Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1975 ggr
Nervöst Skall
3

Beskriv "din" ras

Hellu! Jag fundera lite; det finns ju beskrivningar för varje ras om deras egenskaper och hur de är till sättet osv, men många gånger så är det en väldigt "faktlig" och opersonlig beskrivning. Vi som lever med en ras i stort 24/7 alla dagar om året har förstås en viss koll och uppfattning om rasen på en mer vardaglig nivå. Så jag tänkte att det vore både roligt och nyttigt om vi kunde göra en egen liten rasbeskrivning för våra hundar och om hur vi upplever rasen. Alla hundar följer ju inte den officiella beskrivningen och vissa egenskaper kan ju tolkas olika mellan personer. Skriv ner en liten beskrivning om er ras eller en ras som ni har mycket erfarenhet av, tänk inte så mycket på rasklubbens beskrivning utan gör en personlig beskrivning om hur just DU upplever rasen. Tror det kan vara rätt nyttigt att höra från olika håll om hur en ras "är"^^

Johanna|Kingpin|Sansa|Knota

Medarbetare på Sällskapshundar

http://jatteochdvarg.blogg.se

Wellcraft
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kul tråd, kan starta med pinschern :)

Pinschern är en självständig, intelligent hund med starka urhundsdrag, såsom vakt, jakt & en del skärpa. 
De är till naturen reserverade & ointresserade av främlingar, utan att för den delen vara skygga eller nervösa.
De är mycket stolta varelser & en pinschers respekt förtjänar man, och är inget man bråkar sig till.
Att vara fysisk mot en pinscher i syfte att korrigera eller "dominera" funkar inte, denna hund är alldeles för intelligent & stolt för sådant - risken är istället stor att hunden istället pekar finger & svara upp.
De är gjorda för att arbeta självständigt som gårdshundar, dvs vakthundar och samtidigt utrota skadedjur effektivt.
Det är en otroligt smidig, snabb & framförallt stark ras trots sin ringa storlek.
Inget vidare säkert kort i lydnad, agility eller dyl. men vill man satsa på spår samt sök så är de mer än dugliga.
En sportig sällskapshund som kräver en dos fysisk samt psykisk motion per dag.
Pinschern är en ras som är mycket trogen sin familj och personer denne gillar, den gör allt för sin ägare och växer aldrig upp ;)
Pinschrar har oftast svårt för att bli lämnade ensamma, då de är väldigt flockbundna - det är ingen ras man kan räkna med att kunna lämna själva.

Det är en underbar ras, minst sagt, till rätt person. En riktig pajas som alltid livar upp stämningen. Det tar inte lång tid innan de lär sig öppna skåp, lådar, dörrar m.m. Min dagmatte tik kan till och med låsa upp dörrar 😎
Funkar ofta bra med andra hundar dessutom, då de ofta arbetade i grupp på gårdarna.
En gång pinscher, alltid pinscher - vågar jag påstå.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

RosaMoln
2

Har inte haft min mer än en månad men slänger in vad jag tycker hittills om Engelsk springer spaniel ^^, Väldigt följsam och glad med bra av- och påknapp. Funkar bra ihop med andra djur, barn och älskar andra människor. Är absolut ingen hund att använda "stränga" metoder mot men med mycket godis och positiv förstärkning kommer man långt och får en väldigt fin vän. Pälsvård är någon genomborstning i veckan och trimma med jämna mellanrum för att hålla undan tovor. Trimning är enkel att lära sig själv så länge man inte har för avsikt att kamma hem alla vinsterna i utställningsrinngen men det är absolut inte omöjligt att lära sig det heller. Skäller mycket sällan och passar utmärkt i lägenhet, men kräver aktivering och inte en hund som man skaffar om man vill ligga på soffan 24/7 även om springer tycker det är gott att få gosa med husse/matte framåt kvällen efter en dag fylld med diverse äventyr. Matglada krabater som mer än gärna snor skinkbiten eller gurksstaven som man tappat på golvet. Kan vara lite feg då man ska prova något allra första gången med det räcker oftast med några uppmuntrande ord så är dem med på banan igen :D

[[Boris Sager]]
3

Yorkshire Terrier, en ganska "ny" ras från mitten av 1860 talet I England. Var råttfångare och vägde från början mycket mer än de gör idag. De är glada, utåtriktade, tåliga hundar, som är kända för sin skönhet I utställningsringen, stolta, "air of importance". De tror själva de är jättestora, inte alltid så bra. Om man ska ställa ut sin hund, måste den som vuxen ha fotsid päls av "rätt" kvalite och färg enligt rasbeskrivningen, vilket innebär att man måste använda papiljotter. Annars klipper man ner den. Typisk "terrier go", ger aldrig upp, när den bestämt sig för något, förutom när matte/husse bestämt något annat.

