Parning
Hej! Hur och var letar man efter en lämplig hanhund att para sin tik med? :) Majken är bara 8 månader, men planerar att ta en kull valpar på henne när hon är sisådär 2 år gammal ^.^ Eftersom hon är 87.5% shih tzu så vill jag ha en shih tzu hane som kan para sig med henne :) men var letar man?
Först och främst, gå in på blocket.
Räkna alla blandrasannonser som kommit upp under de senaste 24h timmar i hela landet.
Fråga dig sedan, behövs det mer?
Är svaret ja, kolla först upp vad din tik har för hälsa och mentalitet, detta gör du bäst via röntgen och BPH.
Är du nöjd med vad du ser?
Är svaret Ja där också, och du verkligen tror att just din blandraskull för något bra med sig till sverige, kör hårt, leta efter en hane på utställningar etc. men var beredd på att ingen kommer låna ut sin hane till blandrasavel.
En till fråga att fråga sig själv är om du någonsin vill tävla eller liknande, för tar du medvetet fram en blandraskull blir du utesluten ur kennelklubben.
-

Kan nog vara svårt att hitta en renrasig hane att använda till blandrasavel eftersom hundens ägare då riskerar att bli utesluten ur SKK.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kolla blocket, tjänster & sedan djuravel. Finns säkert någon med en oreggad hane som lånar ut för avel.
Jag ser inget fel i blandrashundar, de får hem lika lätt som en renrasig och är lika bra om inte en bättre hund. Och det finns alltid folk som vill köpa valpar :) Så jag ser ingen anledning till att inte få en kull! Behöver inte göra en mentalitetsundersökning eller kolla hälsan något större då jag redan vet att hon är en jättefin hund i personlighet och hon är kry som en nötkärna! Jag menar absolut inte att hanen måste ha stamtavla eller reggad i SKK! Renrasig utan stamtavla funkar jättebra :) eller blandad, huvudsaken är att det liknar shih tzu så att det blir en bra kombination :)
Varför vill du para Majken, Emma?
#4: håller med dig, att bli av med valparna blir inte speciellt svårt, oavsett renras eller inte. Det är ju också en väldigt populär ras/raser som många (speciellt barnfamiljer) vill ha.
#5 För en kul grej, spännande att få valpar :) Sen även för att det sägs vara bra för tiken att få en kull valpar då jag inte planerar att kastrera henne. Och pengarna såklart ;D
Ok, tack för svar!
Du kan aldrig med blotta ögat se om din hund är frisk eller inte ! Därav seriösa hälsokontroller Rådfråga en seriös kennel ! En kul grej ? skaffar du barn för att det är en kul grej ? Om du nu vill avla så sätt dig in seriöst i ämnet och skaffa en mentor !
Många sjukdomar syns inte med blotta ögat, tyvärr….. Och sen kan hunden bära på en ärftlig sjukdom, som inte brutit ut, men som förs vidare till valparna. Därför är det jätteviktigt med hälsotester.
Tjänar man verkligen så mycket pengar på det..? Känns inte så! Man får ju typ ta ut hela sin semester + lite till för att vara hemma med valparna. Alla veterinärbesök, kontroller, kiss/bajs överallt, valphage. Säkert en massa jag glömt men om man är seriös uppfödare så kan man väl ändå inte tjäna så mycket pengar på det? Som blandras utan stamtavla kan man ju inte heller kräva för mycket pengar för en valp :)
@adventuresofnavi | instagram
Du kan ju inte veta att hon är kry om du inte kollat upp det, speciellt inte om 2 år.
I'm out 
Känns väldigt oseriöst det här, råder dig att utesluta tanken om att själv avgöra om hon är frisk eller ej och para en blandras hund, det är inget man gör med vilje.
I'm out 
Det låter som ett försenat aprilskämt det här 😃 Du vill para din hund utan att undersöka och kolla hälsan på din hund. För enligt dig själv så är den i utmärkt form. Dessutom vill du göra detta för att du har hört (??) att det ska vara bra för en tik som inte kastrerats (wat..?), för att det är en "kul grej" och för att du vill tjäna pengar.
Are you serious?
