Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 972 ggr
Naviifax
1

Vad är det för skillnad?

Vad är det skillnad på en valp som springer i skog/rastgård eller jämte en cykel/inlines? Om man är i skogen en timme, så ränner hunden överallt och ingenstans. Får springa av sig lite. Men man får ju inte börja cykla med valpen förrän 18 månader. How come?

Av ren nyfikenhet - hur vad är det för skillnad? Är det något med musklerna/lederna?

Förstår ju självklart att i grund och botten är det för att hunden växer men man kan ju inte tvinga den att alltid bara gå. Det är så mycket energi! :) Får ju till och med explosiva energibomber i lägenheten och bara sätter fart haha!

@adventuresofnavi | instagram

nadilda
4

Om jag är i skogen en timme med min valp så rusar hon som en dåre, men hon tar hela tiden små minipauser där hon lägger sig ner i 30 sekunder innan hon rusar vidare. Hon nosar på något, klättrar upp på en stubbe, sätter sig vid mig och tigger godis o.s.v.. Hon håller ett väldigt varierat tempo om man kollar noga. Dessutom är underlaget väldigt skonsamt i en skog för ex. leder. Även om det kan verka som hon kutar hela tiden kommer vi kanske bara 1-2 km på en timme, medan om jag cyklat samma tid med den vuxna hunden hade kommit över en mil (eller kommit 3-4 om vi gick). 🙂

Ingen (förhoppningsvis) skulle dra ut en 5-åring för att jogga i en timme, däremot kan de lätt rusa omkring på en lekplats lääänge! Och inte bara för att det är roligare utan för att tempot varierar och de har möjlighet att vila sig (om bara lite) när de vill.

Naviifax
0

#1 Ja det är klart, underlaget är ju mycket mjukare :) Det tänkte jag faktiskt inte på!

Fridaaaa
2

Från 1 års ålder brukar man rekommendera att man kan börja, från 18 månader på större raser :)

Sprnger hunden själv i skogen kan den reglera allting själv, cyklar man t.ex så bestämmer du tempo, paus mm, så blir mer motion egentligen än bara springa i skogen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna_4444
2

Jag tror att hunden möjligen använder sin muskulatur och leder mindre monotont och därför mindre slitsamt i skogen.

Hiro
3

En hund/valp som springer i skogen är på ett mjukare underlag, kan göra små pauser om än några sekunder, bestämma tempo själva och få träna mycket motorik då skogen oftast är knölig med "hinder", med cykel blir det mycket enformigt och enligt mig bra då man vill att hunden ska vara i en viss gångart ^^

VildaVittra
1

Man får visst börja cykla med hunden långt innan 18 månader. Det är den mest seglevade myt utan vetenskaplig förankring som jag stött på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Naviifax
0

#6 Vilken ålder kan man börja cykla? :) 18 månader drog jag till med för det var det jag hittade när jag googlade. 1 år skulle jag kunna tänka mig!

Fridaaaa
2

#6 Man bör dock inte börja för tidigt.

Bättre att börja när man röntgat :)

Nervöst Skall
0

Då den springer själv i skogen kan den själv välja hastighet och när den vill vila osv. Cyklar du med valpen så kan den inte bara stanna eller sakta ner om den blir trött.

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

VildaVittra
0

#7 Draghundar börjar springa med i spannet vid runt 6 månaders ålder, även tidigare än så. En bra riktlinje är att hunden inte längre ska snubbla över sina tassar, sedan bygger man upp distans och hastighet efter konditionens förbättring.

#8 Faktiskt inte. Ju äldre hunden är, desto mer väger den, desto mer stress utsätts dennes leder för när man väl sätter igång och tränar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
0

#9 Man ska inte cykla utan att hålla ett öga på en vuxen hund heller.

