Matbar
Matbar för stor hund är ofta lite högre Jag har själv en hög Matbar till min stora hund. Han föredrar ändå att dricka sitt vatten från yorkens vattenskål på golvet. Detta har gjort att jag har tänkt på dom här höga matbarena. Är dom bara en modegrej eller är det bekvämare, bättre för en hund att äta från en högre höjd? Om en giraff kan dricka från markhöjd, varför kan då inte en hund göra det bekvämt? Mycket märkligt tycker jag. Djur har i alla tider lyckats äta och dricka från marken, varför skulle det då vara obekvämt för våra hundar idag att göra det? Ni som har stora hundar, vad har ni för skålar och varför har ni valt just dom? (Jag köpte baren för att uppfödaren rekomenderade) ( Jag vet också att en del hissar upp hö i nät till sina hästar för att få en "bekväm äthöjd" näten verkar få en motsatt verkan, då hästar behöver sträcka ut sin hals och rygglinje för att beta)
Jag har alltid trott att matbarerna var för att det skulle bli mindre slafs på något mystiskt sätt, eller för att ägaren tycker det är gulligt eller vill ha var sak på sin plats. Intressant att höra att det ska vara bättre för hunden, det har aldrig ens slagit mig.
Den största hund jag haft var en berner sennen och han hade då inga problem med att äta från marken. Inte med att äta från bordet heller, om tillfälle gavs. 😉
Tror att det, precis som för hästar, är fysiskt bättre att äta från marken.
"På natten är alla katter svarta"
Förstår ivf inte varför det skulle vara någon fördel att äta på en upphöjd plats. Om det vore så skulle väl hundar och vargar ha en benägenhet att lyfta upp maten på en sten eller nåt och det har jag aldrig sett eller hört något om.

Raser med stor risk för magomvridning bör äta ur matbar, för att minska risken.
Vi har bara matbar åt en av våra. Han är slapp i halsen och det är helt enkelt jobbigt för honom att svälja "uppåt", och går bättre att äta på lite höjd.
vatten till innehundar står på golvet, de ute har lite upphöjda skålar, då de har hållare åt dem för att inte välta ut det.
Hundar är väl gjorda att ligga och tugga på större byten, eller stå över det och slita loss bitar. Samt att gå och pilla fram bör från ris och buskar under säsong.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#4 jag har för mig att jag har läst det motsatta, att hög Matbar ökar risken för magomvridning Sidan 4 http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00002155/01/Magomvridning.pdf # 2 ja jag tycker inte heller att det finns någon logik för hög matplats till hundar.. #3 Konstiga idéer människor får om vad som är naturligt och bra :p (Jag kanske kan slänga ut min fula höga med gott samvetet och istället köpa snygga skålar i keramik som står på golvet… :) J
Intressant det där med magomvridning. Vad ska man tro på där?
Men rent generellt så tror jag det är som med klackar på skor. Vore vi avsedda att gå med hälen högre än tårna hade vi fötts med högre hälar. Och hundar hade fötts med en instinkt att lägga upp sin mat på något.
Det är f.ö. ett elände att få tag på helt platta skor som också är tillräckligt vida för att tårna ska kunna bre ut sig som de ska. Har blivit av med mina fotproblem sedan jag började med barfotaskor, men såna kan man inte gå i året runt och i alla miljöer.
#6 enligt den studien så ökar höga matskålar risken för magomvridning, jag har inte sett någon studie som pekar på motsatsen. Vi människor är lite lustiga i alla våra påhitt, som vi tror ska vara bra/snyggt Det stärker rygg och magmuskler när man srippar fram på höga klackar…alltid något Min mormor kunde inte gå i lågklackat, hennes hälsenor hade blivit för korta, hon gick alltid i höga klackar, både inne och ute. Fint skulle det va :)
Min mamma var likadan och hon hade ändå alltid låga klackar för att vara höga. Hon blev jätteglad när hon hittade ett par gummistövlar med klack som hon kunde ha i skogen när vi plockade bär. Gud vad jag skämdes!
Har för mig att klacken kom till för att göra det lättare att hålla kvar fötterna i stigbyglarna och sen blev det mode. Ett mode som aldrig har vett att dö.
Ursäkta för OT, men mitt liv består till stor del av en jakt på platta och rymliga skor.