Obalans i magen?
Hej,
Min hund har varit dålig i magen, då med diarréer till och från med start den 23:e, då han även kräktes upp hela maginnehållet. Han vägrade äta tvärt, så han har fått "bara vara" tills han själv velat äta. Druckit har han gjort, så han har inte blivit uttorkad. Han har varit hängig till och från, men samtidigt pigg och alert. Det blev bättre under den 24:e och jag tänkte att det kanske bara varit något han fått i sig utan att jag sett. Den 25:e var han helt återställd, men nu under natten var han uppe och skällde som en tok och givetvis var det diarré och kräkningar igen. Var ute med honom för ca en timma sedan igen och han hade diarré, men ligger nu och vilar. Försöker busa emellanåt, men är samtidigt tillbakadragen.
Det enda som är nytt är ett foderbyte, då från spannmålsfritt torrfoder (Canagan) till färskfoder (Purenatural) som jag bytte till den 13:e, så alltså en tid sedan och vid bytet har han inte reagerat, ingenting. Detta uppstod efter att vi varit på kennelbesök den 20:e, då han varit med. Besöket var otroligt stressande, så jag tänkte först att det var efterdyningarna men min mamma tror det är foderbytet.
Veterinär tycker jag ska ge skonkost (vilket han får nu) och om det blir värre, b.la han blir mer hängig och uttorkad osv så ska vi höra av oss.
Kan det vara det nya fodret? Eller är det efterdyningarna från kennelbesöket?
Om det spelar någon roll är det en nästan tio månaders collie hane det gäller. (Ursäktar mig om det ligger i fel grupp.)
Hur bytet du fodret? Ofta brukar man ju inte byta rakt av, utan mer successivt. Jag tror också mer på foderbytet och rekommenderar skonkost, t.ex. ris o kyckling.
Bytte successivt i och med att det var ett foderbyte, precis som jag gjorde när jag bytte från hans valpfoder till Canagan, och då var det inget problem.
Har blandat ut hans gamla foder och det nya, men själva foderbytet började ju för över en vecka sedan, kan det verkligen påverka så sent efter? Färskfoder är ju även mer intressant än torrfoder, då han aldrig riktigt haft någon aptit.
Han får skonkost tills magen stabiliserat sig igen.
Ok! Håller tassarna!
Börja med att hoppa över en måltid, ge sedan bara halv ranson nästa måltid tillsammans med Canikur och lite morotspure (barnmatsburk). Fortsätt sedan att ge canikur i åtminstone 5 dagar morgon och kväll (pastan), samt även morotspuren. Kan vara så att magen behöver hjälp att stabilisera sig om den först fungerade på färskfodret.
Hej, ville bara säga tack för råden men tyvärr verkade hans mage inte fungera på det färskfodret alls. Så fort det togs bort stabiliserade sig magen helt, som om han inte ens varit dålig, och jag har ingen lust att krabba mer med hans foder bara för sakens skull - han får fortsätta äta sitt torrfoder.