Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1558 ggr
Gambino19
3

snälla,var försiktiga!!!

snälla, kör saktare! för ett år sedan så avled våran hund. pga att en jävel *lekte med bilen lite*  det var hemskt, ni som kör kan tyvärr inte veta om det är hundar ute. men vi bor på landet. när det väl åker förbi en bil så kör de så himla snabbt! när vi är ute och håller koll på hundarna så kör de förbi bilar men hundarna lyssnar såklart inte på oss just då. så de bara springer rakt ut! de hoppar nästan över staketet! och springer ut. det som jag stör mig på är att de inte bryr sig ett skit om de kör på en hund. blir så ledsen asså.

[Kaoskaos]
33

Jag håller med men kan inte hunden lyssna så ska hunden vara kopplad !

Ravynsfair
22

Sura i det hela är att det råder strikt hundägaransvar, lyssnar inte din hund till 100% så ska man inte ha denne lös. 

Olyckor händer så lätt, som du själv märkt men samtidigt ska inte bilförare köra hur fort som helst heller.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Aleya
20

Hade en kompis som fick sin hund påkörd. Ej heller var han kopplad. Så jag skulle väl säga att dels ska ägare koppla sina djur och bilister köra lugnare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
15

Beklagar sorgen men inte enbart förarens fel i detta fallet dock.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[scrappy]
11

Tråkigt! Dock kan bilisterna köra på en hund även i 30 km/h om de springer lösa på vägen, däremot behöver många köra lugnare också. Samt en del behöver koppla hundarna.

Nervöst Skall
8

Det är fruktansvärt hur våghalsiga många bilister är! Det gäller att vara uppmärksam när man går i närheten av en trafikerad väg för alla kommer inte att hålla sig till de trafiklagar/regler som gäller och tyvärr så är det oftast du som gående som skadas mest om det skulle ske en olycka.

När ni är i närheten av en trafikerad väg så är det alltid bäst att ha hunden kopplad, oavsett hur bra den vanligtvis lyssnar vid inkallning . Hundar är i grunden djur med egna viljor och du kan inte förvänta dig att de lyssnar jämt.

Så se till att ha kopplade hundar, hålla dig till sidan av vägen (speciellt vid dålig sikt) och om det är mörkt använd alltid reflex, gäller både dig själv och hunden. Tyvärr så lär våra vägar aldrig bli helt fria av fartdårar så det gäller att själv vara försiktig om både hundarna och sig själv.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Michaela-N
6

Tragiskt. Beklagar sorgen! Men i just detta fallet känns det inte som att det var förarens fel. Det är ert ansvar att ha uppsikt över er hund så att den inte tar sig över vägen. Jag försöker alltid att sakta ned farten när jag kör nära en hundägare, just eftersom man inte vet om hunden sliter sig eller får för sig att följa efter en fågel som sprungit ut på vägen el. dylikt. Tror dom allra flesta bilister inklusive jag gör så gott vi kan för att se till att ingen hund förolykas.

Nervöst Skall
6

Vill bara tillägga att ansvaret för hunden ligger på en vuxen och inte på ett 11-årigt barn :)

Cahira
2

Om hunden är på inhägnad mark så är det ju inte något man förutspår att hunden ska hoppa över staketet just när en drulle kommer. Instämmer att folk ska sakta ned på lantvägar och inte köra som idioter. Man kanske kissar hundarna på bakgården som är inhägnad och hunden hoppar över. Man kan inte kontrollera allt även om man tränar efter konstens alla regler. Olyckor händer och jag beklagar TS för din förlust.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Fridaaaa
2

#9 Fast står "hoppade nästan över staketet", låter som att de inte var på sin inhägnade tomt? frågan är hur de annars tog sig ut.

[Daniela1983]
2

Samma sak med många cyklister. Idioter som cyklar nära en och hunden i rasande fart. Att sådana personer inte kan tänka till lite är ganska oförståeligt.

Och du har rätt i att det finns folk som kört över en hund eller katt och inte ens stannar, har läst om det.

Ravynsfair
1

Sen måste jag inflika att olyckor händer även om hunden är kopplad. 
När jag gick i gymnasiet så fick en tjej sin Chihuahua överkörd av en lastbil för att hon hade flexikoppel och var ouppmärksam. 
Hunden susade ut på vägen och pang, en lastbil kom och mosade denne. 
Går en stor landsväg förbi skolan som man måste korsa om man ska till tågstationen och där gäller det att ha stenkoll på var man befinner sig utmed vägen.

