Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1491 ggr
[Kaoskaos]
0

Nervööös inför tävling!

Några tips på hur man kommer över nervositeten ? I agility är jag aldrig nervös men på rally så blir jag illamående det svartnar och när jag köt banan skakar jag och benen känns som bly trots fin fina poäng 75-95-97 och vi har bara tävlat tre banor ! Nu ska vi debutera i lydnaden till helgen och har mått dåligt sedan vi anmält ! Det gör det inte hela bättre nu när knappt något moment funkade igår , varken linförigheten , läggande och ställande funkade , appoteringen grep hon väldigt väldig försiktigt ! Enda momenten jag känner mig säker på nu är platsliggning , inkallning och hoppet ! Jag gissar på att hunden blir påverkad då jag blir så nervös därav funkar inte momenten ! Så jag skippar träningen den här veckan och hoppas på det bästa Jag tävlar för att ha kul inte för att skaka sönder ! Om jag bara visste VAD jag var nervös för!

AnneN
0

Jag går på bland annat jaktprov med min labbe och på vårat första prov så gick allt åt skogen, han stack iväg och badade då han skulle gå fot, han hoppade i vattnet i tid och otid, sprang och hälsade på publiken, mm och vi fick avbryta redan vid första momentet. 

Mitt knep för att slippa bli nervös inför jaktprov efter det är att ha som mål att det inte ska gå sämre än våran första start. Sedan dess har jag startat på 2 prov till hittills och ena gången fick vi 2:a pris och igår fick vi 0:a men tog oss igenom hela provet.

Så om nu träningen gick dåligt igår, så kan du ha som mål att det inte ska gå sämre än så för att du ska vara nöjd med resultatet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Kaoskaos]
0

#1 tack för tipset , det har jag aldrig tänkt på :)

Ambrose
1

Kom ihåg att den enda du tävlar mot är dig själv, och vad andra tycker om dina moment är helt oviktigt. Det enda du behöver tänka på är att du och din hund ska visa upp vad ni kan, för er själva, med allt vad den störning som finns på en tävling och vad det innebär. Jag är själv extremt nervös inför när det är tävling dags för mig och min hund. Men min IPO tränare sa såhär till mig: När du avancerar i klasser, försöker ta cert etc så är det inte en tävling. Det är ett prov och den enda bedömningen som betyder något är din egen. Tävlar gör du först när du börjar försöka kvala in till SM och liknande. Att vinna är inte viktigt, för om du vinner med 210 poäng (precis godkänd i IPOt) så kan du själv tycka att det gick skit för att du vet att ni kan mycket bättre på träning. Men om du t.ex. kommer sist med 295 (300 är max) så kan du ändå vara överlycklig för att ni presterade så bra som ni bara kunde :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Cahira
1

Tävling är bara uppvisning av vad ni kan, försök intala hunden att ni bara är och tränar som ni alltid gör och ha KUL! Resten faller på plats. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Kaoskaos]
0

#3 känner igen det där så väl , mina bästa lopp är dom diskade loppen i agility där känslan funnits. Och jag har som inga förväntningar eftersom det är debuten både för mig och hunden . Men är endå nervös :0 men det är nog så att jag känner att vi blir "bedömda" #4 tack för peppen :) Jag gissar att mycket är för att vi är nya , och jag ser lydnadsekipage som aldrig aldrig gör en miss , jag vet ju att så inte är fallet men jag måste nog få se det med egna ögon. Ska tävla två dagar så förhoppningsvis är jag mindre nervös andra dagen ;)

[Forest]
1

Jag brukar vara nervös innan men när man startat så släpper det, mitt knep är att tänka på sig själv och djuret (mitt fall vart hästar) det är bara vi inga andra som en vanlig träningsdag 😃

[Kaoskaos]
1

#6 jag får hoppad att det blir så men iom att jag är nervös under banan på rally så kännas det som att det inte borde gå över på lydnad :P Jag kom på en till sak , jag kan bli nervös av att träna lydnad också bland nya ! Jag kanske måste jobba på självförtroendet ?

Dumpuck
0

Tävlade rally häromdagen bara, med en 15 månaders slyngel hane. Jag var så nära att stryka oss då han varit helt koko senaste dagarna, inte lyssnat alls, hittat på saker han normalt inte gör m.m. Kändes kaos med allt, kammade hem 92 och 96 poäng samt en 3e plats och han fick dessutom sin första titel RLD N. 