Nervöst Skall
1

Så otroligt kul och lärorikt att läsa era beskrivningar!

sophiemadeleine
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag har en liten långhårig Chihuahua på 1,6 kg. Som med alla andra raser, så blir dom förstås vad man gör dom till :-) Rasen har tyvärr ett relativt dåligt rykte, men vågar säga att det till 99% beror på ägarna. Många menar att dom är väldigt ettriga och skälliga - vilket dom såklart lätt kan bli om ledarskap och uppfostran är bristfällig. Chihuahuan ska behandlas och uppfostras som vilken hund som helst. Min Dior skäller knappt alls, inte ens om större hundar skäller på honom, han ignorerar sånt helt. Jag har honom lös och fot nästan jämt, såvida det inte är mycket trafik (av säkerhetsskäl) Det är en frisk och alert ras, som mår bäst av daglig aktivering, dom orkar mer än vad man kan tro :-) Jag tränar bl.a lydnad min min lille kille, han är väldigt följsam och lyhörd! Han älskar att använda huvudet och att lära sig nya saker, och har en mycket bra på-och-av knapp. Han är också väldigt lugn och lättsam, ordet harmonisk passar in väldigt bra på honom! De flesta människor vi möter uppmärksammar detta :-) Sammanfattningsvis så är det en helt underbar ras, som är väldigt behändig och trevlig! Förutsatt att de får vara hundar, och behandlas som sådana :-)

Medarbetare på Chihuahua

Joyous
2

Jag har en malinois, min första malle och därför blir beskrivningen helt baserad på henne. Humla som hon heter är ca 19 månader. Som valp var hon fruktansvärd, aldrig upplevt något liknande. Vår vardag var en berg och dalbana, ena sekunden glad för att i nästa sekund bli fly förbannad, enligt mig helt utan anledning. Jag minns hennes första kontakt med en gran, hon fick en grankvist i ansiktet vilket resulterade i ett jäkla liv, granen skulle helt enkelt dö. Tillfogar någon eller något henne smärta så ger hon tillbaks, flera gånger om. Humlas humör återkommer ständigt, även nu i vuxen ålder (hon har dock blivit bättre på att kontrollera sig). Hon har och har alltid haft lätt för att bli arg, frustrerad och rikta om sin ilska mot mig. Tack och lov avreagerar hon sig lika snabbt. Resursförsvar var en annan sak. Hon vaktade allt och hade inga hämningar. Hon bet mig blodig och jag kände mig helt förstörd. Vi har jobbat mycket på detta, idag är hon pålitlig med sina saker. Jag har lärt mig att läsa av henne bättre och hon har blivit bättre på att lita på mig. Men viljan att vakta och försvara kommer alltid finnas där, oavsett om det handlar om saker eller hennes familj. Sen har vi jakten… Hon älskar att jaga. Herregud vad jag sliter med detta, varje dag, hela tiden. Vet inte om det någonsin blir bra men det har iaf blivit bättre. På detta har hon även en otroligt självständig attityd, hon kan allt, klarar sig själv, vet bäst, blir arg om man hindrar henne. Reagerar otroligt snabbt, ingen hund jag kan dagdrömma med när vi är ute. Handling först, tänka sen (om hon ens tänker). Jag måste hela tiden förutse hur Humla ska uppleva en situation, hur jag tror att hon kommer reagera och sen styra henne igenom situationen. Samtidigt så är hon den gosigaste hund jag har träffat. Hon älskar att leka och jobba. Fantastisk i nya miljöer, Avreagerar sig snabbt och tar mycket egna initiativ. Hon är aldrig långvarig i sina känslor vilket är otroligt skönt! Jag har aldrig varit en person som gillar att styra och ställa men med min malinois är det precis vad jag måste göra. Hon kräver tydliga ramar, mycket styrning och ständig uppmärksamhet på vad hon gör rätt och vad hon gör fel. En underbar hund för den som har mycket humor, envishet och söker en arbetande hund som alltid är redo! Min nästa ras blir helt klart ytterligare en malinois.

