Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 4372 ggr
Haku
0

Standart aptit

Min hund som jag utfodrar med torrfoder har lite dålig aptit hon brukar matvägra emellanåt, jag undrar om någon av er har testat  "Standart aptit" och har det hjälpt? kanske ska köpa det

https://animail.se/standardt-aptit.html

Jag ville bara tillägga jag kommer säkert få kommentarer som "börja med barf" har redan testat det och det passar inte min hund så försök hålla kommentarerna till min fråga gällande Standart aptit, tack! :)

[.Victoria.]
1

Jag tycker inte om sådana produkter. Din hund kanske bara behöver mer motion/aktivering. Hur mycket tränar/motionerar ni? Varför funkade inte barf?

Nova1234
0

Min york har också haft dålig aptit tidigare Nu ger jag henne ett torrfoder för känslig mage (sensitive)toppat med lite Four Friends för att ge lite extra god lukt och smak. Hennes aptit har ökat och nu äter hon det hon behöver för att inte bli för tunn Är din hund väldigt smal, är det därför du är orolig? Dom flesta hundar äter det dom behöver, även om dom inte är matvrak som andra. (Jag har ett matvrak också :) (Tillägger att jag barfade yorken tidigare, hon hade dålig aptit då också)

[Endless21]
0

Jag tycker att standardts olika tillskott är kanon! Har själv inte använt mig av aptit utan kalk plus och immun. Jag ser det bara som positivt att du ger din hund standardt aptit då innehållet bara innehåller bra saker och dessutom bidrar det till bättre aptit. :-)

Haku
2

#1 Asså va? och varför gillar du inte det? nu kommer du från ämnet min hund får mycket motion varje dag och aktivering vad har det med saken att göra? Jag frågade enbart vad folk tycker om standart aptit, bra du tycker inte om det då vet jag. Varför barf inte funkar? barf funkar inte för alla hundar, precis som torrfoder inte funkar för alla hundar jag ville INTE ha en diskussion om barf det var ju just det jag sa i #0 vi testade barf under en längre period hon blev dålig i magen och en veterinär som egentligen brukar rekommendera barf bad mig testa ett torrfoder med låg proteinhalt och oj vad bra hon blev direkt! nu vill jag inte diskutera detta mer. Resten av inläggen ska handla om vad folk tycker om Standart aptit :)

[.Victoria.]
0

#4 Det är ju högst relevant eftersom hundens aktivitetsnivå och aptit hör ihop.

Haku
0

#5 Fast jag frågade inte om det nu jag undrar inte alls om det eftersom jag redan vet om det själv ;)

just nu frågade jag enbart om folks åsikter gällande standart aptit.

Magrat
0

Jag har ingen erfarenhet av Aptit, men jag har prövat både deras kalk, blodmjöl och päls med goda resultat. Planen är att pröva aptit till mellantiken som äter på tok för lite och fungerar det lika bra som deras övriga tillskott så är jag nöjd.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

andrea-w
0

Vi har gett det till vår småtaniga, halvt matvägrande unghund i någon vecka. Upplever inte att han tycker att maten är jättemycket godare med pulvret på, men däremot tycker jag allt att han har ätit lite bättre den sista tiden! Tydligen ska b-vitamin (öljästen) bidra till bättre aptit och i vårt fall verkar det ha fungerat. *tar i trä*

Tycker absolut att du ska prova, tror jag betalade runt 60 spänn för en liten förpackning så det var ganska överkomligt. Även om din hund inte kastar i sig maten med pulvret på så är det ju ett nyttigt tillskott. :)

Vi har även köpt köttkorvar från Four Friends som vi blandar torrfodret med. Vår hund totalratar BARF/färskfoder (suck) men de här innehåller tillagat kött, är spannmålsfria och finns i olika smaker så att man kan variera maten en aning. Hoppas det blir bättre för er, för det är verkligen jobbigt när hunden äter dåligt,

lizton
1

Det innehåller blodmjöl och öljäst.  Öljäst skulle jag inte ge om hunden är en ras med risk för magomvridning. Hundar med hög och djup bröstkorg har risk för det och inte bara stora hundar utan också t ex pudlar, tax och pekingese. Öljäst kan ge svamp och klåda i öron och hud så det passar inte om hunden är allergisk.  Om det är en liten ras med trånga urinrör (hane) så kan öljäst bidra till urinstopp eftersom det innehåller magnesium. Min hankatt fick urinstopp efter att jag gett honom öljästtabletter mot fästingar. Inget kul; det blev flera dagar på djursjukhus.

Öljäst innehåller massor av B-vitaminer som kan stimulera aptiten. Säkrare B-vitaminer är de B-vitaminer som finns speciellt för hundar tex  Fyra Ess B-vitaminer. Det är flytande och smakar ingenting, men kan stimulera aptiten.  Ett plus är att B-vitaminer gör att hunden får mindre fästingar. 

Ett sätt att få hunden att gilla maten är  att toppa hundfodret med lite blötmat för katter. Kattmat är godare för hundar än hundmat. Det är köttrikare och fetare. Man kan frysa in kattmaten i små kuber och ta fram efter behov.

Haku
0

#9 Har för mig att hundar ej skulle äta kattmat pga något ämne som var vanligt i kattmat? eller minns kanske fel?

[Endless21]
0

#10 kattmat innehåller taurin vilket inte hundmat gör då hundar jämfört mot katter kan producera taurin själva. För mkt taurin kan kan påverka blodsockret och även skapa hjärtrytms rubbningar som i sin tur kan leda till allvarliga konsekvenser.

lizton
0

#10 Kattmat som aptitretare är ofarligt för hundar. Du ska inte ge det som helfoder eftersom det är fetare och anpassat för katter. 

Taurin är en aminosyra som finns naturligt i animaliska livsmedel och främst i rött kött. Nu har du rört  ihop det. Brist på taurin kan ge hjärtsjukdomar hos vissa hundraser bla amerikansk cocker. Veterinärer kan ordinera taurin till hundar med hjärtproblem och de kan behöva äta det livet ut.  

Man trodde förut att syntetiskt taurin i sportdrycker och i kombination med alkohol kunde ge hjärtrytmrubbningar hos människor, men forskning har visat att det är för liten mängd för att det ska kunna påverka.

Kattmat som topping till hundens mat är totalt ofarligt och det är många som  ger det + ger kattens torrfoder som belöningsgodis.

Katter ska inte utfodras med hundmat eftersom hundmat inte innehåller tillräcklig mängd taurin, men också att det näringsmässigt är anpassat för hundar. Katter behöver fetare och proteinrikare foder. Katter är köttätare, medan hunden är allätare.