Problem med ett öga
Sansa verkar ha problem med ett öga, hon kisar rätt rejält men jag kan inte se nått i ögat. När vi va ute på promenad så skrek hon till (vilket hon iof alltid gör "för säkerhets skull") när hon sprang och mötte Pin som hade en stor pinne i munnen, jag tänkte att hon kanske fick den i ögat, men det borde hon inte fått då det va andra ögat som va mot Pin, men jag vet inte… Jag droppa i lite saltlösning i ögat och hon verkar inte kisa lika mycket nu. Min fundering är om jag ska droppa i saltlösning igen senare idag, eller ska jag bara låta det va? (Självklart blir det en tripp till veterinären om det inte blir bättre)
Jag tycker bara det är bra att du droppar saltlösning i ögat då det är bakterie dödande och det är ju bra ifall det nu skulle vara något litet sår/reva i ögat som inte syns.
#1 tack för svar! det är inte så att det "retar" ögat om jag gör det för mycket?
#2 Nej saltvatten är väldigt snällt, brukar själv använda det på mig själv när jag fått problem med ögonen. Det är lätt att tro att det ska svida och irritera för att det är salt men det gör det inte utan jag tycker att det är väldigt effektivt :-)
#3 så bra! Då fortsätter jag att droppa i lite tills dess att ögat verkar bra igen eller vet ger mig andra instuktioner. Tack för hjälpen!
Jag hade ringt veterinär och rådfrågat ! Alltid alltid vid ögonskador ! Det är väldigt svårt att se med blotta ögat om det är skadat!
Ring vet!!!
Bättre att kolla en gång för mycket
Är det verkligen nödvändigt att ringa vet med en gång? Så typiskt att saker jämt ska hända under helg så man åker på jour-avgift :/ Här är en bild på hur hon kisar. Hon är hur pigg som helst annars och verkar inte ha ont eller vara störd av det.
Jag kommer inte kunna åka in med henne idag tyvärr så jag fortsätter att skölja med saltlösning så ringer jag och ser om jag kan få en tid imorrn. Får ta det lugnt med henne tills dess :/
Blir det inge bättre med ögat när du sköljer och att hon fortfarande kisar finns risk att det kan vara nån skada som måste åtgärdas av vet, vid lindriga skador brukar det räcka med att få en salva utskriven att ha i.
Har det blivit bättre eller är det lika fortfarande?
#12 tack^^ #13 det är bättre, tycker inte att hon kisar längre, i alla fall inte just nu. Bilden ovan är för ett par timmar sen. Får bli veterinär oavsett om hon slutar kisa helt eller inte för säkerhets skull :)
Ringa veterinär imorgon låter vettigt.
#8 haha enda ggr jag behövt åka in är på fredagskvällar ! Ibland undrar jag om hundarna har bestämt det ^^ En gång fick jag åka in med min yngre tik , både veterinären och jag trodde att hon satt en pinne i halsen ! Fredag kväll såklart , 3500 tusen fattigare och deb misstänkta pinnen var ett 5 cm grässtrå ^^ Men allt för hundarna ! Jag själv åker in om jag inte kan titta normalt , som förra helgen och då hade jag fått in en metallflisa
Vi fick åka in med valpen en söndag, han kräktes och diarré. Han varken åt eller drack något alls. 13 000 gick det på. Troligtvis hade han ätit något som gjorde honom illamående, Vetrinär vet inte vad som orsakade det.
För mig har de också lyckat pricka helgerna när det är snabbt in till vetten! En riktig talang verkar dom ha där
Hur har det gått
#19 Eftersom hon slutat kisa helt och inte verkar ha nå problem så valde jag att va lite ekonomisk så jag ringer imorrn istället, hoppas på att få en vanlig tid snabbt så jag slipper åka akut och betala extra ><
okej, bra att hon slutat kisa.
Kan vara skräp i ögat så tycker att du gör rött med forsätt spola ögat fler gånger det är inte skadligt så gör det fler gånger om du anser det är okej ;)Kisar hon mycket mindre så avvakta med vetrinären.
Vi har fått tid hos vet idag 14.15 :)
#24 tack :) Hennes ögon va båda hela och fina! :D
#26 jo det känns skönt att veta helt säkert att allt är bra!^^