Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 4340 ggr
[Miiika]
0

Istället för trosa till löptik?

Hej! Vi är hundvakt åt min svärmors goldentik som löper nu. Hon hat fått ett sår där troskanten går. Har någon tips om hur man kan göra? Kanske något "hemmaknep"? Kan man göra en trosa själv på något sätt?

fridarebecka
3

Har sett folk som har riktigt barnblöjor på sina tikar och klipper hål för svansen, kan tänka mig att de skaver mindre än trosor. Vet dock inte om det finns blöjor i golden-storlek.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
russin
2

Det går att använda vanliga trosor eller kalsongen och klippa hål för svansen - och lägga i en binda.

[Miiika]
0

Jag försökte med ett par kalsonger med de gled ner. Ska prova med blöja!

VildaVittra
5

Jag lägger ut plädar istället i de möbler som de ligger i och rullar bort mattorna. Eventuella bloddroppar på golvet tar min hanhund hand om gladeligen. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
1

#2 Tar du kalsonger med Y-front behöver du inte klippa hål. 😛

Nattis.
1

Man kan ta ett par trosor man har hemma och klippa ett hål där svansen ska vara:)

russin
3

Mina tikar städar bra själva. Tikskydd har jag enbart nattetid då dom sover i min säng🙂

[Miiika]
0

Tyvärr är hon inte så renlig av sig, vi lät henne vara utan när vi tvättade trosan. Jag tog bandage där det var sårigt och tog trosorna över det:-)

russin
2

Ta bort mattor och torka golven - bättre så såret får läka ordentligt.

dundeer
3

HAHA Jag klippte av ett par nylonstrumpbyxor… satt inte jätte bra, men de var förjävla kul å se en långhårig hund med nylonstrumpbyxor. De funkade ju dock tills jag fick mig ett par riktiga tikskydd ;)

KitoBonito
1

Min tik tenderar att tugga på hennes tiktrosa då och då :/ och med tanke på vad den kostar vill jag inte att den går sönder! När jag trodde att hon blödde lite mindre så tog jag av den och lät henne vara utan men då är det blodfläckar i heela sängen. Visst kan man byta, men det blir mycket även på en dag! Man kan säga att jag längtar tills att hon slutat blöda helt :P Nu får hon ha trosa på natten.

Karmatarerskanise
1

#8 Sårigt?

[Miiika]
0

Vi lät henne vara så mycket utan trosan som möjligt men när hon hade den lade vi ett förband över såret och sedan bandage, då skavde ju inte trosan mot. Nu är hon hemma hos sin matte igen men jag har inte hört att det skulle ha blivit något mer med det :)

hemul
2

Sårigt? Säger jag också.

Finns det inte menskopp för hundar? 😛

[Miiika]
1

Haha, är det småländska kanske? :P

Åh, det skulle ju vara något :P Haha!

hemul
1

Men vad betyder det på svenska då? Vi dör ju av nyfikenhet här! 😉

[Miiika]
0

Haha, jag funderade på hur jag skulle förklara det men jag kom inte på det. Alltså… Sårigt, typ ett sår som liksom inte är läkt utan lite ojämnt och skrubbigt typ:-p

hemul
1

Det är nog svenska… Jösses, jag tror jag och Hera läst lite selektivt. Du förklarar ju det där med såret redan i första inlägget! 🤐

Nåja, det var kul så länge mysteriet varade! Gud vad jag funderade.😃

dundeer
1

Vänta va, misstolkar jag de rätt att ni funderar vad ordet "sårig" är för nåt? O.o 
Jag har alltid trott att de var ett riktigt ord, är de inte de?! :o .

hemul
0

Jo, visst är det det! Nä vi, eller ivf jag, hade totalt missat att hon fått sår av trosorna så jag undrade varför hon var sårig i de regionerna, vad hon råkat ut för.

Whippet
1

Jag säger alltid sårigt, vad skulle man annars säga?

I'm out Vilar huvudet i handen

Karmatarerskanise
0

Klart det är ett ord. Jag missade att det blivit sår av skyddet och trodde såren satt i underlivet :)

[Miiika]
0

Haha, jag tänkte att det kanske var slang typ:-) Men då så, mysteriet är löst och förresten så är såret läkt så fint nu:-)

Karmatarerskanise
0

#23 Vad bra :)