Hur hade ni bantat hunden?
Jag har en huvudplan på hur jag ska göra detta men tänkte kolla om det fanns folk med goda idéer på lager som kanske jag inte tänkt på.
Jag har en 11årig pekingese som levt i bur hela livet, har ingen kondition alls men håller på att bygga muskler för första gången i sitt liv, har artros i nacke, rygg, tassar/ben och problem i knän och höfter (om det är HD och patella eller artros vet jag inte men stel som en pinne är han i varje led han har) och han äter tillskott för artrosen, men han har plusvikt och måste gå ned i vikt.
Han är tung som en sten och jag har ingen flytväst samt att han har inget som helst intresse för vatten så simning känns inte som ett alternativ, men att gå långpromenader tar rätt hårt på honom. Han behöver förlora vikt innan vintern.
Hur hade ni gjort?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Mer än halverar maten tills hunden blivit smal, steg och prio ett.
Minska mat först o främst, light.
Sedan ta korta promenader om dagen, de han/hon klarar av, om det så är 5-10-15 minuter 1-2-3 ggr om dagen.
Får hunden medicin för sina smärtbesvär?
Lite massage och stretchning kanske… =)
Synd att hunden inte gillade att bada, skulle varit det bästa motions alternativet annars.
Och kolla över fodret, vet inte vad han äter men rekommenderar barf/färskfoder. Börja med mindre promenader ofta och öka successivt i takt med hans ork?
Minskad mat är självklart det har jag gjort sedan han flyttade hit, det glömde jag säga. Men han behöver mer hjälp på traven än så pga ålder och kastrering.
Ja han är medicinerad för sin värk och det hjälper men bara till viss grad. Ibland blir smärtan högre än ledtillskotten och smärtstillandet. Märks mest på att han inte vill gå längre.
Ja väldigt synd på simningen, hade varit perfekt!
#4 hur mycket har den gått ner hittills?
Våra promenader just nu tar väldigt lång tid just för att det sker i hans takt. Han börjar med att springa och må hur bra som helst och sedan går han ett tag och sedan ligger han platt på magen och sedan blir det bara metervis så måste han vila igen. Hans kondis blir bättre och bättre men just nu orkar han inte mer än ca 10 minuter aktiv spring och promenad sedan måste han vila 5 minuter och sedan kan han gå igen i några meter och sen är det stanna och sniffa och kissa och vila och sedan några meter till och sedan platt på magen och vila. Extravikten är verkligen jobbig på honom.
Han var alltså överviktig när han kom hit och har jobbat på detta tre månader men juli var för varmt för att vara ute, ville inte överhetta stackarn och då gick han upp igen det han hade gått ned så han går väldigt lätt upp i vikt så även om veterinären sa att hans sköldkörtel var normal så undrar jag inte om han har nån obalans inom sig.
Han äter ca 3dl per dag vilket är normal mängd för hans storlek och detta foder.
#5 Vet inte vad han började på men han väger 20 pounds nu.
#6 jag hade halverat den mängden.
Jag kan gå ned till 2 dl men inte mer än så. Han blir otroligt hetsk i humöret om han är hungrig och går på de andra hundarna om han är för hungrig och har för ont på samma gång. Att halvera fodret vore som att en människa skulle leva på 800 kalorier om dan för att tappa vikt och det är inte hälsosamt. Han får så många kalorier han ska få för en hund i sin storlek och får motion utöver det, jag kan minska medans han inte orkar så mycket men organen behöver ändå sin näring för att fungera som det ska. Att anorexia sin hund smal är inte hälsosamt.
Jag hade dragit ner REJÄLT på fodret åtminstone varannan dag. lite mer varannan så han får bli lite mättare. Med de problemen som du beskriver känns vikten som prio ett och då hade jag varit tuff med maten.
Sedan hade jag nog trots allt skaffat en flytväst och testat simning eftersom det är skonsamt för lederna
Jag gick över på lightfoder till min farbror och det har fungerat bäst för oss. Har försökt att bara minska fodergivan tidigare men då blev han så maniskt hungrig, gick runt och letade mat jämt. Utöver det så har vi ökat motionen, han springer mycket lös med min andra hund, men det var alltså inte riktigt ett alternativ för er.
Hur mycket väger han nu och hur mycket behöver han gå ner?
Han väger 20 pounds och jag vet inte hur mycket han måste gå ned då jag inte vet hans idealvikt då jag inte ägt honom under hans idealvikt.
Han är ju inte dödligt fet men tillräckligt med extravikt för att det ska vara jobbigt för honom. Dagsfärsk bild.

Sätt på honom ett sele som du kan lyfta honom i, sänk sedan ner honom i vattnet och håll kvar greppet i selet. Det är ju rörelsen som förbränner kalorier, inte att han tar sig fram i vattnet.
Uppmuntra till rörelse genom att sprida ut hans middag på gräsmattan eller i ett badkar med vatten upp till magen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#14 Jag har ingen bra sele för det ändamålet heller, kanske får ta och se om jag kan hitta en flytväst som passar honom men så mycket som han skyr att bli blöt vet jag inte om det är värt pengarna eller inte? Får kolla vad en flytväst kostar och se helt enkelt. :)
Godissök i gräs har jag undvikit med honom, han är blind på ena ögat pga en skada då han var yngre och jag vill inte att han skadar andra ögat medans nosen är i marken och en pinne petar honom i friska ögat. Han får dock äta middagen från golvet utspritt över hela köket. Började med litet område och nu sprids det ut över hela köket hela vägen till hallen. Han tittade på mig som att jag var dum i huvudet första gången jag bad honom äta från golvet. Men det fick honom att sakta ned hans hetsätning han hade iallafall. :)

Vad gäller simning ute så totalvägrar han ens blöta fötterna och jag har inte tvingat i honom i sjön för jag är rädd för snäppsköldpaddor i vattnet och badkaret har jag inte testat för det i överlag har inte känts som ett vinnande koncept att sitta i badkaret och bli sparkad på i panik för att han ogillar vatten och jag inte har en flytväst på honom. Med flytväst kan jag säkert tvinga i honom i badkaret men tror fortfarande han skulle panika över det eftersom han ogillar vatten så mycket. Om han bara är så eller har dålig erfarenhet av vatten som liten vet jag inte men bara att duscha honom innehåller en del "NEEEEEEEEJ SKONA MIG LÅT MIG INTE DÖ SÅHÄR!" drama. Så om det är värt flytväst eller ej tvekar jag fram och tillbaka på. Om jag köper en och det blir så mycket stress på honom att jag oroar mig för hans hälsa åt andra hållet så är det ju, så att säga, pengar i sjön.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#15 Prova med något sånt här då?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
*ASG* 😂😂😂😂😂
Jag har viss erfarenhet av viktminskning - på mig själv. Ge honom inte light. Ge honom så bra och näringsrik mat som möjligt, d.v.s köttbaserat, men lite mindre än han egentligen behöver. Mättnad är inte bara frågan om kalorier och välbefinnande är det definitivt inte. Det är frågan om näring också. Får man i sig tillräckligt med näring mår man bättre och känner sig nöjdare trots att man kanske har ett litet kaloriunderskott.
Okej, jag försöker igen. Frågan är, hur hade ni gjort?
Jag vill inte skrämma ihjäl hunden med vatten (även om den hemmagjorda såg otroligt rolig ut) och utsätta 11årigt hjärta för onödig stress, och jag vill inte anorexia hunden och minska vikt på ohälsosamt vis. Han äter smärtstillande och det funkar fint men hans kropp och leder blir trötta som även en överviktig människa blir.
