Har jag orimliga krav?
Jag har sökt dagmatte ett bra tag, och träffat 3 stycken. Ingen fungerade bra och jag hade en dålig magkänsla. Den första hade själv en hund som var aggressv, den andra sa att hon var jätteerfaren men när hon var ute och gick med min hund drog hon hela tiden I Koppel och gjorde "utfall" en gang (hon har aldrig gjort det förut)
Den tredje skrev på blocket att hon hade haft flera hundar och även gått en massa kurser, men när jag träffade henne verkade hon jätteoerfaren och osäker. Hon lät min hund springa på långt Koppel och göra vad hon ville fast jag sa att det är viktigt att hunden går I närheten och inte drar.
Nu har jag get upp och fått kontakt med en dogwalker (företag). Hoppas det blir bra. Men dagmatte skulle vara bäst för då slipper hunden vara ensam över huvud taget. Pengar är Inga problem och jag är absolut inte snål när det kommer till min hund, även om jag har en liten inkomst. Kan tänka mig att betala 2000kr om det känns bra, vilket borde räcka om man kör "svart".
Mina krav är:
Hunden ska inte gå på långt Koppel utan bredvid och inte dra.
Man ska kunna korrigera om hunden försöker dra/skälla mot en annan hund, vilket inte är några problem om man är bestämd.
Tycker inte jag begär så mycket. Visst kan man göra fel ibland, det förstår jag också med en ny hund men alla jag har träffat har verkat osäkra på hur de ska göra och då känns det inte bra att lämna min hund där.
Tror att det är lättare att hitta dagmatte till små ulltussar som bara ligger i soffan och ser söta ut. Så fort det blir mer än så verkar det vara svårare.
Tänk också på att man kanske måste vara med de tre första gångerna eller ngt sådant då man själv är nervös och skickar it de signalerna och klantar sig ;)
Tycker inte du har orimliga krav alls! Fortsätt leta och var kräsen, det är ändå din hund och dina pengar därför måste det kännas hundra. Kör med det där företaget medans du letar dagmatte, tids nog dyker det nog upp någon. Var i Sverige håller du till?
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag är bosatt I Stockholm så det borde finnas ett bra utbud här, kollar blocket nästan varje dag men har inte hittat något ännu. Det känns som att folk ljuger I annonserna för när jag träffar dem på riktigt har de ingen aning vad de håller på med fast jag alltid är jättetydlig med vad jag begär.
Den näst sista kvinnan sa typ "det gick ju inte så bra men vi måste bara lära känna varandra". Alltså jag vill inte stressa upp min hund och låta någon osäker hålla på med den flera gånger och sen kanske det funkar. Det ska liksom kännas rätt direkt!
Jag är ute och rastar en hund och ägaren har vissa krav. Tycker inte det är så svårt att gå efter dom och ägaren är mer än nöjd. Så ge inte upp, snart hittar du någon :)
Du kanske måste vara mer tydlig och visa dem om de är osäkra på hur din hund fungerar, det du begär är ju inga avancerade uppgifter direkt men kanske är det svårt för någon ny att veta hur just din hund fungerar i olika situationer. Men är man inte hundvan eller har intresse för hundar så ska man heller inte ta på sig uppgiften att ta hand om någon annans hund kan jag tycka. Jag själv skulle inte känna mig trygg och säker med någon hundvakt som låter hunden springa vind för våg i långt koppel då min unghund dessutom jagar bilar. Hoppas du hittar någon ordentlig person som tar sitt fulla ansvar för att ta hand om din hund när du inte är hemma.
Tack för uppmuntrande ord. Jag har också en unghund som är lite flamsig…men absolut ingen "problemhund" på något sätt. Hon är van vid att rastas med flera andra hundar samtidigt så skulle dagmatten ha egna hundar är det Inga problem heller. Får leta vidare men ser inte ljust ut, behöver hjälp om ca 1 månad!
Var finns du? Jag har varit dagmatte både åt en retriver, en ridgeback och haft en av försvarets valpar på foder, dock inte alla samtidigt.
