"Varning för hunden"
Var vecka läser jag på Facebook om bilar som misstänks för att köra runt för att stjäla hundar Hundar som sen säljs eller används i hundslagsmål :( Jag läser också ofta om hundar som försvinner och som aldrig återfinns. Hundar försvinner från den egna tomten eller ex utställningar Det va en familj med stora hundar som fick besök av en utländsk registrerad van på gården. När ägarna kom ut sa besökarna att dom va intresserade av att köpa familjens bil….? som stod avställd i ett hörn av gården Familjen och polisen trodde det rörde sig om hundtjuvar Att sätta upp en skylt med "varning för hunden" är inte lämpligt som det ser ut idag, känner jag Jag vill absolut inte skylta med att jag har hundar Hur känner ni andra, är ni rädda för hundtjuvar eller känner ni er trygga?
Förekommer I alla länder uppenbarligen. Doggy fights är förbjudna i USA, men förekommer, ungar plågar hundar… Läste om en kvinna i Sverige, som blev över fallen och bestulen på 7 hundar… Undrar om upplysning hjälper? Slappt samhällsklimat?
Händer här i Australien också så sorgligt. Ofta är hundar ute här men mina är och kommer alltid vara inne hundar just för det.
Som #1 förekommer nog i alla länder. Jag har varning för hunden skyltar uppe men jag tror ju inte en hundtjuv gör inbrott för att komma åt en hund, tror mer hundtjuvarna plockar hundar när tillfället ges. Tror inte dom åker runt och kollar ut hundar utan när tillfället ges så tar dom med sig hundarna. Men jag kan ha helt fel där.
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg
En person i den yttersta delen av periferin i min bekantskapskrets ringde på en annons om en omplaceringshund. Han utgav sig för att vara mycket van vid problemhundar, och lyckades övertala ägaren att få ta en promenad ensam med hunden. Han avvek med hunden, och drog till och med ifrån stan.
Ägaren till hunden var flickvännen till en HA-medlem.
(Och observera mitt ordval; alla i en bekantskapskrets är inte nödvändigtvis vänner).
Ja, jag blir så ledsen när jag läser om förtvivlade människor som får sina hundar bortrövade Att inte veta var hunden är, hur den mår, var den har råkat ut för, måste vara det värsta som kan hända en hundägare Vi har våra hundar inhägnade på tomten, vi bor utanför en liten by på landet Ändå skulle jag aldrig våga ha dom ute om vi inte är hemma Larm på huset har vi för att skydda hundarna Hundar som stjäls i Sverige tros smugglas utomlands Tullen borde ha mer resurser för att stoppa smuggling av djur Varför görs inte mer??!!
#3 Jo jag tror också att hundtjuvar tar hundar när tillfälle ges Idag är det färre som lämnar hundar utan uppsikt utanför affären exeplevis Om hundtjuvar ska hitta hundar att ta. Så får dom bli fräckare och leta upp dom Ofta har människor på landet hundar i hundgårdar, där blir hunden ett lättillgängligt byte Hundar stjäls också på utställningar, det är säkert planerat
Jag tror dock att det är rätt lätt att se att man har hund även om man inte har en skylt. Det blir ju en del springande in och ut ur huset, hunden skäller ibland osv. Man får nog rätt bra koll på vart och vad för hundar det finns i ett hushåll lätt ändå :)
#7 Om man bara kör runt i en van och reka, då syns en skylt (det är ju det den är till för) och hundgård direkt Dumt att skylta att man har hund, man skyltar ju inte med andra "värdesaker" i hemmet…. :)
Det var en van i Umeå som stal hundar rakt från folks gårdar så man får verkligen se upp!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#8 Jag tror fortfarande inte att en sån skylt är speciellt farligt :) Hundgård har man ju till ett syfte och inte för att "skylta", gäller att den är säker såklart men anser inte att ägarna "skyltar" hunden och riskerar ökad chans för stöld.
Många har tv och dator så det är lätt att se genom fönstret så det kan ju ses som skyltning också ;)
Fast om man har köpt en vakthund just för att vakta ute på landet så är det ju meningen att folk ska veta om det?
