Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1221 ggr
nowalee
0

Tuggar på möbler

Vi har problem med att vår 9månaders  "valp", framför allt på nätterna fått för sig att småtugga på möbler, ex så är det tuggmärken på sängbenet. Det är ganska oskyldiga märken egentligen och känns inte som om det verkligen är för tuggandets skull utan mest för att sängbenet råkat vara i närheten ungefär. Vi är alltid noga med att tuggben och det brukar fungera bra, förutom någon enstaka gång.  Kan det fortfarande vara tänder eller varför har vi detta problem? 

Än så länge har det aldrig varit något problem de gånger vi lämnat själv under dagstid, så därför känns det som om understimulans inte är riktigt relevant, eller har jag fel?

Nova1234
0

Valpar tuggar på allt dom kommer åt

Om ni vill bryta vanan sätt upp en stor komposthage i sovrummet.

-Aida-
0

Kan ju vara såa tt valpen bara råkar vara uttråkad just då och benet på sängen kanske är de närmsta som finns att tugga på, min va likadan, han hade leksaker att tugga på men tog närmsta möbel istället, de hjälpte att jag sa nej så han sluta tugga sen tog jag med honom lite lekfullt till en leksak istället.

Dumpuck
1

Vid 9 månader skulle jag börja ta hunden som unghund och inte valp, vid den åldern bör den också kunna sova hela natten. Är den tillräckligt aktiverad om dagarna? Provat att göra hjärngympa innan ni lägger er m.m?

Annars skulle jag skärma av för att bryta beteendet innan det sätter sig riktigt.
Tar ditt inlägg som att hunden har tuggben på nätterna? Skulle plocka bort det, dels för att hunden verkar ha blivit van att man vaknar och tuggar på natten istället för att sova och dels för att det inte är säkert att ni märker av om den sätter i sig en otrevlig bit. I den där åldern lägger de lätt till sig ovanor, i detta fall att tugga på annat än ben.

nowalee
0

Har varit lugnt nu senaste nätterna men man är som som orolig hela tiden att han ska ge sig på något främst som kommer kosta en del att ordna. 

Ja vi borde kanske testa skärma av,  det är ju alltid värt försök. 

Jag kan ju inte garanterat säga att aktiveringen han får är tillräcklig men tanke på att detta börjat - men jag trodde han var nöjd och vet inte hur pass mycket mer man skulle kunna hinna på en dag. Den senste veckan har jag även börjat ha honom själv längre stunder när jag jobbar (mellan 2-4 timmar) någon dag i veckan och det är inga problem och han aldrig tuggat på något hittils iallafall, därför jag är så brydd över detta nattbeteende..