Joyous
3

Blev ingen bild så jag testar igen.

Vizzla
1

Eftersom det är skillnad på individerna i en ras och på rasegenskaper så bör man komma ihåg det när man skriver. (Mina är t ex osäkra på nya människor och hundar, vilket inte har med rasen att göra utan deras tidiga erfarenheter).

Tax enligt mig:

Min erfarenhet med att leva med två taxar är att de är en väldigt lättlärd och glad ras. Lat och så klart med en egen vilja. Märks väldigt mycket att de bor hos oss fast de är så små. 

För rätt lön så jobbar dom bra, ihärdiga och ger inte upp. lär sig hyss lika lätt som trick. Älskar sådant som triggar jaktinstinkterna - tex viltspår, jaga lekar osv.

Mycket vänlig ras, älskar de närmaste och bryr sig lite om främlingar. Kan vara vaktiga.

Ska definitivt inte uppfostras med "Hårda metoder" där man "ska visa vem som bestämmer". Vill du ha en följsam Tax så är det köttbullar som gäller ;-)

Bästa egenskapen är deras själsfulla ögon! Har aldrig mött en Tax som inte har en särskild blick :)

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

ChristineF
4

Beskriver rasen Chihuahua med några ord: alert, modig, intelligent, signalkänslig, frisk/sund, missförstådd larmhund, behändig, bra av och på-knapp, följsam och charmig.

[Tilde]
3

Såhär upplever jag tibetansk spaniel utifrån min 10,5-åriga hane Simba:

En mycket glad och speciell ras som är petig med vilka den umgås. 😛 Det tar ett tag att vinna rasens förtroende men när man väl har den är man bästa vänner och familj. Hälsar gärna på främlingar men vill inte bli gosad med av vem som helst. Tibben är pigg och alert, men gillar att vara lite i sin egen värld vilket märks främst på promenader då den gärna stannar upp och nosar ett extra tag innan den kommer. "Jaja mamma, jag ska bara lukta klart här…" Lär sig gärna olika tricks och kommandon om man lockar med rätt godbitar. 😃 Jag tycker det är en väldigt, väldigt smart ras men den är ganska selektiv med vad den faktiskt vill göra/lära sig.

Jag skulle säga att rasen är väldigt lugn och "värdig" (eller vad man ska säga). Blir inte överexalterad över vad som helst och gillar att hålla koll på allt som sker runtom sig utan att vara beroende av sina ägare eller människor. Känns mycket mer ståtlig än andra raser, fast på ett charmigt sätt. Vaktar huset genom att larma om någon kommer eller om det låter konstigt. Rasen är väl inte direkt smidig som så, men jätterolig när den försöker, hihi.

Tibben är en frisk ras som ofta bli väldigt gammal. Vår Simba som är drygt 10,5 år gammal har perfekt skelett och perfekta leder och organ. 👍 Utifrån Simba skulle jag vilja påstå att tibben har massa konstiga/roliga ljud för sig när den väl ger ifrån sig ljud. Sen vill jag påstå att det är världens charmigaste ras. 😎

Nervöst Skall
0

#10 låter som att jag helt klart hade vart en tibbe om jag vore hund! :D

[Tilde]
0

#11 Haha ja, känner lite samma sak 😂

vemina
0

#10 Min tibbe Charlie låter också väldigt roligt när han försöker låta. Han är 5 månader och har inte riktigt förstått det här med att skälla vad det verkar som. Ser han något han reagerar på så står han bara och fnyser och det låter som att han spinner som en katt.. 😃

[Tilde]
0

#13 Hihi vad roligt 😃 Jag hörde Simba morra för första gången i morse (på en liten hund som var jobbig mot honom), annars brukar han pipa eller "yla" på ett konstigt sätt. Att fnysa är standard dock 👍

Changrila
4

Kort beskrivning av saluki: Katt i hundförpackning.

Längre beskrivning: Självständiga, gillar oftast närhet, får ut väldigt mycket av att ha en vinthundskompis vilket gör att de flesta ägarna har minst två hundar, påhittiga och intelligenta, jaktidioter. För det mesta sunda och friska, tydliga i sitt kroppspråk. Hundar som kräver betydligt mer fysisk motion än mental träning. Skippa lydnadsträningen och hunden kommer fortfarande vara glad, skippa långpromenader och lösspring och du får en riktigt olycklig eller väldigt bråkig hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm