Problemhundar.ifokus!
Hej och Välkommen till Problemhundar.ifokus!
Den här sajten är till för personer som har något slags problem med sin hund. Din hund kanske gör utfall mot andra hundar eller biter sönder saker i hemmet?
Här kan du ställa frågor, läsa om andras problem och lära dig hantera din hund. Du kommer kunna delta i diskussioner, få tips och även knyta kontakten med personer som har samma problem. Det finns många som inte har tid, ork eller helt enkelt inte vet hur dom ska gå till väga för att kunna hantera sin hund.
Vi tycker alla ska få en chans att rätta till de problem som finns!
Med vänliga hälsningar, Therese
Läste en intressant artikel just på ämnet att ge råd på internet. Det gäller just en forskning inom hästforum men gäller ju också hundforum i lika hög grad. De kom fram till i studien att många oerfarna ger råd åt andra, att det är svårt att veta vilken kunskapsnivå personerna som ger varandra råd har.
Tycker det är en intressant diskussion. Vad som är rätt eller fel vet jag inte.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Jag tycker det är upp till var och en om vilka metoder och tips man använder. Hundar är olika individer, bara för en sak funkar på min hund betyder det inte att det funkar på en anna hund, lika så för hästar. :)
#1 Absolut är det så. Det är också vanligt att folk vill låta som experter fast de inte är det. Nu pratar jag inte om det här forumet vi är på nu, jag har inte varit här så länge, men jag är gammal forumräv sedan 90-talet. Själv försöker jag ha i bakhuvudet att framhålla att jag *tror* eller *tycker* si och så när det bara är personlig erfarenhet eller min åsikt, inte expertis. Men många är tyvärr tvärtom, de vill verka vara experter och talar gärna med emfas om hur saker *är*. Använder de sen lite facktermer o.s.v. misstänker jag att en hel del går på det.
Forum är toppen, men det krävs lite distans och att man är medveten om det här "jag vill veta bäst"-fenomenet och inte tar allt man läser för sant.
Forum är jättebra sätt att lära sig både när det gäller hund och häst Om man ställer en fråga och ber om tips, så får man många helt olika svar Dom olika svaren hjälper mig att sortera bort det som inte passar mig och istället jobba på det som jag känner är viktigt och rätt När det gäller hund och häst så får man gallra även när det gäller självutnämnda "experter"( CM) Det kan vara personer med utbildning och lång erfarenhet som tycker helt olika vad man själv gör. Forum hjälper mig också att fortsätta söka information på nätet och i böcker.
#4 ja så är det för mig också - jag letar mer info utifrån de jag läser på forum. Det är kul att fördjupa sig mer i vissa saker :-)
Jag är dock lite skeptisk till när det kommer just till problemhundar där många gärna vill utnämna sig själva till experter. Tyvärr far många hundar illa, har jag hört från instruktörer, därför att ägaren har först agerat efter tips och råd (av oerfarna eller de utan kunskap) på nätet. När de sedan tar kontakt med en utbildad instruktör har problemen förvärrats och det krävs mycket mer arbete för att hjälpa hunden.
Som jag ser det så är Cesar Milan ett mycket större hot mot hundars hälsa och välbefinnande än något forum på nätet. På nätet får alla mothugg och bli ifrågasatta Att ifrågasätta är enda vägen till att lära sig mer Även om en del blir stötta och känner att dom blir dömda eller kränkta…. Ger man sig in i leken, får man leken tåla :)
Håller helt och hållet med #4. :)
Skulle det sen komma till fakta och man blir misstänksam är det ju bara att rådfråga någon med utbildning! Jag vill ha så mycket tips och ideer som möjligt när jag kommenterar i ett forum och sen tar jag bara åt mig av det jag tycker är bra och skulle kunna funka på mitt djur :)