Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2059 ggr
Fialialej
0

Amstaff som "attackerar"

Jag har en kompis vars amstaff vid flera tillfällen gett sig på andra hundar. Åtminstone två tillfällen vid träning (då jag vart med och sett) och två gånger på promenad som jag hört talas om. Vid alla tillfällen har hon "knäppt till", slitit sig (hon är alltid kopplad utomhus), rusat fram tagit tag i baken (pälsen) och skakat hundarna. Ingen av hundarna har fått fysiska skador och det har gått att avbryta. Hunden har uppfostrats med ganska hårda fysiska metoder, och jag skulle säga att hon får för lite aktivering (utifrån det jag sett/hört/vet). Är inte speciellt van att umgås med andra hundar, men det händer, och hon har träffat min hund utan problem. Hon är helt ok med folk. Hon är sex-sju år gammal. Går det att bryta ett sånt här beteende? Min spontana tanke är att det handlar om överslagsbeteenden, och att ökad aktivering+miljö/passivitetsträning kring hundar kan göra saken bättre. Hur hade ni gjort och kan det blir bra?

"På natten är alla katter svarta"

Wellcraft
2

Underaktiverad kan denne mycket väl vara, men samtidigt får man acceptera att alla hundar inte fungerar med andra hundar, speciellt inte en ras av denna typ.
Självklart ska hunden inte slita sig eller dyl. det handlar om ren lydnad att göra.
Att träna passivitet bland andra hundar bör också göras.
Jag skulle kontaktat en duktig hundtränare, för att bryta ett sånt beteende krävs en mycket engagerad ägare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[.Victoria.]
5

Man kan ju börja med att sätta munkorg på hunden för andras säkerhet.

Fialialej
0

#1 Tack för bra svar! men du tror iallafall att det finns hopp om att höra hunden "ofarlig" genom att arbeta med den på rätt sätt? #2 det har du rätt i, men det löser ju inte problemet i längden.

Cahira
1

Tänker också munkorg som start, så kan man ha det som säkerhetsbälte medans man jobbar runtom.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Lexie82
0

Håller med, hundkorg och en engagerad hundtränare, för det låter som att ägaren behöver hjälp med situationen innan någon blir skadad.

Att hundar gör utfall mot andra hundar må vara, men det känns inte bra att den gång på gång lyckas slita sig från ägaren.  Då är det bra med munkorg tills ägaren lärt sig hantera hunden.

Fialialej
0

Munkorg är absolut en bra idé. Och gött att ni verkar vara positiva till att det går att jobba med. Avlivning har varit på tal tidigare vet jag, men det är ju svårt att ta ett sånt beslut för en hund som i övrigt är hur go som helst..

Jag funderar också lite på vad resultatet av attackerna säger om hunden. En amstaff (som många andra hundar) kan väl utan vidare ha ihjäl en annan hund om den skulle "vilja". Har den bara haft "tur" att det inte blivit några skador eller ligger det något bakom att det inte går värre? Och att den alltid tar tag i baken, tror ni det är avsiktligt eller är det bara där den råkat hamna?

hemul
0

Tänkte också på det. Är det företrädesvis små hundar den angriper (svårt att ruska en schäfer i baken)? Är hunden verkligt aggressiv när detta händer eller ser den den andra hunden mer som en leksak? Dumt formulerat, men du kanske förstår vad jag menar.