Någon som vet vad detta är?
Min hund har under längre tid haft problem med sina tassar. Mellan tår och under trampdynor blir han röd och det blir varigt. Vi klipper bort pälsen och tvättar med klorhexidinschampo varje kväll, och det blir bättre för stunden men återvänder alltid direkt. Vi har varit hos vet. som gissade på en allergi. Vi har provat ett foder de rekommenderade, utan resultat så vi måste fortsätta leta efter något annat att prova. Är det någon som har stött på något liknande och vet något mer? Annars ska vi åka tillbaka till veterinären. Så här ser det ut
Veterinärfoder är ofta bara som att slänga pengarna i sjön, antar det var sådant ni blev rekommenderad.
På liknande saker vet jag det har använts klorhexedinlösning samt alsolsprit, skulle nog rekommendera alsollösning istället för spriten. Svider inte lika mycket, om det nu skulle svida för hunden. Även descutansvamp kan användas.
Har ni provat att tvätta med klorhexedinlösning morgon och kväll?
Har tyvärr ingen egen erfarenhet av det.
Allergi tror jag knappast det är. Detta är snarare kostrelaterat och då menar jag att din hund har brister och behöver en fullvärdig kost.
Ta kontakt men Lena mattsson på standardt hon här speciallist på hundars kost och hjälper flera tusen hundar med allergisymtom varje år.
Min hund har haft liknade problem inklusiv klåda och hon har hjälpt min hund till att bli klådfri och fri från att äta kortison.
Veterinärfodret kommer bara göra att din hund får fler brister och bli ännu sämre.
Vad åt din hund innan veterinärfodret?
#1 fodret gjorde endast att han bajsade mer. Ska kolla på de sakerna. Vi tvättar med klorhexidinschampo varje kväll, har inte provat med morgon också. #2 Innan åt han ett foder av Royal Canin för unghundar och det har vi gått tillbaka till nu. Tack, ska kolla på de saker ni rekommenderade!
Okej royal canin åt min hund också när hennes problem började. Ett annat tips är att gå med i gruppen allergiska hundar på Fb. Där finns det jätte mkt bra tips och Lena är även med där och ger råd och hjälp till folk. Angående svamp i tassar och i öron så är lättsaltat vatten och zinksalva jätte bra mot det. Var noga med att torka torrt innan du tar på salvan. Prova det istället för klorhexidin :-)

Prova ge ett foder med mer kött i och se om det hjälper. Och helst så lite tillsatser som möjligt.
Skynda långsamt så går det fortare.