Fridaaaa
1

#10 Fast man har ju tränat upp på annat sätt innan man börjar cykla.
Och draghundar är ju avlade på det, man kan ju inte jämföra dem med t.ex "vanliga" sällskapshundar hur de är uppbyggda mm. 
Och man kör ju igång långsamt oavsett.

Nervöst Skall
1

#11 Jo det är självklart, men en vuxen hund kan man "pressa" mer/förvänta sig mer av.

VildaVittra
2

#12 De är inte olika arter och deras fysiologi är identisk, ergo så kan man börja träna under samma tid.

Och varför skulle man inte få ha cykling som träningsmetod bara för att det finns andra motionsformer?

VildaVittra
0

dubbelt

VildaVittra
0

#13 Fortfarande kräver ju det att man håller ett öga på hunden, så om man gör det så kan man cykla med unga hundar också.

[Kaoskaos]
0

#10 nja dom flesta brukar börja när dom är 9 månader då springer dom lös med sele för att sedan börja sätta in dom i spannet vid 10 månaders ålder och då oftast i ett lugnare spann ! 6 månader låter åt fanders för tidigt och ingen av dom jag känner skulle komma på tanken att sätta in en 6 månadersvalp i ett spann. Känner två stora uppfödare där dom har mellan 30 och 50 hundar och sedan har jag själv hållt på med drag och pratat med många kunniga om just det ämnet . 10 månader är alltså minimum ålder vissa väntar till ett Endel längre med då har det mycket med mognad i sig att göra

Nervöst Skall
0

#16 klart jag förstår att man måste hålla koll på hunden oavsett ålder, det gäller i alla situationer. Men en vuxen hund, likt en vuxen människa, klarar av mer och tar inte samma skada då kroppen växt klart osv.

VildaVittra
2

#17 Jag är draghundsfolk, så baserar inte det jag skriver på det någon sagt om någon, som sett någon göra något. Och nej, det är inte "åt fanders" för tidigt. 

#18 Som sagt är det tvärtom, då en vuxen hund väger mer än en ung.

Nervöst Skall
1

#19 det handlar inte om tyngd utan om att kroppen växer och inte är färdig utvecklad vid ung ålder

VildaVittra
0

#20 Det är just tyngd det handlar om, varför tror du att man rekommenderas att går ner i vikt innan man börjar exempelvis jogga?

[Kaoskaos]
1

#19 och jag baserar bara på det ? Nej du tack jag har kört in många unghundar ! Men till saken jag tycker fortfarande det är för tidigt även många draghundsfolk . sen att du gör det säger ingenting om hur rätt och fel det är ! Jag litar på dom som verkar sunda har ett bra tänk och dessutom presterar bra både på iditarod sm draget osv osv och sin uppfödning ! Finns ingen som helst anledning att börja så pass tidigt heller ! Och att du dessutom påstår att en draghund på 20 kilo är desamma som en landseer på 65 kilo växer exakt lika fort och blir färdig i kroppen säger ju en hel del , Jag är absolut ingen som bär runt mina valpar /unghundar men jag har ett sunt tänk . Dvs att hunden ska nästan vara klar och ha mognaden inne !

Nervöst Skall
3

#21 du kan inte basera det endast på tyngd! Visst spelar tyngd roll men det är inte avgörande. Kroppen måste först och främst växa klart oavsett tyngd på hunden. Sen handlar det inte enbart om hur mycket du vöger, muskler väger mer än fett, så enligt dig är en väl musklad hund i sämre form för att cykla/motionera? Ditt resonemang fungerar inte.

VildaVittra
1

#22 Med tanke på att du får en sämre draghund ju senare du börjar, så låter det ju knappast som du är vidare erfaren. 

#23 Nej, mitt resonemang baseras på forskning, inte tyckande.

Nervöst Skall
3

#24 du har helt och hållet missuppfattat forskningen i sånna fall… Fråga vilken veterinär/läkare du vill och de kommer säga att kroppen måste ha växt klart innan allför tung belastning läggs på den. Men du anser alltså att en hund är bättre lämpad att springa vid cykeln vid 8 veckors ålder än vid 6 månader då den väger mindre?