#11 jaaa, det stämmer Men om man inte har köpt en vakthund, utan en sällskapshund (även om denvaktar) Så vill man kanske inte skylta med den Min stora är en jakt och vakthund, han kommer säkert att vakta här hemma Det är inget jag kommer att uppmuntra, jag har hellre larm och Securitas :)
Jag bor i lägenhet och har en skylt på min dörr, varning för hunden. Den har jag för att folk ska veta när dom knackar på att jag har en hund, eller öht att folk ska bli beredda på att min skällande tik kommer komma rusandes till dörren. Jag tar ju alltid bort henne innan jag öppnar dörren, men jag känner ju ändå att folk har en "rätt" att veta att jag har en knasig hund.. Hon är en Schäfer labrador korsning och hon är myyycket bättre nuförtiden men när jag köpte skylten var hon en mordiskt ilsken vovve.. Nu blir hon glad om jag tillåter folk att hälsa på och dylikt :) Så vi har ju arbetat på problemet, men problemet i början var att om man glömt låsa dörren (vilket jag nu aldrig skulle göra för nu har hon lärt sig öppna dörrar…) och ett förvirrat barn eller dylikt skulle öppna dörren eller ja vad som helst, då hade jag en varning..

Har 5 hundar och på ytterdörren står det "Varning för katten" :) Skyltar ej med hundarna, de märks ändå… Har vakt i hundarna så är ej så jätteorolig för hundtjuvar. Mer för att de ska komma lös…
Jag känner mig enbart trygg för att min hund skulle inte tillåta någon främling att komma nära henne. Antingen kommer jag höra för hon morrar och skäller ELLER så får tjuven ett hugg samt lite till.
Sedan lämnar jag aldrig min hund utan tillsyn, jag är mer rädd hon ska hoppa över stängslet för att jaga en katt eller något.
Vi hade Sheltie och Collie hemma på gården förr och vi skyltade med det. Ingen hade vågat sig i närheten. Två oskyldiga små rackare men när de skällde lät de som en hel skock folkilskna blodhundar. Hua.
Hundtjuvar tar STORA hundar Ju större och argare ju bättre för hundslagsmål Nu senast va det två rottis som hade blivit stulna från gården. Jag vet inte hur dom gör, men det är väl lätt att ta lite kloroform eller liknande för att droga ner hunden
Ja det är börjar bli skrämmande alla dessa överfall, inbrottsligor, hundtjuvar och annat helvete.
Själv lämnar jag aldrig hundarna utan uppsikt. Vi kommer flytta ut på landet med inhägnad tomt, inte ens där kommer dom vara själva om inte vi är i närheten.
Man kan aldrig skydda sig helt. Finns ju dom som blivit rånade på hunden när de promenerat ute! Men det är en galen värld! Tror som några andra att hundar som stjäls i sverige smugglas ut! Du får nog aldrig se den igen.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Hundtjuvar tar också småhundar som "byten" till dog fights eller helt enkelt tar dem för de är lätta att avyttra på svarta marknaden.
Vart läser man om dessa hundtjuvar för ser inte ofta sånt i tidningar, är inte alla som har fb och på fb verkar alla hundtjuvar köra i vit skåpbil 🤔
# 13 där finns en länk om artikel i en tidning
Dom delningarna jag tänker på som jag har sett på FB är där ägaren själv går ut med en efterlysning om försvunnen hund
Jag tror inte att någon bluffar om att hunden har blivit stulen.
(Självklart får man ta "vita skåpbilar" med nypa salt)
Visst stjäls även små hundar, men där kanske ägaren är mer försiktig.
Har man en stor/skarp hund, så kan man säker känna en falsk trygghet, man tror att hunden klarar sig själv och kan avvärja hot.
Hundar har ett stort ekonomiskt värde, tyvärr kommer nog inte stölderna bli färre
Jag har en liten skylt med "Varning för hunden" både vid ytterdörren och på altandörren - trots att ingen skulle bli rädd för vår lilla femkiloshund som inte anfaller nån annat än med pussar. Jag är mer rädd för inbrottstjuvar än för hundtjuvar. Jag har hört att inbrottstjuvar inte ens försöker bryta sig in i hus med hundar, för det är ingen ide. Min hund är väldigt sällan ute i trädgården utan övervakning, så risken för kidnappning är lika med noll.
risken att drabbas av hundtjuvar är säkert liten för dom flesta i Sverige (än så länge) Så mycket värre för dom det faktiskt drabbar …. En hund bortförd, är. en för mycket… Det är bra att det uppmärksammas, hundar är stöldbegärliga
#8 Det är viktigt att tala om att man har hund. En dag kanske det brinner eller liknande. Då är det viktigt att polis/brandkår/ambulans vet vad som finns att räddas och vad dom kan vänta sig.
