Stå still
Skriver dels av mig och dels undrar jag om någon här har/haft samma typ av "problem" och hur ni ordnade till det. Har frågat här tidigare men, som sagt, skriver av mig lite samtidigt som jag ber om lite mer/nya råd då inget hittills gett resultat alls.
Frågade om råd för ett tag sedan gällande hur vi kan få vår hund att stå still medan domaren kollar tänder, samt känner igenom honom. Det gäller alltså både lydnad och utställning. De råd vi fick (omvänt lockande bl.a) har hittills inte gett någon typ av framsteg, han är precis lika då som nu - fast något kilo tyngre.
Har även fått höra att en hund som vår ska inte vistas i ringen/på plan alls eftersom att han inte kan bete sig när domaren kommer, känns ju mindre roligt att höra när man bara frågar om råd. Samtidigt ser man flera osäkra hundar vistas i ringen/plan och få bra kritik/poäng, känns ju sådär.
Så vad är problemet?
"Problemet" är att han är så fruktansvärt glad i alla, han ska kramas och pussas och är oftast svår att hålla stilla - men hoppar inte! Han är alltså inte otrevlig alls, tvärtom så vill han gärna visa alla hur otroligt mycket han tycker om dom.
Detta gör det svårt för domaren att kolla bl.a tänder, att kännas igenom är helt otroligt kul och mysigt, vilket domaren absolut måste få veta. Har använt både godis och leksak men inte ens en boll får honom att hålla fokus, och han är extremt bolltokig. Funderar på pipboll men pipande är inte heller önskvärt i ringen, nu menar jag givetvis inte att det ska pipas hela tiden! Men pipande i överlag i ringen är lite ogillat i och med att det kan störa andra hundar, ska ju gärna vara lite diskret.
Har hittills inte startat någon lydnadstävling och känner mig inte manad alls till det i och med detta, bland annat. Har ställt några gånger men bara inoff för träningssak, eller ja, det har blivit en rasspecial men där fick vi visa tänder själva då de tog in 7-9 hundar på en gång i ringen så där gick det ju jättebra.
Personligen är jag jätteglad att han är svår i detta för att han är glad, föredrar det alla gånger framför en som är osäker. Men lite jobbigt är det ju.
O ja!
Jag känner igen mig :( Och hunden.
Enl. mig gäller det att, om möjligt vara MER envis, positiv än hunden. ALDRIG ge upp.
Min hund skulle hälsa på alla, vara jättetrevlig mot alla utom mig, som han struntade i. " O vilken glad hund", sa man, alla utom jag och domarna på hundutställningen.
Jag var aktiv inom Yorkshieterrierstyrelsen och lokalombud, så det var jättebra att ha med honom på lokalombudsträffarna för han var så "glad".. Bortskämd hund, min första egna.
Jag gick på hundutställningar varenda helg i princip. Om han gillade domaren kunde han nådigt visa sig och tänderna, oftast inte.
När ska du sluta ställa ut honom, frågade kompisarna. När han blir Champion sa jag.
En regnig dag, när alla andra var hemma pga regnet och 3 år senare blev han Champion i Sandviken.
Då hde han lärt sig efter hundratals hundutställningar!
Ja, Yorkar är terrier och ssk envisa, men jag måste ha varit värre.

Ge Aldrig upp!
Grannarna hissade flaggan den dagen :)
#1 Haha, härlig historia! =)
Stämmer bra, man ska inte ge upp. Men känns verkligen som att man står och trampar på samma ställe hela tiden, just nu vill jag tro att det har med ålder att göra. Han är bara 15 månader och mycket valpig av sig, ser att han successivt lugnar sig men det går otroligt sakta och skenet kan bedra emellanåt. Ibland är han jätte jobbig, döv, gasar för fulla muggar m.m. och sen är han världens ängel. Blir han som han är då han är lugn nu då han blir vuxen, då kommer han vara världens underbaraste hund. För då är han precis så som jag vill ha honom, lätt att riva igång motorn på men med fötterna på jorden.
Just nu är han bara…ja, unghund 😂
Typiskt I den åldern :) Gå på lydnadskurser, det gjorde jag! Envis, envis!