Tips på familjevänlig hund
Vi har idag en chihuahua-tjej som inte alls trivs i vår familj med barn och har fått flytta till min mormor, ett pensionärspar där hon får lugn och ro och långa dagar i skogen. Men vi vill ha hund och måste nu tänka om lite, vet att det är olika från hund till hund och inte bara ras om dom passar i familj med barn men tänkte kanske det är bra att köpa en valp från ett ställe där det redan finns barn alt en lite äldre hund som är van med barn då vi snart har 5 barn hemma mellan 0-11 år. Och har även katter. Det bör alltså vara en ändå överlag familjevänlig ras, inte extremt aktiv, självklart får h*n promenader och mental träning men tiden finns inte till att ha en hund där man verkligen behöver aktivera med agility och annars (men kan ju hända det blir sånt också men vill inte behöva känna det tvånget). Det bör inte vara en för stor ras utan max en liten/mellanstor hund. Och som ändå klarar att sitta i hundgård någon dag ibland om vi inte har möjlighet att komma hem efter 6h sammanlagt. Oftast kommer barnen hem och är med den efter skolan direkt så det inte blir för länge men behöver ha det alternativet när det krisar. Den kommer inte få bo där konstant utan självklart i huset. Men en Chihuahua hade inte pallat sitta i en hundgård så, finns garanterat andra mellanstora raser som klarar det bättre. Och vi har inte plats i bilen för en så jättestor hund. Några tips? Inga påhopp tack då kan ni läsa vidare :) verkar bli en del sånt ofta.
En tollare kanske…
Är en ras jag funderar på när det är dags för en annan hund.
För det första får en hund aldrig vara ensam längre än 5h, för det andra tycker jag inte man lämnar hunden ensam utanför huset några längre stunder. Tyvärr har jag inga tips på raser, men kan återkomma
Medarbetare på Skor iFokus
Mitt tips är att skaffa en vuxen hund istället för en valp, för med valpar köper man verkligen grisen i säcken och den kan bli helt annorlunda än vad rasstandarden uppger som typiskt för rasen.
Alla omplaceringar handlar inte om hundar med felbeteenden, utan det kan vara att man fått byta jobb, att husse/matte dött/blivit sjuk eller för den delen avelsdjur som fått sina kullar.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Kom precis på en ras! Schnauzer kanske vore något? Väldigt trevliga hundar!
#2 För det andra(?) så finns det ingen sådan regel alls, däremot en rekommendation om 6 timmar. Och det gäller hundar inomhus, inte de i en hundgård, de ska ha tillsyn minst två gånger per dygn. 24 delat på 2 blir inte 5.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 tollare är väldigt krävande så skulle inte rekommendera den rasen åt ts #2 i hundgård så får hund lämnas längre än 5h. Att lämna hunden "utanför" huset i hundgård funkar super för många, både ägare och hund! Håller med #3, satsa på en vuxen omplacering :)
Skulle inte rekommendera tollare då de kräver en hel del! Men kanske en annan retriver, typ labrador eller golden? Eller kanske en Eurasier? Finns nog en del hundar i rasgrupp 9 som kan passa er, kolla http://www.skk.se/sv/hundraser/?group=9 Kromfohrländer kanske http://www.skk.se/sv/hundraser/kromfohrlander/ Det enda kruxet med en mindre hund som tex havanaise är ju hundgården, frågan är om det inte är bättre att ha den inne i huset? 6 timmar är ju inte supermycket om det bara händer nån gång då och då.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#6 får de verkligen det? Trodde det handlade om det sociala. Dock tycker kaj fortfarande inte man lämnar en hund ensam ute, men det är ju min personliga åsikt och jag tänker inte tvinga den på någon! Så länge det är lagligt så får alla göra som de vill! Håller med om att en omplaceringshund nog vore bra!
Samojedhund? Euraiser var fina :)
#7 eurasier klarar sällan av att lämnas själva om än bara för någon timme. Pratade med en uppfödare om det då jag var lite sugen på att skaffa en
#10 Ingen av de uppfödare vi pratade med innan vi (mamma) skaffade Eurasier nämnde det, och Sirius har absolut inga problem med att vara ensam då och då. Hur många har möjlighet att vara med sin hund 24/7? Skulle bli väldigt begränsat och nästan ingen skulle kunna ha Eurasier som är en väldigt bra familjehund! Har du lust på Eurasier i framtiden så prata med en annan uppfödare! De är ju himla trevliga hundar :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#8 Jepp, det är som #5 skriver, handlar främst om rastning och inte det sociala :) Håller med #4 dvärgschnauzer kan säkert funka bra, de som är storleken större kräver nog för mycket för ts dock.