Enda anledningen till att jag åkte var för att jag ser det inte som en tävling, för mig är det en träning utöver det vanliga. Här uppe finns väldigt få träningstävlingar så vi har kort och gott fått starta officiellt det första vi gjorde, tyvärr. Men det har gått riktigt bra, förra tävlingen diskade jag oss då jag gick rakt förbi ett moment 😂skulle ha fått runt 90p på den rundan men fick 0 då jag var alldeles för fokuserad på ett moment att jag glömde det momentet innan 😉
På samma bana hade vi spring också, spring i sväng och min jycke tycker det är as kul. Jag sprang åt vänster medan han sprang fort förbi mig och fortsatte rakt fram, haha!

Se det som en träning, du åker dit med en hund och du åker hem med samma hund - hur det än går. Sen är det, baserat på mina erfarenheter, väldigt varierande människor på rally men nästan alla är väldigt lättsamma. Alla ser det som en rolig sak, det är inte lika allvarligt som på många andra tävlingar utan mer avslappnat.

Även de domare jag haft har varit noga att påpeka det jag just sa, se det som en träning, du har samma hund oavsett hur det går m.m.

[Kaoskaos]
0

#8 det är lydnad vi ska tävla :) har redan tävlat rally tre gånger med godkända resultat 75-95-97 ! Men var sjukt nervös under rallytävlingarna trots att jag ser nybörjarklassen som en lek och hade endast tränat på skyltar någon gång innan . Poängen spelar ingen roll men jag är grymt nervös men jag har verkligen tänkt och jag tror min nervositet beror på vad ska alla andra tycka ? Då jag även blir nervös när jag tränar med nya människor

hemul
0

I vilka situationer som inte har med hund att göra blir du nervös? Det kanske kan ge en ledning. Är det prestationskravet? Eller har du kanske svårt att uppträda inför folk, bli stirrad på, scenskräck (typ det var jobbigt att tala inför klassen i skolan)?

[Kaoskaos]
0

Helt klart bedömningssporterna Lydnad och rally . men blir inte nervös av att träna rally bara tävla . I lydnad blir jag nervös av träning bland nya folk . jag har ju som sakt tänkt rätt mycket och insåg när jag blev nervös . Tränande då med en rätt dominat tjej som sågade mig ner vid fotknölarna . Allt jag gjorde var fel och slarvigt och eftersom jag inte satsade på sm så borde jag överhuvudtaget inte hålla på med lydnad .  En hemsk tid som slutade med att jag slutade träna lydnad och höll mig enbart till agility . I Agility blev vi boostade och folk överröste beröm då vi tog os långt på kot tid.

Jag behöver nog självförtroende och lite jäkla anama att vi faktiskt kan . iaf lydnadsklass 1 och 2 haha :)  och föröka få bort från tankarna "hjälp jag undrar vad dom tänker osv".  Har ju faktiskt tränat för lydnadsklass 1 nu i ca 10 år"olika hundar" först för hobby och nu i 3  år har jag velat tävla , men aldrig vågat mig ut

Jetaime
3

Hade jag varit så nervös att jag mådde dåligt av det så långt innan skulle jag nog frågat mig själv varför jag vill tävla egentligen :) tävling ska vara KUL! Visst kan man bli nervös (jag kan bli riktigt nervös själv innan jag ska gå in på agilityplanen, men mellan loppen och dagarna innan är jag bara taggad som tusan och längtar massor!) Jag la ner lydnaden av den anledningen att jag kände allt inom lydnaden som ett misslyckande och det gav såklart negativa signaler till hunden som då tyckte det var skittrist, vill vi ta upp det igen så kan vi allt göra det, men börja om och tänka annorlunda :)

[Kaoskaos]
1

#12 jag vill tävla, jag tycker det är kul att få ett kvitto på sin egen träning , vars man ligger osv . Sen är det frågan om man efter ett flertalet tävlingar känner samma nervositet , då känner jag själv att jag nog lägger ner . Agilityn var jag ju också nervös från början men det gav med sig efter ett antal tävlingar . Nu är det ju debuten för lydnad . Rally har jag tävlat allt som allt två dagar och tre lopp totalt . Sen vill jag ju komma över min nervositet och inte fly ifrån den , och om jag flyr då vet jag ju aldrig , jag menar jag kanske glömmer bort nervositeten när jag kliver in på banan .

Dumpuck
0

#9 Haha, ursäkta. Missa den delen totalt!

Men se det som en träning, det är samma hund du åker hem med =) försök slappna av och bara va.

