Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 7996 ggr
Katniss
1

Labradoodle

Planerar inte att bli med hund inom den närmaste framtiden, men undrar om någon här har uppfödning/känner någon med uppfödning av labradoodles? Tacksam för svar :)

R.I.P. Anton 💔

[Udoon]
3

Har du kollat blocket? Finns massor med blandraser där🙂

zakkris
0

Det finns några som föder upp labradoodle, dock så ligger dem på 25.000 och lång kö. Jag letade själv efter de, men tyvärr finns inte de pengarna. Så kan du vänta i kö så googla, så får du fram de största.

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Katniss
0

#1 hittade en annons :) Dock så letar jag efter uppfödningar, då jag som sagt inte planerar stt skaffa hund den närmsta tiden. Men tack för tipset :)

R.I.P. Anton 💔

Katniss
0

# 2 Ok :)

R.I.P. Anton 💔

VildaVittra
4

#1 Labradoodle är en ras, bara inte en FCI-erkänd sådan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Udoon]
0

#5 ok, visste inte att dom ändrat det🙂

VildaVittra
3

#6 Ändrat? Definitionen på termen ras har varit densamma i många herrans år. SKK däremot kör på en icke svensk terminologi och kommer väl aldrig anpassa sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

hemul
1

Det verkar finnas labradoodles och labradoodles. De där 25-tusenkronors verkar var "äkta labradoodles" som tydligen håller på att bli godkända som ras i ursprungslandet Australien, men under namnet "Australian Cobberdog”.
http://truecobbers.se/?page_id=14968

Synd att det verkar så krångligt att få tag på en, inte bara dyrt. Väntelistor och så. De är otroligt söta ivf! Många pudelblandningar verkar blir bra. Cockerpoo är ju också charmiga.

Katniss
1

#8 Jag vet :( Man får väl ställa sig i en kö xD

R.I.P. Anton 💔

zakkris
0

Vill man ha dem och har pengarna så är de värt väntetiden. Men för många finns inte den mängden pengar så de blir ju mer för de bättre ställda  men men de finns andra raser med :)

hemul
0

Eller hitta en gatukorsning. 😉

Jag var också lite intresserad förut, men det verkar ju krångligt t.o.m. att få komma och titta! Efterfrågan måste vara enorm.

zakkris
0

#11 Den är enorm ja, de är för att den är lättlärd och allergivänligare. Innan har de ju bara vart Lagotto som varit mer av den allergivänligare typen som varit medelstor (då ja kallar storpudel stor hund) så de är klart att många vill ha en labradoodle.

Wellcraft
9

#12 Mellanpudel? Bedlington terrier (jo, de är lättlärda), spansk vattenhund OSV?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Hästhoven]
1

Jag känner en uppfödare i Västerbotten, de har väldigt trevliga & fina labradoodles. Visst kostar de lite mera, men ska man inte köpa direkt & man ställer sig i kö till en valp så hinner man ju spara pengar, det är värt det. Min erfarenhet av rasen så är det en väldigt trevlig & otroligt snäll ras. Skulle helt klart tänka mig en sådan i framtiden, men har redan hund hemma. Vill du veta mer om den uppfödaren så kan jag länka till fb sida via PM.

[Teddies matte]
6

#12 Inga hundar är allergivänliga, att skaffa en Labrador/Pudel blandning om man är allergisk är att ta en väldigt stor risk, det kan bli lite hur som helst, ingenting säger att pälsen behöver bli icke-fällande, och sedan finns det ju så mycket mer som kan framkalla allergi.

hemul
0

#14 Jag får gärna ett PM, tack. 🙂

Jag är ju inte ens allergisk. För mig är det väl en kombination av utseende och mentalitet som verkar lockande, plus min eviga jakt på en stor hund i litet format.

[Teddies matte]
4

#16 Denna typen av blandning är ju inte direkt liten dock. Mentaliteten är mycket svår att förutsäga när det gäller blandraser, är du säker på vad du söker är en renrasig ett säkrare kort. Vattenhundarna t.ex. finns ju både i liknande utseende, storlek och kanske också det temperament du söker.

hemul
3

Jodå, den kan vara väldigt liten. Den finns i flera storlekar.
http://www.labradoodle.se/hur-stor-ar-en-labradoodle.html

Jag tror att säkra mentaliteten är en viktig del i  uppfödningen.  Gäller ju inte gatukorsningsvarianten, förstås.
http://truecobbers.se/?page_id=14968
http://truecobbers.se/?page_id=16739

Det verkar finnas flera varianter. På Hööks säger de sig ha Original Labradoodle och Australian Labradoodle. Det senara måste väl vara detsamma som Cobber då. Komplicerat detta.
http://www.labradoodle.se/om-labradoodle.html

Wellcraft
1

Har träffat ca. 5 blandraser av lab/storpudel och alla har varit i det större laget, han träffat en mindre men den var fortf. större än min lagotto.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

hemul
0

Man använder ju inte alltid storpudel.