Och inbrott är vanligare än hundstölder.
Hundstölder är allvarligare än inbrott Om någon tar sig in och snor min tv, dator kamera etc. så må det vara hänt, jag får tillbaka på försäkring Om någon tar sig in och tar mina hundar…. Tillägger om en tjuv bryter sig in så ser och hör han ju mina hundar när han är inne. Då stänger han väl dörren och går ut… Skylt är då överflödig
#26 Jag bedömer att risken för brand är betydligt större än risken för att en hund blir stulen.
Jag känner INGEN som fått en hund stulen. Däremot många som haft inbrott eller bränder i hemmet.
Jag har hört om någon som var på promenad med sin 8 veckor gamla mops. Det kom någon och tog hunden och kopplet och sprang iväg, så det är inte bara i trädgården det händer…
Kanske jag tänker fel, men jag känner att jag gör vad jag kan för att minimera risken för brand, därför är jag inte lika orolig för det.
Som sagt om tjuven är hundrädd, då går han ju inte in i huset och plockar ihop saker när mina hundar är där. Varför då ha skylt ?
Skylt om larm vore mer praktiskt :)
Vad hundtjuvar gör, har jag ingen kontroll över. I det fallet är både jag och hundarna ganska utlämnade
#29 Det gör nog de flesta. Men ofta är det elfel som orsakar bränder.
Om någon inte vet att huset de gör inbrott i har hund finns risken att hunden skadas då inbrottstjuvarna blir överraskade.
#29 och #30 Jag har skyltat "Varning för hund" då jag flyttade till marklägenhet. Detta för att skulle det bli inbrott och hunden går till anfall och tjuven skadar sig så blir jag skyldig att betala skadestånd. Har jag däremot varnat för hund så anses det att tjuven har gjort ett medvetet val att riskera att gå in i lägenheten.
Samma som att har du inte skottat och sandat/saltat och tjuven bryter benet så blir du skyldig att betala skadestånd till tjuven.
#30 ja, sant hunden kan skadas om tjuven blir rädd/trängd
Allt eftersom tråden har vuxit, så tycker jag att vi många ggr prioritera fel när vi tänker på säkerheten Vi skyddar det som betyder minst (prylar/pengar) för oss och glömmer att skydda det som skulle bli tragedi om något går fel
#32 Tycker tvärt om att de flesta vill skydda sina djur. Vet inte hur du kom fram till den slutsatsen.
Var och en gör som den vill, och tycker är bäst i sitt eget fall. Jag skulle nog bli tokig om jag varje dag gick omkring och var rädd för olika saker som KAN inträffa, men som inte är särskilt sannolika.
#33 Skyltar som talar om att här finns hund, för att man vill undvika inbrott/skadestånd.
inte många skyltar med att man har exklusiv datorutrusning, dyr tv etc i hemmet.
Inte många lämnar heller sina dyra prylar utomhus olåsta. (hundgård)
Jag går inte runt och oroa mig för något, men jag vill minimera risken för att något händer Annars är det lätt att vara efterklok.
#35 Jag talar dock hellre om för de minst 100.000 människorna som inte tänker sno min hund att hon finns där och inte är så glad hellre än att jag oroar mig för 1 person som kan sno min hund. Eller talar hellre om för folk att oj har hund vid brand, än oroar mig för personen som kanske vill sno min hund. Jag har själv inte hört om att någon hund blivit stulen till t.ex kamp, utan bara för att säljas vidare (alltså mindre raser som chihuahua). Det är nog större chans att mitt hus brinner ner än att någon bryter sig in i min lägenhet för att ta just min hund.
#35 Du verkar inte ha koll på vad som oftast blir stulet.
Hur ofta biter en dator? Hur ofta är någon rädd för en surfplatta?
Nu handlade inlägget inte om risk för brand, vi kan ta upp det i en annan tråd om ni vill Jag skrev inlägget för att jag tycker det verkar som hundstölderna har ökat Som jag ser det så är det ett problem, när det händer. Det är väl ändå inget som ska bagatelliseras med att "det är större risk att det börjar brinna" eller "100 000 människor stjäl inte hundar"
#38 Nej det handlar om att du hellre är utan varning än visar att du har hund, pga din enligt mig överdrivna rädsla för hundstölder i hemmet.
