Knepigt
Ja det är en ren djungel att hitta perfekta rasen *suck* Jag vill ha en allraound hund som funkar bra i lydnad , agility , drag och spår . Med riktig motor . Optimala där är malle och holländare Men samtidigt vill jag ha en lugn hund i hemmamiljö ! Som kan chilla i några dagar osv Har ni några tips ? Mkt motor men av och påknapp ! Draget är det allra viktigaste Vorster är en drömhund men där fallerar agilityn , någon som tävlat lydnad med vorster och har erfarenhet? Funderat på aussie men måste läsa på mer om rasen , men då är draget inte lika bra ! Ge tips och berätta om er ras generellt och vad just ni pysslar med
Har du kollat in "sällskapsdraghundar" som samojed?
Chilla några dagar kan du till och med göra med en AH, däremot funkar ju inte alla delar i lydnaden eller agilityn med dom då de sällan går att lita på lösa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vad menar du med "chilla i några dagar"? En bra, arbetande hund bör klara av att ta det lugnt då och då. Varken min malinois eller border collie har problem med lugna dagar, de vet att att de kommer få jobba. Om du har planer på att aktivera hunden med spår, drag, lydnad och agility så tror jag absolut att en malle kan passa utmärkt! Mallen kan bli ett helvete om de inte får jobba men som sagt, de fixar vilodagar bara de får jobba ordentligt innan och efter!
Hur höga mål har du i de olika grenarna? Vad är viktigast?
#1 menar du alaskan husky ? Ingen av mina har rymt :) därimot har dom varit väldigt självständiga och jobbat när dom själva vill :) samojed hår helt bort även om dom är fruktansvärt vackra och sambon tjatar haha ^^ #2 dåligt uttalat av mig ! Ska kunna ta det lugnt ifall vi åker bort och hunden är hos hundvakt eller jag tex bryter ett ben ^^ och det inte blir lika mycke aktivitet . #3 draget är för hobby kanske någon tävling men vill ha power! Agility klass 3 .Lydnaden minst klass tre . Jag vill ha motor helt enkelt . Snabb smidig och älskar att arbeta och min uppfattning då är att få till en lugn familjehund som är lätt att ha med sig ganska svårt , iaf dom jag har träffat , dom är oftast på tårna och är redo jämt och att ägarana oftast får styra ordentligt mycket ! Men jag kan ju ha träffat fel hundar också . Sheltie är perfekt men saknar den riktiga motorn och draget är väl sådär ^^ även om jag drar med dom och dom älskar det är det stor skillnad på tex vorsthe Tur det är några åt bort Hade jag varit intresserad av vallning och möjlighet att valla hade jag inte tvekat på en border collie Jag är väl medveten om att jag måste kompromissa och funderar mer och mer på aussien !
#4 "draget är för hobby kanske någon tävling men vill ha power! Agility klass 3 .Lydnaden minst klass tre . Jag vill ha motor helt enkelt . "
Amstaff? Jag drar med min "polarterrier" (okänd härkomst, men amstaff-liknande). Hon är inte fullt lika snabb som mina AH, men älskar att spänna musklerna när det är tungt.
Lättlärda och passar till både lydnad och agility.
Och ja, AH är alaskan husky, och du har haft tur om du kunnat ha dom lösa.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#5 amstaff har jag inte haft en tanke på ska läsa mer om dom :) tack Jo dom flesta säger det ^^
Amstaff är väl inte så bra iom att ledstatusen på nästan alla är ganska kasst.
#7 såg det plus allergier så den går bort !
Aldrig funderat på en staffordshire bullterrier? Har sett flera som tävlar i agility & lydnad på hög nivå. Vet inte hur bra dem drar men har träffat flera som bär omkring på sina klövjeväskor.
Vet många som drar med sina aussies med stor framgång :)
#9 dom är lite för små för draget tyvärr ! #10 ja jag vet också flera :) aussien kommer jag nog närmast av vad jag önskar hos en hund :) Men en vacker dag ska jag äga en vorsthe :D
En flatcoated retriever från arbetande linjer kan jag tänka mig skulle kunna passa in :)
#4 jag kan ingenting om agility, men för de övriga kraven hade min schäfer varit perfekt, kikat på schäfrar?
Aussie! 😃
#13 schäfrar har oftast ingen chans idagens agility :( 1 :an kanske men med dagens border collies har vi nog inte en chans att klara tiden ens :/ skit tråkigt #14 ja det lutar åt det faktiskt ! Den verkar passa in mest av det jag söker hos en hund . Och plus så är dom hemskt vackra och även sambon skulle gå med på en sådan ^^

Ptja, bryta benet kan vem som helst göra, den dagen den sorgen… Jag tycker faktiskt att en malinois låter passande, det finns inget som en bra malle inte kan göra. Jag kör själv drag, agility, bruks och spår med min. I agilityn har hon inte samma fart som min bc men hon väger upp det med betydligt mer tryck. I draget är hon helt underbar. Jag får stå ut med hennes humör och svårigheter att kontrollera sig själv men det är helt klart värt det! Jag trodde att det skulle bli bc hela livet men jag är helt såld på mallen!
