Plugga universitet med hund
Någon här som haft hund medans ni pluggade på universitetet? Jag sitter här och planerar framtiden, och funderar på om jag kan ha med hund om jag ska plugga till veterinär eller om det blir för lite tid till hunden/stressigt med både hund och plugg… Dela gärna erfarenheter!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
När jag pluggade på universitet fanns det de som hade hund. Jättegulligt, tycket jag, men idag skulle jag aldrig råda någon att ha det. Varken för sin egen eller för hundens skull. Eller katt heller, för den delen.
Studietiden är en speciell tid och det kan bli mycket spontana grejer, hur blir det då med att passa en hund som måste rastas, ha mat och sällskap etc. Om du t ex skall bo i studentboende kan det gå livat till ibland. Inte idealiskt för en hund.
Du vill känna dig fri och kunna stanna kvar i plugget när de andra gör det, hänga med på ett eller annat.
Under min studietid hjälpte jag till med många hundar och katter för att ägaren inte ville missa något, det kunde var fest, studiebesök, seminarium i flera dagar, hänga med till någons stuga etc.
Är du en sån som aldrig gör sånt så visst kan det vara mysigt med sällskap av en hund, men du bör i så fall inte skaffa den innan du vet hur din studie- och boendemijö kommer att se ut.
Håller med #1 i det stora hela.
Jag har haft hund när jag pluggat på universitet, men jag är helt ointresserad av festande och aktiviteter i övrigt (Det så kallade studentlivet). Har jag varit med kompisar har hunden kunnat vara med annars har hon varit hemma. Tilläggas bör att jag hade hund redan före jag började plugga och att göra sig av med henne pga studierna var aldrig ett alternativ.
Så klarar hunden vara ensam ett par timmar är det inga problem att ha hund. Jag själv bodde nära skolan och hade sällan heldagar i skolan så hon var sällan ensam mer än ett par timmar i stöten.
När man är inne i pluggperioder har jag snarare tyckt det är positivt med hunden. Då måste man ta en paus för att gå ut en stund och det är bra att röra på sig och få vila huvet lite :)
Men i det stora hela, allt hänger på dig. Ska du festa mycket och andra aktiviteter så avråder jag dig att skaffa hund. Sen bör du ju fundera på det ekonomiska med för det är ju ingen lyx tillvaro med CSN-bidrag/lån. Så varje krona man inte behöver lägga på annat än hyra, mat och böcker är sällsynt :)
Medarbetare på jakthundar.
Driver AktivaHunden.se
Ja, det går om man planerar sina dagar. Det finns djurtillåtna korridorer/studentlägenheter vid SLU och hundgårdar. Hundgårdarna är det kö till men man hinner lätt hem på lunchen om man bor vid SLU. Är dock bra att ha en reservplan om man t.ex. är borta på studiebesök hela dagen.
Tack! Själv så avskyr jag att festa osv, undviker de flesta evenemang där det är mycket folk om det inte är hundrelaterat så det är inga problem. Det jag funderar på är om det blir för stressigt med både studier och hund… Jag kommer att börja plugga om minst två år, snarare tre-fyra år. Då kommer hunden förhoppningsvis vara gammal nog att vara själv hemma ett par timmar. Men tack för era synpunkter :)
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag pluggar och jobbar. Vovvarna är med på jobbet men (tyvärr) kan de inte sitta bredvid mig vid skolbänken, näeh… Där emot spenderar jag väldigt mkt tid hemma vid datorn och skrivbordet för plugg.. Där gör både mina hundkillar mig sällskap tillsammans med mina katter och kaniner. Japp, jag har massa djur och går på universitetet, vi lever ett fantastiskt familjeliv och allt jag gör i skolan är att gå på föreläsningar, sen är jag hemma och pluggar, spenderar tid med djuren, familjen och vänner.. Hundarna är alltid med :-) Vill man va vän med mig får man räkna med att bli vän med alla delar av mig! ;)
Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono
Jag har haft hund medan jag studerade och visst är det många sociala tillställningar som man missar vilket kan göra det lite svårare att lära känna nytt folk. Men annars tycker jag att det är mycket lättare att ha hund när man studerar än när man arbetar. Sen beror det ju på utbildningen också. Jag studerar till ekonom och har väldigt mycket hemstudier vilket är optimalt med hund. Medan min killes studier kräver att han ibland sitter 12h i skolan flera dagar i sträck.
