Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 903 ggr
Naviifax
0

Spår

Undrar om någon har lite bra tips till vad för spår man kan lägga? Har spårat med Navi en gång innan, sjukt kul och då gjorde jag frikadeller kvällen innan som jag använde. Men om man vill lägga spår helt spontant, vad är bäst att lägga då? Känns som om godis är så smått och svårt att fånga upp.

Är sugen på att eventuellt spåra efter jobbet, men har inga frikadeller redo 🤔

@adventuresofnavi | instagram

Kallaterrier
1

Du kan ju bara gå. Man behöver inte lägga något i spåret alls, hunden kan spåra lika finfint och tycka det är precis lika roligt ändå:) En rejäl belöning i slutet bara:)Tänk på att om man använder matbelöning som slut så lägg maten/godiset i en burk för annars kanske det inte är kvar när hunden kommer fram:)

peafie
1

Sist jag spårade för att slipa till henne inför anlagsprovet så gick jag bara spåret (blodar annars) och i slutet band jag fast ett hjorthorn. Min hund går igång på det där att hitta en skatt som hon får bära på och flamsa runt med så det är det roligaste för henne att hitta. En matbelöning slinker bara ner och ger inget mervärde för min hund i alla fall. :)

Bloggen     ○    Instagram

Naviifax
1

Ah men det låter ju kul! Navi blir också sådär löjligt stolt över sin lilla skatt hon hittar i slutet 😃 Får väl köra inom någon affär och köpa någon god belöning då 😊 Tack för tipsen!

[Raubtier]
1

Innan jag började med viltspår gick jag bara en bit genom att stampa och "gräva" med foten lite då och då sedan en hög med valfritt godis i slutet. Annars körde jag också rutan. Men det kanske inte riktigt räknas som spår. Du går en fyrkantig ruta i en valfri storlek (börja smått!) och sedan droppar du godis i rutan och hunden ska alltså spåra inom den fyrkanten.

Vet ej om jag förklarade bra haha

Ambrose
0

Jag kör IPO-spår med min hunde och använder hennes vanliga mat i spåret. En kula i varje fotsteg i början, och sedan en ask med lite mer mat i slutet. Fungerar toppen och hon missar sällan maten :)

Du kan helt enkelt ta ennes kvällsmat och lägga spår med det.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Naviifax
0

#5 Har inte torrfoder, BARF:ar :)

Ambrose
0

#6 Det går finfint att lägga köttbitar och sådant i med. Har en kompis som spårar med färskfoderkulor. Lite geggigt, men går toppen. :) Enda problemet är kanske att man inte kan låta det ligga ute i flera timmar p.ga. tjuvaktiga kråkor och skator :P

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se