#11 vad konstigt! Kanske värt att kolla upp mer då… Står i flera böcker också
I hundgård får man ha längre stunder. Alla som jobbar har ju inte hundar på hunddagis. Det kommer inte ske dagligen men behöver alternativet. Nu kommer jag va föräldraledig 1,5 år sen troligtvis plugga distans efter det några år men när/om jag jobbar behöver alternativet finnas när barnen kanske inte kan en dag eller så. Men hunden måste ju klara det och tror det är lite rasbaserat gällande att sitta i hundgård hur dom klarar det. Och 6h är väl max per dag inomhus. Ja vi överväger ju omplacering (inte för gammal men där man ändå hunnit märka lite) men allt är ju beroende på omständigheter. Nu behöver jag mest tips på raser som passar vårt liv. Tollare Känns som en väldigt aktiv hund
Jag tänker främst något i storlek runt en shetland sheepdog eller liknande
#14 det finns många omplaceringshundar som bara är 2-3 år där någon kanske blivit allergisk, reglerna ändrats och man inte får ha kvar sina djur, man måste flytta osv. så det tror jag vore en väldigt bra idé! Eftersom det inte verkar stämma det där med att eurasier inte kan lämnas ensamma tror jag att det vore en toppen hund! Lättlärd, lugn, social och inte så skällig (vilket är väldigt viktig om den ska vare ute om dagarna)
Norfolkterrier vore kanske nått också, mina morföräldrar har en otroligt trevlig tik
#17 brukar inte terriers kräva rätt mycket? Det är trots allt en jakt-hund
#18 Det finns terrierraser som räknas som "light" dvs sällskapsrasliknande istället.
#18 jo de flesta terriers kräver myçket men just norfolk/norwichterrier är lugnare och mer sällskapshund :)
#19 och #20 där ser man! Det mesta kollen jag har på terriers är de raserna som egentligen behöver aktiveras rätt mycket men får måttligt med promenader för att de är små (det klassiska misstaget gällande många små hundar tyvärr…) men jag har ju inte haft så stor koll på den rasgruppen ändå då jag föredrar större hundar. Man lär sig något nytt varje dag!
Skulle också säga Dvärg Schnauzer, urgoa hundar om TS vill satsa på renras.
I övrigt vill jag också förespråka omplaceringar, båda mina hundar är omplaceringar med tuffa bakgrunder men ändå visat sig vara balanserade och urgoa hundar.
(Schäfer och schäferkorsning förvisso)
Ta gärna kontakt med "Dogs of Pegasus", hon är fantastisk (enligt folk jag känner som tagit hjälp av henne) och jobbar mycket med just omplaceringshundar, hon erbjuder livslång support till er och hund.
Är även instruktör och lite av den svenska varianten av Cesar, utan allt skit förstås.
Visserligen omplacerar (tar in i Sverige) hon mycket utländska gatuhundar vilket jag inte är så glad i men hon har även svenska omplaceringar :)
Vänliga hälsningar Sanna.
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus 
Så måste jag säga Bearded Collie, jag har 8 syskon 7-26 och vi har ALLTID hft Bearded Collie, Dom älskar brn och kräver inte för mycket, MEN Följer gärna med ut och Springer/busar i skogen, eller Följer med på långpromenader, ELler om ni kommer på att göra nått kul så som Agility, Freestyle Etc så hakar dom på det med! dom är vallhundar så har massor med energi om det skulle behövas, men vallningen är nästan bortavlad så dom behöver inte vara ute i fårhagen dagligen heller utan trivs lika bra bredvid dig i soffan och mysa! ^^
Det är dock en del pälsvård, men vill man inte bråka med pälsvården så kan man raka dom, och det gör dom riktigt charmiga! ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
http://www.dvargschnauzer.se/forslagxx/kopa-dvargschnauzer/omplaceringar/
Jag tror också att dvärgschnauzer skulle kunna funka. Lite andra raser som skulle kunna passa: Norwichterrier, West highland white terrier, Amerikansk cockerspaniel, Cavalier king charles spaniel eller Eurasier :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Tack för era tips! :) Bearded Collie är lite för stora… Är lite begränsade med plats i bil också tyvärr :/ Ska bestämma oss för ras sen kolla omplaceringar. Behöver inte heller ha renrasig hund men då gäller det ju att det är blandat med ngn ras som funkar för oss.
Shiba? Trevlig hund, väldigt kattlik mentalt och har nog inga problem att lämnas ensam med tanke på självständigheten.
-
australiensk terrier eller cairn terrier kan funka med om du är inne på terriers.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag är inte speciellt öppen för terriers utan för allt. Det som oroar mig med terrier är att dom ofta verkar vara skälliga…?
Jag har en Norfolkterrier och han är inte skällig. Dock är han en väldigt aktiv individ och kräver en del aktivering utöver promenader. Men vet flera med Norfolk som har sina som sällskap.
Cocker Spaniel? 🙂
// Nadja
Lite inne på spaniel av vad jag läst
Funderade dock P om cavalier king Charles spaniel kan vara nåt. Svårt at hitta omplacering av just en spec ras och som uppfyller kraven med vana av barn och katt
#32 Cavaliern har väldigt mycket hälsoproblem som du bör läsa dig in på innan du bestämmer dig för en sån. Underbara hundar annars men väldigt sjuka. Om ni skaffar en vuxen omplacering så tycker jag inte du behöver gå så mycket på ras utan leta istället efter en individ som passar dig och din familj :)