Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 22062 ggr
Belphi
0

Passande hundbil

Nu är det så att jag är på biljakt! Har kollat själv, givetvis, rådfrågat min far, åkt runt till bilhandlare osv men den bilen som kändes rätt för stunden kändes inte rätt när man sen började tänka efter, så nu frågar jag er! 

Jag är ute efter en kombi, med mycket lastutrymme. Har idag bara en hund men vill ha en bil stor nog för två (stora) hundar då jag kommer ha med mig mina föräldrars hund en hel del (och antagligen kommer skaffa en till hund om något år eller så), så man får in en ordentlig bur. Vad känner ni till för bra bilmärken?

Lon@
1

Min kompis och många andra hundmänniskor har Volkswagen Caddy. Rymmer mycket där bak och förutom hundburen så kan man packa ovanpå eller, om man snickrar lite, ha lådor under buren i stället. Ett alternativ om man inte har familj och sällan har passagerare är att skaffa en något mindre bil och ta ur baksätet. Beroende på vad man brukar göra med hundarna så kan det vara bra med en bil som är relativt terränggående, det är inte kul att sitta med hjärtat i halsgropen i sin vanliga bil när alla andra tar sig fram till söket eller jaktträningen utan problem…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

[tk1971]
0

Vi har en Opel Combo. Mer lastutrymme än så hittar du nog inte i första taget. Vår är en gasbil, tror det finns dieseldrivna också.

Jamie+Engla
1

Vi har 4 bilar, men bara 2 hundbilar. De är en Volvo v70 -00 med grindar i. Funkar prima när de bara är 2 stora hundar som ska med och upp till 4 små. (Om vi drar husvagnen bakom)

Annars brukar vi köra all packning till tävling, 2 stora hundar och 2-3 små hundar bak i våran Mercedes Vito 7 sitsig. Detta utan att behöva ta ut de vanliga sätena (alltså 5). Så vi kan köra 5 pers med 2 stora hundar, några små hundar + all packning.
Men eftersom vi nästan aldrig gör de tar vi ut alla säten bak, så de bara finns de 2 framsätena. då får vi lätt plats med 2 dubbelburar + all packning (burvagn, burar, tält, stolar) + 2 små/mellanburar. 
Ja, möjligheterna är oändliga i vår härliga Vito 🤪

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

Turast
0

Jag har en Peugeot Partner, det är en skåpbil och jag har en L dubbelbur för hundar i storlek schäfer :) Trots buren har jag rejält med utrymme för annan last :) nackdelen är att jag bara har ett passagerarsäte passagerarsäte Volkswagen caddy life har jag hört är en bra hund och familjebil om man har familj också ;)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Nervöst Skall
1

Volvo v70/90 och xc70/90 är stabila bilar med mycket plats. Är rätt tråkiga att köra dock xD

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Zadeira
1

Min kompis som förut hade två stora leonberger (nu bara en) har en Toyota Avensis  med grind bak. Svårt att packa när man är många eftersom hela bagagen tas upp av hunden, men bra plats till hundarna. Går bra att ha bur i också.

Maja2
1

Jag har en volvo v70. Fällt fram båda baksätena, har lastnät och kompostgaller bakom framsätena, samt jeppegrindar baktill. Jag har 4 hundar, och har lagt in bäddar åt dem alla 4 :)

Ravynsfair
0

Sambon min köpte en Volvo v70 -02 nu för någon dag sedan, han ville ha mindre egentligen men med tanke på hunden så fick det bli en sådan :)
Planerar att ha lastgaller och grindar där bak, upplever att burar tar onödigt mycket yta. 
Har en hund i Schäferstorlek och i framtiden planerar jag ytterligare en men i en snäppet mindre storlek.
Ska ju finnas plats till båda :)

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Belphi
0

Tack för många förslag! Men oj vilka stora bilar en del utav er kör! Väldig skillnad när man jämför med min A Mercedes som är 15 år 😂Min hundstackare får ju knappt plats där, och då är han ändå rätt liten med sina 57 cm. 

Har tänkt på det där med bur vs grindar, har hela tiden tänkt MIM vad gäller bur men läste på andra forum att folk upplever att de skramlar. Hur är det med Artfex? 🤔 Gillar dock inte dörrlösningen… Hm, det tål att tänkas på. 

Ja, jag får helt enkelt tänka ett varv till! Det har mest lutat mot en Volvo, men de är så jäkla svåra att få tag på då de flesta rullat 30 tusen mil.

poodlelicious
1

Volvo är livets glädje.

Nervöst Skall
0

#11 haha måste samla på mig en hel drös då! XD

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

[Hästhoven]
0

Wolkswagen carawelle? Perfekta bilen för er med stora hundar eller flera hundar.

Volvo- känner en som får in sina 4 st leonbergers i den bilen, dock är det en äldre modell, men Volvo är ju "stadigt & bra" ;-)

Vi har en Volvo v70 nyare modellen & där får vi plats med 3 st spanska vattenhundar i bagaget.

Maja2
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Såhär ser det ut i min v70 :)

Belphi
1

Ja Oj, det var mycket plats #14 ! Hur upplever du att det funkar med galler?