Vänliga hälsningar Sanna. 
Medarbetare på Blandrashundar, HBT & Socialt stöd.ifokus Sol

Fridaaaa
0

#12 Instämmer. Var en som gick med sin hund på fel sida om sig och flexi i fri längd dvs bäddat för olycka :/ 

Jag har alltid mina kort kort bredvid mig när jag passerar bilar

Hiro
3

Nog ska man köra försiktigt men lyssnar inte hunden så ska hunden inte vara lös för den delen heller

Joyous
0

Det är inte bara strikt hundägaransvar som gäller utan bilföraren ska framföra sitt fordon på ett sådant sätt så att denne kan stanna om det dyker upp hinder på vägen. Hindret kan lika gärna vara en ryttare till häst eller ett barn. Det är inte helt ovanligt att vissa gasar på mindre landsvägar utan en tanke på vad som kan finnas vid nästa kurva. Jag höll själv på att bli påkörd när jag cyklade, jag höll mig på rätt del av vägen, något den mötande bilen inte gjorde. Jag tycker att du ska ta kontakt med kommunen om buskörning är ett vanligt problem där du bor och håll hunden kopplad om den springer fram till bilar.

poodlelicious
4

Tråkigt att du förlorat din hund men hunden är ditt ansvar. Den ska inte vara på vägen. Sätt upp ett högre staket. Om en inte kommer när ägaren ropar så ska den inte vara lös. Det hjälper inte att en bil kör långsamt den hinner oftast inte stanna ändå.

Fridaaaa
1

#15 Dock kan man inte alltid hinna stanna när det kommer ut t.ex djur på vägen, då får man köra extremt sakta exakt hela tiden. Men ja många gasar på extra på vissa vägar, helt klart.

Turast
1

Om hunden inte lyssnar och man vet det så har man den inte lös, då kan det hända sådana saker. Beklagar förlusten men från det du skrivit så ser jag det inte som bilistens fel att din hund hoppade ut på vägen. 

Jag kör bil, kommer en hundägare längs vägen så saktar jag in och kollar ifall ägaren verkar ha koll på att hunden inte flänger omkring. Men hade en hund flygit ut på vägen ifrån en tomt, så hade jag inte tänkt att det var mitt fel om jag inte hunnit bromsa, för jag hade inte kunnat förutse det. 

Men är det ett hus som har en väg utanför sig och jag kör på vägen så tänker man ju inte "hm det kanske bor hundar här som kan hoppa ut, bäst att jag kör 30 km /h ifall det kommer någon".

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Saltpinne]
3

Det är aldrig bilisten fel om denne kör på en okopplad hund på vägen. Idioti att ha ouppfostrade hundar lösa. Tragiskt att din vovve dog, men skyll inte på någon annan än er själva. Koppla era hundar!

Whippet
0

Skaffa bättre staket. Beklagar.

I'm out Vilar huvudet i handen

Kallaterrier
6

Man kan tänka på att TS är elva år tycker jag.  Man behöver inte vara så hård och tuff i språket utan ta sig tiden att förklara.

Fridaaaa
5

#21 Inte säkert alla vet ålder på TS heller, jag går aldrig stort sätt in på olika personers profiler och kollar ålder

Kallaterrier
3

#22 Nej, jag vet, men det är redan nämnt en gång, därför påminner jag. Inget är vunnet på att göra ett ledset barn ännu ledsnare.

Fridaaaa
2

#23 Nej sant fast tonen mm bör vara lika ändå för alla, oavsett ålder, tycker jag i alla fall 🙂

Kallaterrier
2

#24 Nog kan en vuxen tåla mer än en elvaåring? Men det är OT, det var inte det jag var ute efter.

Fridaaaa
4

#25 Nja beror helt på personen skulle jag säga faktiskt. Finns flera som kanske är 30-40 år som "tål" mindre än en t.ex 16 åring (bara exempel) och tvärtom. Så nej anser att man inte kan gå mestadels på åldern utan ha god ton och diskutera lugn mm oavsett ålder på personen. Är vad jag tycker i alla fall.

Whippet
6

Vi är alla människor och vissa är känsligare än andra, så det beror absolut inte på ålder.