Jag skrev att jag har en huvudplan men undrar om ni har några andra sätt ni hade gjort på och min huvudplan är att ta honom på promenader och låta honom ta den tid han tar, honom den vila han behöver och hejja på honom att bygga på muskler som saknas efter livet i bur och allt eftersom han orkar mer så kommer det krävas mindre och mindre vila på promenaderna och han kommer ha mindre och mindre problem med kroppen - som jag hade bantat min egna kropp om jag behövde. Men kroppen behöver fortfarande sina kalorier som sagt och jag vill inte gå ned alltför mycket i fodergiva och svälta honom. Han äter vad som är normalt för hans storlek hund och jag tycker det är helt okej. Han blir inte övermatad och får den näring han behöver.
Så åter igen, hur hade ni bantat en hund med vattenskräck och som var lite äldre med plusvikt? Hade ni gjort som jag, hade ni utsatt honom för stressen av vattenskräck, hade ni satt kroppen i svält (så den samlar ännu mer fettreserver tills svältperioden tar slut vilket är kroppens naturliga sätt att hantera svältsituation så man har nåt att ta av och leva på) eller hade ni gjort på något annat vis?
Det är inte många kilo det handlar om men på sådan kropp så räknas varje kilo. Det är inget fettomonster det handlar om men jag vill få ned vikten på ett hälsosamt vis. Så åter igen till huvudfrågan, hur hade du gjort?
Jag hade barfat, det tar längre tid att äta, och är nyttigare :)
Okej. :) Har övervägt barfning men sist han fick en kycklingvinge försökte han svälja den hel för han blev så ivrig och kvävdes nästan så vet inte om jag törs ge honom igen men det är ju nåt att kolla in. :)
#23 Ge den frusen, då måste han tugga den.
Kanske kan fungera att vänja honom långsamt med ben? Jag har katt jag, uppväxt med hund så har inte stenkoll på barf med hund, men kolla in barf.ifokus. Finns massa tips, finns även många bra grupper på Facebook :)
Jag kan testa men med tanke på att han har bakgrund som mataggression också så är jag åthållsam av den anledningen med. Han är en knepig omplacering.
Men ska överväga det.
Man behöver ju inte ge hela ben heller. Finns det inget färskfoder där du bor? Annars kan du ju sätta ihop maten själv, men välja benmjöl istället för ben. 🙂 Vid maten hade jag lagt störst fokus, och sedan ökat promenaderna med tiden när hunden orkar mer. Lycka till!
Jag hade sänkt maten till 2 dl och på promenaderna hade jag från början haft honom i koppel och värmt upp ordentligt innan han fick springa , 3 dl låter mkt mina shelties får två dl då är ena svårfödd ^^ men jag kanske misstar mig för hans storlek och också vad han får för mat Jag skulle även använda maten om han älskar mat dvs att aldrig ge i skål utan på gräsmattan där han måste röra sig och söka maten ! Jag skulle även kunna blanda ut maten för bukfyllnad om han är jätte hungrig . Lycka till :)
Finns det ingen motsvarighet till färskfoder där? Annars rekommenderar jag verkligen BARF, bra mat är a och o när det gäller viktminskning. Läs på om BARF ta reda på hur du komponerar en bra måltid. Du behöver inte ge honom råa ben direkt, kalk kan han få i sig på andra sätt, krossade äggskal tex. Till en början kan du skära köttbitarna i små bitar så han inte försöker svälja dom hela och kvävs. Öka sedan storleken successivt tills du ser att han kan tugga större bitar ordentligt. Då kan du börja ge råa ben, och när du gör det, tänk stort, ge honom hellre ett helt kycklingskrov och ta ifrån honom när du tycker han ätit klart än att riskera att han kvävs av en vinge. Motionsmässigt så behöver han såklart inte simma, har du en grusgrop i närheten är det perfekt. Högt gräs så han måste lyfta på tassarna ordentligt, gå i varierande terräng, sicksacka er upp för backar, sätt på honom en klövjeväska med lite vikter i, ben macheter. Bara fantasin sätter gränser ;) Jag vet inte vad en Pekines borde väga på svenska, att han väger 20 pounds säger mig ingenting :p Men mängden mat ska du inte ge utifrån vad han väger utan utifrån vad han borde väga. Amor, min största hund väger nästan 5 kg (tror pekineser brukar vara mindre) han äter 125 gram mat om dagen, strax över en deciliter. Så 3 deciliter låter i mina öron mycket. Men jag vet ju som sagt inte hur mycket han borde väga så jag kan ha helt fel. För att undvika att han är hungrig, ge honom mat fler ggr om dagen, små portioner ofta så slipper han få dåligt humör. Lycka till
minavitas.wix.com/kennel
Jag hade gett färskfoder och gett mindre än dagsgivan.
Stackars lilla hund Hoppas att du lyckas hjälpa den lille stackaren
Som många andra säger, fundera på färskfoder/barf och ge mindre än dagsgivan.
Sista tiden innan vi fick ta bort min gamla hund som också hade problem med leder (och behövde tappa något kilo) fick vi stretcha och massera mycket innan och efter träning. Eftersom min hund inte heller ville simma (hon hatade det och blev ett vilddjur när hon såg vatten) och inte kunde röra sig på samma sätt som andra hundar testade vi på hundyoga, det hjälpte lite och vi fick i alla fall ned henne något kg. :)
- Nederlandse Kooikerhondje -
Får jag fråga vad han äter nu?
Hittade en "omvandlingskalkylator" … vet inte om det stämmer men fick fram att 20 pounds = ca 9 kg. Sökte sedan vad rasen normalt bör väga och fick fram ej över 5 kg. Tänkte om det kunde vara till hjälp.
Tyvärr kan jag inte komma på så mycket mer sätt att få honom ner i vikt än vad övriga redan skrivit men lycka till med vovven.
Mvh/Chinesecrestedlover
Jag hade gett ett lightfoder med hög kötthalt, låg fetthalt och mycket fibrer. Inte ett lightfoder baserat på kolhydrater. Acana Adult Dog Light & Fit har 35 % protein, 10 % fett och 8,5 % fibrer. Ser ut så här:
Ingredienser:
Torkad kyckling (36%), strimlad havre, benfri kyckling (10%), potatis, ärtor, ärtfiber, soltorkad alfalfa, kycklinglever (3%), hela ägg (3%), benfri flundra (3%), kycklingfett (3% ), sillolja (2%), hela äpplen, hela päron, sötpotatis, pumpa, butternutsquash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, tång, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, söt fänkål, pepparmyntablad, lavendel, Enterococcus faecium.
Har man en hungrig hund är det inte sådär jättesmart med barf/ färskfoder , min tik var hungrig konstant superstressad över matsituationen när hon dessutom behövde gå ner i vikt blev det ännu värre !
Har man en hungrig hund är det inte sådär jättesmart med barf/ färskfoder , min tik var hungrig konstant superstressad över matsituationen när hon dessutom behövde gå ner i vikt blev det ännu värre !
#36 Hur menar du att barf eller färskfoder förvärrade situationen?
Som TS skriver är hunden hungrig osv ! Då man oftast ger mindre av barf och färskfoder så blir hunden mer hungrig ! Min tik blev ordentligt stressad och det enda hon tänkte på var mat mat mat ! Tills jag bytte tillbaka till torrfoder ! Har testat i tre omgångar men Det funkar helt enkelt inte !
