Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3868 ggr
wingren
2

Hund attackerad, hur gör jag?

I söndags hände det som inte får hända, min hund blev attackerad av en annan hund. Jag var inte med vid händelsen utan det var min sambo som var med. Det var helt oprovocerat och min hund bet inte ens tillbaka utan bara la sig ner, den andra hunden var ute efter att döda och inget annat. Ägaren till den andra hunden körde dem till vetrinär akuten och jag mötte upp dem på parkeringen. Ägaren till den andra hunden satt med tills Mowgli (min hund) kommit in på en första kontroll men då kom dem fram till att dem behövde söva honom för att kunna undersöka. Då bad jag henne åka.

Dem konstaterade att frambenet inte var brutet eller att någon sena gått av. Det är två stora hål samt massvis med småhål så huden på benet kommer antagligen dö bort, detta gör att läkningen tar lång tid, ca tre månader. Som tur var missade den andra hunden halsen och fick "bara" tag i frambenet. Dem är hoppningsfulla om att han kommer bli helt återställd fysiskt, sen får vi se om han får något psykiskt/mentalt men.

Nu till frågan, hur ska vi gå tillväga rent praktiskt? Jag satte det på Mowglis försäkring eftersom jag inte hade 6000 kr på kortet. Hon (ägaren till hunden som attackerade) har sagt att hon ska betala allt, ska jag bara ge henne kopia på räkningen jag redan betalt? Hon pratade om att hon behövde kvittona för att skicka in till sitt försäkringsbolag, men nu har jag ju redan satt det på Mowglis försäkring? Hur gör vi då? Är hon skyldig att betala för något enligt lag? Kan hon vägra betala om vi polisanmäler?  Hur ska man göra med eventuell polisanmälan, hade ni anmält? Kan vi säga att vi även vill att hon betalar för att vi ska kunna gå hos hundtränare om han skulle på problem med hundmöten eller andra saker pga attacken?

Vi ska träffa hundägaren imorgon eftermiddag och jag vet inte varken vad jag ska fråga eller säga. Hunden som attackerade är enligt henne en pitbull och den har även kuperade öron så vet inte om det är en omplacering, import eller "rescue dog", för det är väll olagligt att kupera i Sverige? Hon vill inte att vi ska anmäla henne och när jag pratade med henne ett kort stund i telefon igår så försökte hon typ "sälja in" hunden med att han inte har haft det lätt tidigare i livet och är jättesnäll "egentligen". Jag vet varken hur jag ska tänka eller reagera, chocken har nog inte lagt sig ordentligt. Väldigt tacksam för svar, tips etc.

träskallen
0

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av sådant här (som tur är). Jag vill dock säga att jag hoppas Mowgli klarar sig och att allt löser sig.

Jag kan bara föreställa mig hur jag skulle känna mig om något sådant hände min hund.

Nova1234
2

Jag hade polisanmält direkt. Det finns inga ursäkter för det som har hänt Det görs då en utredning på hunden om den bör avlivas Hon ska stå för hela kostnader hon kan kontakta sitt försäkringsbolag och se om dom betalar, dom kan vägra om dom anser att hon brustit i tillsynen av hunden, då får hon betala hela kostnaden själv Hoppas att din hund blir bra igen

Therese
4

Tanken som slog mig var att du kan ringa ditt försäkringsbolag och fråga, de borde ha koll på såna saker. Tycker det är bra att hundägaren tar sitt ansvar. Fundera över anmälan. Hur gick det till? Var hunden kopplad eller lös? Är det inte så att hunden kan tvingas ha munkorg på sig? Det kan ju vara bra ifall att.. Kupera ska inte vara lagligt, så är säkert en import.

Bello_O
2

Precis, ring till ditt försäkringsbolag.

Samma sak hände mig förra sommaren. Ägaren till de (i det här fallet två) attackerande hundarna fick tillsammans med sitt försäkringsbolag betala hela summan.

Medarbetare på Sheltie Ifokus.

Marr
2

Vad tråkigt att höra men låter bra att hundägaren verkar så tillmötesgående. Hoppas att någon kan & vet om detta "juridiska" här inne så det löser sig med kostnaderna. Hoppas och önskar att Mowgli klarar detta problemmed andra hundar efter detta!