Vet inte om det blev otydligt eller så, men en skåpbil känns som för mycket att ha - så stora hundar har vi inte och kommer nog inte ha. Jag har en collie, och föräldrarna får hem sin om två veckor - han beräknas dock bli stor då pappan är ca 64 cm.

När min nästa hund blir av vet jag inte, men den kommer vara i samma storleksklass med schäfer/dobermann och därvid.

Mina föräldrar har ju redan två bilar men bara en hundbil, en Mercedes  E-klass. Jag ska ju bara köra mig själv + en hund och då och då deras. Så det behövs kanske inte så pass mycket utrymme?

Maja2
0

#15 Jag har ju dragit upp lastnätet bakom framsätena, och satt kompostgaller åxå. Det funkar hur bra som helst. Baktill har jag Jeppegrindar som jag är otroligt nöjd med. Har man bara en eller två hundar, så räcker det nog med bakre lastgaller, alltså att man inte fäller fram baksätena som jag gjort.

RosaMoln
0

Jag är riktigt nöjd med min Ford focus, mycket utrymme (lika stort i bak som på en v70), billig att äga och köra ^^,
Just nu har jag en MIM bur i bak men tanken är att sätta in jeppegrindar senare 😃

Nova1234
0

Jag har en Proline hundbur, jättenöjd med den

http://www.xxl.se/Tips-Proline-hundburar

Bilen är en Volvo xc 60  Första gången jag kör volvo, jag är jättenöjd med bilen, den är fullutrustad och supergo att köra :)

poodlelicious
0

Vår gamla Collie funkade fint i en volvo v70.

Changrila
0

Om du tänkt köpa en begagnad bil, börja tvärt om. Kolla upp vad du har för krav på bilen när det gäller allt förutom(!) märke och modell. Tex om det ska vara kombi, om det ska vara automatväxlad/manuell, inköpspris, max antal mil, bensinförbrukning, årsskatt osv. Kolla på blocket vad du får för annonser. (Hett tips är dock att inte kryssa i "kombi" även om du tänker dig en kombi, har sett många kombi-bilar som inte dyker upp när man kryssar i det).

När du hittar några bilar som verkar bra, kolla på transportstyrelsen hur mycket de kostar i skatt och hur mycket bensin de drar.  Har du registeringsnumret på bilen så kollas det lättast här: https://fordonsfraga.transportstyrelsen.se/FragaPaAnnatFordon.aspx

Verkar de bra så kan du googla efter biltester, kolla hur de presterat i krocktester m.m.

Själv har jag kollat på en mängd olika bilar. När jag skulle köpa nuvarande bilen så kollade jag på en Subaru, ringde på en golf, var inne på Mitsubishi funderade på allt möjligt och hittade plötsligt en Nissan Micra som passade finfint till alla mina krav. En Nissan Micra var inget jag alls funderat på innan.

Likadant nu när jag ska köpa större bil. Har varit inne på Opel Astra, funderat på Volvo V40, kollat på några olika sorters peugot… och imorgon ska jag provköra en Nissan Almera som jag tittade på idag men inte hann provköra. Dyker inget oväntat upp så blir det köp av den, och Nissan Almera är inget jag tittat seriöst på tidigare, råkade bara snubbla över en i utmärkt skick till rimligt pris.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Nova1234
1

#20 Så gjorde vi också när vi letade bil Först va vi inne på en kombi Mersa, jag gillade inte den när jag provkörde, den kändes trist. Sen tittade vi på BMW kombi och provkörde en. Vi gick förbi en Volvo i bilhallen jag öppnade dörren hoppade in, gillade verkligen insidan, måste provköra och älskade bilen! Man måste provköra och känna efter vad man gillar när man köper bil.

Djurmänniskan
0

VW passat elr Skoda superb

Jamie+Engla
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Nu är bilen packad för att åka på tävling i 2 dagar. Packad med 3 extra burar (2 XXL och en M), vagn, tält, stolar, 1 dubbelrum + en M bur uppfälld. Diverse grejer som kyltäcke, kylväska, täcke och kudde för 2 personer. 7 väskor med alla grejer såsom kläder, mat och annat man behöver. Nu ska bara hundarna in (2 stora och 1 liten) och sen tävlingskläderna. Och så rullar vi iväg :-) Det ser kanske stökigt ut, men de är väl organiserat

Belphi
0

#23 Ja, det var gott om plats och mycket med saker!

#20 Det är så vi börjat här på hemmaplan, och så jag söker, men då man lätt snöar in på något för att "det alltid varit så" tänkte jag att man kunde fråga runt lite för att få upp ögonen mer! Men mina krav är annars: automat,  bensinare eller diesel, helst ska den i inköpspris inte kosta mer än 100.000. Tanken är att jag ska betala den på ett bräde. Helst ingen bil som gått mer än 25.000 mil, eller mer. (och det är här det är svårt!) 

Men tack alla för svar! Har kollat upp de flesta, och även om en volvo står högt på intresselistan så fick jag upp ögonen för Nissan och Volkswagen.

Jamie+Engla
0

Kan ju säga att vi har en massa plats kvar. Jag har gott fram o tillbaka i bilden utan problem för att spänna fast allt.