Jag skulle inte heller tvinga ner en hund som är rädd för vatten i vattnet. Försök istället bygga vidare på det som du redan påbörjat. Du skrev att hunden orkar röra sig 10 minuter i lite högre tempo innan den behöver vila. Hur länge behöver den vila innan den orkar med 10 minuter till? Jag skulle ha hållit igång hunden ute i 10 minuter och sedan gått in och vila i t.ex. 1-2h och sedan ut 10min igen och hållit på så efter en tid orkar hunden säkert 15 min innan den behöver vila osv… Sedan skulle jag fortsätta sprida ut hundens mat vid måltider. Jobba er upp till att maten sprids ut i hela huset/lägenheten. Sedan håller jag även med om att du kanske bör se över din hunds kost. Jag tycker nog du kan fortsätta med torrfoder men försök hitta ett torrfoder som passar din hund. Jag bytte till acana grassland för ca 1 år sedan åt min dansk svenska gårdshund och det fodret är toppen åt honom. Han har gått ned i vikt och har nu nått sin idealvikt. Han får 2dl torrfoder och ca 0,5-1dl keso per dag och ibland kokt fisk eller ägg (han har många allergier jag måste beakta) och hålls mätt och belåten på det.
#39 Ta det lugnt, det var mycket utropstecken, det var en seriös fråga. jag tänkte nämligen såhär: Om man ger BARF med mycket ben och grejor som det tar tid att äta så borde det kunna ge både sysselsättning och mättnad eftersom det tar längre tid att äta.
Nu säger jag inte att det borde funka för din hund, men att det finns förutsättningar för att det skulle kunna fungera för ANDRA hundar. Det är så lätt att man sätter sig själv och sin hund som facit för hur alla hundar är :)
Cahira, jag har ingen fantastisk lösning tyvärr, men man kan ju tänka sig att man drar ner lite på fodret och löser hungerfrågan genom att bulka upp med råa morötter som han få tugga på, lite lättkokt kål eller så. Morötterna går i princip rakt igenom obearbetade och kålen ger inte mycket energi den heller. Sedan kan man tänka sig att man gör en långsam ökning av motionen (funkar på mig själv :)). Kan han gå 10 minuter idag, lägg på en minut i övermorgon och öka så stegvis att han inte märker det.
Jag förstår att det är svårt, han har ju lite olyckligt bagage, den "lille".
Jag tycker inte att du ska tvinga ner hunden i vattnet om den inte gillar det. Ang maten så tycker jag gott och väl att du kan sprida ut maten på en gräsmatta så hunden får jobba lite. Ang att den ska få en pinne i ögat är väldigt minimal, du kan ju faktiskt sprida ut maten där det inte finns massor med pinnar. Ang proamderna så tycker jag du ska hålla hunden kort kopplad, iaf i början av promenaden, så att hunden tar det lugnt och inte överanstränger sig. Överlag så försök värma upp hunden innan den får springa och busa. Ta flera korta promenader om dagen. Är det jätte varmt ute så får du gå promenader tidigt morgon eller sen kväll. Förmodligen behöver du dra ner lite på maten också, eller kanske byta foder? Hur många gånger om dagen får hunden mat? Har du prövat att ge den grönsaker?
Om det är en hund som gillar att äta/lätt blir hungrig skulle jag skulle ha gett hunden ett foder med ca 20% protein, så mycket kolhydrater det bara går och lite fett. I och med att det är mycket kolhydrater så kan hunden äta ganska mycket utan att gå upp då kolhydraterna går mer eller mindre helt igenom samtidigt som hunden blir mätt.
Övergå till annat foder och motionera i princip så mycket som det går
Och jag tycker som sagt tvärt om. Ge hunden näringsrik mat som den är skapt för så kommer den att hålla sig mättare och dessutom förhoppningsvis bli friskare. Bra mat kan hjälpa mot otroligt många krämpor.
Tycker fokus ligger lite för mycket på vikten här. Hunden är ju gammal och sjuk och borde väl också ha psykiska problem efter att ha suttit i bur så länge. Om du kan få hunden att må bättre (och håller lite koll på maten) kanske vikten löser sig av sig självt.