/Christine
#8 Jag bor I Stockholm
Jag tycker inte att du har orimliga krav men kan även tillägga hur det hade varit ur min synpunkt om jag hade "provgått" en hund tillsammans med ägaren: jag hade blivit skitnervös och därmed även tafflig och förmodligen inte alls sett ut som att jag har den erfarenhet och hundvana som jag faktiskt har. Att säga till och ställa krav på någon annans hund kan vara jättesvårt när man inte känner vare sig hunden eller ägaren. Jag kan tänka mig att det är fler som reagerar som jag även om jag givetvis inte vet hur det låg till med just de personer du träffade. En tillfällig lösning - om än lite krånglig - är att du hittar någon (kanske en pensionär som vill ha sällskap?) som passar hunden på dagtid OCH en dogwalker som rastar/motionerar den?
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
#9 - Synd, det blir 20 mil för mycket, annars hade jag varit intresserad av att testa. Självklart ska man ha höga krav på den som ser efter ens djur!
/Christine
Krav ska man ha! Men jag hade nog lagt upp det lite annorlunda; haft en och samma person på prov under en hel vecka. Daglig avstämning, kanske att dagmatten skriver nån form av utvärdering efter varje promenad. När veckan har gått bestämmer man gemensamt om det funkar eller ej. Att gå med nån annans hund när ägaren är med är, som nån annan sa, inte det häftigaste man kan göra. ;) och det kan ta ett par dagar att hitta varandra. Själv vill jag hellre ha en dagmatte som lägger värde i att lära känna hunden och ta saker och ting därifrån, istället för att bara försöka styra och ställa från första början.
"På natten är alla katter svarta"
Tycker inte heller du har stora krav tvärtom enkla klara regler som ska underlätta för dagmatte/hussen att få en bra fridfull promenad då det underlättar att ha kontakt med hunden om den går bredvid :) Bra att du kollat upp annat men ha ögonen öppna för passande dagmatte, det finns dom som kan hundar utan att ha någon egen hund ;)
Alltså de som har svarat tror jag har erfarenhet av att gå med hundar som bara "lunkar på", där man inte behöver tänka så mycket. Min hund går också fint men det är en unghund så man måste vara beredd på saker, och märker hon att det är ok att dra och skälla osv då kommer hon göra det.
Tycker inte jag var så sträng, förklarade allting I telefon och sa mina krav..manga på blocket överdriver med sin kompetens tror jag.
Just nu känner jag inte för att låta någon pröva att ha min hund en hel vecka för att det ev kommer att funka I framtiden. Då tar jag hellre någon med utbildning som verkligen kan hundar och är van vid olika sorter…självklart är inte utbildning ett krav men känns inte säkert att svara på annonser nu för tror inte på det folk skriver längre 🤦♂️
Jag har en liten hund så tror också många anser det är lättare eftersom hon inte kan dra omkull någon, men hon är inte "lättare" än en stor ras, oönskade beteenden finns ju kvar ändå om man inte är noga.
#14 jag tror det är omöjligt att veta om det kommer funka efter ett möte, i vilket fall som helst. Men fattar oron. Jag tycker det är jobbigt att lämna bort min hund till mina svärföräldrar fortfarande, trots att de haft henne MÅÅÅÅNGA helger under två års tid. Man gör alltid saker bättre själv. ;)
"På natten är alla katter svarta"
#15 haha nja tror det finns de som är bättre än jag så är inte det, här i närheten finns det en person jag litar på men hon jobbar under dagen! Helst vill jag ha någon gammal jägare eller liknande för de är alltid så kloka med hundar tycker jag! Men har stora förhoppningar på dogwalkern så annars får hon helt enkelt vänta hemma tills det dyker upp något bättre, det dör hon inte av :) Hennes "pappa" följde med idag och höll henne själv, tror du inte jag hör fjanten skälla på en hund då, hon är bara glad men man måste uppföra sig, skulle aldrig funka med mig morrrr Hon vet när hon kan dra nytta av folk haha
#16 själv tycker jag att jägare ofta har en dålig djursyn och bara ser dem som ett verktyg. Men när jag träffade min nuvarande hundvakt så gick vi först en promenad tillsammans, vi pratade och hela tiden höll jag min egna hund. Andra gången fick han hålla i min hund och jag sa att du får gå med honom precis hur du vill. Eftersom det är min hund så är det jag som tränar den, inte hundvakten.
