AKUT!! Hur får jag upp han i vikt?
Vi har tatt över en hund som är skinn och ben som vägrar gå upp i vikt men veterinären hittar inga fel på honom! Behöver alla tips vi kan få för att få upp han i vikt! Känns som vi provat allt!
(Jag kommer skriva runt på alla iFokus forum med hund)
Ett sätt att prova är att ge smaskigare mat. Vår lilla tjej blev plötsligt jättematglad när vi började med färskfoder. Ännu gladare när vi började barfa! Vad äter denne herren nu för något? :-)
Prova tillsätt lite ister/osaltat smör i maten
Mer fett i maten brukar lösa det :)
Ge hunden mer mat/fri tillgång om den kan ha det. Äter den för lite för att hålla hullet byt sort. Och om det inte heller är en aktiv krävande ras, prova att minska motionen under en månads tid, kör bara korta kissrundor och hjärngympa istället för fysisk motion :)
Jag hinner inte skriva så mycket nu, ska in på sjukhus. Men vår hund har fritillgång, blir bar och gottigheter nu i veckan! Ska hålla er uppdaterade på allt! Kan även lägga in bilder osv!
Hoppas det går bra på sjukhuset!
tänk på att alla hundar inte klarar fri tillgång, är det en stor hund kan den tex få magomvridning, så det är individuellt om man kan ha det eller ej.
Hunden har tydligen redan fri tillgång.
Jag har haft samma problem med min kille, en schäfer på två år. Trots att han har fått betydligt mycket mer mat än vad som rekommenderas så har han varit tunn som en sticka. Han matvägrade varje morgon och det kunde gå en hel dag utan att han åt. Kändes som att jag provat allt, valpfoder ville han inte ens ha. men sen började jag lägga till färskfoder som komplement. Viltkött med lite extra protein och fett (eftersom att vi rör mycket på oss) och nu ser han hur fin ut som helst! Äter som han ska och har gått upp i vikt! Lycka till! :)
Min hund hade problem med att gå upp i vikt och vad underviktig, han började lägga på sig när jag började ge färskfoder och BARF.
#9 det låter likt vår hane! Berätta gärna mer exakt vad du ger så vi kan anpassa oss och prova det.
Har du en bild på honom?
https://nouw.com/%C3%A4pplecider
Sajtvärd på Modelljärnväg

#12 Ja, här är han. Merle, 3 år. Grand Danois. Vid namn Affe
Jag tror för min del att han fortfarande är i "slyngelåldern", behöver bygga på sin muskelmassa - och kommer att göra det. Blanda till BARF foder successivt mer och mer i proportion till aktivitet. En stor hund mognar senare än en mindre. Foderrekommendationer brukar finnas från fodertillverkarna.
Hade tänkt mer hela kroppen så man ser hullet. Min pappa har fött upp GD sen början av 80-talet.
#13 - han såg inte så mager ut på bilden, så det är nog ingen fara . Ser varken en ryggkota eller skulderblad som petar fram och inte heller något revben🙂 Långsam viktuppgång är bättre, då både muskler och lite hull tar tid på sig.
Färskfoder och då gärna ett energitätt brukar f de flesta hundar att öka i vikt.
#16 Ja på den bilden ser han bra ut i hullet. Hade inte börjat stressa och öka fodermängden på honom. Han är inte färdigväxt än, en GD beräknas vara "färdig" vid 4 års ålder.
Jag har en skeletthund och så länge hon är pigg och glad så oroar jag mig inte, och då får hon ändå dubbelt så mycket mot de andra hundarna i samma storlek. Hennes mamma såg också ut som ett skelett.
Annars så brukade jag ge gammelkatten färsk nyfångad strömming, då svällde han upp som en ballong när det var säsong.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Jag har en jättetanig hund här hemma som vi har försökt med allt på, men han går inte upp i vikt. Vissa matsorter gör att han äter mer, men han går änå inte upp i vikt. Veterinären hittar inga fel och har är hur pigg och glad som helst så därför oroar vi oss inte längre. Men vi början hade vi full panik och grejade och provade med allt.
Jag tycker att du ska avvakta om din hund är pigg och inte slö.
/ Vanja
Sajtvärd på Politik I Fokus.