Han får 3 dl delat på 2 måltider, så 1.5 per gång och under dagen är vi ute och han får vila på gräsmattan och röra sig när han vill mellan sol och skugga och vi tar promenader och på promenaderna får han välja tempo själv. Vill han springa så får han springa, vill han lunka så får han lunka, vill han vila så får han vila några minuter. De andra hundarna har inget emot det. Promenaden vi tog igår tog 2 timmar skulle tagit 1 timme annars just för att han behövde vila så ofta och tog det i sin lilla takt men han rörde på sig och byggde ju upp styrka och ork!
Hade jag bantat mig själv hade jag gjort samma sak. Jag hade gjort specifikt antal mål per dag, jag hade motionerat en viss runda och hur många stopp jag än måste göra så hade jag klargjort den och jobbat tills man behöver vila mindre och mindre.
Nu regnade det idag så han ville inte gå ut men solen är framme så ska passa på att ta en runda med honom men lite kortare än den igår. De andra hundarna motiverar honom bra att röra sig. Jag rakade även ned den tjocka pälsen ifall det var en bidragande faktor till alla pauser han behövde ta för hans päls är tjock som ull.
Jag vet inte vad han ska väga idealt för han är jättestor för att vara pekingese och troligen väldigt stor för sin ras så jag kan inte stirra mig blind på siffror jag måste gå efter hans revben.
Det finns färskfoder men det kostar multum och det tycker Mike att vi inte har råd med just nu. Han äter samma som Frodo och Ixxi, Taste of the Wild grain free och han brukade bli matad 5 dl pedigree en gång om dan så 3 dl för honom är rejäl minskning och han har vänjt sig bra vid 1.5 dl två gånger per dag och har jämnare humör med jämnare förbränning i kroppen än en gång om dan.
Haft honom tre månader så har varit stora förändringar på denna tid redan. Skrev inlägget för att se om någon visste något tillskott som ökar förbränning eller hade några tips och erfarenheter och jag tackar för era råd men barf och färskfoder säger Mike nej till. Inte med de priser som kött och färskfodret ligger på just nu tyvärr.
#44 Jag tror inte på den metoden. Kolhydrater går inte igenom utan att ge energi. Kolhydrater ÄR energi. (Du kanske menar fibrer?) Kolhydrater och proteiner ger ungefär lika mycket energi. Fett ger dubbelt så mycket. Protein brukar kunna mätta mer än kolhydrater, så jag skulle ge ett foder med hög proteinhalt, som jag nämnde tidigare. Fibrer mättar och fyller buken. Hög andel fibrer är bra.
Tog ungefär samma promenad ikväll när det var svalare och efter han blivit nedrakad för att se vilken skillnad jag skulle få på temperatur och han behövde 2 vilopauser istället för så många att jag tappade räkningen. Promenaden var kortad förvisso men inte med mycket. Han hade inte lika mycket ont som jag trodde utan var varmare än jag trodde. Jag underskattade hur tjock pälsen var och under fluffet så var han inte så många pluskilo som det verkade med all ullpäls. Det är något/några som ska av men är inte så illa som jag trodde. Han kanske hade en dålig dag igår eller så var det värme av pälsen eller något annat men han pinnade på väldigt bra idag och det kändes väldigt positivt.
Ska fixa bilder imorgon på hur det ser ut när man trycker lätt över revbenen på honom så ni får se men är för mörkt ikväll. Pälsen lurades en del iallafall.
Jag fick en hund att gå ner 2,5 kg på 4 månader så inget är omöjligt ;) Jag skulle göra precis som du har gjort, gå korta promenader med pauser. Ta med en vattenflaska och blöta ner en handduk och lägga runt banden på selen och ryggen, ja överallt det inte blir jobbigt för lillen. Bara gå ut kväll, natt och morgon är rätt bra också. USA är ju j*vligt varmt ibland. Bodde ett tag i florida och det var typ 300°. Tänk också på att få ut underullen även när han har blivit rakad.