#17 jag upplever att jägare är bra med hundar som har lite egen vilja. Vi tränar på men det är en unghund så det är inte lätt för alla att hålla på med henne. Jag brukar gå ut med henne i flock så jag vet att det inte är något fel på hunden.
Min syster bor i Stockholm och är intresserad av att gå med din hund,, hon är själv hundägare och har jobbat på kennel och hunddagis, just nu är hon arbetslös, ibland får hon va vakt åt min egen hund som är 76 i manken.
Hon kan berätta mer om sig själv ifall du vill ha mail eller telefonnummer.
#17 Tänk så olika upplevelser man kan ha. Alla jägare jag känner och har träffat på har haft enormt god känsla för hundar och stor respekt för djur och natur i allmänhet. 🙂
Till TS: Jag tror det är svårt att hitta någon med exakt samma hundfilosofi som en själv och jag tror man får väga för- mot nackdelar i detta läge. Det är såklart tråkigt om hunden lägger till med olater men ingen kommer någonsin känna din hund lika bra som du själv och jag tror det är svårt att hitta någon som beter sig exakt önskvärt i alla situationer, speciellt när de aldrig träffat hunden förut. Jag tror att det bästa du kan göra är att hitta någon som du känner är någorlunda vettig och sedan ge tips och råd om hur du önskar att hunden beter sig och hur hen kan bete sig för att uppnå detta.
#19 skickade PM :) #20 jag håller med ang jägare. De jag har träffat har haft väldigt dresserade hundar och ingen har plågat hunden på något sätt. Jo alltså jag har ju bara två krav, och det är klart det kan bli fel, kan hända mig också för ibland tänker man på annat och hinner inte med.
Har du vart tydlig med dina krav? när dem har gjort fel har du sagt hur du vill att dem ska göra?
jag tror många KAN göra rätt bara dem vet hur just DU vill att det ska göras, men eftersom det finns så mycket olika ägare kan det vara svårt att veta exakt vad ägaren vill.
Självklart är jägare måna om sina hundar, de är en viktig del för jakten och en älskad familjemedlem utanför jakten.
Jägare kan man inte vara utan att ha respekt för djur & natur, då all jakt går ut på vilt & naturvård :)
TS jag skulle låta dagmattarna testa fler gånger än en gång, eller kanske lära känna dig bättre för?
Nervositet kan ställa till det en hel del.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag skulle aldrig någonsin korrigera en hund utan Att ägaren varit tydlig med exakt hur dom vill och hur dom arbetar Så alltså är jag väldigt okunnig osv ??? Nja jag vill känna efter och kolla in hur ägaren hör mkt för att det inte ska bli missförstånd och trampa på ägaren!
Jag hade låtit dom testa fler gånger, det är skitsvårt att helt plötsligt stå med en annans djur och vara helt 100% perfekt, man kan verka väldigt nybörjaraktig innan man slappnat av, lärt sig hitta knapparna på den individen, så ja att totalt nobba någon på ETT möte är nog lite fel, om det inte är riktigt dålig magkänsla då.
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#25 Tyvärr har det varit dålig magkänsla med alla. Man får korrigera hur man vill så länge man inte slår hunden..
Har du själv börjat med att gå med hunden och verkligen visat hur du vill att dom ska göra och sen förklarat och hjälpt medans dom går med den?
https://www.instagram.com/aros_yoda/
#27 Ja. Har alltid tagit henne själv och visat först och sen sagt hur jag vill att de ska göra, men har de en annan metod som funkar och passar de bättre är det också ok.
Tyvärr känns det inte som att folk har tagit åt sig utan jag har bara gått bredvid och känt mig dum.