Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 1762 ggr
Iwantafantasylife
1

Fäller täckpälsen - Borstar

Hej!

Jag har en schäfer tik på 7 år som har bott hos mig sen hon var 4 år. När hon har fällt innan så har hon tappat allt underull och väldigt lite täckpäls. Men i år tappar hon jätte mycket täckpäls, om jag klappar henne över ryggen så följer det med massa päls. För att det ska vara någorlunda hårfritt på golven så måste jag dammsuga två gånger om dagen och innan har det räckt med två gånge i veckan! Jag har inte bytt foder på 2 1/2 år så det bör inte bero på det.

Det jag undrar är om ni har några förslag på borstar som tar bort täckpälsen bra? Funkar Furminator på täckpälsen också? Eller det här kanske till och med är något som jag bör oroa mig för? 

Vill jätte gärna höra era åsikter! Och massa tips på borstar!

MoaL
0

Jag är uppvuxen med schäfrar och tycker att det låter väldigt lyxigt att du bara har behövt dammsuga två gånger i veckan. 😃 Hos oss dammsög vi säkert varje dag.

Så länge allmäntillståndet är bra, hon äter och dricker som hon ska, inte verkar ha ont eller på något sätt har ändrat sitt beteende, så skulle jag inte oroa mig. Men är du ändå bekymrad så skadar det ju inte med ett veterinärbesök (förutom plånboken 😛).

Den bästa "borsten"/kardan vi har använt på schäfer är något så enkelt som denna. Kostar nästan ingenting och brukar finnas på djuraffären.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Cahira
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Furminator funkar finfint, rekommenderar även espree shedding shampoo. Såg denna video för längesen och köpte produkten och den är TOPPEN för att påskynda fällning. Ha hårfälla i duschen/badkaret bara för MYCKET päls kommer lös. Jag borstar hunden medans hunden är schamponerad med en vanlig borste med stålpiggar för att få lös så mycket jag kan INNAN jag sköljer ned det i avloppet. 

Filmen tjatar lite men kolla igenom hela tills dom torkar hunden och sedan skrapar så ser du hur effektivt schampot är.. den funkar verkligen så bra och jag ÄLSKAR schampot på mina fällhundar! Rekommenderar den till alla med fällande raser för det minskar löshår överallt REJÄLT! Så om du borstar före med furminator, duschar med schampot och torkar och sedan borstar med furminator igen så kommer hunden vara så gott som urfälld. Det tar ett tag innan hunden blir fällig igen och de rekommenderar var 6e vecka eller nåt sånt för att minska året runt fällning. Det finns både schampo och solution och jag köpte bara schampot för schampot innehåller balsam och funkar toppen utan solution. Inte testat med solution då schampot funkat så bra som det är ensamt. Espree har massa vitaminer, aloe vera, jojoba olja och andra bra saker i sig och spä ut det i vatten så räcker det i evigheter! Älskar espree!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

russin
1

Furminator är en underullskam och fungerar dåligt på hårda täckhår. Jag använder furminator när jag ska ta väck lös underull och en gummiborste att få väck täckhår med.