#47 Med att kolhydrater går igenom menar jag att det inte lagras, en vuxen hund har inte så enormt stort behov av protein och om det är mycket kolhydrater i fodret så kan man generellt sätt ge mera av fodret då det i princip bara är bukfylla = hunden blir mätt
Jag skulle först och främst kontakta en fysioterapeut för att få hjälp med ett vettigt "träningsprogram" då hunden har vissa problem
Det är klart kolhydrater lagras. Som fett i värsta fall.
Fysioterapeut är nog inget alternativ . Det fanns ju inte ekonomi för bra mat till en liten hund, så då funkar nog inga andra utgifter heller.
Jag skulle nog försökt gå lite längre men inte låta honom springa så mycket, alltså en hel del skrit. Det är dels skonsamt för lederna, dels ger det faktiskt muskler och även kondis även om man kanske inte tror det. Att springa är egentligen inte särskilt bra om han är överviktig och har lite skruttiga leder, det blir rätt hög belastning. I nuläget hade jag heller inte lagt på så mycket "styrketräning" (viktmanschetter och dyl, möjligen att han korta, korta bitar (typ 10 steg i några omgångar) får skritta över cavaletti - det kan vara lite högre gräs/småris (motsvarande blåbärsris), pinnar/grenar som ligger lite huller om buller på marken. Han ska inte behöva lyfta jättehögt utan bara lite mer än vanligt. Se till att han verkligen SKRITTAR och inte skuttar, det kan vara svårt med småhundar. När det gäller maten så tänker även jag att han får väl mycket. Mina hundar som vägt runt 10 kg har fått absolut max 2 dl torrfoder/dag. Färskfoder har för övrigt bara gjort mina hundar hungrigare men det var ju ändå inget alternativ. Labbarna "bantade" jag genom att dra ner något på fodret och dryga ut det med morötter (gärna stora bitar så det blir lite att tugga på) och vitkål. Se också över så att du inte ger honom hundgodis eller liknande, dra i så fall av det på dagsransonen! Min cairnterrier har jag på ett halvår fått ner från 10,2 till 8,5 kg - trots att hon har gastrit och måste äta relativt mycket och ofta, fel på njurarna och bara kan äta sitt specialfoder (som är jättefett, de flesta hundar med njurinsufficiens går ju ner i vikt, inte tvärtom!) och dessutom varit skadad den här våren. Jag drog ner på fodret så mycket det gick utan att Skroffan blev tokhungrig och då gav jag psylliumhusk (krossade psylliumfröskal), uppblött i MYCKET vatten. Det funkade bra, tyvärr tålde inte hennes mage det men hon är ju inte frisk. Det är i princip bara fibrer och jag upplevde att Skroff fick bättre mättnadskänsla. Och, som sagt, gå, gå, gå, så mycket som möjligt, gärna i intervaller. Skriv gärna någon form av vikt- och träningsdagbok så är det lättare att hålla koll och du får bättre översikt. Väg honom gärna en gång i veckan/varannan vecka, svårt att se små viktskillnader med blotta ögat. Måste tillägga att han är jättesöt och har tur att han hamnade hos dig, det är hemskt vad människor utsätter djuren för :-(!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#50 Säger samma som #52 självklart lagras kolhydrater som inte går åt till den energi hunden behöver.
Kolhydrater, protein och fett hör till de energigivande näringsämnena. Allt som inte förbränns av det lagras i form av fett. Kolhydrater är oftast värre än proteiner, eftersom kolhydrater består av sockerarter. Sockerarter påverkar insulinet att lagra in fett i kroppen.
#52 Jag svarade bara på ts fråga : vad hade ni gjort? Hade hunden varit fullt frisk, hade jag svarat helt annorlunda, men nu har den artros, är gammal, och helt i avsaknad av muskler och kondition.