Det här känns ju (och hoppas jag) bara som att du försöker provocera.
feral jesus
Oj vad många tog illa upp av mina planer…. Jag kommer absolut inte vara oseriös med min valpkull! Jag kommer chippa, vaccinera och avmaska och allt sådant samt se till att de kommer till bra hem. Sen kommer varje valp vara värd en sisådär 6 000 kr så det blir ju pengar ändå. Det kostar inte så mycket att föda upp blandrashundar av liten sort. Jag tycker inte det är nödvändigt med massa hälsoundersökningar när jag vet att båda hennes föräldrar är friska och att hon är det. Det är ärligt talat inte många som gör det, förutom kennlar.. det betyder inte att man inte är seriös! Sen är de flesta blandrashundar friska så det är bara positivt att avla blandrashundar istället för renrasiga som ofta har rasrelaterade problem. Shih tzun är en frisk ras, likaså bichon frise. Så det ska inte vara några problem! :)
Förlåt, men märker du inte hur naiv du låter? "Jag tycker inte det är nödvändigt med massa hälsoundersökningar när jag vet att båda hennes föräldrar är friska och att hon är det." Hur vet du att linjerna dessförinnan är friska? Hon har ingen stamtavla.
Jag har inget emot blandisar, Navi är blandras men hennes föräldrar genomgick ändå en hälsokontroll och allt det där. Och jag kommer aldrig avla på Navi även om hon är världens bästa (ffa i mina ögon). Antar att detta är problemet med aveln. Folk gör det för skojs skull, och pengarna. Inte för valparnas.

Shi tzu har 3 saker att ta i beaktan innan avel:
PNP; fortsatt arbete enligt hälsoprogram. Dvs där bör både din tik och tilltänkt hane kollas.
Navelbråck; fortsatt arbete med att minska frekvensen genom selektiv avel. Kolla upp så din tik, hennes föräldrar och syskon inte hade problem, samma med tilltänkt hane.
Tänder; avla på sund tandstatus samt värna om skillnaden mellan incisiver och hörntänder. Kolla tandstatus, på blandis vet jag inte om de kollar detta på utställning, men kolla upp tandstatus hos veterinär då du kollar PNP, så vet du om hennes tänder är som de ska.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Att ta valpar är att riskera livet på din tik. Är hon värd riskera livet på för valparnas skull?
Gå SKK avelskurs, läs böcker om allt som kan gå fel, fixa en mentor, och om du verkligen vill bli uppfödare så letar du fram en tik som håller måttet och kan bidra till framtida generationer. Det är mycket som kan gå fel i avel, speciellt kortnosfödsel.
Jag har planerat sen jag var 6 år gammal att bli uppfödare och har läst på, studerat och pluggat allt jag kommit över och frågat uppfödare under alla dessa år och jag är fortfarande inte redo för allt som kan gå fel… trots att jag förlöst flera kossor, lamm och kattungar.
Valparna kommer även förstöra hus och hem, du kan behöva kejsarsnitt som ligger på upptill 30.000 kr ur egen ficka, valpfoder, veterinärkostnader, och försöka träna alla individuellt tills de har ett hem. Har du råd att behålla 5 osålda valpar?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Haha… schysst att ni ser det som att jag vill provocera och skämta xD Seriöst, man behöver inte alls genomgå massa dyra undersökningar för att para sin hund -.- valparna kommer få bra liv, man behöver inte vara överbeskyddande liksom, med att göra hälsotester när man redan vet att vovven är frisk? Att veterinären kollar henne och ger klartecken är inga problem, men att beställa dyra tester för att utesluta sjukdomar är bara onödigt tycker jag. Man gör ju inte så direkt på sig själv när man ska bli gravid. Synd att ni ska vara så emot det =/ Var och en gör ju som man vill med sin hund? Gatuhundar och tjuvparnigar sker ju mellan blandrashundar. Det kan ju bli fina friska vovvar för det :)
Behöver - nej. Men känner du inget eget ansvar? Gentemot valparna?
Det finns sjukdomar de kan bära på genetiskt, därför uppfödare gör blodtester och salivtester bland annat, ögonlysning m.m. för att få så friska valpar som möjligt.
Du behöver även fixa valpningslåda som inte klämmer ihjäl valpar, klämmor för att fixa navelsträngen rätt så inte tiken sliter för hårt och det blir ett bråck, du borde veta vad du ska ge tiken under och efter förlossning, vad som är normalt och inte, hur lång tid mellan förlossningsvärkarna är normalt för att rädda livet på en valp som kanske sitter fast, inte vara rädd för att trycka upp (sterila) fingrar för att hjälpa om det behövs, ha handdukar redo, ha våg redo, ha veterinär redo för det händer alltid runt 2-4 på natten. Är du VERLIGEN redo att sätta tikens och valparnas liv på dina axlar? Om tiken blöder ihjäl, vad gör du med valparna? De ska matas varannan timme dygnet runt. Kan du det med skola/jobb?
