20%
Jag har övervägt att kastera min tik eftersom jag tror det blir jobbigt vid löp då jag har en hane också Jag har hört att det finns en risk för inkontinens om man kastrerar tik Idag ringde jag veterinären och frågade hur stor risken är att tiken blir inkontinent efter operation Hon svarade att 20% av tikarna drabbas, små hundar något färre Jag tycker 20% är en stor risk och jag kan inte förstå hur någon vågar ta den risken bara för att slippa löp? (Självklar är det tvungetom tiken blir sjuk) Ni som har kastrerat era tikar, hur tänkte ni när ni tog det beslutet?
Det var ingen diskussion med henne då hon var sjuk. Hon fick livmoderinflammation väldigt tidigt, så det var liksom ingen idé att behandla den medicinskt. Funderade ett tag på att göra det med Navdi också eftersom hon blir en surkärring när hon löper, men det kostar ju en slant.
Kan du inte kastrera hanen istället?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Nej jag kan inte kastrera hanen. Han ska ställas ut Visst blir tikar lite knepiga vid löp, men det är ju en baggis jämfört med att riskera att få hela huset nerkissat alla dagar på året Jag kan inte fatta att någon vågar chansa med op om man inte är tvingad (pga sjukdom) Leva med inkontinent hund måste vara väldigt jobbigt, för alla, även hunden En frisk blir ju förstörd om den blir inkontinent, jag tycker det är förskräckligt
Det går i och för sig ofta - men inte alltid - att behandla inkontinens med medicin. Själv skulle jag inte kastrera en hund utom av medicinska skäl (dit räknar jag svåra löp och skendräktigheter) då det även om det är ett rutiningrepp kan gå fel. Narkos är inte ofarligt och givetvis inte en bukoperation heller. Har flera bekanta som förlorat sina friska hundar när de kastrerat dem, alternativt fått komplikationer. Värt att tänka på i sammanhanget är att få om ens något försäkringsbolag ersätter kostnader för komplikationerna när kastrering inte bedömts som medicinskt nödvändig. Några nätter på sjukhus, röntgen, provtagningar, medicin, i värsta fall en ny operation - det är många tusenlappar som kan springa iväg där.
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Svåra löp och skendräktighet räknar inte jag som medicinska skäl Det är ju bara ren bekvämlighet för hundägaren Om man inte vill ha löp och allt det innebär, varför köper man inte en hanhund då? Nej operation går bort totalt för min del Om jag skulle förlora henne pga det, skulle jag aldrig förlåta mig själv Jag trodde i min enfald att det va färre än 1% som drabbades av inkontinens/ komplikation efter op
#4 Det behöver inte alls vara av bekvämlighet för ägaren, utan för att tiken mår dåligt av sina löp/skendräktigheter, samt som i mitt fall så kan surisen faktiskt bli arg på mina andra hundar.
Varför man inte köper en hanhund? Tja, för att de är mer korkade? För att inte riskera att få en sexfixerad dåre som stör tävling/träning?
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
En hanhund är ju lättare att kastrera inte såna risker Visst förstår jag att man vill ha tik, det är inte det.. Om tiken börjar kissa ner överallt, soffan sängen, mattor, bädden, golvet, hur mår hon då?
#6 Nu funkar ju inte inkontinens så. Det är ju inte att 20% springer och kissar hela tiden, utan att de har svårt att hålla sig länge, eller att det kan droppa.
Min kastrerade hane är lika sexfixerad som med kulorna, så kastration hjälper ju faktiskt inte mot det, utan mot oönskade valpar.

Kastrerade tikar får en ökad produktion av testosteron då östrogenet tas bort. Detta ger en tik som reagerar snabbare, kul i träning och lek, men mindre kul när det gäller hot/provokation eller inbillad sådan.
Vi har en sån tik, kastrerad sen massor av år, inga inkontinensbesvär, men funkar knappt med andra hundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 en inkontinent tik blir inte en hanhund som markerar överallt , utan kan ha svårt att hålla tätt eller att det droppar ! tikar kan ha fruktansvärda skendräktigheter som varar rätt länge , min tik tex pendlar när hon är skendräktig, psyket håller inte ihop och då vet jag tikar som är bra mkt värre . En kompis kastrerade hennes tik då hon tjöt och sprang runt och matvägrade hela 4 ggr per år då hon löpte! Så allt handlar inte om att ägaren tycker det är jobbigt Sen är det enklaste att bara ha hanar eller tikar ;) Min andra tik önskade jag att hon var skendräktig året om då hon blir fruktansvärt mysig och harmonisk och fokuserad :) när hon i vanliga fall gärna gör allt i 190 ;)
Jag var tvungen att kastrera min tik pga sjukdom så hade inget val. Hon blev inkontinent efter kastrationen och denna inkontinens går inte att medicinera bort. Vi löser det genom att hon har på sig tikskydd inne med en binda i. Det är inte så att de kissar överallt utan det som blir är att de droppar och kan kissa lite om de tar i. Visste är det jobbigt att ha en inkontinent tik det sticker jag inte under stolen men med lite hjälpmedel så kan även hon få ett bra hundliv och vardagen fungerar
Codeavalone.blogg.se
Jag läste om en tik som blev inkontinent pga op Det va blöta fläckar överallt efter henne Om man inte tvättar så börjar det ju stinka. Jag vill kunna ha hunden i soffan och sängen hon är en kelgris och älskar mys Det blir värre och värre ju mer jag läser, jagvill absolut inte ha en förändrad testosteron tik Min andra tik blev ett litet "monster" efter löp. Hon hade det jobbigt, men det va ju bara två ggr om året Jag hade inte valt att kastrera henne för det Det va meningen att valpen vi köpte skulle vara tik, men det blev inte så Jag tänkte "det löser sig" Lösningen i dagsläge verkar vara kompostgaller, vilken fantastisk uppfinning :)
Hälsoskäl gjorde det en självklarhet att kastrera tiken, hon löpte väldigt ofta. Har inga problem annat än vikten och där är det jag som felar och inget hunden gör.
Ökad vikt leder till försämrad hälsa Varför ändrar du inte på fodret till din hund om du är medveten om problemet? Det är också något jag har svårt att förstå? Varför är feta hundar ett sånt stort problem? Hunden kan ju inte gå och plocka godsaker i kylskåpet själv Hunden äter ju bara det blir serverad Servera mager kost om hunden av någon anledning har blivit fet…
#11, Hade en tik som fick upp en låst och haspad dörr (naturligtvis var hon på utsidan, alltså på samma sida som haspen och nyckeln, och hanen på insidan). Kompostgaller hade hjälpt oss lika mycket som ett papper mellan dem ;) Lyckligtvis blev hon inte dräktig, men det var väldigt nervöst där ett tag! Jag flyttade ut en vecka med henne vid höglöp i fortsättningen, var riktigt jobbigt när hon fick urinvägsinflammation under löp och vi bodde några trappor upp i en etta. Stackarn var så generad när hon kissade inne :( Som tur var löpte hon bara ca var elfte månad, och det var bara en gång hon fick uvi på det!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#13 om du hade läst andra trådar eller frågat mig om det så hade du vetat att jag har ändrat foder och aktivt jobbar med att få ner henne i vikt…. tycker du ska vara försiktig med att dömma folk för att deras hund är överviktig eller liknande, det är lätt hänt och inte alls så enkelt att fixa som du får det att låta
Man kan ju faktiskt behandla urininkontinens efter kastrering, t.ex. Med PPA, Fenylpropanolamin , som stärker muskulaturen i regionen eller kirurgiskt. ( om ens tik nu skulle vara bland de 20%)
En länk allmänt om vad, som händer:
http://stud.epsilon.slu.se/2516/1/Bo%C3%ABthius_H_110419.pdf
Jag kastrerade min tik för två dagar sedan. För att slippa sjukdomar och löp. Det är en liten hund. Inkontines går oftast att medicinera med goda resultat så jag var inte väldigt orolig. Det finns fördelar och nackdelar med allting….
Haha kompostgaller ? Är du medveten om att hundar kan klättra ? 2 meter klättrade en hanhund min fd hade på hundgården över till tiken .
Kompostgaller tänktevi ha och dela av rummet när vi är hemma och hundarna är övervakade Yorken klättrar över när och om hon vill men vi hinner reagera innan hon är över På natten och om dom är själva hemma får tiken vara i vårt låsta sovrum, där trivs hon bra i sängen Om hunden blir sjuk, så har man ju inget val än att kastrera och får då göra det bästa av situationen, det kan ju ingen hjälpa Att man däremot väljer att kastrera utan medicinska skäl, förstår jag inte Varför blir en hund tjock, vad finns för anledning till det? Jag kanske låter hård, men jag kan verligen inte förstå Vi känner på våra hundar ständigt för att kolla hullet, mycket päls så det går inte att se. Dom vägs varje vecka. Små förändringar upptäcks tidigt och fodret anpassas Valpen växer så det knakar och jag får öka fodermängden var/varannan vecka beroende på hur han är i hull Det är inte svårt att hålla en hund slank
#19 Vad är du ute efter med denna tråd? Är det ett försök till att få dig själv att känna dig bättre än alla andra genom att försöka trycka ner dom?
Det är tråkigt att du inte kan eller vill sätta dig in i andras scenarion och motiveringar till kastrationer, själv förespråkar jag det, speciellt med hundar som är direkt olämpliga att ta i avel. Men också för folk som är rädda om sina hem, för jag hoppas verkligen att du har en stabil dörr samt murad vägg och inga grannar, det finns hundar som tuggat sig genom väggar för att ta sig till den andra hunden, andra har suttit och ylat hela dagen.
Varför blev jag tjock och min syster smal trots att vi åt lika mycket av samma mat och rörde lika mycket på oss? Svaret är att ens DNA får man genom ett genetiskt lotteri. Jag har barfat i 25 år, även studerat näringslära, ändå blev gammeltiken rultig och spetan jag har nu ser ut som ett skelett.
Varför svarar du i mina trådar öht? Är det för att du vill trycka till mig och känna att du är så mycket bättre människa själv? Varför läser du öht mina trådar?
#21 Varför skulle jag inte få svara i en tråd på ett öppet forum eller läsa den? Insåg du hur du höll på i denna tråd och försöker skifta över skulden på mig?
Vad är det med dig egentligen Så fort jag skriver i en tråd ser du rött Jag tror du mår bättre om du slutar läsa det jag skriver
#23 Jag ser aldrig rött, så även där har du fel. Mår inte det minsta dåligt av att läsa inlägg från för mig helt okända medlemmar heller.
Jag tror du mår bättre och kan föra mer nyanserade diskussioner om du slutar att tillskriva andra egenskaper, reaktioner och åsikter de inte haft.
"Vad är du ute efter med denna tråd? Är det ett försök till att få dig själv att känna dig bättre än alla andra genom att försöka trycka ner dom? " Vem tillskriver vem sa du? Nu när du ändå tog upp ämnet vikt Det finns inga ursäkter… Det är kalorier in och kalorier ut som styr vikten Om du tycker att du väger för mycket Då äter du för mycket Det är inget hokus pokus alls (Inte för att jag vill verkar bättre på något sätt, men det är bevisat fakta)
Kom ihåg att hålla en god ton!
Börjar gå lite väl OT nu, vill ni diskutera annat än trådens ämne så skapa en ny tråd eller skriv via PM, tack.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#25 jag säger bara " döm ingen om du själv inte gått i deras skor "
#25 Frågor är inte påståenden. Notera frågetecknen som finns i min text men saknas i dina.
Och nej, jag äter inte för mycket eller ens fel. Det finns många goda ursäkter, även hos hundar. Hundar kan få fel på hormonerna i kroppen precis som oss. Vissa raser har även lättare att lägga på sig än andra. Så nej, dina påståenden är inte bevisade fakta alls, tvärtom.
#26 Håller helt med.
Ok, jag har kastrerat två tikar på grund av pyometra (livmoderinflammation). Jag ångrar att jag inte kastrerade den tredje eftersom hon visserligen hade normala löp men svåra skendräktigheter. Hon fick mjölkstockning varje gång vilket gör ONT, det hjälpte inte alltid med Galastop. Hon hade blod i juvren vissa av gångerna, dessutom fick hon de sista åren UVI som ett brev på posten efter varje löp. Det är inte särskilt juste att låta sin hund ha det på det viset och det beror inte på att jag är bekväm av mig utan för HUNDENS skull. En tik med normala löp/skendräktigheter och utan andra medicinska orsaker skulle jag dock inte kastrera. Angående inkontinens så fick min ena tik det efter 1,5 år, det yttrade sig i att det blev en liten fläck i sängen där hon sovit på natten. Nu är det en liten hund, en cairn på 9 kg, det är klart att det hade varit skillnad på om det varit vår 80-kgs mastiff, men det var faktiskt inte särskilt besvärande. Jag köpte en billigare kudde som var lätt att tvätta i maskin och så var det inte mer med det. Hon slutade dock efter en dryg månad, lagom till att jag hade varit hos veterinären och hämtar ut medicinen… Och ja, hon är tjock. Det finns en anledning till det så man ska inte vara så snar att döma andra innan man vet vad som ligger bakom. Förra hösten var hon riktigt dålig, hon har fel på njurarna och värdena skenade. Veterinären förberedde oss på att det inte fanns mycket mer att göra och eftersom hon ÄLSKAR mat och dessutom har problem så tyckte jag att hon kunde få äta de sista veckorna eller månaderna i sitt liv. Hellre tjock och glad i två månader än smal, hungrig och med gallkräkningar! Sen gjorde hon det omöjliga - hon vände den onda cirkeln och blev långsamt bättre, njurarna stabiliserades igen. Så ja, nu har jag en tjock hund vilket vi visserligen jobbar på men det är inte så lätt. Det är väldigt svårt att banta en hund som äter njurfoder eftersom det innehåller mycket fett - de flesta hundar med njurinsufficiens har svårt att hålla vikten uppe. Att byta till ett magrare foder går inte heller eftersom njurarna tar stryk då - vilket förkortar hennes liv. Att bara dra ner på maten kan man ju tycka är en smart lösning men eftersom hon även har gastrit måste hon ha en viss mängd mat för att inte må illa, få ont i magen och kräkas. Så nej, döm inte andra så lätt och det är inte "bara" att banta en hund. Lite empati och förståelse för andras situation kanske inte skulle skada?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Ts; det är tydligt många som tar illa upp av det du skriver, tror du inte då att det kanske finns en liten chans till att du uttrycker dig dåligt och ohövligt??? Empati tycker jag va ett väldigt bra ord i den här diskussionen, något som du mycket tydligt inte har.
Denna tråd handlar inte om fettförbränning eller övervikt hos människa!
Återigen, håll er till ämnet. OT raderas from nu.
Kan samtidigt påminna igen om att hålla god ton, för allas trevnad. Det är inte svårt att diskutera på ett trevligt vis.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Visst kan man kastrera utan medicinska skäl. Lyckligtvis görs det regelbundet. Av ansvarsskäl. För att bidra till att tiken inte sätter fler valpar till världen, som ingen vill ha.
#30 Nej, alla kan inte gå ner i vikt. Just nu kan jag inte äta mycket alls (små mängder lättflytande) och så har det varit i tre veckor. Hur mycket jag gått ner? Inte ett gram. Jag får väl i runda slängar i mig ca 500 kcal om dagen. Men det kanske är en offerkofta? Rekommenderar du mig att äta ännu mindre?
Om det alltid var så enkelt att äta mindre, så skulle det inte finnas överviktiga i U-länderna heller.
Det skulle inte alls förvåna mig om mer än 50% utsatts för höga halter av miljögifter. Var miljögift är testat på människor var för sig, men inte alla tillsammans, så vi vet faktiskt inte vad det har för effekt på våra kroppar. Och med tanke på att epidemin av övervikt började i samband med att vi började bespruta, så är det ju inte helt långsökt att i alla fall fundera i dom banorna.
Samma princip gäller hos våra hundar. Där har vi även styrt (indirekt och även direkt) med avel hur pass lätt de ska lägga på sig.
#21, antagligen svarar vi i dina trådar för att vi inte enbart håller med dig, utan också tycker annorlunda än dig. Det är ju det, som blir diskussion. Inte för "att trycka till dig" utan för att vi inte tycker som du. Folk tycker olika.
#29 jag säger det igen… Om hinden är sjuk på något sätt så har jag förståelse för att man vill kastera Om hunden är sjuk (hormofel eller annat) så förstår jag om hunden har problem med viktern Det jag inte förstår är hur man väljer att ta risken med kastrering på en fullt frisk hund Om man ser till mängden överviktiga människor och djur idag, så tror jag inte alla dom har hormonfel eller annan sjukdom Dom äter helt enkelt för mycket…
34 ja det är kart har man ingen koll på tiken under löp, då bör man ju kastrera
Man kastrerar även för att förebygga livmoderinflammation och ljuvertumörer
35 jag tror inte på dig alls 50 % av befolkningen är inte förgiftade eller har hormonfel I annat fall sammanfaller människor med hormonfel med dom som äter mycket kakor chips godis och pizza Nej jag tycker inte du ska äta mindre kalorier Jag tror att du troligtvis behöver mer (kanske 800- 1000 kcal) under längre tid än 3 veckor Om du har haft övervikt i många år, tar det tid innan kroppen släpper på fettet Ge inte upp, det går!
36 "trycka till" va ett svar till Vittra. Hen frågade mig om jag vill trycka till andra i min tråd…
Nu tycker jag du är "ute på väldans hal is", Nova1234! Du har förstås rätt att framför a dina åsikter, men ve om alla tänkte som du: Att bara kastrera av medicinska skäl! Här I USA har vi spay/ neuter program för hundar som ska bli sällskapshundar. Ca 1000000 hundar avlivas per år för ingen vill ha dem. Om din linje skulle existera skulle Sverige snart ha det problemet också. Du gör vad du vill med din hund, men tänk lite uttanför din egen sfär. Please!
31 Empati? Ska jag tycka synd om dig för att du har gett hunden för mycket att äta? Det blir väl hunden ju knappast smalare av? Ge hunden lite mindre mat, mer motion så ska du se att det löser sig. (Förutsatt att hunden inte är sjuk eller förgiftad)
Jag kastrerade min tik i maj i år pga att hon mår dåligt psykiskt och ofta fysiskt vid löp. Alla hade väl inte kastrerat på dom anledningarna och det är okej men jag valde att göra det då jag inte tycker det är schysst mot hunden att låta henne må dåligt flera ggr per år i hela sitt liv än att kastrera henne och ha en chans på 80% (vilket jag tycker är högt) att kunna leva ett mycket bättre liv. Min tik skulle behöva gå upp i vikt, hon är ett skelett nästan så en biverkan på viktuppgång var väl välkommet här men tyvärr verkar det inte hända henne. Så vi har problem fortfarande på andra hållet att hon är för smal trots att hon får extra mat som är mer rik på fett och kolhydrater. Men sen är det så som VildaVittra skrev om exemplet med hennes syster att man är olika. Min hund är naturligt smal och har väl förmodligen hög ämnesomsättning så då blir det såhär men vi försöker jobba med det och då är det väldigt tråkigt att höra från folk om hur smal hon är och om hon verkligen inte får någon mat. Folk borde kolla upp sin fakta innan dom uttalar sig. Kan också tillägga att hittills har allt med hennes op gått utmärkt och inga komplikationer/biverkningar efteråt och hon mår mycket bättre!
#43 empati handlar inte om att tycka synd om nån utan ha förståelse för andra…. Du känner varken mig eller min hund, du är otroligt ohövlig och på gränsen till elak. Tänk på hur du bemöter folk och försök att acceptera att du inte alltid har rätt och att ditt sätt inte alltid är det enda.
#40 Du har rätt, det är nämligen fler än så som har miljögifter i sig. Gå och testa ditt och din hunds blod så får du se.
800-1000 kcal hur länge då? Hur lång tid tror du det tar innan jag kollapsar?
Psst, som sagt, all övervikt beror inte på att personen eller hunden äter för mycket eller rör sig för lite. I mitt fall är det att jag är sjuk och nej, det går inte.
#56 Nu vet jag inte något om din sjukdom alls men 50% av Sveriges befolkning kan inte lida av sjukdom som gör dom feta, det köper jag inte Dom flesta feta äter för mycket och förtränger sen vad dom har stoppat i sig Du kan leva länge på 1000 kcal om dagen om du äter nyttig näringsrik mat För att en förändring ska ske, måste någon ta ansvar. Det är bara du som kan ansvara för vad du äter och din egen vikt. Det finns ofta en offermentalitet bland tjocka, det går inte, dom har låg ämnesomsättning, dom har försökt och gett upp, dom äter pizza och godis för att trösta sig Offermentaliteten är en tjockis värsta fiende.
#45 Exakt, huvudet på spiken, tummen upp Jag säger precis som jag ser på saken Du förmedlar hur du ser på saken.
#47 Vad sägs om att läsa vad jag faktiskt skriver? Gud vad glad jag skulle bli om du gjorde det, för då skulle den här diskussionen vara givande.
Läs om, läs rätt.
Jag skrev inte hur länge jag kunde leva, jag frågade hur länge det skulle ta innan jag kollapsade. Vet du skillnaden på dom sakerna? Jag skulle nämligen svimma ganska så snart, jag har en gård att ta hand om, så som jag får äta nu är helt ohållbart, så jag kommer att få börja inta näringsdrycker.
Vet du vem korkade, empatilösa och obildade människors värsta fiende är? Dom själva, för dom kan inte se bortom sin egen lilla trånga bubbla.
Och fortfarande så bär vi alla på miljögifter i kroppen, läs om miljögifter och amning som exempel och allmänbilda dig.
Den enda tik jag låtit kastrera (pga mycket svåra skendräktigheter) blev inkontinent efter 1,5 år.
#47 Om du är tjock, då äter du för mycket, så enkelt är det!! Om du förbränner 2000 kcal /dag och äter 2100 /dag då kommer du att gå upp i vikt Om du förbränner 2000 kcal/dag och äter 1900/dag då kommer du att gå ner i vikt Ta reda på exakt hur mycket du förbränner och ät lite mindre än det Garanterat så går du ner i vikt.! Om du inte vill… Skit i det då !!!
#48 och vad ger dig rätten att "se på saken" när du inte känner en person eller dennes situation? Du drar all över samma kam; alla som har en överviktig hund ger för mycket mat, alla som kastrerar en frisk hund är bara bekväma och för lata för att hantera en löpande tik. Som om inte det vore nog så läxar du sen upp oss! Du känner oss inte, du vet inte varför vi sitter där vi sitter och du vet definitivt inte vad vi gör eller "måste" göra.
#51 Jag förbränner över 2400 kcal om dagen och äter nu 500 kcal, kan du matte? Självhushållning är fysiskt tungt, jag har inte ett kontorsjobb, är väldigt muskulös för att vara kvinna och har till skillnad från dig läst näringslära på högskolenivå.
När jag tävlade på hög nivå i simning så var jag ändå rund trots att min pappa försökte svälta mig (jag fick en macka till frukost och en potatis och ett par köttbullar till middag). Från detta kan du alltså dra slutsatsen om att jag ska äta mindre?
Vet du vad jag vill? Att folk slutar kläcka ur sig urbota dumma kommentarer om saker som går över deras förstånd. Vilken fin värld vi skulle kunna leva i då.
#51 ser du inte ens vad det är du skriver?!? Världen är inte svart och vit, livet är bra mycket mer komplicerat än kalorier in och kalorier ut. Visa lite respekt!
Nova 1234, vad tror du det beror på att ingen annan tycker som du? Förmodligen att du har "rätt" och vi andra har fel. Tycker du verkligen så? Du har själv placerat dig i ett hörn, där du bara förlorar på att hävda att dina åsikter är trovärdiga. Ta till dig vad vi skriver och sluta uppföra dig som en bortskämd trotsunge!
#52 Det enda jag kan göra är att svara på informationen jag får av det ni skriver Hur skulle jag kunna veta vilka sjukdomar brister människor har om det inte förklaras skrivs i texten Om jag skriver att min hund har gått upp i vikt och vill ha tips på hur jag ska åtgärda det. Jag får tips. Blir sen förbannad över att människor är empatilösa och inte fattar att jag inte kan ta hunden på långa prommendar för att jag har brutit benet…. Vad jag menar är att jag kan vara utgå från vad som skrivs texten, om någon har brutit benet, så är det bra om det står med som förklaring och orsak.
#56 och vad får dig att tro att vi vill ha svar och råd från dig på allt vi skriver? Jag bad inte om något råd, jag nämnde endast vad som följt min hunds kastrering; ändå får jag en lektion och "diagnos" av dig.
57 jag svarade bara på ditt inlägg Ingen lektion….alls Jag förstår fortfarande inte varför och hur det kan komma sig att så många djur och människor i världen idag är smällfeta Alla kan väl inte ha hormonfel, eller är det en epidemi? Om alla tog ansvar så, skulle världen se annorlunda ut Det är jag helt säker på
53 Som sagt…jag har ingen aaaaning om vilken sjukdom du lider av Men jag är ganska övertygad att majoriteten av överviktig i befolkningen lider inte av din sjukdom :p Om du är så duktig och har läst näringslära på högskolenivå Borde du ju förstå att det räcker inte att gå på hård diet i tre veckor för att få en viktminskning Fick du inte lära dig det på högskolan?
