Hundar iFokus

Hundar

Etikettmedia
Läst 3568 ggr
LinaK
0

Hundparkering på IKEA

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21163270.ab Vad tycker ni, är det något som vi borde ta efter i Sverige?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LouiseKW
3

Bra idé, men gillar inte att lämna min hund obevakad utanför en affär. Kan jag inte ha med mig hunden så får hunden stanna hemma. Ska jag vara borta en längre stund så brukar mina systerbarn ställa upp och passa hunden.

https://nouw.com/%C3%A4pplecider

Sajtvärd på Modelljärnväg

Wellcraft
0

Vi har nära till Ikea och även om Elviz säkerligen skulle tycka det var ypperligt roligt att spana på människor & hundar i skuggan så skulle valet falla på att lämna honom hemma, för där trivs han bäst.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Haku
0

Om man typ går in på Ikea så är man ju ofta inne i flera timmar eller? jag personligen skulle aldrig våga lämna min hund så länge, har förut hänt att jag lämnat utanför typ konsum och sprungit in och köpt en mjölk men sen började jag bli rädd då med så lämnar hellre hunden hemma även då.

-Aida-
3

Jag skulle enbart lämna min hund utanför på en sån plats om de fanns en barnvakt åt dom som kollar hundarna hela tiden och man får visa leg på att det är min hund jag lämnat och visa leg när man hämtar tillbaka den.

Naviifax
7

Det är ju bra för de (förlåt) idioter som tar med sig hunden till Ikea. I mitt tycke ska en hund aldrig tas med till affär och lämnas utanför. Maxi här i Halmstad har också hundparkering men det känns annorlunde på ett sätt då man kan springa in supersnabbt. Dock skulle jag själv aldrig göra det då jag finner risker för stöld eller att någon dummar sig mot henne, de riskerna är för stora. Men på IKEA springer man inte in och handlar lite snabbt, utan oftast tar det ju minst en timme. Ofta prackar man bilen full dessutom och man måste ju ha plats kvar åt sin hund. Alla kan inte dras över en kam, undantag finns såklart och då är hundparkering bra. Men antagligen kommer folk medvetet ta med sin hund och låta den vänta utanför. Och det tycker jag är idiotiskt.

@adventuresofnavi | instagram

hemul
0

Här har de inte ens cykelställ. Bevakad cykel- och hundparkering! 🙂

Maja2
0

#5 Word!

Jetaime
0

Jag förstår inte riktigt, alltså tänker dom att man släpper in hunden någonstans själv medan man handlar, tillsammans med andra hundar då också eller? Rent spontant så ringer ser varningsklocker överallt i mitt huvud, men jag kanske kan ha missförstått.

Wellcraft
0

#8 Klickar du på länken så ser du hur de har tänkt :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Jetaime
1

#8 ah nu såg jag, missade bilden. Men fy, nej! Så skulle jag aldrig lämnat min hund…

Majken!
6

Jag blir fnissig, det är svårt att hitta något som fungerar. Hunden ska inte vara ensam, man ska inte lämna bort den till andra människor, ägaren ska då rakt inte jobba heltid. Om man sedan ska åka bort med hunden aka den inte följa med men heller inte lämnas hemma. Ingen får någonsin bli berusad och barn ska hunden inte heller utsättas för i onödan. Men som svar på frågan, ja. Jag har en hund vars mentalitet yppar sig för att lämna på det viset, så jag ser inga problem med det.

Haku
0

#11 Jag kan hålla med dig om att det ibland blir löjligt hur mycket hundägare kritiserar varandra, jag tror ingen är helt skrupelfri men jag menar att gå in på ikea i flera timmar och storhandla och lämna hunden ensam utomhus när vad som helst kan hända? jag skulle aldrig göra det.

Naviifax
2

#11 Ja jag trr absolut att hunden klarar av det. Den mår säkert rätt bra av att hämga utanför i skugga med vatten MEN det är tyvärr ens medmänniskor som man inte kan lita på. Det är ett faktum, det är väl som att lämna cykeln olåst. Risken finns att den blir stulen. Och som sagt så tar det inte 20 min på IKEA. Det är flera timmar.

