utanför och gå in och säg till.
#10 absolut!
Hoppas allt går bra!
Inte omöjligt att har ont i magen och mår uschligt - jag är "nära döden" själv om jag får magsjuka 🤐.
Vila över natten, gå ut när han behöver - inget mat idag utan bara vatten. Man kan även göra vätskeersättning som lättare stannar i magen än rent vatten. Köp hem t ex Canikur-pasta och ge två gånger per dag i några dagar och skonkost.
Dom brukar må bättre när tarmsystemet är tömt och magen fått vila lite. Vissa kan bli så uschliga att hela bakpartier inte fungerar som det ska - men det är inte lika vanligt.
Hur går det för er?
Uppdatera gärna, håller tummarna för er!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Tempen ligger på 39,5 i vilande tillstånd
Skulle åka in i så fall, om ni inte redan är på väg. Lycka till ❤️!
Vill bara tillägga angående termometrar att det går alldeles utmärkt att använda en muntermometer till en hund, fast i rumpan givetvis. Och märk upp termometern sen…
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Hur gick det? Håller alla tummarna förstås att det gått bra och vovven mår bra igen! Kanske behövde han lite smärtlindring och vätskepuckel? ❤️
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.