Valp som biter 24/7 (Hjälp!)
Hejsan! :)
Jag har haft min valp i lite mer än en vecka nu och redan sedan den andra dagen så har han bitit konstant. I händer, armar, fötter, ben och allt han kommer åt. (Har även fått väldigt fina hål i mina kläder kan jag säga haha) Det är inte 'löst' tuggande heller utan han tar i rejält och både jag och de andra i familjen har fått minst ett varsitt blodigt sår. Det är bara när han är så trött att han håller på att somna som han inte försöker att bita en. Det går inte att klappa eller gosa med honom utan att han ska hugga i händerna.
Jag har läst om lite tips och metoder man kan ta åt för att göra något åt detta och det som verkar mest populärt är ju att försöka avleda honom när han biter och ge honom en leksak istället. Detta funkar inte riktigt då han istället för att tugga på leksaken man försöker ge honom då tar sikte på mina händer eller fötter och vill mycket hellre tugga på dom. Hur roligt jag än försöker att göra det för honom med olika leksaker så tröttnar han efter något tugg och är på mig igen.
Det går heller inte att skrika 'Aj!' och gå därifrån för han blir bara ännu mer uppspelt av detta och verkar tycka att det är som en rolig lek. Så den metoden gav jag upp med på en gång.
Jag har även försökt att ignorera honom när han biter mig och stänga in mig i något rum en kort period för att sedan gå ut igen….men saken är ju den att han springer efter mig och hoppar upp på mina ben och biter tag så hårt han kan samtidigt som han drar i byxbenet och morrar. Det är svårt att ignorera honom när det gör så jäkla ont tyvärr. Jag har också försökt att hålla honom en bit bort ifrån mig när han har bitit så han förstår att jag inte vill leka med honom när han beter sig så men det blir han också uppspelt av.
Någon här som har haft en väldigt bitig valp och vet vad man kan göra? Jag vet inte om det beror på att han är under- eller överstimulerad heller. Ska även sägas att han tuggar på mattor och möbler också. Jag är väldigt rädd att han ska fortsätta med detta som vuxen sedan.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Våran Tesla var hemsk som valp, vi körde på att ignorera henne när hon började bitas. Pröva att ta undan händerna så att valpen inte kommer åt och titta inte ens på valpen när den börjar försöka bitas. Vi fick hålla på ett bra tag, men det släppte så småningom. Valpar är sådana, de bits mer eller mindre 😉
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#2 Tack för tipset :) Tar jag undan händerna så biter han i benen istället dock suck haha ;/ Jag försöker att helt enkelt ignorera honom och vända på mig men då biter han i ryggen istället. Tydligen så är jag som en levande tuggleksak enligt honom :P
Först av allt: ta ett djupt andetag. Valpar är skitjobbiga, och en del mer än andra. Det är väldigt liten risk att beteendet kvarstår - även om det känns så i början.
Istället för att ge valpen leksaken, har du provat att dra den längst med golvet för att trigga lite jaktlek? Få valpar motstår det. Att bli "tråkig", som du skriver är en annan taktik som brukar vara effektiv - men det bygger lite på att du blir rolig/mysig igen när valpen lugnar sig. Så småningom kommer den koppla ihop "ok husse/matte är sur, jag lugnar mig så blir det mysigt igen" och anpassa sig efter det. Sedan kan jag också fräsa ifrån lite om jag tycker att den blir för hårdhänt eller för jobbig - mitt tålamod är inte oändligt. Slutligen så har alla valpar jag haft blivit som jobbigast och bitit som hårdast när de varit övertrötta. Det har då hjälp för mig att ta tag i hunden, hålla den i famnen och känna hur den till slut slappnar av och somnar - en del valpar behöver få det berättat för sig att de faktiskt är dödströtta.
🙂
Det är jättejobbigt när valpar biter så hårt och hela tiden Vår valp va helvild när han va liten, Jag satte på sele och koppel för att hålla han på avstånd när han va uppe i varv och som allra värst Han är nu 4 månader och mycket lugnare, dom lär sig snabbt Biter han nu så piper jag högt, kryper ihop, sitter still tills han släpper. Det funkar nu när han är äldre.
Det låter som en övertrött valp tycker jag. Sover han flera timmar ostört varje förmiddag och varje eftermiddag? Om inte så skulle jag börja där. Jag tror chansen att valpen skulle vara understimulerad är minimal.
Min valp bet i allt första veckan, speciellt hår (och drog av hårtussar från mitt huvud). Det jag har gjort är att börja gny som en valp och då har hon chockat kollat på mig och då har jag berömt. Nu har jag haft henne snart 2,5 veckor och hon bits knappt längre. Hon kunde hugga tag i benen på mig och hänga efter om jag gick.
Jag har även morrat åt henne om hon inte lyssnat och det har också fungerat :)
Har du några goda ben hemma som den kan få gnaga på? :)
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.
Vad har du för ras ? Jag har brukat få mina valpar att sluta genom att trycka in ett finger långt ner i munnen då, detta av mina valpar har upplevts som ett obehag och då slutat bita på händer/fingrar. Det är jättebra med avledande manövrar..vad som helst som är bra för valpen. Om valpen inte slutar så måste man vara lite brysk….dock så måste man komma ihåg att valpar nafsar…det är helt normalt men, det ska ju inte bli ett kraftfullt obehag.
Lycka till med din vovve. hoppas att det löser sig :)
Time waits for nobody
Min pojke var EXAKT likadan som din valp är nu. Jag skulle nästan kunna tro att du skrev om honom! Inget funkade, INGET! Det enda som verkligen funkade för mig, det var faktiskt att ta tag i honom om ett lår och "bita" med handen, för att visa att det han gjorde mot mig gör ont. Och han fattade faktiskt! Han slutade bitas och nu gör han det bara när han inte får den uppmärksamheten han vill ha, då kan han dra lite i byxbenet. Vet att många är helt emot att man blir fysisk mot hunden, men efter mer än en månad så fick jag nog, och jag är glad att jag inte lyssnade på andra. Han har inte tagit skada av detta på något sätt då jag inte tog särskilt hårt, utan bara tills han släppte!