Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 1351 ggr
Mirrorglace
0

vit schäfer blandis!

Min blandis är  boxer/schäfer,  Och veterinären har registrerat henne som  vit schäfer efter dem kollade upp vilka raser de finns i henne.

Men hon är svart, Hade en liten vit rund sak på bröstet och lite mellan benen!

Nu har det börjat komma upp  vita hår lite överallt på kroppen , och de på bröstet har börjat växa. Hon byter sin päls … är 9 månader.

Tänker på vita schäfrar är ju vita från början, men hon verkar ju utveckla mera vitt. Någon som vart med om detta ? och kanske kan visa resultat? :D

kanske blir helspräcklig som 2-3 åring haha ?! :)

kul med svar!

❤️

russin
6

Man kan knappast ha en vit schäfer om man har en svart blandras….

mariannetolv
0

Har du bild? Vore kul att se

[Miiika]
0

Spännande, ja - har du bild? Jag har tyvärr inte varit med om detta med de raserna men mina föräldrars shih tzu/lhasa apso har ändrat färg. Innan var han svart men nu är han nästan vit/beige över hela sig :)

Mirrorglace
0

Nej hon är enda svarta i kullen, de andra har boxer färg med vita tecken. tycker också det är skumt!!! 

Mamman är vit schäfer och lite vanlig schäfer. Vet inte varför det blev en svart  valp haha, Pappan är renrasig boxer med meriter dessutom. Ska ta en bild hur det vita spridit sej så ser ni skillnad ! :)

❤️

Mirrorglace
0

#1 vet inte varför veterinären registrerade henne som vit schäfer heller, står det i hennes papper och chiip… förvirrande, tror uppfödaren sa att det var de som visade starkast i hennes dna :S

❤️

Goldline
0

#4 Låter som att du menar att mamman är en blandning av vit herdehund och schäfer.

Mirrorglace
0

#6 Nope, VIT SCHÄFER faktiskt… tänkte med vit herdehund men ja…

❤️

Goldline
1

#7 "Mamman är vit schäfer och lite vanlig schäfer." Hon är alltså en blandning av schäfer och schäfer?

Mirrorglace
0

#8 ja precis. Två olika schäfrar som fått kull. haha 😃

❤️

Mirrorglace
0

#2 #3 åt vänster yngst och höger idag… fläcken har ändrats betydligt och även vita hår uppåt o neråt på magen, svårt o se på bild bara… även  mellan benen har det blivit betydligt mer! :)

❤️

russin
0

Fast en veterinär "registrerar" inte hundar - men däremot skriver dom in besökande hundar  i klinikens journalregister, men det är en helt annan sak. Kanske skrev dom bara fel eller tänkte fel för hunden är ju ingen vit schäfer oavsett 🙂 Men det spelar knappast någon större roll, så länge det inte handlar om ovanligt rasspecifika sjukdomar.

Mirrorglace
0

jo det vet jag, men chipet. då registrerar dem typ vilken hund chipet e ju, då hade dem satt de på henne. Skumt men ja, blandis men registrerar som renras vit schäfer 😃

❤️

Mischa
0

Antar att hon är försäkrad som blandras? Hade det varit min hund så skulle jag vilja att veterinären ändrar benämning i journaler och/eller hos sjv om det nu bara står "vit schäfer". Skulle du behöva utnyttja din försäkring så kan det vara bra att alla dokument säger ungefär samma sak.

≧◔◡◔≦

Mirrorglace
0

Hon ska snart få 12 mån vacc så får lösa det med dem då ! för hon står som vit schäfer färg: svart teckning: vit hahahah

❤️

russin
0

Men det är ju aldrig veterinären som skickar in pappren till jordbruksverkets register - det är ju ägaren själv, så någonstans måste du haft lite ansvar själv 🙂 Står den som vit schäfer i deras register och är en svart blandras så är det ju galet.

[Wraith]
1

Inte konstigt att de vita fläckarna blir större med ålder, för även hon blir ju större. Fläckarna kommer nog stanna upp när hon är färdig i kroppen (kommer nog inte bli så mycket större än vad de är nu), så helspräcklig kommer hon nog inte bli. Själva pigmentet i huden fortsätter ju även att utvecklas under första året speciellt. Tex det breder ut sig lite eller drar ihop sig beroende på gener.

Mirrorglace
0

#15 jag försökte ändra till jordbruket o registrera som blandras… guess what, går inte. det är veterinären som lagt in det så kan inte ändras om jag inte går till veterinär då! :)

#16 saken är ju att vita strån dyker upp här och var, o de bildas mer vita strån än från början. Därför jag blev fundersam :)

❤️

[Wraith]
0

OK, hunden ser dock ganska svart ut på bilderna, men jag ser där det finns lite mer vitt än just fläckarna. Kan ju vara vanliga stickelhår, dvs inte ovanligt att det dyker upp enstaka vita strån i en annars enfärgad päls (vissa kan få mycket). Jag tror inte hunden kommer bli så mycket mer vit (förutom ålders förändringar), kan dock spricka upp lite fler stickel hår lite här och där om hunden har anlag för det, men helt spräcklig kommer nog hunden inte bli.

Men du får vänta och se hur hon kommer se ut som färdig :)