#39 Hundstölderna (även villa inbrotten) har ökat, det finns en anledning till det Jag har ingen överdriven rädsla att mina hundar ska bli stulna, risken är minimal. Jag väljer ändå att inte ha dom utomhus när vi inte är hemma, inga skyltar. Risken att vi får inbrott i vår villa är minimal, det vet jag Ändå väljer jag att ha larm på huset, inte pga överdriven rädsla utan som en liten extra säkerhet Varför tycker du det är så konstigt?
#40: vad är anledningen då?
#40 Det är enligt mig konstigt att prioritera det som är minst sannolikt före det mest sannolika.
Anledningen till att jag har larm på huset är en extra säkerhet, även om risken för inbrott är minimal. Jag sover lite bättre på natten, helt enkelt samma sak gäller hundarna. Dom är inne på natten och jag sover bättre, även om risken är minimal att någon skulle försöka stjäla dom. Var och en gör ju naturligtvis precis som den tycker är bäst. (Tillägger att jag brukar dra ur min mobilladdare pga risk för brand….det kanske är lite överdrivet, jag vet :)
Vad är anledningen till att "hundstölderna (även villainbrotten) har ökat"?
… och var kommer den statistiken ifrån? Nu är jag verkligen nyfiken.
#45 Googla !
#42 Ehhh Nej, jag prioriterar det viktigaste Har du inte förstått det än…..?
#46: eftersom du kommer med ett påstående måste du ju ha nåt fog för det. Nej, jag tänker inte googla. Kommer man med såna påståenden bör man kunna motivera dem.
#40: Blev precis som tk1971 nyfiken och vill gärna se var statistiken kommer ifrån. Om det hjälper så har jag redan googlat men inte hittat något med mer substans än olika bloggar där det står att hundstölderna ökar (men inte hur man kommit fram till detta). Det intressantaste jag hittade i ämnet var denna blogg: http://socialahundar.blogspot.se/2012/09/hundtjyven-i-pizzan.html Men eftersom den är tre år gammal kan det såklart kommit ny uppgifter.
#48om du "verkligen är nyfiken" så får du ta reda på något själv Det är inte andras uppgift att servera det till dig Jag kan garantera dig att inbrott och hundstölder har ökat i samhället "Vägpirater" och bedrägerier har också ökat i antal Trist men sant Googla nu så får du se
Nä. Jag tänkte väl det. Du är för feg helt enkelt. Så var det med det.
#50 Nu får du ge dig. Det är du och ingen annan som kommer med påståenden. Du kan inte backa upp något då påstår.
Kom med fakta. Google ÄR INTE FAKTA. Inse det så slipper vi irritationen.
#52 Det är du som kommer med påståenden att jag prioriterar fel Jag tycker det är märkligt när människor är mer rädda om sina prylar, än om sina hundar. Läser ni tidningar, ser ni på nyheter? Isf så hade ni vetet att inbrott och hundstölderna ökar, bedrägerier, risken för pirater har också ökat. Polisen varnar allt som oftast. Även om risken är minimal så ökar människors säkerhetstänk
#53 Lever du i verkligheten?
Visa mig en person som utryck att den värderar "prylar" högre än sina djur.
Har du varit på en brandutbildning?
#54 Jag kan fråga dig detsamma, lever du i verkligheten? Vad har brandutbildning med hundstölderna att göra? Skojar du med mig? Jag har larm på huset inbrott/ brand, mer än så kan jag inte göra för att undvika det. (Och så drar jag ur mobilladdare, jag har läst att dom kan börja brinna, kanske har jag fel där också) Anledningen till att hunda stjäls är för att människor blundar för problemet Dom tror att det händer inte dom. Uppenbarligen händer det någon…. Dom tror att risken är minimal, för deras hund kan bitas och försvara sig. Uppenbarligen gör hundar som stjäls inte det… Varför vill man blunda för fakta?
Jag är också nyfiken på vart du har fått den statistiken ifrån, Google accepterar jag inte som källa då det inte är ren fakta. Man ska vara källkritisk mot det man läser.
I din trådstart hänvisar du till att du läst på Facebook om bilar som misstänkts för att köra runt och stjäla hundar. Ja, det finns många sådana inlägg men hur sanningsenliga är dom? Hur vet du att detta stämmer? Det delas mycket skit och påhittade saker på facebook men hur mycket utav det är sanning och hur mycket är ett rent rykte som någon vill sprida för att skrämma andra? Allt som skrivs är inte sanning.