Wellcraft
1

#20 I de blandningar jag mött (från vitt spridda kennlar) har storpudel används, då blandrasen blivit långt större än både lab & mellanpudel.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Teddies matte]
1

#20 Det är det väl nog mest förekommande att man gör, men skulle det vara så att mellanpudel används så kommer det fortfarande inte bli någon liten hund. Har svårt att tänka mig att de skulle Bli särskilt mycket mindre än ex. Lagotton som klassas som en medelstor hund.

Katniss
0

#14 Kan du länka till mig också? :)

R.I.P. Anton 💔

[Endless21]
0

På den här http://www.humlamadenslabradoodle.com/varingra-hundar.html kennel sidan kan man se vad deras labradoodles väger och hur höga de är. De är något lägre än mina storpudlar men väger desto mer (vissa av dem)

hemul
0

#21 & #22 Men jag länkade ju till storlekarna.

[Teddies matte]
4

#25 Men hur vanligt förekommande är "miniatyrerna" egentligen och hur länge har denna funnits och arbetats på? Det lär ju bli en väldigt dyr och kanske även komplicerad process att importera en sådan. Jag skulle aldrig i världen betala några sådana summor som det tas för dessa hundar, som inte anses rasrena med ett långt avelsarbete och nätverk av många duktiga uppfödare. Du verkar ju ganska säker på vad du vill ha, och utifrån det låter ju inte denna blandning direkt passande, det är ju inget säkert kort.

hemul
0

Importera? De där kennlarna ligger ju i Sverige.

Titta t.ex. på de här bilderna. Man kan klicka och se fler bilder där det är lättare att uppskatta storleken.  De flesta ser rätt små ut tycker jag.

http://www.labradoodle.se/Labradoodle-vara-hundar.html

[Teddies matte]
9

#27 Då har du nog en väldigt annan uppfattning om vad en liten hund är, flera av de som är mindre på bilderna ser ju ut att vara valpar/unghundar på bilderna. Av vilken anledning är du villig att betala mer än dubbelt för en sådan hund, vad i dessa hundar saknar du hos ex. Vattenhundarna eller en renrasig pudel? Det låter inte helt genomtänkt i mina öron. Man får inte välja hund efter utseendet, det brukar aldrig sluta bra. En annan sak jag börjar undra över, de påstår sig röntga och göra diverse hälsotester men hur kan du som köpare kolla upp detta och kolla igenom flera led, syskon o.v och verkligen lita på det? Själva aveln verkar ju väldigt utseendefixerad också, valpar med häftigare färg prissätts högre. På svar om varför de är så dyra är det enda direkta svaret, utöver annat Som inte skiljer sig från renrasuppfödare, att de betalat kring 130000 för sina hundar, vilket inte heller skiljer sig från anda uppfödare, eller menar de för en enstaka hund? Ja då har man väl sig själv mest att skylla. Enligt hemsidan är också 6 kullar planerade till en och samma tidpunkt och valpar verkas ju födas på rullande band, det är då något som får mig att dra öronen bakåt, .

BettaSplendens
1

Jag har varit på humlamaden på ridläger (som har kenneln) och kan säga att det är världens snällaste människor som föder upp valparna. Hundarna är alltid prio 1. Deras labradoodles har varit några av de trevligaste hundar jag träffat! Om ni undrar något kan ni ju skicka iväg ett mail till dem, istället för att dra förhastade slutsatser :) Varför antalet kullar är så högt är troligtvis att de försöker etablera rasen i Sverige, eftersom den fortfarande är ganska liten. På humlamaden har de ett rehab center i samarabete med Skåne län (tror jag) för depression, utbrändhet osv där hundarna flitigt används och funkar utmärkt till. Storlek. Jag skulle säga lite lättare än en Labbe. Tikarna jag har träffat har varit aningens större än tex Lagotto. Pälsen är lockig men mjuk och fluffig. De fällde inget, och jag vet flera allergiska som inte reagerat på deras päls. Såklart finns olika sorters allergier, så troligtvis tål inte alla Labradoodles. Jag kan inte stå för buskavel, men planerad blandrasavel med ett mål har jag inget emot. Förstår inte varför det är värre än med andra raser? Ibland skapas det nya.

nowalee
1

Mina föräldrar har skaffat en "goldendoodle" Tiken var golden och hannen storpudel, nu vet jag inte hur stor skillnad det är på golden och labbe på det viset - men själv skulle jag aldrig orka äga en själv… Hon är det absolut jobbigaste jag någonsin träffat, trevlig och social ja visst men ah, haha… Förstår givetvis sånt kan varierar mellan uppfödare och hunden individuellt men jag har ändå fått denna uppfattning tyvärr.

russin
5

Har träffat flera - några trevliga, några stökiga…..och de flesta med en jäkligt jobbig päls som tovar friskt om dom inte noga borstas varje dag ända ner från hårbotten.