JoannaLi
5

Om det fanns någon där som övervakade (perfekt jobbmöjlighet för en sommarjobbande ungdom?), som  höll koll på att rätt hund följde med rätt människa, som kunde se till att det inte blev något bråk hundarna emellan eller så, fylla på  vattenskålar, etc så nog skulle jag kunna prova, speciellt om det var en kortare runda.

Majken!
0

#13 kan du läsa dig till att det inte kommer finnas någon som helst övervakning på den parkeringen för hundarna?

Haku
0

#15 Det står ingenstans att någon vaktar hundarna heller, och jag har svårt att tro att någon gör det för då skulle Ikea eller dem som lämnar hundarna vara tvungen att betala och det borde uppmärksammats också i artikeln?

Haku
0

#14 Om någon hade koll på hundarna skulle jag också tycka det var en bra ide, så man känner sig trygg.

Majken!
0

#16 man betalar inte för att lämna in sina barn hos IKEA.

Haku
0

#18 Nä men tror dem gör skillnad mellan hund och barn, dessutom är det utomhus detta med hundarna och jag tror dem tycker att ägarna lämnar hundarna på eget ansvar och att det är bättre att dem lämnas där än i bilen vilket är sant men fortfarande också en risk. Jag har inte kunnat hitta någonstans att dem har någon som passar hundarna, kan du hitta det?

hemul
1

Någon nämnde bil här. Det är lite av en springande punkt för många tror jag. Tror inte det är många som tar med hunden i bil om de inte stannar till på väg till/från något annat för att handla. Dessutom kan ju en hund vänta i bilen de flesta månader på året. Men alla har inte bil. Alla har inte familj eller snälla grannar som kan se efter en hund som har svårt att vara ensam hemma o.s.v.

Som jag sa i den andra tråden om att lämna hundar utanför affären, så tror jag det ofta är frågan om att spara tid. Och att orka.

Om jag åker bil till IKEA eller CG tar det mig mindre än 10 minuter. Om jag cyklar kanske 25 minuter (ink låsa och låsa upp och packa cykel). Om jag går eller åker buss (ink väntetid) kanske 30-35 minuter. Det blir totalt runt en timmes restid om jag inte har bil. Med tiden i butiken, särkilt IKEA, så blir det väl runt timmen till. Man är trött när man kommer hem och har gått ganska långt och känner sig inte särkilt lockad av en timmes hundpromenad på det. Man är hungrig, mat ska lagas o.s.v.

Är det så svårt att förstå att det är frestande att kombinera hundpromenaden och shoppandet? Dessutom tycker nog många hundar att det är kul att komma ut med husse/matte på lite olika ärenden.

Jag säger inte att det är bra att lämna hund bunden utanför butik, men jag säger att det är förståeligt att folk gör det.

Haku
0

#20 Men att lämna utanför Ikea när man är inne så länge utan att kunna ha tillsyn på sin hund alls, är man inte orolig för sin hund alls under den tiden? man går ju inte in en snabbis för att köpa några få saker då åker man väl inte till ikea?

Majken!
0

#19 jag har inte känt behov av att ens leta, eftersom jag inte i grunden är negativ och misstänksam. Det är precis det här resonemanget som gör mig full i skratt redan från start, det bara måste kritiserar och tolkas negativt.

Haku
0

#22 Va? det var du som skrev detta:" kan du läsa dig till att det inte kommer finnas någon som helst övervakning på den parkeringen för hundarna?"

Då är det väl självklart man vill kolla upp om det är så? handlar inte om någon i grunden "misstänksam & negativ inställning" utan en realistisk inställning antagligen är det ju så att ingen vaktar hundarna om det finns någon som vaktar hundarna så är det ju jättebra men jag hittar ingenting som tyder på det när jag söker runt.

hemul
0

#19 Jo, det är skillnad på hund och barn, det är riktigt. Folk lämnar gladeligen sina barn på dagis - där kan ju finnas pedofiler och elaka ungar som slåss ju! När de blir lite större får de gå själva till och från skolan fast deras perception egentligen inte är utvecklad nog för att klara trafikmiljön de utsätts för. Stan vimlar ju av faror! Bilar med slitna däck, rattfyllon och tablettpåverkade förare, racercyklister i vansinnesfart på CG-banan, pedofiler igen och galna yxmördare finns även om de är sällsynta!

Livet är fullt av risker. Allt är en bedömningsfråga.