Nu låter jag väl som djävulen själv men beroende på hur dåligt skick hunden är i så hade jag kanske övervägt att låta den somna in. Om den har ont och är väldigt överviktig och inte kan motionera känns det mest som att den ska plågas av att leva. Att tvinga ner en livrädd hund i vatten är väl inte särskilt trevligt? Vad får den egentligen ut av att leva? Vara hungrig och utsättas för smärta och hårdträning.
Såhär mycket trycks fingrarna ned på revbenen på honom så som sagt pälsen lurades rejält. Men ja han behöver musklas och även om han går på smärtstillande så har han artros så det blir att ta det successivt. Efter en liv i bur så är det helt plötsligt nya muskler att använda.
Svårt att visa på bild men… han var inte så illa som jag först trodde.
#53 Så stel som han är i knän och armbågar efter ett liv i bur så är inte cavaletti ett alternativ, är knappt han vill gå i trappor och han är redan kortbent och låg till marken. Men tack för tips!
#46 jag tog en omplacering en gång då åt hon 13 dl av Lantmannas foder . Och få var hon för smal , bytte till orijen och då slutligen efter nedtrappningen låg hon på 4 dl foder . Om du gissar på hur mkt hunden ska väga tex åtta kilo så står det ju på påsen hur mkt hunden ska ha , men det är oftast i överkant ! Fortsätt som du gör och blir det ingen förändring dra ner fodret till 2,5 dl per dag ! Min sheltie som är ett matvrak och ganska så lättfödd och i hård träning går 2 dl per dag carrier lamb gain free . Hon väger 9,5 kilo och håller vikten och enligt påsen ska hon ha runt 3-3,3
Hunden är gammal och ts skriver att han har "artros i nacke, rygg, tassar/ben och problem i knän och höfter". Det är i princip hela kroppen… och dessutom är mjukdelar som muskler, senor och ligament i uruselt skick efter ett stillasittande burliv i 11 år. En sådan hund hade jag tagit det MYCKET lugnt och nätt med, och skyndat väldigt långsamt. Om det går utan att hunden blir superhungrig så hade jag successivt försökt minska fodret en aning, men i första hand koncentrerat mig på att bygga upp hundens hälsa genom mera rörelse i vardagen. Ingen hård träning utan långsamma promenader flera gånger om dagen. Uppmuntra till lek och bus där hunden själv kan styra hur mycket den klarar att hoppa och tumla. Jag hade tagit lite från dagsransonen av mat och använt till så små sök och spårövningar utomhus, och försökt att uppmuntra hunden till att röra sig självmant, i sin egen takt. Det tar tid att stärka muskler och senor och utsätter man hunden för alltför kraftig träning innan mjukdelarna är redo så tar lederna rejält med stryk. Och finns dessutom artros så får man ju vara extra uppmärksam. Sm ägare till en sådan hund måste man alltid vara lyhörd för signaler som skulle kunna tyda på att hunden har smärta.
När det gäller ts fråga om vattenträningen, så hade jag aldrig utsatt en hund som denna för en sådan stress. Aldrig! Jag skulle strävat efter att låta hunden få leva ett så värdigt, harmoniskt och hälsofrämjande hundliv som möjligt, under sina sista levnadsår.
Till ts: Vilken tur lilla vovven har haft som fick komma till dig och få chansen till ett riktigt hundliv, efter allt han gått igenom. En eloge till dig som ger honom detta!
Jag tycker det låter lite väl risky att banta ner en så pass dålig hund. Kanske bättre att låta honom få njuta av livet den sista tiden? 🙂
#60 Då är du o jag inne på samma spår. :) Tack och ja jag är glad att jag kunde rädda honom!
#61 Mjo har funderat på det men mer vikt = mer värk så vill ha honom så fit han klarar av att vara för att ha så lite värk som möjligt. :) Finns pekingeser som levt till 17 i detta hushåll så vem vet hur länge han har kvar trots värk, speciellt med bra foder och motion.
Idag var en vilodag, låta leder och annat vila. Men han har rusat runt och busat i huset så smärtstillandet verkar verka bra just nu. :)