När man skaffar valpkullar oavsett i kennel eller blandras, så gör man det bland annat för att det är kul,en erfarenhet. Det är ju ett intresse för många att föda upp valpar. Det är väl klart jag tänker på valparna och inte bara min egen skull? Valparna kommer få en bra uppväxt och jag ser till att de kommer till bra familjer där de kan få ett lyckligt liv.. det är väl ingen skillnad än om man skaffar en valp från en kennel? Alla är inte seriösa tyvärr med valpar… hade jag inte vart seriöst hade jag inte satt ett pris som 6 000 på varje valp utan 2 000 t.ex.
Här är några snabba länkar jag fick fram. Snälla läs på för valparnas skull.
http://www.norravagabonden.se/artiklar/Avel.htm
http://www.skk.se/uppfodning/avel-och-uppfodning/infor-din-forsta-valpkull-/
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1557497&fileOId=1564341
Och detta att tiken dör i förlossningen händer bra mer ofta än man kan tro. http://hundar.ifokus.se/discussions/4d713a40b9cb462227051627-akut-tiken-dog-nu-ar-valparna-kvar
Först och främst - om det är något fel i linjerna så spelar det väl ingen roll dem kommer till bra familjer? Om hunden får lida av genetiska fel? Säger inte att kennlar är bättre, men klart ska hundarna kollas upp oavsett uppfödare.
Second of all - att göra det för en kul grej är helt insane och jag undrar om någon kennel gör det för en kul grej? Visst valpar är kul men det är ju heeeelt fel anledning! Man ska göra det för att det är något man satt sig in i, något man vill göra och är seriös med. Inget spontant som att dra på bio.
Läs allt Cahira skrev, är du redo för det?
3 - att jämföra graviditet hos oss människor är bara rent utav idiotiskt då vi själva väljer partner. Och man går faktiskt efter utséende och släkthistoria. Min far var alkoholist - jag håller mig undan från sprit. Rent vetenskapligt har jag genetisk risk att bli alkoholist. Värt att tänka på.
4. Om du inte hade varit seriös hade du satt ett relativt bra pris på valparna, för att man gör det just för pengarna. Bryr man sig om valparna gör man kontroller. Simple as that.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gör en tråd på kennel iFokus och fråga vad för utgifter och inkomster de får för sina kullar vet jag så ser du att nästan alla kullar går minus och inte plus på pengarna de får in. Att fuska i hörnen på att det är en blandraskull kommer kosta mer på valparna och valpägarna än något annat och är tyvärr väldigt grymt mot stackarna som älskar sin kära valp.
Min första hund Ixxi hade blodprov gjorts och visats att det fanns en sjukdom som heter myotonita congenita (osäker på stavning) i linjerna och avrådde för vidare avlan om man inte ville ta blodprov för att se om individen var bärare eller ej för det krävs två bärare för att djuret ska bli sjukt. Så jag valde att anta att hon är bärare och inte föra denna gen vidare. Allt går inte att se på en hund.
Denna sjukdom finns hos människor och getter också.
Nu börjar detta bli löjligt! Jag tänker ta valpar efter min hund och jag behöver inte höra era åsikter om det. Min hund, mitt liv. Det var inte era åsikter om mina planer jag sökte här. Och nej om man är oseriös brukar man sätta ett billigt pris bara för att bli av med valparna. Sätter man ett högre pris är det för att vem som helst inte ska köpa valp utan att tänka om pengarna är värt det först. För att det är ett liv och ingen leksak.
Vill bara påpeka att det är en ren myt att blandraser är friskare än renrasiga, en mycket dålig men tyvärr välanvänd ursäkt från blandrasavlare.
En blandraskull kan bli betydligt sjukare än en renrasig, för de rasbundna sjukdomarna kommer du aldrig ifrån. Men i blandrasavel tillför du däremot ytterligare sjukdomar till avkommorna.
Eftersom du inte ens vill hälsokolla din hund så har du därmed ingen aning om vad du egentligen kommer att föra vidare, det är inte ovanligt alls att en hund ser ut att vara frisk men i själva verket har artros m.m. Shih tzu ska även ha luxating patella i rasen vilket hunden kan ha utan att det syns, det kan kräva kirurgiskt ingrepp för att åtgärdas. Sådana individer ska ej paras.
Men det vet du inte om hunden har först när du kollat den.
Den finns även bland annat allergier, ögonproblem och njurproblem i rasen.
Ingen seriös människa tar en kull för att det "är kul", det finns så mycket mer saker som spelar in i valet om att ta en kull. Sen skulle en seriös människa ALDRIG avla på sin hund utan att ha hälsokollat den innan!
Allt jag ber om är att du läser på om allt som kan gå snett innan du ger dig in på det. SKKs böcker brukar finnas på biblioteket.