Som jag förstår det är veterinär eller andra djurutbildningar mer anpassat för djurägare med hundgård och liknande i skolan så tror inte alls det blir några problem att ha hund under skoltiden för dig.
Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/
Kan tillägga att i djurnördarnas Mecka är hund mer en social bonus än ett hinder ;) Sen är det många aktiviteter och fester på campus eller hos folk som bor på korridorerna/lägenheterna bredvid, så hunden behöver inte vara den avgörande faktorn där heller :)
Stressen… det beror på hur lättstressad man är. Många klarar av det. I perioder blir det hund, plugga, äta, sova och inget annat. Har man bra studiediciplin i början av kurserna blir det inte så stressigt innan tentor. Jag känner ingen som kan sitta och trycka in fakta 16 timmar i sträck, man behöver pauser och då är hundpromenader ett jättebra sätt att få lite frisk luft och motion. Man kanske inte ska satsa på någon av det mest krävande raserna om man är orolig för stressen, men många håller på med hundsport och/eller jakthundar vid sidan av studierna utan att bli stressade vrak.
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i Sverige, men tänker jag här så kan det nog vara lite knepigt om man bor ensam, det beror ju förstås på vad man går för utbildning. Har man mycket hemexaminationer kan det ju fungera, men då behöver man ju kunna fokusera också på sina uppgifter trots hund i hemmet. En utbildning med mycket tid på universitet blir det svårare. Det sociala livet och gemenskapen på utbildningen kan nog bli lite lidande också, speciellt den första tiden är viktig med sina medstuderande för att komma in i gruppen, det behöver ju inte handla om fester utan andra träffar där man umgås och lär känna varandra, med hund kan det bli svårt att hinna på dessa. Men något utav det största problemet är nog ekonomin, iallafall här lämnar man iallafall med cirka 100 € kvar (om man bor ensam), ibland mindre, av studiestödet (mycket mindre i de större städerna) efter att hyran är betald, och då skall ju det räcka till mat och övriga utgifter för en månad, då blir det svårt att ha råd med djur också.
Jag pluggar på distans på universitet och för mig passar det perfekt att ha hund nu, bor dock i lägenhet tsm med en hjälpsam sambo då. Tycker inte att jag får tacka nej till mer roligheter nu än då jag jobbade, kan dock tänka mig att det blir annat om man bor i korridor och är mer på campus än vad jag är. Sen så handlar det ju om vad man prioriterar också, jag gillar fester men jag gillar min hund mer :)
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Jag skaffa hund när jag pluggade vid universitetet. Hur bra det funkar beror nog mycket på vilken utbildning du går och vilket studentliv du planerar att leva. Många utbildningar har betydligt mindre schemalagt än på gymnasiet men du får räkna med en hel del timmar på universitetet i grupparbeten och liknande utöver det fasta schemat. Jag hade inte så mycket schemalagt och jag "hoppade över" endel föreläsningar, inte bara pga hunden men det va en bra anledning för att övertyga mig själv om att jag kunde stanna hemma. Möten för grupparbeten går ju dock inte att hålla sig ifrån så det blev många sena dagar på universitetet ändå. Då vart hunden tyvärr lämnad ensam och när jag själv kom hem så va jag inte vidare pigg på att aktivera en livlig hund utan va mer för att vila/sova. Jag hade mycket dåligt samvete under sånna dagar/perioder men det funkade, jag aktivera dom mycket de dagar jag va hemma istället. Jag hade inget studentliv överhuvudtaget dock, jag åkte in på universitetet för föreläsningar/lektioner/grupparbeten när jag absolut måste och sen åkte jag direkt hem till hunden. Inga fester, sittningar eller kåraktiviteter alls. När jag va med vänner så va det träna hund som gällde. Jag blev alltså inte kompis med mina klasskamrater utan det va 100% hundmänniskor. Det kan funka otroligt bra då du oftast kan vara flexibel och planera studierna runt hunden, men det kan också vara otroligt jobbigt. Pluggar du helfart så blir det i stort två heltidsjobb att jonglera samtidigt; studierna och hunden. Sen är ju hunden för det mesta nöje och inte jobb förstås men det går inte att komma ifrån tyngden av ansvar och tid som ändå krävs varje dag.