Jag har sett få aussies som är snabbare än min schäfer, men kelpien hade jag kikat mer på.
Det finns duktiga Springer Spaniels av smäckrare typ än utställningstypen som är riktigt trevliga hundar, finns hundar där som tävlar drag, agility, spår, lydnad mm med bra resultat. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
#17, Fast en generell aussie är snabbare och, framför allt, smidigare på en agilitybana än en generell (bruks)schäfer 🙂.
TS; Belgare är jädrigt roliga hundar, i synnerhet att träna med, men de kräver fingertoppskänsla och att man styr upp dem rätt (och här menar jag inte "hårda tag" utan snarare att man är konsekvent och har ramar på tillvaron). En malle som går ur hand är INTE kul, vare sig för föraren eller för omgivningen.
Fastnar du för malle så välj en uppfödare som inte bara har bra hundar utan även är erfaren och kan hjälpa dig både med val av kombination och individ. Man måste inte nödvändigtvis ta den kaxigaste valpen i kullen även om man definitivt inte bör välja en osäker. Lagom men med tryck kan vara bäst!
Nu har jag ingen aning om vad du har för hunderfarenhet och -kunnande men var öppen med vad du kan och inte kan och med vad du söker i en hund så blir det nog bra 👍.
Rekommenderar annars också att du kikar på kelpie.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Dobermann?
Kanske inte en höjdare i Agility däremot.. 😉
Här är en lista med raser som deltagit i Vindelälvsdraget (jag vet att det finns felstavningar och konstigheter i den), du kan ju börja från det hållet:
Ras nummer 52 och 53, Gammeldansk hönsehund och Strävhårig Hollandse Herdersehond
Alaskan malamute
Airedale terrier
Australian shepherd
Beagle
Bearded collie
Blandraser
Border collie
Bouvier des Flanders
Boxer
Collie
Curly coated retriver
Dalmatiner
Dobermann
Engelsk setter
Finsk spets
Finsk stövare
Flat coated retriver
Gammeldansk hönsehund
Golden retriver
Gordon setter
Grand danois
Groenendael
Gråhund
Grönlandshund
Hamiltonstövare
Hovawart
Hälleforsare
Irändsk setter
Jämthund
Karelsk björnhund
Korthårig vorster
Labrador retriver
Laika
Leonberger
Långhårig vorsteh
Maliot
Pointer
Riesenschnauzer
Rottweiler
Rysk fläckig stövare
Samojed
Schäfer
Sibirien husky
Smålandsstövare
Springer spaniel
Stor Pudel
Strävhårig vorster
Strävhårig Hollandse Herdersehond
Tervueren
Vit herdehund
Weimaraner
Whippet
Västsibirisk Lajka
http://www.vindelalven.se/vdrag/swe/tavling/rekord/rekord.cfm
#19 jag har ganska stor erfarenhet men precis som du säger så är jag osäker om jag skulle klara en sådan , tänk om allt skulle gå åt fanders ! Just det jag är rädd för och att jag dessutom har en ovan sambo gör inte saken bättre ! Men just i träningsyfte tror jag en sådan skulle vara optimal men just utan för träningen är jag osäker ! #21 dobberman har jag haft en tanke på men endast träffat en i hela mitt liv och dessutom på agilitytävling ^^ men skulle vilja träffa några fler ! #22 tack för listan har sett den innan ^^ och sett rätt många av dessa på draget , men som sakt alla hundar går att dra med " kör med mina två shelties " ^^ Jag tror att jag ska snöa in mig på aussie , läsa på och kontakta några uppfödare och höra mig för ! Man måste helt enkelt vara ärlig med sig själv vad som passar bäst även om man skulle vilja ha tex malle eller holländare :D det är ju främst en familjemedlem som ska passa i ens liv också på alla plan och det jag kommer närmast nu är just aussie men vem vet jag kanske slutar med en till sheltie ^^
Jag skulle säga Engelsk Springer Spaniel. Jag har "utställningsvarianten" och jag gör ALLT med henne. Agility är hon super i, bra fart bra tryck (Hon ÄLSKAR att få vara lös och springa helt enkelt) och på vintern kör vi drag och förra vintern drog hon min (då) ett åriga syster. Hon drar snö oftast och lite sånt. Helt perfekt är hon ;)
Lydnaden skulle hon säkert klara upp till klass tre. Finns många vet jag som har gjort det men Lily och jag satsar mer på Rallyn än Lydnaden. (Dock klarar hon nästan hela Lydnadklass 1 men hon vill inte ta i Apporten längre -3- )
Hon sover hos mig när jag sitter ner så hon kan helt klart chilla i flera dagar om så behövs. Hon är vääääldigt social och sover som sagt mer än gärna med mig :P
Så jag säger Engelsk springer spaniel! :D