Hundar iFokus

Hundar

Etikett: raser
Läst 1706 ggr
PixiDSG
0

Dansk-Svensk Gårdshund

Jag skulle vilja veta allt om DSG. Alltså verkligen allt. :) Jag ska faktiskt få en liten valp i januari/februari så jag skulle vilja veta lite om vilket intryck ni har fått av dom och bara allt möjligt :) Plus att om ni har en så vill jag jätttegärna se bilder :)

htt
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 st! Återkommer med text när jag sitter vid en dator men här kommer bild på mina killar iallafall :)

Lia
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har haft två, min lilla Felicia är verkligen otrolig! Hon är allt jag vill ha i en hund, både lekfull och mysig! Hon är fyra månader och älskar att lära sig nya saker och upptäcka livet. Min förra hund Sussie älskade stranden över allt annat. Hon är nog återfödd som fisk nu, skulle jag tro, haha. Man får så oerhört mycket kärlek av dessa små personliga individer. Och det är världens bästa sängkompis! Här kommer tre bilder från 2 till 4 månader :-) Hon har definitivt blivit mer brun från att ha varit så mörk. Men det är bara gulligt!

Lia
0

Förresten, har du mer specifika frågor får du gärna ställa dem :-)

PixiDSG
0

Jättefina ju :) Jag har nog inga specifika frågor utan jag vill liksom bara veta allt :D

Ninwe
0

Vi har en liten gårdshund, snarare norsk-svensk än dansk-svensk (pappan är norsk, haha). Han är den mest underbara hund man kan tänka sig. Man kan verkligen göra allt med honom. Otroligt lättlärt djur och vill alltid vara med. Han är lite skygg mot främlingar, men det hör ju egentligen till rasen, de ska ju stå kvar vid knuten och skälla. Detta är dock inget problem, man får bara låta honom komma fram själv, i sin takt. Skulle kunna skriva en hel roman. Men kort och gott, snällare och mer familjekär hund får man leta efter! Kan även tillägga att han älskar andra hundar, stora som små, gamla som unga. Vi har även en whippet och sen vi fick honom tror jag att Karl-Bertil (gårdshunden) har varit om möjligt ännu gladare. :P Har tyävrr för dåligt internet för att slänga med en bild, men ska försöka igen lite senare. Lycka till med din nya lilla vän! :-)

Hälsningar,
Ninni :-)

[Kaoskaos]
0

#5 oj jag har aldrig träffat en skygg DSG :0 bor granne med en uppfödare och känner flertalet som har dessa underbara hundar ! Och jo dom skäller ut folk som kommer med en viftande svans och hoppar mer än gärna upp i knät !

Ninwe
0

#6 Haha jag har också träffat sådana. Det är förmodligen väldigt individuellt också. Men enligt rasstandarden ska de, som jag har förstått det, inte springa rätt fram till främlingar, utan vara lite reserverade. De är ju trots allt vakthundar. ;-) Sedan kan det ju ha att göra med att vår vovve blev skrämd av vår granne som liten valp. Det märks tydligt att det sitter kvar hos honom än. :-/

Hälsningar,
Ninni :-)

[Kaoskaos]
0

Enligt rasstandarden står det "om det kommer främlingar så slår den larm " ingenting om att den ska vara reserverad :) en hund som är reserverad enligt rasstandarden ska vara ! "Jaja där kommer du och jag bryr mig inte så mkt om dig " Inte skälla för att den är rädd ! DSG är en rätt tuff hund :)