Jag har en hund som inte är snäll mot andra hundar så därför är jag mycket noga med var jag har honom lös. Inhägnat är ett måste och ett halsband han ej kan kränga ur. Inhägnat utan andra hundar för han är farlig för sig själv och farlig för små hundar. Detta borde denne hundägare ha tänkt på med sin hund som verkar vara en omplacering. För det är förbjudet med kuperingar i Sverige sedan många år.

Nu har det ju hänt men det är så sorgligt att sådant här sker allt för ofta. Önskar er all lycka med läkning och det juridiska. Du ska ju inte behöva betala någonting men man vill ju ha snabb vård när sådant här händer, så vad gör man?

*Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

iWontBite
5

Det enda som kan hända vid en polisanmälan är att ägaren åker dit för att hon bristit i tillsynen på sin hund och den skadat "din egendom" och då ska hon betala för de skadorna hon orsakat, alternativt att hunden behöver bära munkorg. Hennes hund kommer inte avlivas eller anses aggressiv om den inte attackerat en människa. Skulle det hända flera gånger skulle hunden kunna tas ifrån henne.

Jag tycker att hon har gjort allt rätt som har tagit på sig att betala allting, eventuellt mer än som vad hade krävts av en domstol. Jag tycker definitivt du kan ta upp hundtränare och se vad hon säger om det i alla fall.

Eftersom det förmodligen är som du säger en "rescue dog" med troligen utländsk bakgrund så tycker jag inte att hon behöver straffas mer än chocken det måste ha inneburit för henne också att se sin hund på det viset (och ekonomiskt såklart) med en prick i polisregistret, men det är upp till dig. Hon lär ju inte släppa hunden så igen.

Hör med båda era försäkringsbolag så ska det nog lösa sig! Jag hoppas din hund återhämtar sig snabbt, skickar mina tankar åt ert håll ❤️

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

wingren
0

Om jag ringer mitt försäkringsbolag, Sveland, vad ska jag säga/fråga om? Eftersom jag redan har betalat (1600 istället för 6000) och vetrinärkliniken har, om jag förstått rätt, skickat in resten till mitt försäkringsbolag. Jag kan väll inte ringa o säga att jag "ångrat" mig om vems försäkring det ska gå på, alltså hennes istället för min som det är i nuläget? :s

Maja2
4

Fråga ditt försäkringsbolag hur du ska göra. Kanske det räcker att ta kopia på fakturan från veterinären, samt nåt intyg från försäkrningsbolaget, vilket belopp det handlar om. Eller, om ditt försäkringsbolag och kvinnan gör upp mellan varandra. Du kan ju aldrig "fråga fel"

russin
1

Oavsett så kommer du få använda din försäkring - tyvärr. Så går det alltid till om det finns försäkring (för jäkligt, men så är det). Åtminstone alla fall jag hört talas om. Men ring till ditt försäkringsbolag och prata med dom. Allting som är din egen del (självrisk + ev procent) kommer ägaren till den andra hunden att få betala. Du ger dom kopia på det du betalat så dom får skicka till sitt försäkringsbolag.

[Forest]
1

Vad trist att höra detta. Tycker att den andra hundägaren verkar vettig och ta sitt ansvar, jag får bara hoppas att hon har hunden kopplad så detta inte händer henne igen. Tror inte hannes försäkringsbolag går med på betala utgifter så många gånger för hunden går till attack o skadar andra hundar. 

Håller med övriga hör med ditt försäkringsbolag hur du ska göra. Lycka till och hoppas att han läker bra och inte får större men för andra hundar.

[LoveUnite]1
3

Hundägaren verkar ta sitt ansvar men vi får avvakta tills hon verkligen betalar. Jag kan förstå att hon vill försvara sin hund även om den attackerade, oavsett älskar man ju sin hund. Min äldsta hund blev åxå attackerad oprovocerat av en hund en gång, men den ägaren tog inget ansvar o fortsatte ha sin hund lös, den attackerade fler hundar i området. Min hund fick bara lite skrapsår men ändå, jag var bara 17 å d va ingen rolig upplevelse. Om den andra ägaren tar sitt ansvar, betalar o är genuint ledsen över vad som hände så skulle jag låtit det vara. Polisanmälan tycker jag man gör mot oansvariga hundägare! Tyvärr kan faktiskt olyckor ske, som ramla, koppel går sönder eller man inte är beredd. Men aldrig roligt när ens älskling blir skadad!