Jag vet ett inlägg som fick stor spridning bland hästägare för någon sommar sen, det var många hästar som blev skurna och skadade i sina hagar och en person delade ett inlägg med en detaljerad beskrivning på killen och bilen och utrustningen dom hade hittat i bilen, personen som startade inlägget gav även ut registeringsnr. Denna kille blev hotad utav många, inlägget fick storspridning och det visade sig att killen var biolog och gjorde fältstudier på insekter. Polisen fick gå ut med information för att förhindra att inlägget fortsatte spridas.
Jag vet vilket inlägg du hänvisar till ang. den utländsk registrerad van på en gård. Men hur kan du vara säker på att det dom skriver stämmer? Det kan ju faktiskt vara så att dom var ute och kollade efter hus som står tomma pga att folk är på semester och ska göra inbrott och sedan blivit paffa över att någon var hemma. Dom kan ha varit ute efter att stjäla bilen. Dom kan kanske vara ute efter att ta hundarna, men vad vet vi? Är du helt säker på att polisen trodde det rörde sig om hundtjuvar eller är det något som personen som startade inlägget skrev för att skrämmas?
Jag delade inte det inlägget vidare då jag ansåg att jag inte kunde veta om detta stämde eller det var ett rykte.
#jag vet också att man får ta information på FB med en nypa salt Som jag skrev tidigare så grundar jag min tråd främst på hundägare som efterlyser sina stulna/försvunna hundar där hundarna aldrig återfinns Jag vet också att inte alla mobilladdare börja brinna om dom sitter i kontakten Ändå tycker jag att man ska vara lite försiktig med sin laddare så den inte blir överhettad. Jag förstår verkligen inte hur man kan opponera sig mot att någon tycker att man ska vara lite mer försiktig och ha lite mer koll *Förvånad
#55-#57 Jag vet faktiskt inte ens vad jag ska svara. Räddningstjänsten rekommenderar själva att man sätter upp skylt som talar om att det finns husdjur.
Jag säger absolut inte emot att man ska ha koll, kan inte se någon annan som säger emot det heller. Så varför ens en sådan kommentar? Du gör något av något som inte ens finns.
Har följt denna fantastiska diskussion ett tag nu och fascinerats över hur oändligt otrevlig man tillåts vara bakom en datorskärm.
I inlägg #43 säger du "Var och en gör ju naturligtvis precis som den tycker är bäst." Detta har du naturligtvis helt rätt i och det innebär att 1) du inte behöver "skylta om" att du har hundar, 2) det är helt ok att dra ut mobilladdaren ur eluttaget. MEN det innebär också att andra som 1) skyltar om att de har hundar, eller 2) väljer att låta mobilladdaren vara kvar i eluttaget har rätt att göra detta, om det behagar.
Det du gör är att bygga upp argument efter argument, s.k. halmgubbar, och elda dem. Exempel 1: Jag förstår verkligen inte hur man kan opponera sig mot att någon tycker att man ska vara lite mer försiktig och ha lite mer koll. Exempel 2: Ändå väljer jag att ha larm på huset, inte pga överdriven rädsla utan som en liten extra säkerhet. Varför tycker du det är så konstigt?
Det är ingen som påstår de saker du argumenterar mot - så varför ens göra sig besvär? Jag tyckte du sammanfattade det fint i inlägg #43 med att säga att var och en gör som den själv tycker är bäst, och du skulle kunna låta det vara så. Live and let live, respektera andra, osv.
#59 Vad tycker du själ att du bidrar med i tråden Trevlighet? Live and let live? Sitter du och läser i trådarna, för att sen gå in och tala om hur saker och ting förhåller sig? Är det din uppfattning som gäller som den totala sanningen för all överallt? Vilken tur för oss andra att du finns och kan "set things straight" i trådarna på forumet :)
#61 vilken uppfattning är det som gäller? Du uppfattar ju saker som ingen skrivit.
#49 intressant länk du har i ditt svar Kanske samma sak gäller för vägpirater, det kanske bara är skrämselpropaganda och vandringssägner alltihop.
Påminner om att hålla diskussionen på en trevlig nivå här, man behöver inte hoppa på varandra och skriva otrevligheter till varandra. Så var god tänk på våra Skrivregler och respektera varandras åsikter.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Åsikterna gå isär http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=4752261
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10392580.ab
Mörkertalet är säkert stort även i dag Dom flesta tror att hunden har sprungit bort