[Forest]
1

7 känner igen den känslan , kan med tycka det är jobbigt att andra tittar på. Men lyckas ofta koppla bort det. Tips är att leka lite med hunden innan lite för få bra känsla o slappna av. Lycka till

[Kaoskaos]
4

Tack för alla tips ! Jag är faktiskt inte nervös längre, har faktiskt tänkt som #1 sa ! Att min start inte ska gå sämre än träningen i lördags :) Har även satt ett mål med tävlingen nämligen att hon ska ha kontakt med mig sen om vi nollar det skiter jag i så länge hon har kontakt och tycker Att vi har kul ! Körde även ett pass idag som var så igenomtänkt som det kan bli och då funkade läggande , inkallning och stå ! Sen får vi se jag lär ju vara nervös på själva tävlingen men NU är jag lugn och jag ska intala mig att vara lugn på tävlingen

AnneN
1

#16 Vad bra att det verkar fungera för dig också att tänka så 🙂

_**/Mvh Anne

[Kaoskaos]
0

#17 ett super bra tips :D jag har ju aldrig tänkt så !

Cahira
0

Toppen tips, lycka till!! :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Neoverona]
2

För min del blev jag nervös för att folk kollade oavsett sport, men man får krypa in i sin bubbla med hunden och ha kul! :) Tänk på att det är ni som gäller och att det ska vara en rolig upplevelse. Samla dig innan och tänk inte så mycket på runt om eller resultat osv. Lycka till! Ett annat tips som jg fick är att säga till sig själv "jag klarar detta" och om någon/du frågar om du är nervös så säger du "nej". Det funkade för mig inför debuten i rally.

ipopuma
0

En sak dom.hjälper för mig är att lägga på ett litet bitchigt attityd iin hjärna där hunden är med mitt gäng. Tänka yolo, f"ck u bitches, jag är här för att ha kul, har du ngt problem. Ät riktigt roligt att tänka så faktiskt och man slappnar faktiskt av. Annorlunda råd men det hjälper för mig och om inte annars får du det roligare ;)

[Kaoskaos]
1

Idag smäller det :) känner mig inte nervös men kroppen är alldeles skakis ? Och så fick jag startnummer 1 (förlottat) Berättar sen hur det gick :)

Nattis.
0

Lycka till!

peafie
0

#22 Kör hårt och lycka till!

Bloggen     ○    Instagram

[Kaoskaos]
2

Då var den hemska starten gjord ! Jag var nervös men inte lika mkt som innan ! Kände inte alls igen hunden hon var samlad och koncentrerad under uppvärmningen vilket hon inte Alls brukar vara . Snarare övertaggad och lite skällig ! Explosion på linförigheten skällande mest hela tiden . Aja blir spännande att se hur det går i morgon ! Hade svårt att sätta sig i position Platsliggning : 9,5 (dk uppsättning) Tandvisning: 8 ( ställer sig upp) Linförighet: 0 (ljudar dk) Läggande :0 (lägger sig inte) Inkallning:9 (bra tempo ,sätter sig ej vid avslut) Ställande 0 ( hände inte alls med i transporten ställde sig och luktade) Apport :0 (griper ej) Hopp:10 Helhet:6 ( pigg och trevlig ljudar en hel del Många saker idag har aldrig inträffat tex att hon inte satte sig efter inkallningen ! Men jag är nöjd åska regn och sol fram och tillbaka och nervös matte !

AnneN
0

#25 De moment som fungerade verkar ju ha fungerat riktigt bra ändå, så tycker du ska vara supernöjd med er insats. Nu vet du ju vad som behöver tränas på till nästa gång.

_**/Mvh Anne

[Kaoskaos]
1

Ja precis :) på söndag gick det bättre:) vi kan bättre men nervös matte och trött hund 144 poäng och en tredjeplats :) Platsliggning : 8,5 ( dk nedläggning +uppsättning Tandvisning: 10 Linförigheten :6 ( växlar position , ljud dk ) hon exploderade under linförigheten men från halva momentet gick hon bra :) Läggande :0 (super snyggt ställande Inkallning : 9 (sätter sig ej vid avslut) Ställande : 7,5 (strular i transporten ) Apporten: 7,5 (två kommandon griper tveksamt håller fint) Hopp: 10 Helhet:8 ljud göraren jobbar fint med hunden ! Platsliggningen var sist och hon var väldigt trött annars brukar vi aldrig ha problem med nedläggning och uppsättning Nu är det bara att träna vidare då hon inte riktigt orkar hålla ihop och massor med miljöträning !

AnneN
0

#27 Grattis det var ju superbra! 😃

_**/Mvh Anne

[Kaoskaos]
1

#28 tack :) bättre kan vi men som sakt orka hålla ihop på tävling och FILMA träningspassen :)