Gå o koppel
Har en Svensk Lapphund på 5 månader som drar helt ofantligt i kopplet när vi är ute. Har försökt att stanna tills han ser på mig och sen fortsätta gå, hålla kort koppel så han går brevid, inget funkar. Börjar att inte vilja gå ut med honom längre😕
Tacksam för tips
Han är bara valp :) sånt kan ta tid och i den åldern är det mycket som kan spöka.
Har du sele eller halsband? Jag har alltid sele, tycker det fungerar bättre.
Testat att avleda med t.ex leksak?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Mitt tips är att du köper en sele och med den så går du alla rastningar och då ska du inte ens försöka få honom att gå fint, låt honom dra och sniffa hur mycket han vill.
Då du har massor med tid går du ut med honom i sele och när han gjort sina behov kopplar du om till halsband och HELA TIDEN ska du ta hans uppmärksamhet med godis, glad röst osv och målet är då att han ska hålla sig hela tiden vid din sida men du måste jobba med honom hela tiden, inte en sekund får du låta honom tänka på annat än dig. Gå även helst på en väg (om det finn otrafikerade asfalterade vägar) eller en gångväg där du är närmast gräset så det är så lite dofter som möjligt och detta träningspass behöver bara vara en meter för du ska gå så sakta så att du hinner mata honom med godis och berömma honom. Ett tips där är att ha kopplet runt din handled bara så att han inte kan sticka iväg men målet är att han ska vara duktig då han har på sig halsbandet och inte för att du rycker i kopplet.
Men jag tycker dock att du endast ska gå promenader i selen i en vecka så halsbandet "försvinner" lite så det är enklare att lära in halsband-gå fint och bli berömmen av matte. Sele-gå som han själv vill
Jag passade en 4,5 månaders valp förra helgen som drog något kopiöst stundtals.
(Jag har själv en 35kilos schäferkorsning som också gör det men absolut inte på samma sätt som valpen)
Fördelen med valpar är dock att de oftast är extremt enkla att avleda.
Jag hade godis med mig jämt och lockade till mig valpen precis innan han börjar att dra (han är förvisso väldigt duktig på att hålla sig vid mig när han väl går där) och belönar när han håller sig där.
Belönar extra när han söker ögonkontakt.
Se till att vara positiv och glad, ropa/vissla/prata glatt när valpen börjar se på annat och prata med honom när han är vid dig. Belöna belöna belöna :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Annars var #2 idé super 👍
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
#4 Tackar :) Jag körde den metoden på min och hon går som en dröm cx det som gör den metoden så bra är att du inte alltid behöver träna. Du kan ha stressiga dagar och då går du endast med sele och då du har tid tränar du, på så vis kommer alla träningar få bästa förutsättningar.
En annan grejj, är hunden en djävul en dag och inte lyssnar alls så försök inte ens träna med halsbandet. Låt det "gå ut" först innan du börjar träna för annars är det som bäddat för att träningen inte ska bli så bra
Såhär gjorde jag med min hund: Träna i en trappa. Blir mer konkret för hunden vad som är bakom och framför när det inte finns massa plats på sidorna. Gå ett par steg nedåt med hunden bakom dig, om den går om dig går du ett par steg tillbaka upp igen. Gå neråt igen och vänd om om du behöver. I början gick jag ända upp för trappan och började om helt om vovvan gick om mig, för att vara tydlig. Belöna när hunden är bakom dig och vänd tyst och börja om när det blir fel. Man kan lägga på kommando "gå bak" eller liknande efter ett tag.
"På natten är alla katter svarta"
Jag hade klickat in hunden och annat klickers som ett hjälpmedel under promenaden. Och det där med att stanna hjälper inte för att man stannar ett par gånger och inväntar kontakt/att hunden ska komma tillbaka vid ens sida. Utan man får vara väldigt konsekvent. Jag brukar helt plötsligt vända eller svänga oväntat och belöna massor vid spontankontakt. Och se till att du är roligare än allt annat. Tänk på att det är bara en valp du har med att göra.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Oavsett vilken metod du väljer så handlar det om att vara konsekvent och är du det kommer du bli rikligt belönad, men om typ ett år - haha. Med nuvarande hund tror jag att vi gjorde så att så fort hunden lade tyngd i kopplet så stannade vi, så hon vann aldrig mark genom att dra. Sedan belönade vi självfallet att gå bredvid. Nu är hon 1,5 och går helt fantastiskt bra i koppel, ständigt bredvid och med slakt koppel och jag sänder en stilla tacksam tanke till dåtidens matte och husse som var konsekventa även de dagar då valpen var helt djävulskt jobbig.😈
Sedan får man anpassa kraven till åldern, såklart. En femmånaders valp kan man inte kräva jättemycket av utan mycket korta stunder bredvid (utan koppel eller i slakt koppel) varvat med frisignal där hunden får nosa runt och göra sina behov räcker fint. Så tänker jag!
När min hund drar säger jag bara nej, då saktar han ner igen, detta va de enklaste som funkade på min hund då det är svårt att ta hans uppmärksamhet från nåt annat, när han trippar framför mig och kopplet drar så tittar han bakom på mig och väntar in mig, ett resultat jag aldrig nådde med godis och skulle de komma en hund och kopplet drar då stannar han upp.
Däremot valpar och unghundar får man ha lägre krav på, innan din hund ska gå fint i koppel får du låta den leka av sig, springa av sig annars blir de bara jobbigt att träna.
Hitta den metod som funkar för din hund.
Tack alla för kanon tips. Nu ska här tränas😎