Emma, jag fattar att du föredrar att se det som kunde vara positivt framför det som inte är det. "En kul grej" ÄR inget skäl att para sin tik. Om alla, som tänkte så verkligen skulle göra det, så skulle Sverige översvämmas av valpar, som inte skulle gå att sälja, som här i USA. Som Cahira postat I länkarna är det helt enkelt oseriöst att tillföra fler valpar till världen utan någon allvarligare planering. Den planering som du beskrivit är inte tillräcklig. Snälla, bidra inte till fler oönskade valpar!
Kolla där för info om vad som krävs och hur mycket buffert du behöver innan du tar en kull ifall saker går snett.
emmaomajken, du skriver:
"..Det kostar inte så mycket att föda upp blandrashundar av liten sort…"
Men ändå vill du hävda att du är seriös? Om du ska "tjäna" pengar på valparna (vilket du själv antytt) så kan du inte vara en seriös uppfödare. Det går helt enkelt inte ihop.
Inte bara att du skiter i eventuella valpars liv och hälsa utan du skiter även i din tiks hälsa genom att ta valpar på henne med alla de risker det innebär, speciellt eftersom du verkar helt okunnig inom avel.
Du skriver också: "…Och nej om man är oseriös brukar man sätta ett billigt pris bara för att bli av med valparna…."
Helt fel, folk som varit med om en tjuvparning sätter ett lågt pris så att köparna får det de betalar för (valpar utan hälsotestade föräldrar).
Du vill ta mycket betalt men inte göra något för att så långt det är möjligt se till att valparna föds friska och håller sig friska livet igenom.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

#27 6000:- för en hund är inget högt pris. Inte ens för en blandras. Det lockade just oseriösa valpköpare och hunden omplaceras när de tröttnat. Ta en titt på Blocket som någon föreslog.
>>>Malum domesticum<<<
En fråga bara.. Älskar du din hund?
Lillan (#506006) på Furry-Paws.com
Strong Beauties Kennel
Tycker det finns tillräckligt med Backyard breeders i detta land. Bli inte en av dom du också. Som sagt, Blocket kryllar av shih-tzu/blandras valpar och unghundar som folk tröttnat på. "Slit-och slänghundar". Om jag har förstått det rätt så är Majken din första hund? Kanske kan vara bra att ha längre erfarenhet av hundar innan man sätter igång att ta valpar.
"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."
#20 Hur och åter hur vet du att din hund är frisk?! Inom min ras finns det MÅNGA hundar som ser friska och krya ut MEN har dåliga höfter, ögonsjukdomar och njurproblem (som är ärftliga!) utan att det syns på hunden själv! Den ser frisk ut!! Och hundens föräldrar kan mycket väl SE friska ut men är inte det. Det är därför man gör tester. Det är nödvändigt. Säg inte att du är seriös när allt du skriver i denna tråd tyder på det motsatta.
Vet inte om någon sagt det men du kan totalt glömma bort att någonsin få tävla i en SKK-arrangerad tävling då du kommer bli utesluten. Dessutom finns det redan en väldans massa blandraser, vad är syftet med att sätta fler till världen?
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#27 - är tiken patellakollad, ögonlyst mm ? Kommer du se till att även hanen är det ? vem vill betala ett högt pris för valpar efter icke hälsotestade föräldrar ?
Okontrollerad blandrasavel (okontrollerad avel över huvud taget) är faktiskt ett hån mot oss som faktiskt håller på seriös avel, där ev sjukdomar är dokumenterade långt tillbaka i släkten, så det går att göra så bra parningar som möjligt. Vi lägger ut mycket pengar och mycket tid på att det ska bli så bra som möjligt - och kostar gör det.
Men okej, tjänar pengar gör man på blandrasavel - just för att man inte lägger ut några pengar för att se till att avelsdjuren är hälsotestade osv och sen kränger dom till kreti och pleti…..
Ett annat, väldigt bra sätt att tjäna pengar på, är att jobba och bidra något vettigt till världen🙂
-
Tänker inte säga att ditt val är rätt eller fel. Även fast jag har en egen åsikt. Men jag köpte min blandras tik för 2,500 min "uppfödare" tjänade alltså ingenting på mig då att bara chippa, kolla valparna, vaccinera m.m. kostade just 2,500.. Så att en blandras valp säljs för 2.000 är orimligt, eftersom att dom då skulle gå back på valpen, 6-8.000 brukar man se dom för, och inte ofta blir alla sålda direkt Och nu går man även back på en vallpukull som kostar 12.000 per valp, så ja, tjäna pengar är en sak du förmodligen får glömma.. Eller ioförsig om du inte gör alla värda tester och skiter i att chippa och kolla valparna också tjänar du nog rejält!.