Jag pluggar vid universitetet och har två hundar i nuläget. För mig fungerar det verkligen kanon men det beror säkert mycket på vilken utbildning man går. En "lång" dag för oss har varit från typ 10 till 2 med en lunchrast på en timme. Det är alltså väldigt mycket studier hemifrån, och även om det förekommer heldagar så löser jag det utan större bekymmer med rastningar. För min del har sommaren varit betydligt svårare, då jag sommarjobbar och har väldigt långa dagar ibland. Tur för mig så har jag dock både vänner och släktingar i närheten som har kunnat ställa upp med det är ett väldigt pusslande.
Nackdelarna kan vara att man missar mycket av den sociala gemenskapen. Jag var tex knappt med på någon nollning då jag precis flyttat till ny lägenhet och inte ville lämna hundarna ensamma då. Jag far dessutom hem nästan varje lunch och så fort skoldagen är slut. Nu har jag ändå träffat fina vänner från min klass men om man alltid vill vara med när det händer någonting skulle jag inte ha skaffat hund under studietiden.
En annan sak, som någon tidigare nämnt, är ekonomin. Jag har extrajobb och det är nästan ett måste för mig om det ska gå runt, och då snålar jag ändå väldigt mycket när det gäller mig själv.
Kan tillägga att jag bor ensam, men har en knapp km till universitetet från min lägenhet så det går snabbt att ta sig hem. Har fått lov att lära mig att cykla året om, då går det snabbast ;)
Kan ju också tillägga att här (jag tänker mig att det säkert är rätt lika i Sverige) så måste man nog jobba vid sidan om om det alls skall vara möjligt att ha råd med djur, men då blir ju både studierna och djuren lidande också. Det är en ekvation som inte går ihop, skall man ha hund som ensamboende måste man ha någon som kan ställa upp när det behövs (vilket det kan behövas väldigt ofta). Jobbar man samtidigt som studierna här så får man räkna med att man inte blir klar under den tid man tänkt, rekommendationen är att man inte jobbar alls för på ett eller annat sätt blir studierna lidande. Så det måste man då också räkna med om man har djur, studietiden kan bli längre än man tänkt sig.
Det beror på vad man prioriterar. Att ha hund innebär att du missar manga saker eftersom du måste hem till hunden. Samt så kostar det en del att ha hund, helst om man tränar/tävlar mycket och som student har man inte jättemycket pengar. Men absolut det går har själv haft hund och studerar och ska börja studera igen till hösten. Så länge man har ett stort intresse/vilja så går det alldeles utmärkt. Vill man hellre spendera varje helg med att gå ut på krogen osv passar det inte så bra. Allt går så länge man har motivationen till det.
Nu blir jag väldigt nyfiken på hur mycket stöd ni studerande i Sverige får? Det låter ju nästan som det inte skulle vara några problem alls med ekonomin att ha djur? Här lämnar det inte några slantar över att lägga på djur för någon som är ensamboende och icke-jobbande hur de än prioriterar (om man inte har väldigt mycket pengar sparade från tidigare förstås, då kan det ju gå en tid).
#15 9000kr med studielån. Jag delar lägenhet, betalar 2500kr I hyra samt 1000kr I mat till mig själv. Sen tillkommer SL kort och studentlitteratur I början av läsaråret. Så mat och hyra/månad blir bara 3500kr vilket inte är så mycket tycker jag. Jag köper aldrig någonting till mig själv samt äter så billigt som möjligt. Går nästan aldrig ut på krogen utan vill jag dricka köper jag hem. Alla mina pengar går I princip till hunden.
