Ja, alla hundar har behov av att springa, mer eller mindre.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
ja absolut den rasen har det…men som eros säger så har alla raser det ;-)
hehe , joo men jag undra bara om den hade lika mkt behov av de som t.ex sebirien huskys elr alaskan huskys :P

Vad jag vet så är grönländare minst lika krävande som huskyn
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Grönlandshunden kör ju också span osv. så tror nog dem med har ett stort behov av att få motion och stimulering.
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Okej :/ för jag vill så gärna ha en slädhund.. men morsan & kaj tycker det är för jobbigt att måsta fara å springa med dom åså :/ men ska tjata vidare ;)
Försök kanske ist att välja en annan ras som alla blir nöjda med :) Blir mycket roligare då.
Om ni inte ska använda hunden till det så är det väl bättre med en hund som inte ska användas till det? Gillar du den typen av hundar finns det raser med lite samma egenskaper o utseende, men som inte kräver riktigt lika mkt :)
okej , vad heter dom raserna då? :))
Gå in på www.skk.se Klicka på "Om hund" och sedan "Hundraser" och så "Rasgrupp". Under "Grupp 5 Spetsar och raser av urhundstyp", finns det massor med härliga raser tycker jag :)
Titta på t.ex. Euraiser, Finsk lapphund, Tysk spets, Isländsk fårhund, Japansk spets, Keeshond… Några exempel på raser som inte kräver riktigt lika mkt (men de kräver en del dessa med, får man inte glömma såklart).
Ja själklart de får man räkna med ;) tack för alla svar ! :)

Ingen av polarhundarna fungerar som ren sällskapshund, möjligen utställnings/sällskapsavlade samojeder. Fast de vill fortfarande röra mycket på sig.
Mitt intryck av både grönländare och malamuter är att det är MYCKET hund. Grönländarna är tuffa, inga soffpotatisar. De och malamuter kan ha problem att umgås med andra hundar, i alla fall av samma kön.
Huskyn, både sibbar och alaskans, är inga sällskapshundar. Showhusky kanske kan fungera som aktiv sällskapshund, och de andra som väldigt aktiva sällskapshundar. De är utpräglade flockdjur som inte vill bo ensamma.
Alla polarhundar bör få röra sig massor, mår bäst om de får jobba (med jobba menar jag drag, även om det inte nödvändigtvis måste vara släde.)
Många som faller för utseendet hos polarhundarna men inte orkar med att trötta ut dem, skaffar akita. Stor och maffig men inte alls lika jobbig att ha. Vet många som har dem som sällskapshundar och till utställning. Även Eurasiern kan passa… Dock kräver ju de allra flesta hundar att de får använda huvudet och i alla fall få motion genom rejäla promenader dagligen.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Bra skrivet Vattnadal, håller med dig helt. Man bör veta lite vad man ger sig in på när det gäller spetsar. De är lite mindre domesticerade än "vanliga" sällskapshundar, och kan i fel hem blå riktiga odågor. Jakthunds-spetsarna är dessutom ofta skälliga och bör vara i ett hem där de får användas till det de är menade, i detta fall jakt.
De har dessutom så tjocka pälsar att det inte är säkert att de trivs inomhus vissa tider på året. En liten generalisering, men i stora drag är det så som vi skriver.