Valptänder kvar
Har en liten kille på nästan 8 månader som har vissa valptänder kvar utanför dem vanliga :/ kommer dem lossna av sig själv så småningom eller måste dem dras ut? :/
Eftersom din hund är 8 månader gammal så skulle jag nog boka en tid hos veterinären så de får dra ut de kvarvarande mjölktänderna. Själv har jag aldrig väntat längre än till 6 månader, någon gång lite längre om det sett ok ut dvs. att det finns plats för de nya tänderna utan att påverka bettet/tändernas placering.
Bettet ser jättefint ut o han har fortfarande inte fått framtänderna i nedre käken :)
Vilken ras är din kille? På raser med små, tunna käkar kandet vara problem med de fyra huggtänderna, caninerna. Om de inte lossnar av sig själva måste de dras för att inte hindra de permanenta tänderna och bettet. Man kan vänta upp till ca 8- 10 månader innan det görs. Ge mycket tuggisar. En tand, som sitter som sten ena dagen kan vara lös nästa.
Han är en liten pomchi :) det va hörntänder o sen typ två i överkäken i framraden, han verkar inte lida o vuxentänderna ser jättefina ut men är lite svårt o kolla då han bara vill slicka på fingrarna :) han har fri tillgång te ben o leksaker o det kampas mycket me lilla kompisen om dessa så hoppas väl dem ska ploppa ur :)
Hunden kan få bettfel om den inte tappar mjölktänderna när dom nya kommer fram
Boka tid hos veterinär idag!
Det är ju dubbel uppsättning så det kan behövas dras ut, kolla med din veterinär :)
@adventuresofnavi | instagram
Ser ut som de permanenta på fotot. Mjölktänderna är spetsigare.
Då är det bara två tänder som ska ut tack o lov :) men ska boka tid hos veterinär o kolla upp det då :)
Jag tror bergis att de där små mjölktänderna inte blir ngr problem.
PÅ bilden så ser det ut som åtminstone 3 tänder ska ut ?! En huggtand och två små framtill. Ev även 4, för det ser ut som en huggtand är på väg upp bakom mjölktanden i nederkäken. Lite svårt att se på bilden
Han lider jue inte av dem nu så :)
Frodos tänder kom ut av sig själva trots att folk sa åt mig att dra hos veterinär. Ge mycket ben att tugga på så hjälper du det lite på traven. Han var också runt 8-9 månader.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag skulle dragit ganska direkt… våran lilla tik fick dubbla och de såg ut att gå bra, men efter ett tag så var hela bettet skevt och hon har nu ett lite grövre bettfel.