Kan tillägga att jag inte hade några som helst problem med ekonomin när jag levde endast på studiemedel. Då hade jag i början en hund och en kanin, och på slutet två små hundar. Hyran är väl en stor faktor när det kommer till ekonomin då det kan skilja otroligt mycket mellan städer och statsdelar. Jag hade inte jättehög hyra så där spara jag in ett par tusen om man jämför med vissa andra. Små hundar äter ju dessutom mindre vilket blir kännbart billigare. Det va vid inköpet av min andra hund (väldigt oplanerat) som jag behövde låna pengar av min morfar, men det betalade jag tillbaks hyfsat snabbt. Ärligt så hade jag oftast pengar kvar när månaden va slut O.o
#16 Tas det studielån varje månad, är detta vanligt? Här är det vanligare att man tar studielån vid "kristillfällen" eller om man verkligen behöver pengarna till något, inte så att man tar varje månad, snarare någon gång per år om det behovet finns. Då kan jag ju tänka mig att det möjligen går, men det är ju pengar man skall betala tillbaka också.
#17 Oj, låter lyxigt med pengar kvar vid månadens slut, eller menar du de lånade pengarna? Har man tur lämnar man kvar med ca 100 € som ensamboende, i en ganska liten stad, och det skall räcka till allt utöver hyran för en månad.
Det är väldigt vanligt att man tar studielån varje månad, åtminstone där jag bor. Mer en regel än ett undantag. Skulle jag leva på enbart bidragsdelen hade jag knappt haft råd med hyran ens.
#20 Ja det verkar ju vara en väldig skillnad, jag har aldrig tagit något studielån och kommer heller aldrig göra som det ser ut nu. Dock händer det att folk tar studielån men då något/några mindre lån per år eller något visst år. Men i de stora städerna är det säkert vanligare med studielån (men bor man i en sådan räcker inte studielånet/månad till någon hund heller). Därför är det inte heller direkt någon som har råd att ha djur, här tar man nog inte och ansöker om studielån för att man skall kunna skaffa sig djur. Sen är det nog väldigt svårt här också att hitta sig en studiebostad där man får ha hund också, på små orter kan det finnas, men i mer "vanliga" och större studieorter blir det svårt, lugn, rök- och djurfri behöver man vara för att ha chans till en något så när bra/okej lägenhet, men det kanske också är lättare i Sverige?
Ja det är mer regel än undantag att ta studielån I storstad. CSN har ju ingen ränta heller direkt. Sen har jag aldrig hört om någon som inte får ha djur I sin lägenhet..känner folk som bor I studentlägenhet och manga har hund där faktiskt! :)
Nästan alla jag känner som pluggar har också tagit lån. Jag har ca 6000 i fasta kostnader i månaden(mat, hyra, räkningar osv), då är hunden inte inräknad. Har alltså 3000 att lägga på hund, sparande och ibland kan jag unna mig något.
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
#19 Jo det är med studielån så en saftig skuld har jag ju på bankkontot.
Om jag var du så skulle jag höra av mig till någon som läser till veterinär. Jag pluggar till socionom och för min del är det inga problem med tiden för jag pluggar väldigt lite. Det varierar jättemycket beroende på vilken utbildning du går och om man har lätt för sig. Prata med någon som vet hur det är 😊
Jag valde att skaffa hund dagen efter studenten och nu till hösten kommer jag studera vidare. Ekonomin är inga problem, tiden får man pyssla ihop. Sedan får du tänka igenom vad du vill prioritera? Fester mm eller hundpromenader? Jag själv har inget intresse av att dricka utan min prioritering är hunden.
Jag bor med sambo, båda pluggar och vi har två hundar. Det är lite pysslande, speciellt med vår ena hund som inte kunnat vara ensam över huvudtaget förrän han var 1,5 år. Men de värsta perioderna tycker jag är somrarna, när man ska sommarjobba. Vem kan passa hunden då? Sen är det väl klart att man kan gå ut och umgås med kompisar fast man har hund, om hunden är ensamtränad. Man behöver inte isolera sig helt bara för att man har hund :) Hur mycket obligatoriskt det är på det program du tänkte gå vet jag inte men jag hade nog aldrig kunnat ha hund om jag bodde själv :/ Jag har alldeles för många långa dagar.
Angående pengar så kommer man rätt långt på fullt studielån och sommarjobb om man prioriterar. Jag har jobbat ihop en rejäl buffert sen innan som jag tar av när det krisar, men annars klarar jag två hundar utan att jobba extra regelbundet under terminerna.