Fialialej
1

1. Kontakta era försäkringsbolag för att veta hur ni ska göra. Tror det varierar. 2. Anmäl! Första anmälan kanske inte gör någon skillnad, men det är viktigt att det finns en tidigare anmälan ifall det skulle hända igen. Meddela henne att det är standard att man gör en anmälan i en sån situation, precis som man gör om man råkar ut för en misshandel på människa.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
4

Och jag tycker inte att alla hundägare vars hundar hoppar på andra per automatik är oansvariga. Tydligen (enligt det du beskriver) verkar den här hundägaren VÄLDIGT ansvarstagande. Olyckor händer och man vet inte vad som händer i hundarnas huvud alltid.

"På natten är alla katter svarta"

Ambrose
3

Jättetråkigt det som har hänt, men jag tycker att det låter onödigt med en anmälan eftersom ägaren verkar ta på sig hela ansvaret och känner skuld för det som har hänt?

Nu vet jag inte alls hur det hela gick till, men om det var en olycka så vet jag inte vad ni hoppas att en polisanmälan ska leda till? Hon verkar ju vara en ansvarsfull människa, även om hunden har problem. Hon har inga skyldigheter att ersätta er för t.ex. hundkurser/framtida träning och det skulle behövas, men det är hon villig att göra ändå?

Men ni kanske ska sätta er ned och prata om det som hände, förstå varför det blev som det blev, och höra med henne om hon själv kanske behöver vidta åtgärder för sin hund så att detta inte händer i framtiden.

Om det hela var en olycka så skulle en polisanmälan bara kunna leda till stora kostnader(ev för er båda) och tråkigheter för henne och hennes hund.

Vid slagsmål så tar försäkringarna hand om det hela(Hennes hemförsäkring bör ha en "ansvarsförsäkring" som täcker det), fast den vars hund orsakade skadorna får ta all självrisken, eller extra kostnader som överstiger det som din försäkring täcker. Försäkringsbolagen kan/ska reda ut detta mellan sig själva. Så kontakta henne om det, ge henne alla kvitton etc. så ska det nog lösa sig

Vad gäller pitbulls, så finns det pitbulls i Sverige som har använts i slagsmål, och då har de ofta kuperade öron och svans, men där slagsmålen stoppats och hundarna placerats ut till ordentliga hem. Jag har en kompis var pitbull är en omhändetagen kamphund, och han är kuperad etc. (På kompisens hund ser man att någon bara vikt ihop öronen och klippt dem rakt av, antagligen utan bedövning, samma gäller svansen, så dessa hundar har noghaft det förjävligt innan)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Naviifax
3

Min systers schäfer blev attackerad av en rottweiler, men Sara reagerade rent instinktivt och satte knät emellan. Hon blev nästan av med det, ägaren var jätteledsen och grät och lovade att hon ska hjälpa henne med allt. Betala sjukhusräkningar, hjälpa henne gå ut med Turbo (för Sara kunde ju inte gå på några månader) och hjälpa henne städa om hon inte polisanmälde. Nu är min syster den snällaste människan jag vet så hon tyckte synd om ägaren och polisanmälde inte.

Sen hörde ägaren aldrig mer av sig. Betalade ingenting. Hjälpte inte henne ett skit.

Så polisanmäl oavsett, bara för att vara på den säkra sidan. Man får faktiskt ta konsekvenserna.

@adventuresofnavi | instagram

[LoveUnite]1
8

Ja det finns falska människor men samtidigt ska man inte gå å tro det värsta om alla. Ta alla hennes uppgifter, skulle det visa sig hon är oansvarig så polisanmäl, ör hon ansvarstagande, genuint ledsen, betalar det hon ska o ökar försiktighetsåtergärder med sin hund så skulle jag låta det vara.

Nova1234
0

Hur gick det till vid olyckstillfället, va hundarna lösa, slet sig hundarna, hur kom den andra hunden till och bita? Det är avgörande för om man kan kalla den andra hundägare ansvarsfull hur det hela gick till Om det va en olycka eller ren slapphet

Ison
3

undrar också hur det gick till? Jag skulle inte gjort en polisanmälan, känns helt orelevant om du får veterinär räkningen betald. Och hundkurser skulle jag aldrig kräva av någon, oavsett. Tycker hundägaren ställer upp och tar sitt ansvar så som de är, det hade räckt för mig.

padfoot
0

Åh, vad tråkigt, håller tummarna för Mowgli. Personligen skulle jag vänta med att anmäla, vad ska det tjäna till i nuläget? Ta hennes uppgifter, se till att ha kopior och spara allt, inklusive sms-konversationer. Betalar hon inte är det en annan sak.

Naviifax
3

Har inte så bra koll men varför ska man inte polisanmäla? Förstår inte om det finns någon som helst positiv aspekt av att inte polisanmäla annat att ge den andra ägaren/hunden en andra chans att bli den första gången för polisanmälan? Det händer ju ingenting mer att det finns dokumenterat och att det finns en grund om det händer fler gånger. Man kan ju faktiskt rädda en annan hund om ägaren inte tar det på allvar då man inte polisanmäler. Polisanmäler man tar dem det på allvar.

Men finns det någon anledning till att inte polisanmäla? Självklart vill man inte det som ägare men man får ju skylla sig själv och stå sitt kast, oavsett hur trevlig man är efteråt.

Nova1234
1

#20 Håller med dig Det en persons "snällhet" kan kosta en annan hund livet Att inte anmäla försumlighet är oansvarigt oavsett vad det än gäller. Nu vet vi ju inte hur olyckan gick till i just detta fallet, kanske va det TS hund som slet sig och sprang fram till den attackerande hunden ( inte troligt, men isf skulle situationen vara lite annorlunda)

N0tredam3
2

Jag hade också anmält. En hund som attackerar andra hundar oprovocerat är farliga i dagens samhälle. I den situationen ligger allt ansvar på ägaren att se till att hunden inte kan skada någon annan.  Har man då polisanmält har ägaren fått en prick och händer det en gång till så blir det nån slags konsekvens, antagligen munkorg och koppeltvång. Vilket ser till att risken blir mycket lägre att hunden kan skada en annan hund. 

Det är inget illa menat mot varken hunden eller ägaren utan en ren säkerhetsåtgärd. I området i närheten har en hund bitit massvis med andra hundar men ingen har polisanmält och pga det så händer ingeting.

[LoveUnite]1
1

Visst det är ju svårt att vetz om det är första gången denna hunden attackerat oprovecerat en annan hund och jag lste inlägget igen och skadorna verkar ändå rätt allvarliga om läktiden kan vara 3 månader o de misstänkte brutet ben.

Det är svårt när man själv inte var där och såg o upplevde helan incidenten.

I mitt tankesätt skulle jag ändå inte anmäla om hon var genuint ledsen, hjälpsam, står för kostnader, håller kontakten osv för tro mig, en oansvarig människa med inget samvete gör inte sådant! De skiter i allt och tar inget ansvar i händelsen.

Den attacken jag var med om när jag var 17 borde jag ha polisanmält men jag visste ingenting på den tiden, var i chock i några veckor efter.

Min äldsta hund bet ju en trappvärd där vi bodde en gång och han hade kunnat polisanmäla, skinnet gick upp lite och han fick blåmärke, men han kände ju oss lite men var ändå arg dock visade det sig att vår hund hade en massiv borrelia infektion och efter behandling var hon sig själv igen, innan den gången och efter har hon aldrig bitit någon igen.

En annan person kanske hade polisanmält oss.

Det finns folk som faktiskt tar sitt ansvar och gör allt så sådant inte ska hända igen, men det är svårt när man ej känner personen eller var med när det hände.

Jag tycker TS helt enkelt får gå på sin egna känsla, för hon träffar denna personen så hon kan se o känna hur denna kvinnan är och om hon verkligen tar sitt ansvar i det hela.

gör hon inte det skulle jag ha anmält.

N0tredam3
2

#23 vid första anmälan så händer ingenting, utan det är mer att hunden finns i registret så utifall det händer fler gånger så kan man konstatera att ägaren inte tar sitta ansvar. Detta är pga sånna saker som att hunden kan vara sjuk o.s.v. Och även fast en människa ersätter och är ansvarig osv så inser de inte alltid hur försiktiga de måste vara.

Jag var hundvakt åt en hund som efter tillräckligt många "attacker" av andra hundar + ont i höfterna hade kunnat dödat en annan hund om de hade sprungit fram. Med henne gick jag alltid i munkorg, åkte aldrig kollektivt och tränade bara med människor som hade bra koll på sina hundar. Koppel kan gå av, hundar kan springa fram o.s.v vilket gjorde att jag var extremt försiktig eftersom jag inte ville vara ansvarig för någon annans hunds dödsfall. Denna hund var väldigt härlig och väl uppfostrad för övrigt, gjorde inga utfall utan ville inte bara ha en hund nära inpå. 

Ägarna tog tillbaka hunden efter ca 1 års tid, visste om hur hon var men förstod inte allvaret i det hela. Det slutade med att de hade tagit med henne till ett hundbad, hon bet ihjäl en hund som sprungit fram och avlivades av ägarna därefter.  Även fast man kan lägga en stor del av skulden på den andre hundägaren så hade det hela kunnat undvikas med en munkorg. 

Nu menar jag inte att alla "aggressiva" hundar ska ha munkorg o.s.v. men det finns en skillnad på att vilja "skrämma" bort andra hundar och att vilda döda dem/attackera dem. Särskilt dem som kan sticka iväg bara för att allvarligt attackera en annan hund. I den situationen finns inga andra chanser, har man fått två polisanmälningar då t.ex. så kan jag tycka att ett munkorgskrav inte är så illa.

[LoveUnite]1
1

Det håller jag med om #24 bra förklarat! 🙂

Karolina-H
6

Jag har varit på andra sidan och det var min hund som attackerade en annan hund. Var en olyckshändelse och min hund kom lös och bet den andra hunden, har aldrig hänt innan dess och heller aldrig hänt igen efter det. Alla dina kostnader går på den andra ägarens hemförsäkring detta får göras upp mellan försäkringsbolagen. Den andra hundägaren ska inte betala dig något direkt utan du får pengarna för detta från hennes försäkringsbolag. Jag är av åsikten att om den ansvariga betalar och förstår allvaret så anmäler man inte. Jag fick en anmälan på mig när min hund bet och det gjorde att jag hade mycket mindre lust att bistå den andra ägaren för det känns ju som att det man erbjuder inte betyder något. Jag gjorde allt jag kunde för henne ändå trots en anmälan till polisen.

Codeavalone.blogg.se

Lon@
1

Jag vet inte hur det ser ut juridiskt egentligen men när min hund blev biten så menade de på djurkliniken att det absolut inte skulle gå på min hunds veterinärvårdsersättning eftersom jag då skulle ha mindre pengar kvar för eventuella andra sjukdomar / skador. Nu tog vi det på försäkringen i alla fall eftersom det var min bästa kompis hund som bitit, annars hade jag försökt få den andra hundens ägare att betala hela beloppet. Hoppas att det går bra för din hund!

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

VildaVittra
1

Jag polisanmälde inte när det hände mig och min hund, utan vi gjorde upp i godo. Detta är ett civilrättsligt mål och jag tycker polisen har bättre saker för sig att utreda än två hundar som blev osams. Hade din hund dött hade det varit en annan fråga, men ni kan ju nu inte veta om hunden faktiskt skulle dödat er hund. Den kunde ju lika gärna slutat när den tyckt att din hund var tillräckligt "tillplattad".

Hur många av er som polisanmäler direkt skulle ringa polisen om ni var två som backat in i varandra med bilarna och den andre ville göra upp i godo?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Nova1234
3

#26 Jag ser det inte så att "du erbjöd" den andra hundägaren något alls. Du gjorde bara det du hade skyldighet till, det är inget erbjudande. Du hade heller inte kunnat undvika att betala.

Nova1234
0

#28 Jag anmälde inte när jag blev påkörd bakifrån med bilen Jag anmälde inte heller när grannens hund sprang ut på vägen och skrämde min häst (jag bröt ett finger) Bilföraren skulle jag ha anmält, det tycker jag nu, det va oansvarigt av mig att inte göra det. Bilföraren kanske har kört på många och kommer att fortsätta köra på andra. Hunden ville jag inte anmäla då han inte va alls aggressiv, han tyckte det bara va kul när vi gick förbi. Jag hade också koll på hur ägarna gjorde i fortsättningen och jag sa att - "det är många tjejer som rider förbi här på vägen, om jag ser hunden lös på tomten en gång till, då anmäler jag direkt" Hunden va aldrig lös igen.

