Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 2750 ggr
Maliceangel
0

Hund vill inte hälsa, osäkerhet?

Hur får jag min hund att bli mer "framåt" bland människor? Han är 15 månader och vill inte hälsa. Han beter sig en aning osäkert också då han tittar på människan  och oftast backar om dom vill hälsa. 

Detta gäller inte alla människor, en del blir han väldigt exalterade över att hälsa på, främlingar som bekanta.

Även om han har träffat en person flera gr så backar han ändå undan när denna vill hälsa. Varför gör han såhär? Ibland kan han gruffa om personen tex ställer sig upp ifrån soffan för att gå iväg.  Då ställer han sig också upp och "håller koll".

Undrar om detta kommer att eskalera till något ÄNNU värre..?

Maliceangel
0

Känns som att typ alla har hundar som blir superlyckliga av alla människor. Viftar på svansen, ska fram, rullar på rygg och bara blir hur glada som helst. Medans min hund bara sätter sig eller tillochmed hoppar åt sidan.

hur fan kan man misslyckas så?!

Hogwarts
1

Min hund är likadan, men om man ger honom tid att hälsa så går det jättebra. T.ex jag gick en promenad med honom och en kompis som han aldrig träffat förut, i början skällde han på henne men sen när vi satt oss ner på en bänk efter promenaden så hoppade han upp i hennes knä.

Maliceangel
0

Undrar varför det är så..

hannaj98
2

Det är långt ifrån alla hundar som tycker om alla människor. Min hund tycker inte om när folk hon inte känner ordentligt kommer för nära. Jag tycker inte att man ska tvinga hunden att hälsa om den inte vill! Sålänge hunden accepterar att personen är i närheten, ser jag inte meningen med att främlingar ska få tvinga sig på min hund.

Maliceangel
0

Håller med. Jag tvingar aldrig min hund att hälsa. Vill han gå undan så får han. jag önskar bara att jag kunde få honom att vilja hälsa.

Em_
3

Alla hundar älskar inte alla :) Jag har en hund som har noll intresse för främlingar och jag tycker det är väldigt skönt. Tänk dig in i hundens situation, springer du exalterat fram och kramar dina föräldrars bekanta första gången du ser de? ;)

Vill du att han ska bli vän med någon så låt honom ta det i sin egen takt. Är han skeptisk blir det oftast värre om man pushar för hårt. Be vännen att ignorera hunden, eventuellt kan man strö lite godis kring fötterna medans man fokuserar på allt utom hunden.

Turast
1

Min ena hund gillar inte människor, så han behöver aldrig hälsa :) 

Min "nya" hund däremot, är helt galen i folk (än så länge!), så det är väldigt individuellt både i raser och mellan individer :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Nervöst Skall
1

Tvinga honom inte till att hälsa utan låt han gå fram ifall han själv vill det. Min hane är/har varit extremt osäker kring människor. Som valp ville han inte närma sig överhuvudtaget, det va otroligt läskigt med folk. Det jag har fått råd om och gjort är att helt enkelt inte låta människor närma sig honom för att hälsa utan de ska helt ignorera honom tills/om han själv vågar gå fram och nosa/hälsa lite. Han är 100 gånger bättre än vad han va men han är fortfarande osäker och gillar inte när främlingar närmar sig honom eller ens bara tittar på honom. Kan tillägga att med min hund så handlar det om osäkerhet och rädsla, hans problem är alltså inte att han är reserverad.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

isblixt
0

#7 så är det hos oss också. Den ena är jätteblyg och den andra älskar alla. När folk kommer fram och vill klappa så säger jag att ni får gärna klappa denna (den glada) och om min andra hund vill fram och hälsa får hon gärna göra det. Jag ger dock aldrig personen tillåtelse att gå fram och klappa henne eftersom hon klart och tydligt inte vill hälsa på alla främmande.

Majken!
1

Vill man träna så kan personsök vara ett bra alternativ.

Ambrose
0

Behöver han hälsa på sådana som han inte vill hälsa på? Vissa hundar är mer reserverade än andra, och ifall de bara är reserverade (inte rädda) så tycker jag att man ska respektera det. Att hunden dessutom vet att han inte behöver hälsa om han inte vill, kommer att öka hans självförtroende.

Kompisen har en hund som inte alls är intresserade av människor, han vill inte hälsa, tycker inte om det, men han är abslut inte en osäker hund. Han har bara lite större integritet :)

Om du däremot kanske ska tävla lydnad eller liknande där en främmande människa ska kolla tänderna eller känna igenom din hund, så får du träna detta separat.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Vizzla
2

Varför vill du att hunden ska hälsa?

Vilka rasegenskaper finns?

Vissa raser är mer reserverade än andra. Jag tycker inte man ska försöka få hunden att hälsa om den inte vill. Själv undvikar jag att mina ska hälsa på folk eftersom dom är osäkra.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf