Australian shepherd
Jag är väldigt intresserad av en Australian shepherd i framtiden, men jag bor då i lägenhet och undrar om det skulle passa? Vet att de kräver mycket aktivitering osv. Men er med aussie där ute, kan ni berätta lite om era erfarenheter om aussie. Som te.x. fällning, hur en dag ser ut i ert liv med en aussie, aktivering osv.
Om man har en aussie måste man då träna agility eller liknande eller räcker det med lydnad, springa, cykling och rundor? Har även hört att många aussie är rädda och skygga, speciellt mot främlingar, stämmer det?
En fråga till. Är det någon skillnad på mini aussie och den vanliga?
Tacksam för svar!
Innan vi flyttade till hus så bodde vi i lägenhet och är vad vår aussie gjort mest än så länge alltså. Bohaget spelar inte någon större roll, inomhus tar man det ju lugnt och vilar mest. Fäller gör de, räkna med att dammsuga mer än du gjorde innan och ha lämpligen alltid en klädroller framme.
"Springa, cykling och rundor" låter mer som en grundplåt för en vuxen aussies fysiska motion. Jag skulle nog säga att det behövs mer hjärngympa än bara "lydnad". Det måste inte vara en specifik sport, men de måste använda huvudet. Jag skulle kunna säga såhär: för några år sedan cyklade vi runt Gotland en vecka och hade vår aussie med oss. Vi tillryggalade några mil om dagen, som minst 3, som mest 6, typ. större delen av tiden travade hunden bredvid min cykel och åkte endast i cykelkärran om det var för varmt. Detta verkade vår hund tycka var finemang-trevligt avseende den fysiska motionen. UTÖVER det körde vi också hjärngympa, varierat mellan att finslipa trick, rallylydnadsmoment och spåra. Så nöjd har min aussie aldrig varit. Nöjd. Inte slutkörd för fem öre alltså. Det finns mycket kapacitet i de små kropparna.
Svårt att veta om någon med "skygg och rädd" menar en reserverad hund. Reserverade mot främlingar kan de vara (min är det inte) men det är inte detsamma som att vara skygg och rädd. En hund som har svalt intresse och är avvaktande mot främlingar tycker många är "skygg och rädd", då de förväntar sig att alla hundar ska vara "labbe-glada". Men visst finns det hundar som faktiskt är rädda. Särskilt under unghundstiden kan man ha otroligt mycket jobb med sin aussie att vägleda den genom perioden då allt möjligt kan spöka i huvudet.
"Mini-aussie" är inte en godkänd ras, inte en storleksvariant på aussien. Om den godkänts i USA eller inte än vet jag inte, men namnet är Miniature American shepherd i sådana fall och mer vet jag inte.
//Lina
#1 Tack så jättemycket för det bra svaret! 🙂
#2 Tack, ska in och kolla direkt:)
Aussie är drömrasen som jag aldrig kommer skaffa. Skulle inte kunna ge den det den behöver. Som #1 skrev så är det mycket hjärngympa som gäller. Du kommer nog aldrig kunna springa den trött. Aussie är en vallhund. De är lite mer reserverade överlag. Behöver inte betyda rädd och skygg. Min gamla Collie till exempel var inte rädd för någon men han var inte särskilt intresserad heller.