Naviifax
1

#28 Jag hade anmält det med detsamma. Klart att det ska dokumenteras! Visst har polisen bättre saker för sig men det händer ju som sagt inget första gången men det finns en grund om det skulle ske igen. Förebyggande syfte :)

Marr
0

Måste flika in och berätta att i går råkade vi ut för den första hundattacken, hemma på landet…Hade varit på promenad när en Golden Retriver hane kommer rusande med kopplet efter sig. Så arg att han ser ut som Cujo. Jag halkade omkull i gräset och blev sittandes. Drämde gipset jag har på högerarmen i skallen på Golden.

Min hund orkar jag ju hålla en Shibahane med attityd, så fick försöka måtta in sparkar mot Golden innan husse hann fram och få tag i hunden sin. Husse och hunden låg på marken och rullade runt. Då gick jag. Min hund var vansinnig och hade dålig attityd efter det mot mig halva vägen hem…så han fick lägga sig ner och lugna ner sig. Fick bli tuff mot honom.

Inga skador alls och tänker inte heller anmäla. Fast jag ska ge dom förslaget om annat halsband & koppel eftersom dom ej orkar hålla honom. Ingen som helst lydnadsträning på den hunden som är över 5 år nu. Han går alltid 7 meter före dom i flexkoppel. Dom måste kunna hålla sin hund och en sele på en hanhundsaggressiv vovve är ingen god idé då han är så stark.

Ganska otroligt det hände oss också samma dag jag kommenterade här…

Naviifax
0

#32 Nej fy vad tråkigt :( Kramar 🤗 Nej utan skador är det ju onödigt att anmäla, det håller jag med om. Fy vad tråkigt för er :(

Marr
0

#33 Tack rara du! Fast det gick ju bra. Min hund har ju inte bättre attityd mot Golden Retrivers nu direkt. Jag kan ju hantera honom i alla fall.

En olycka kan ske så lätt och det var ju absolut inte med mening. Hoppas dom lärt sig läxan med att ha bättre ordning på sin hund. Nu gick husse förbi härute precis med hunden som vanligt 7 meter framför, suck. Gubben lutar bakåt för hunden drar så. Hur ska detta gå? Måste prata med dom jag kan ju inte ha fyspray eller tennisracket släpandes på, på promenaderna. Nästa gång kanske det ej går lika bra.

Nova1234
0

Fy vad jobbigt att ha det så

Det värsta är ju att om han släpper sin hund och den rusar fram till er, om din hund då biter hans hund, då är det du som får betala vet och kan bli anmäld  Helt sjukt.

Marr
0

Vaaa? Är det sant? Skulle dom begära betalning av mig så skulle jag kanske polisanmäla vid en sådan händelse. Dom har aldrig hunden lös mer än hemma i deras stora trädgård. Fast dom orkar ju inte hålla honom. Husse har legat på marken flera gånger och sprattlat men ej tappat hunden då. Dom måste lösa det här, om dom så måste ha ett sånt här otäckt stackelhalsband eller what ever.

Har ett expanderkoppel man sätter runt midjan så hunden sitter fast i dig. Jag ska ge dom det.

Nova1234
0

Ja, jag läste det (om det är felaktigt få någon rätta mig gärna med källa)

Att det är den som har hunden som har orsakat skada som är skadeståndsskyldig oavsett hur händelsen har gått till dvs även om hunden bara har bitit i försvar.

Så jo, jag tycker att du ska anmäla att dom inte har koll på sin hund.

Ambrose
0

#37 Det är det som gäller ja. Men rätten tar hänsyn till saker som att din hund var kopplad och den som blev skadad var lös(alltså sprang den lösa fram till din) osv. om de har möjlighet och vittnen finns.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[LoveUnite]1
0

