Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1682 ggr
Naviifax
0

Fot!

Nu är valpen snart 5 månader så jag tänker att det är dags att börja träna in fot lite smått (hon växer ju så det knakar!) 🙂 Det finns ju sjukt mycket tips och metoder, men jag vill höra av era egna erfarenheter. Hur har ni gjort? Enligt Fredrik Steens valpskola så kan en vuxen hund endast gå fot i några minuter, vilket låter lite konstigt i mina öron då min rottweiler gjorde det väldigt länge utan problem. Detta lärde jag inte henne utan det kunde hon  vid den tidpunkten jag kom in i hennes liv.

Navi kan många baskommandon (ligg, sitt, hit, loss osv) men just detta med fot är jag osäker på hur jag ska träna in på bästa sätt. Vi använder klicker, och när jag kör inkallning kommer hon glatt och sätter sig på min vänstra sida och ger mig ögonkontakt.

Så hur gjorde ni? :) Vad är era bästa tips? 😊

@adventuresofnavi | instagram

Nalidja
0

Jag tränade in kontakt väldigt länge innan jag började med fotgående. Sen började jag gå nåt steg när han hade rätt position och utökade därifrån. Jag själv gick för fort fram och har belönat lite tokigt så jag har en hund som tränger lite, ett tips är att jobba på detaljerna från början :) Dvs att positionen och kontakten är helt korrekt innan man utökar stegen. Du kan även söka på "välj mig" övningar som man kan använda sig av för att få in ett fint fotgående. Finns lite olika metoder att välja mellan :)

[Kaoskaos]
0

Klossmetoden Sen finns det olika fot också gissar på att Fredrik menar tävlingslydnad fria följ då hunden är i exakt rätt position och full kontakt med föraren ! Medans vardagsfot oftast betyder någonstans här på vänster sida

CissiD
0

Jag började nästan direkt när jag fick hem min som valp att belöna att gå bredvid mig på vänster sida. Sen när han förstått det så började jag justera han förstår bra om jag vill han ska gå närmare, längre fram eller längre bak idag. Jag har valt att döpa det till gå fint här hemma men kommer att döpa om det när vi börjar träna för tävling. Jag har använt både klicker och utan när jag tränade in detta och även vid justeringarna. Små steg åt gången körde vi och varierade redan från start med att ta in honom i position gående och från stillastående. I början va de bara några steg och med massor av godis. Som sedan fasats ut. Nu är detta min första hund så jag har mer jobbat på att kunna flytta honom dit jag vill ha honom än i en exakt position. Just för att jag inte är helt säker på exakt vart en perfekt fot ska vara med en 30cm hög vovve. :)

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Majken!
0

Jag delar upp fotgåenden i många olika delar, själva gåendet börjar med i en baklängesmarsch med valpen framför mig. Då jag vill ha heta hundar ser jag till att hunden är så gasad som jag vill och det är lätt att göra då du hela tiden ser din hund.