Haku
0

#24 Ni gör som ni vill gällande att lämna era hundar utanför självklart finns det risker med det mesta, jag berättar ur hur jag känner personligen men jag är väldigt rädd för att något ska hända med min hund att lämna utanför obevakat i flera timmar känns som en väldigt lång tid.

Naviifax
1

Vilket resonemang menar du Majken? Jag tycker #19 förmedlar det bra. Det står inget i artikeln om övervakning så då kan jag endast utgå ifrån att det inte finns någon. Och som #19 säger så när man lämnar barnen får man ju oftast typ.. Nummer eller något och så är det ju inomhus och det ingår i personalens arbetsuppgifter. Jag tror att detta endast är ett alternativ till att lämna hund i bilen - utan det är fortfarande sunt förnuft som gäller. Ägarens ansvar, det är inget hunddagis.

Vizzla
2

Jag kommer aldrig lämna mina utan uppsikt av dessa anledningar:

- på ett så stort varuhus är man oftast en längre tid, ska hunden ligga där ute i timmar och bli stressad?

- någon kan ta hunden

- någon kan dyka på den och ska hälsa

- du vet inte vilken hund som binds upp brevid och om kopplet är tillräckligt långt för att de ska komma åt varandra

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

fridarebecka
0

Jag skulle inte lämna min hund så, pga 1: Stödrisken. 2: Min hund skulle bli jättestressad av situationen, att lämnas ensam fastbunden bland andra hundar. 3: Tycker hundarna ser ut att sitta väldigt nära varandra, tror att det är lätt hänt att det skulle kunna bli bråk mellan hundarna. Litar inte heller på att personen som ska parkera hunden bredvid inte låter sin hund hälsa på min, och jag vill absolut inte att min hund hälsar på någon annan utan att jag är med. Skulle eventuellt våga lämna honom så om någon duktig utbildad person arbetar med att övervaka parkeringen.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Majken!
0

#26 mitt resonemang i #11, jag hänvisade till det jag själv skrivit.

Melonclementin
0

Helt klart bättre alternativ än att lämna hunden i bilen. Sen kan de ju finnas bättre alternativ än just IKEAS hundplats.

[Hästhoven]
1

Jag skulle föredra som många affärer/mackar har i Finland, hundgårdar med en upphöjd plats med tak eller hus. Det behöver ju inte vara världens största rastgårdar, sedan att det skulle finnas lås också & att man fick låsa hundgården så ingen skulle gå in till hunden. Är man på Ikea så är man ju oftast där flera timmar & skulle inte vilja lämna hunden utanför en affär så länge fastbunden i koppel.

AilyAdams
0

Jag skulle inte vilja lämna min hund utan uppsikt av rädsla av att någon stjäler henne. 😕

Heter det De eller Dem?

Magrat
0

Jag kan bara svara för mig själv och mina hundar och kan då enkelt säga att det är en dålig idé för mina hundar. Äldsta tiken skäller åt det mesta, men speciellt andra hundar och är ganska otrygg i sig själv, mellantiken brukar hänga på bara för att och valpen är just en valp. Ingen av dessa tre skulle jag vilja lämna obevakad utanför någon affär, oavsett skugga och vattenskålar då får de hellre stanna hemma.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

[LoveUnite]1
0

Bra idé men skulle föredra att det var burar (stora, olika strl) så kan de flesta hundar vara där, vissa hundar triggas ju igång av andra hundar osv samt bättre skydd från människor.

Då med något slags lås, och någon som går ut och kollar hundarna minst en gång i halvtimmen… för allt kan hända.

panini
0

#13 Var inne på Ikea i Måndags och köpte skrivbord och datastol. Var inne i omkring 15-20 minuter. Var där även i Fredags och plockade på mig lite fler saker, var inne i 30 min :) Så att säga att man är inne i flera timmar är inte alltid rätt ;)

Dock  så har jag en snäll Far som stod ute och väntade med valpis :)

Haku
0

#35 inte alltid rätt nej, men dem flesta som åker till ikea gör det för att storhandla då är dem inne betydligt längre än 20 minuter

Karmatarerskanise
3

Kass idé. Bättre att ge budskap om att man ska lämna hunden hemma. Inte i bilen och inte vid affärer. 

Skaffar dom hundvakt er så blir det en helt annan sak.