Spår
Hur gör ni när ni tränar spår med hunden?
Jag går ut i skogen, på ängen, gräsmattan, på asfalten osv så lång distans som jag tycker är lagom för hunden och med de yttre faktorerna som väder, vind och underlag medräknade, sätter en snitsel i vinklarna, lägger apporter ibland, det kan vara träpinnar, en bit päls, en legobit, en sked, ja vad som helst! I slutet lägger jag en slutapport som för vår hund är mumsigt godis i en tillsluten burk som jag ofta gömmer lite. Därefter väntar jag allt från fem minuter till ett par timmar beroende på vad jag vill att hunden ska träna och de yttre faktorerna. Sedan hämtar jag hunden, selar på och låter henne hitta spåret själv, ett så kallat spårupptag. Jag berömmer MYCKET vid apporterna och slutet.
Vår hund är en hobbyspårande terrier på drygt fem år som har spårat 1,5kilometer eller så som allra längst. Normallängden på våra skogsspår ligger på ungefär 500-1000 meter. Är vi flera som är ute samtidigt lägger vi ofta spår till varandras hundar för att hundarna ska få vänja sig vid att inte bara spåra matte/husse.
Spår är kul! :)
#1 det låter jättekul. Vill börja spåra med Sheldon men vet inte riktigt hur man ska börja osv.
#2 Det är inte så svårt faktiskt! Här har du en artikel om hur man kan göra: http://vovve.net/Bruks/spar.asp
Det finns en bra bok för hobbyspårning "Alla hundar vill spåra" av Ulla Barvefjord
Den är slut i de "vanliga" bokhandlarna, men går att hitta begagnad: http://www.bokborsen.se/Barvefjord-Ulla/Alla-Hundar-Vill-Sp%C3%A5ra/4422060
Den är superbra för en nybörjare, rekommenderas varmt!
Det kan vara svårt att få en plats på en spårkurs, men det är värt att ställa sig i kö, det är jäkligt roligt att spåra i grupp och då kan man fika tillsammans med andra medan man väntar på att spåret ska ligga till sig :)
Jag tränar viltspår, då drar jag helt enkelt klöven längs marken och knyter fast den i spårslutet. Brukar köra både med och utan blod :)
Jag går ut spåret, lägger ut apporter (i form av allt från träapporter till en vante eller vad det nu kan vara) och någon leksak, låter det ligga i allt från 20 min till en timme och sedan går vi. Berömmer jättemycket vid varje föremål!