#58 gener, anlag ,sjukdom, ätstörning , psykisk ohälsa osv osv övervikt kan ha många orsaker . En kompis hund fick inte upp sin hund i vikt trots råd av veterinär osv osv hon kämpade verkligen . När hunden sedan va hos en släkting ett par månader med samma foder blev hunden smällfet samma motion dock helt utan mentalträning . Så stress är också en orsak !
55 Varför tror du så många människor är smällfeta i världen idag? Lider alla av en tjockissjukdom?
#58 ingen här har bett dig om tips och råd, du svarar på frågor som aldrig ställts. Du har inte ens försökt förstå dig in i situationen utan bara antagit saker. Som du själv sa du har inte all information om situationen så varför envisas du med att ge oss råd och berätta vad vi ska göra och vad vi gör fel? Det finns inte en universal lösning som fungerar för alla så som du uttrycker det. Visst, i visa situationer så är det intaget av mat som påverkar och behöver "fixas", och ja så är det i fallet med min hund, men det kan du omöjligt veta om du inte först frågar och får en bild av situationen. Det går inte att slänga råd omkring sig om hur folk ska leva utan att ha information om deras liv och situation.
62 Maten är i dom allra flesta fall, det som är orsaken till problemet Både när det gäller djur och människor Om fallet hade varit att din hund led av en sjukdom, utåt jag från att du hade skrivit det. Då det är ganska relavant.
60 Ja, gener, anlag ,sjukdom, ätstörning , psykisk ohälsa är alltid orsak till övervikt. Gener och anlag gör inte en person smällfet om personen har lite koll, en sån person får alltid tänka på vad hen stoppar i sig. Jag kan tex inte stoppa i mig allt jag vill och allt jag tycker är gott, då går jag upp i vikt. Det är nog få förunnat att kunna äta vad man vill, i vuxen ålder En person som har fetma, över 30 i BMI har en ätstörning dvs psykisk ohälsa Ingen väljer att vara så fet, Biggest looser har jag tittat på några gånger Det är människor som är riktigt stora Dom gångerna jag har sett programmet, så har alla lyckats gå ner i vikt. Ingen av dom tävlande har haft hormonfel
Nova1234 igen, så talar en person, som inte vet något om övervikt: De äter mer än de gör av med.
Faktiskt ett mycket dåligt svar. Definitivt INTE ett svar på varför. Då blir det svårare. Då antyds att personen är lat, förstår inte bättre, rör sig mindre …
Faktiskt gäller det många normalviktiga/underviktiga och de kan stoppa i sig hur mycket som helst utan att gå upp i vikt.
Orsaken till viktuppgång är att när indivden får fettcellerna i kroppen att svälla, så tar de upp näring från blodet och så resulterar det hunger. Om man inte äter blir man trött och orkar inte röra sig som vanligt.
Att försöka undvika viktuppgång har ungefär samma utsikter, som att få ett barn att undvika växa på höjden. 0!
Sen finns också hormonella oraker till övervikt. INSULIN. Stora mängder av detta hormon i kroppen leder till övervikt. Vanligare än lekmän kan tro.
Mindre vanliga hormon påverkningar: Sköldkörtelhormon, cortisol, gulkroppshormon.
#63 "Allra flesta fall" är fortfarande inte "alltid", har du inte all information eller blivit tillfrågad om råd så ska du heller inte ge det, att anta saker om andra är farligt och fel. Jag kan hålla med om att i mitt fall iom vad tråden handlar om så är det inte fel att du antar att det beror på maten. Det du inte borde anta är att jag inte gör någonting åt det. Jag vill också tillägga att mina inlägg inte enbart syftar till det du skrivit till mig utan till dina kommentarer i allmänhet i den här tråden.
66 Jag frågade dig vad du gör åt hundens övervikt En ganska skälig fråga tycker jag.
65 mitt ex kund stoppa i sig vad han ville utan att gå upp ett gram, han va lång och smal som en pinne. Dom allra flesta människor jag träffar får ha lite koll på vad dom äter, annars kryper kilona på.
#67 "Varför ändrar du inte på fodret till din hund om du är medveten om problemet?" är vad du frågade mig. En väldigt dömande fråga där du tydligt antar att jag inte redan har gjort det, vilket du hade vetat att jag har om du bara hade frågat mig.
Är det så svårt att medge att du kan ha fel eller att du ibland kan uttrycka dig på ett dumt sätt? Kan du inte förstå att personer tar illa upp?