I'm out Vilar huvudet i handen

poodlelicious
15

Såg inte att TS är så ung. Till TS: På internetforum är det oftast vuxna som skriver till vuxna. Det är inte anpassat till barn. Bli inte ledsen för det vi har skrivit. Det är absolut inte ditt fel att vovven blev påkörd. Det var en olycka och det händer tyvärr då och då. Den vuxna som är ansvarig för hunden ska försöka se till så att den inte kan springa iväg lös men ibland kan det som sagt var hända olyckor. Jag fick en hund när jag var elva och den rymde ett par gånger. Det är inte alltid någons fel. Hoppas att du får en ny vän snart och att du inte är ledsen för länge. Vovven hade nog velat att du ska vara glad:)

Kallaterrier
3

#28 Det var PRECIS så jag tänkte, vilken bra förklaring! :)

Gambino19
1

#28 åh!så bra skrivet!

Cahira
4

#10 "de hoppar nästan över staketet! och springer ut. " är meningen och de tar jag som att de har staket och hundarna helt enkelt gillar att jaga bilar och är villiga att hoppa över staket för att jaga dessa bilar. Håller med om att ett bättre staket är i sin ordning men det var inte TS fel att hunden blev påkörd i mina ögon, ålder eller ej. 

Olyckor händer och att sätta fel på någon i sorg är inte schysst även om personen hade kört på sin egna hund. Bor man på landet så måste man få släppa ut sina hundar och man vet inte när en bil kommer och det är klart man ska ha staket som funkar men ibland vet man inte om staketet är tillräckligt förrän det är försent, det räcker med en lyckad rymning för att olyckan ska vara framme.

Fridaaaa
0

#31 Ja jag tolkade inte TS text i #0, på samma sätt när jag läser hela.
Jag har inte sagt att det enbart var TS fel, skrev att det är både föraren och hundägaren/den som hade ansvar för hundarna då dvs inte enbart förarens fel.

Ja olyckor händer lätt, säger jag ingenting om, men menar, oavsett om man har staket eller inte, hund kopplad eller inte, kan man inte enbart beskylla bildföraren heller, om det inte är så att den kör extremt galet, och far in i någon som går där den ska eller in i någons trädgård.

Gambino19
1

Nu i efterhand kanske jag inte skulle ha skrivit detta. Kanske inte ens borde vara medlem på iFokus. eftersom jag bara är 11 år.

Michaela-N
5

#33 Varför då? Jag var 9 eller 10 år när jag blev medlem på iFokus :) Alla är välkomna hit oavsett ålder. Jag tycker inte alls ditt inlägg var dåligt eller otrevligt, många vill helt enkelt bara ge replik på det du skrev och det är det meningen att man ska få göra på diskussionsforum.

Nervöst Skall
2

#33 det kan bli rätt hårt på forum likt detta så det gäller att inte ta åt sig för mycket och att inte låta det få en att må dåligt. Det blir väldigt lätt missförstånd och ibland så är folk inte så finkänsliga och säger det som dom ser det. Många olika åsikter och många personer som tycker dom har rätt leder tyvärr till konflikter. Om du känner att det är för mycket för dig och att hårda/elaka kommentarer verkligen tar på dig och får dig att må dåligt så tycker jag att du ska hålla dig borta från forum likt detta ett tag. Det kan vara hårt och även få en vuxen att må dåligt av att läsa otrevliga kommentarer.

-Aida-
0

Jag tycker bilister ska vara oerhört försiktiga och se sig för!
Vet inte hur många gånger som både jag och min hund nästan blivit på körda eller på backade av bilar som inte ser sig för, fick nästan springa baklänges för en bil inte stannade när den backade, de är förjävligt! Tror dom man är odödlig eller… <<

poodlelicious
1

Det finns en anledning till att det finns en åldersgräns på till exempel Facebook. Barn ska inte vara ute och surfa på nätet utan sina föräldrar. Tror knappast att en 11-åring hade fått ströva runt fritt i en okänd storstad till exempel. Du gjorde inget fel när du skrev. Det är bara det att det här är ett forum där de flesta är vuxna och de kommer behandla dig som en vuxen vilket du inte är än. Tro mig du kommer ha gott om tid på dig att bli stor :) varför skynda på när det går så fort ändå som Magnus Uggla sjunger.

Cahira
0

Du menade väl, och jag håller med om att folk ska köra försiktigt, speciellt på lantvägar! Man vet aldrig vad man stöter på tamt som vilt.