Naviifax
1

För att hoppa tillbaka till ämnet så väger Navi just nu 11.5 kg (5 månader) tror hon landar på runt 20 kg. Vi får inte träna agility förrän hon är ett år heller, får inte cykla. Frisbee då? Fast det är ju väldigt mycket hopp iof. Svårt att ha någorlunda koll på när hon kan börja springa med mig bredvid cykeln. Kommer nog göra som ni säger, röntga henne först :)

panini
1

#26 Agility kan du visst hålla på med redan nu! Slalom, tunnlar, hoppen (utan hopp), hitta portar mm. Finns massor du redan kan göra :)

JonnaCecilia
1

Har aldrig pressat en hund att springa jämte cykeln i min takt, snarare har jag anpassat mitt tempo till hunden. Mamma cyklar med sin eurasier varje dag, det tar då dubbelt så lång tid att komma från a till b som om hon cyklar själv. För han ska stanna och nosa i början, kissa osv, värma upp. Sen när de kommit igång så cyklar hon ändå i den takten som är bekvämt för honom, inte den hon själv skulle föredra. Vilket är rätt självklart tycker jag. Blir hunden trött innan du kommer fram, vad gör du då? Alla våra hundar har stannat om det går för fort, eller hamnat på efterkälken helt enkelt.

JonnaCecilia
0
Hiro
0

#21 Men en unghund/vuxen som har fått bra med motion och byggt basmuskler är ju inte överviktig

[Kaoskaos]
0

#24 Hahahahahahaha alltså allvarligt ? Jag tycker inte sm i vinst i medeldistans är så dåligt , dessutom ledarhund , den hunden blev inkörd vid 1,5 års ålder hade skrotat i en hundgård innan vi tog över honom när han han var ett år ! Tror han var 2 år och några månader när sm gick . Att du kommer och säger att jag är oerfaren bara för att jag kör in hundarna vid 10 månaders ålder är bara absurt ! För det andra hur kan man ens veta om en hund blivit bättre om den hade körts in 4 månader tidigare ? Den hunden kan ha blivit lika dålig då än om den var 6 månader ;) fast du kanske har kört in hunden när den var 6 månader såg att den var rn superhund för att sedan göra hunden oinkörd och köra in den vid 10 månaders ålder för att inse att den blev dålig ! Kom igen med något bättre

peafie
3

Nu tänker jag inte ge mig in på en diskussion om draghundsport för det kan jag inget om :) så jag håller mig lite nämre topic. Angående fysisk träning, överbelastning osv: (över)vikt spelar in, växttakt spelar in, genetik spelar in, upptrappning av träning spelar in… såklart sliter det på en hund att gå från 0 till 100 i träning - jag tror benhårt på långsam upptrappning.

Cykla? Ja, men kanske börja vänja hund med cykel bredvid, lära den reglerna och "vett och etikett" vid cykling och cykla korta sträckor på bra underlag i detta syfte. Frisbee? Javisst, men kanske inte en halvtimma i sträck utan som belöning i träning eller ett kast då och då. Jag tror inte på överdriven fysisk belastning (speciell inte monoton sådan) men däremot tror jag det är jätteviktigt att hunden får bygga upp styrka och träna koordination. Mina valpar får gå enormt mycket i skog och mark - längre och längre sträckor ju äldre de blir - och det tycker jag räcker i princip hela första året. Inte för jag tror att valpen går sönder, men jag tror inte den behöver mer rent fysiskt. Kondition och styrka bygger de av att klättra över stock och sten och jag ställer den gradvis inför tuffare utmaningar.

Bloggen     ○    Instagram

Naviifax
3

#32 Välformulerat svar, tack! :) Vi ska faktiskt åka och bada om en stund, förhoppningsvis simmar hon lite istället för att bara springa ut och hämta sin leksak!