Pudelkorsningar får oftast svårare päls än rena pudlar - det är något man ska komma ihåg.

[Teddies matte]
0

#31 Precis, blandningar överlag, speciellt blandningar av olika pälstyper brukar bli riktigt hemska. Trots att ägarna borstar flera gånger i veckan sÅ funkar det inte utan blir trassligt ändå, ett evigt jobb med dessa pälsar.

[Endless21]
0

#30 Ja som sagt det är väldigt olika beroende på individ, jag har ju två storpudlar och även om de är samma ras så är de helt olika, den ena är väldigt lugn och den mest lättsammaste hund jag varit med om medan den andra är den jobbigaste/drygaste busigaste hunden jag någonsin stött på och ägt hahaha, kan tillägga att den jobbiga typen är en hane och den lugna är en tik :-) #31 oj undra hur svåra dessa pälsar blir jag som tycker att mina pudlar har extremt jobbig päls emellan åt.

bustjejen
1

#31 #32 Det behöver ju inte alltid vara så att pälsen blir jobbig på pudelkorsningar.. Jag har en lockig cockerpoo, och borstar i princip aldrig pälsen. Hon får inga tovor, och om pälsen är ett problem så är det ju bara att klippa 😀. Jag har inte hört att någon annan tycker att pälsen är ett problem heller. Min är kortklippt på sommaren och lurvigare på vintern. På tal om Labradoodles, så har de få jag har stött på varit jättestora (i mina ögon då) och som ganska stökiga nallebjörnar. Har lite svårt att förstå att folk köar och betalar 25000 för dem, och då oftast med avelsförbud.

[Teddies matte]
1

#34 Möjligen inte alltid men risken är väldigt stor, jag har då inte än stött på någon korsning mellan pälstyper som varit lättskött, och då klipper jag många sådana. Det hjälper inte att klippa, de hinner bli trassliga mellan klippningarna fast ägarna försöker borsta ofta också.

russin
1

#34 - då ska du fråga på hundfriseringar vad dom tycker. Många är dom pudelkorsningar som dom får in som måste kal-rakas för att ägaren inte lyckas hålla tovorna borta. Dom tror att dom borstar hunden rätt, men i botten närmast huden bildas en filtmatta som blir värre och värre. Har en sådan hund i området (just golden x labardor) som ser bra ut på ytan, men när man tar i den är det ofta hemskt i botten. Den får dom raka med jämna mellanrum.

Finns liten en papillon x pudelkorsning nära mig och matten själv säger att hade hon vetat hur svår pälsen hade blivit, så hade hon aldrig skaffat den. Den knappt att borsta, för det är så svårt att komma ner i botten p pälsen även när den bara är5-6 cm lång. Den bildar filttovor i botten😕

Självklart finns det dom som inte blir så, men jag kan nog säga att minst 50% får svår päls.

[Wraith]
8

#29 En kennel spyr ut hundar med ursäkten att de försöker etablera en ras?? Är urbota dumt och oansvarigt! Man etablerar inget genom att producera valpar i hög fart bara för att fylla en marknad, speciellt på egen hand. I en sådan här takt så blir hälsa och mentalitet lidande, så hur man lyckas kränga ut så många kullar på kort tid förstår jag inte, eller jo jag förstår och det är inte hundarnas bästa som ligger i fokus. Det spelar ingen roll hur trevliga och snälla kennelägarna är.

Men varför nöja sig med en renrasig pudel eller labbe med lång hälsostatistik, när man kan få en "exotisk" labradoodle för 25.000 som hastas fram för att mätta en marknad. Kommer aldrig förstå mig på denna marknad, de hinner ju inte ens utvärdera det de föder fram!!! "Äh vi chansar, de är ju så söta så de går åt som smör i solen."

Jag har inget emot blandrasuppfödning om det sker på ett seriöst sätt, med en långsiktig plan och med ett syfte. Väldigt få uppfyller dessa krav.

dundeer
0

#37 Du tog orden ur munnen på mig…