Jag har haft jätte många hundar som sprungit fram till mig o min hund genom åren, skällandes, morrandes o glada. Det har aldrig blivit bråk faktiskt, lite tufft tjabb i luften o visa tänderna mot varandra om d varit tikar. Å ja, den hunden som orsakar skada är sen som får betala även om d e den som r i koppel. Därför har jag lite panik när det e mini hundar som kommer fram t min hund. Flexi koppel ska man ej ha på stora hundar, är de så gamla de kanppt kan gå lr är väldigt lugna så ok men med flexi r d så lätt att åka i backen, vissa hundägare fattar bara inge det o lär sig aldrig. Har man en busig, dragig, bråkig, odäker eller aggressiv hund MÅSTE man anpassa sig t hunden med rätt halsband, koppel, hålla koll o endast ha hunden lös på säkra ställen å hålla stadigt i kopplet. Jag åker hellre i backen mes min hund än att hon kommer lös (bråkig osäker) jag till o med bröt handen när kag höll henne en gång men då hann jag inte med för jag ba påväg in t sop rummet o vände blicken precis då. Vid halkrisker som vintertid blir d nosgrimma. Genom 10 år har hon bara kommit lös 2 ggr med mig o 1 gång med min pappa men inget hände bara skällde, hon ska spela tuff men är ej tuff. En av de ggr sa den andra hinden ifrån t henne o hon backade undan. De gångerna va olyckor o när hon var unghund.

Marr
0

Jag ser att ni har rätt i detta om min hund orsakar skada på annan hund så får jag betala både för den och min egen också om han med fått skador. Bäst kolla upp hemförsäkringen så den finns kvar..har ju det mesta på autogiro.

Förresten är stackel förbjudet och det är lika bra det.  Nosgrimma är bra, eller annat halsband som sitter högre upp.

Jag håller med, ligger hellre på backen och bryter mig själv än att min hund kommer lös som vansinnig. Min hund blir tokig på andra hundar som kommer framrusande, men har lyckats stoppa den glada framrusande ett par meter i från innan.

Vad bra att jag såg denna tråd med Wingrens undran! Hoppas det går bra för Dig & Mowgli med detta nu med mötet med hundägaren & att läkningen såväl psykiskt som fysiskt går fort!

Taxelina1
0

Nu har jag inte läst igenom allt. Jag drabbades av en attackerande hund som bet mina 3 hundar jag gick med.

Den andra hundägaren hade en försäkring och betalade varenda krona allt kostade. Det gick på hennes hemförsäkring.

Hälsning från en stor djurvänCool

[Forest]
0

wingren hur har det gått med allt?

Marr
0

Ja det undrar jag med…önskar så att allt löser sig på bästa vis…

Linnea
0

Jag tror inte risken är så stor att man måste betala om ens kopplade hund biter en lös hund för då är det ju uppenbart vilken ägare som haft bristande tillsyn. Men om ord står mot ord och det inte finns vittnen så kan man ju ha otur.

Skynda långsamt så går det fortare.

LinaK
0

Usch, detta låter inte alls roligt för hunden och er 😕

När våran hund blev biten av en annan hund i ansiktet och vi åkte in akut så betalade den andra hundägaren (som visserligen är en familjemedlem) ALLT som vi fick stå för. Jag betalade hela beloppet hos veterinären och sedan åkte jag hem och ringa till mitt försäkringsbolag. De sa att det går på den andra hundägarens hemförsäkring och att dom får kontakta sitt bolag och gå den vägen. Men vi gjorde så att våran försäkring täckte detta och jag fick betalt väldigt snabbt från IF, så det som den andra hundens ägare betalade var självrisken vi hade lagt ut.

Jag personligen hade inte anmält den andra hundägaren i ditt fall, hon var ju villig att betala allt och tog ändå sitt ansvar. Förmodligen att jag sagt till den andra ägaren att hon borde tänka på att använda munkorg varje gång hon är ute med sin hund och aldrig ha den lös och upplysa att hon kan bli anmäld om hon inte har uppsikt över sin hund. Vet inte om hunden var lös vid detta tillfälle eller hur det såg ut?

Hoppas verkligen det löser sig för er med allt.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Kalli
0

Har haft några incidenter med mina hundar men bara en allvarligare som lyckligtvis också slutade bra. I det fallet anmälde jag inte och under liknande förutsättningar hade jag gjort samma sak. Ägaren brukade ha sin hund kopplad och hade det även denna gången men tappade kopplet, hen var dessutom ångerfull och samarbetsvillig. Sen tyckte hen visserligen att jag skulle välja en billig veterinären och ta det på min försäkring men när hen inte fick gehör för det betalade hen trots allt räkningen.