En del människor är ju så där också. Har haft två kompisar som varit så. Den ena är iofs inte frisk, men äter som en gris. Den andra var fullt frisk, åt kopiöst och såg ut som en belsenfånge. Knäna var det bredaste stället på hela hans ben.
Tänk även på att hunden ska se slank ut samt att revbenen ska kännas och synas lite grann :) Många hundägare verkar tro att man ska ge hunden mat hela tiden
#21 revbenen ska kännas men inte synas på dem döljs av pälsen på dem flesta raser :)
För mycket vikt på en grandis är inte bra för lederna heller så tänk smäcker och slank men välmusklad så får du nog bäst hull på din hund.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Många säger att han ej ser mager ut. Well…Denna bilden visar nog bättre. Förlåt att jag är oaktiv. Jusst bytt foder på han, men han äter barf och torrfoder. Han är ny avmaskad nu med osv.
tycker inte han är överdrivet mager, en aning kanske. större raser tenderar att se underviktiga ut tills dem breddat klart och allt. får höra det jämnt om min unga att hon ser överdrivet smal ut och inte får mat blabla men vet att hon inte börjat bredda ännu och äter ändå mycket hhe :) dessutom ser de värre ut när dem ligger ner ;)
❤️
En del hundar äter bättre om de INTE har fri tillgång, så att de hinner bli hungriga mellan målen och då äter mer av bara farten. Min ridgeback var väldigt svår att få upp i hull men hon åt mycket bättre när hon dels fick maten utspridd på en bricka istället för i en matskål och dels fick nästan all mat på kvällen. Hon tröttnade dessutom snabbt på sin mat så jag hade ett "grundfoder" som hon alltid fick ca 1/3 del av, resten varierade jag mellan olika märken. När hon passerat 3-4-årsåldern blev hon lättare att hålla i någorlunda hull även om hon var smal på gränsen till mager hela livet.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#24 han ser mager ut, så där ska inte en grandis se ut! han ska lätt upp ett par kg.
Hur mycket mat ger du/dag? hur många ggr/dag får han mat? hur gammal är hunden?
Fortsätt försöka få upp honom i vikt, mitt alt är mer foder genom att ge fler portioner/dag, vet ej hur mycket du ger men som tex min hund som äter 2 dl/dag skulle man då kunna ge 4 dl/dag fördelat på 4 mål/dag.
Och minska den fysiska motionen under ca 1 månads tid och jobba mer med mental träning.
När du har fått upp honom i bra hull kan du öka motionen och hålla koll på vikten och se om du behöver minska fodret.
#24 - där ser man lite bättre att ha behöver upp några kilon, men skynda långsamt. För mycket och för fet mat kan istället ge bakslag i form av dålig mage.
Jag kände en grandis som var smal jämt oavsett foder och det visade sig vara invärtes cancer så jag skulle nog se till så hunden är noga besiktad för att vara på säkra sidan, och avmaskning. Vissa är åt de tunnare hållet som vitnhundar, det ligger i linjer precis som vissa är tyngre.. men det skadar inte att utesluta vissa saker.
#27, han får så mycket han. Men idag har han ätit 4 gånger så mycket som han brukar. Dessutom får han barf som efterrätt. Han har börjat äta nu så är så stolt.
#28, han får ta det i sin takt.
#29 vart vid vett med han så att räkningen blev på 8600 för att vi undersökt ALLT!
#25, uppfödare säger att han ligger 11 kg under än vad han borde.
#26, har han inte fri tillgång strejkar han helt. Han svälter sig själv. Redan provat :( Men har fått igång han nu
#30 bra, fortsätt ge så mycket mat du kan/vågar, men var försiktig så han inte får magomvridning! Även ett annat typ av foder kan hjälpa honom med att lättare få upp hullet. Och minska motionen om du kan under en tid :)
Skönt att han äter!
Kollade de munnen förresten så han inte har ont i en tand eller så?
#33, han är kollad i munnen. Han har lite tandsten dom ska ta bort men vill inte bråka med han nu när han äter mer än vad som är rekomenderat. Hans mage har börjat bli stabil osv. Mycket piggare.
Vilket torrfoder äter hunden?
Skönt att han äter iallafall. Hoppas han går upp successivt som han ska. :)