En vän hade inte lika tur, dels har hennes hund blivit skadad i en attack och hon blev skadad i en annan. Båda händerna polisanmäldes. Den första efter att ha struntat i att ersätta skadorna trots att hen varit väldigt ledsen över det inträffade och lovat att betala. Vid den andra attacken var ingen ägare närvarande, händelsen polisanmäldes på plats och totalt tror jag det krävdes 3-4 polisanmälningar inklusive ett dödsfall innan hunden togs ifrån ägaren.

wingren
0

Träffade den andra hundägaren i onsdags och pratade igenom händelsen samt gick igenom hur vi skulle göra med räkningar och sånt. Mowgli var med o direkt när hon kom in i köket började han morra ordentligt mot henne och skakade kraftigt, han kände nog lukten från hunden, den som attackerade. Var både läskigt och intressant att se då han brukar älska allt och alla, han gick inte nära henne på hela tiden :/ Hon berättade lite om sin hund och att han är aggressiv och inte går ihop med andra hanar utan bara tikar. Hon sa även att vi gärna får komma o träffa honom för att se hur han är "i vanliga fall". Det kändes bra. Hunden är sju år och har bott hos henne i fyra år, i hennes ägo har han aldrig gjort utfall (sa hon sen vet man ju inte om det är sant eller inte). Hon hade med sin bankdosa och betalade dem 3000 vi lagt ut hittills. Vi har även tagit kort på hennes bil samt att vi fått veta var hon bor (tydligen granne) och kollat upp henne på Facebook så hon omöjligt kan försöka smita från betalningar. Och hunden var inte lös utan hon tappade kopplet när han började dra då hon hoppade ur bilen, känns som att hon lärt sig en läxa. Hoppas inte vi stöter ihop med dem på ett bra tag, har aldrig sett hunden, bara sett henne så hoppas det fortsätter så. Vet inte hur varken jag eller Mowgli skulle reagera om vi såg honom. Mowgli mår hyfsat okej men han tycker det är jobbigt såklart o har ont. Igår så blev han rädd för en servett ute samt att han morrade åt en kvinnlig granne :( hon gjorde inget speciellt eller så och han brukar inte bete sig så.. Det känns väldigt jobbigt och han är allmänt mer uppmärksam och orolig. Hoppas det går över när han känner att han kan gå normalt o inte har ont. Är så orolig att han inte ska bli sig själv igen, jag älskar ju honom som han var och vill inte att det ska ändras :( Speciellt eftersom vi tränar på brukshundsklubben 3-5 dagar i veckan och hade lite planer på o tävla, det skulle inte funka om han kommer bli rädd för andra hundar. Men nu får alla hålla tummar och tassar för oss så han blir helt frisk 🐶 (Ursäkta om jag inte svarat på allt, gör så gott jag kan. Tack alla som svarat 💜)

VildaVittra
0

#47 Tipsa henne om att ha ett stabilt hundförarbälte på sig och fästa kopplet i det, då kan man inte tappa hunden.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Marr
1

Stackars Mowgli! Nu får vi ha hopp och tilltro att det värsta går över när chocken lagt sig. Nu när han fortfarande har ont så är det ju inte såå konstigt att han är lite "hispig". Ska hålla tummar för Mowgli & dig att detta löper väl ut. Skönt att ägaren höll vad hon lovade så långt!

Jag gick ut till Goldenägaren och gav honom mitt #47 sådant  när han passerade på morgonen. För han släpade ju tanten på gräset innan hon släppte kopplet. Ska bli intressant och se om dom använder det. Det vore klokt av dom!

Zofie
0

Kontakta erat försäkringsbolag, ge dem uppgifterna om hennes försäkringsbolag så betalar dom ALLTING. Till och med er självrisk, så betalar hon sin egna självrisk till bolaget. Ni har gått helt fel väg med detta.

Min systers hund blev svårt skadad efter en hundattack, la ut pengarna som krävdes och försäkringsbolaget gick in. Sen gick hennes försäkringsbolag till den andra hundens bolag och fick pengar av dem. Min syster fick tillbaka alla pengar utan att behöva få pengar från den andra partern.

Skulle inte andra hundägaren ha en hundförsäkring så kan det gå på hemförsäkringen. Glöm inte att skriva KVITTO på det ni fått nu, ifall det skulle strula. Exvis 3000 den dagen för "bifoga kvittona".

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

[LoveUnite]1
0

Förhoppningsvis beter han sig så pga han har ont… går han på smärtmedicin eller antibiotika så kan det påverka också, sedan är han säkert lite osäker efter allt som hänt men vi hoppas på att det går över när han börjar känna sig kry i kroppen igen ! ❤️