Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1830 ggr
CissiD
0

Alternativ till byteshandel

Jag har ett problem som jag hoppas någon har något tips till. Det är så att jag har en hund där byteshandel inte fungerar. Har han en boll/ben/grässtrå eller vad som egentligen som han inte vill släppa så spelar det ingen roll vad jag försöker byta med. Har redan från han var valp köpt dubbla uppsättningar av flera leksaker som skulle användas för byteshandels träning. Men det spelar ingen roll han byter inte boll även om den är exakt likadan och jag sitter och leker med den och försöker göra den jätte rolig. Det är roligare att ha kvar sin egen boll.  Har även testat rått kött och alla möjliga gosaker som jag vet att han gillar men de spelar ingen roll. 

Så efter att ha tränat byteshandel utan resultat en längre period så la jag byteshandeln på hyllan eftersom det inte fungerar alls för oss. Jag rekommenderar inte andra att göra som vi måste att om han har något han inte får eller är farligt att ta det från sin hund men jag har inte hittat något alternativ till byteshandeln.  Har tagit upp det och försökt igen flera gånger men vi kommer ingen vart med det. 

Trotts det har han börjat förstå loss genom att jag tar leksaken och när han släpper så säger jag bra och ger tillbaka den. Detta fattar han snabbt men han vet ju direkt när han har något han inte får ha. 

Det måste ju finnas fler bra sätt att ta saker från sin hund än bara byteshandel? Kan ju knappast bara vara min hund som vägrar byta.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

VildaVittra
2

Jag har aldrig hållit på med byteshandel. Har mina hundar något i munnen, så sätter jag dom sonika ner, bänder upp munnen och kör in handen. Än har jag alla fingrarna i behåll. Säger Bra! när jag är klar och klappar på dom, enda belöningen. 

Jag skulle dock inte göra det med en hund som redan från början har ett stort resursförsvar, så pass mycket självbevarelsedrift har jag kvar. 😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fialialej
0

Vad är det för prylar det gäller? När han käkar skit ute och så eller?

"På natten är alla katter svarta"

slarvigt
0

Ett sätt är att träna genom att kasta goda godisbitar framför hunden och säga "loss". När hunden fattat att "loss" betyder godis på marken så kan man börja med en leksak eller pinne när hunden inte är så lekig. Förhoppningen är att hunden släpper leksaken och börjar leta på marken. Därefter kan träningen successivt göras svårare. Tanken är att denna träning ska göras så grundligt så att det blir en betingad reflex, alltså att hunden inte tänker "den här roliga leksaken vill jag inte släppa för lite godis på marken" utan bara släpper av vana. Jag har inte påbörjat denna träning, men funderar på det eftersom det ligger olika ben överallt här som min hund gärna letar upp. En tränare på en hundkurs påstod att han fått sin hund att släppa upphittade ben genom det här sättet.

CissiD
0

#1 Ja det är så jag får göra. Han har inget resursförsvar mot mig. Däremot kan han försvara mot andra hundar vilket vi jobbar på. 

#2 Det kan vara precis allt. Just nu är det ju att han inte får äta något annat än sitt foder så då blir det ju att man måste ta ifrån honom mer saker han hittar ute. Igår snodde han ett ben från en annan hund som han inte ville släppa. Samma med bollen vi tränade med. Men det med leksaker är lättare eftersom jag kan ge tillbaka dem direkt så de blir ju en variant av byteshandel fast med den saken han redan hade. Men saker han inte får ha av olika anledningar är dem han håller hårdast i.

CissiD
0

#3 Hmm ska testa det så fort min hund får äta godis igen. Han utreds nu för allergi så han får inte äta något alls. Har dock gjort liknande saker tidigare och det han har i munnen har fortfarande varit mer värt än godis.

slarvigt
0

#5 Man får nog träna ett tag utan att han har något alls i munnen i sådana fall, men om han inte får äta godis så är det ju svårare :) Om du har en extra värdefull leksak kanske du kan göra något liknande med den? Du lägger undan den så att hunden bara får ha den med dig och då är den superrolig tills den läggs undan igen. Medan du leker säger du "loss". Korta stunder i början. När du märker att hunden lyssnar och blir ivrig när du säger loss så kan du gå vidare med att han har en leksak i munnen utan att vara så lekig osv…

peafie
2

Nu har ju jag retriever som gärna stolt visar upp vad de har, så det kanske gör saker och ting lite lättare. Men jag jobbar alltid med dem, från att de är valpar, med att ge mycket beröm när de bär saker kring mig. Kommer hunden med en socka så säger jag att det är en fantastiskt fin socka och frågar om jag får titta på den. Tar den från hunden, säger tack, och ger tillbaka. Just det där med att hunden alltid får tillbaka det den har, från valpåldern, har gett mig hundar som glatt kommer och visar upp och lämnar ifrån sig allt från hästbajs till fågelskelett. Men som sagt, det kanske inte fungerar lika med icke-retrievers - har ingen erfarenhet där. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Majken!
2

Min kan låsa sig på bollar och för att få henne att släppa så håller jag helt sonika i halsbandet så hon får det lite obekvämt. Lyssnar man inte så får man en konsekvens i det här hemmet, så har du inte en arg som biter dig i armen så hade jag helt sonika bänt loss föremålet från hunden.

LinaK
0

Har också en hund som kan bli rätt fixerad när han leker med bollar och pinnar, byteshandel fungerar ibland så han är väl inte som din direkt. Men jag brukar typ peka bredvid honom och typ "Nämen titta där!" Och verkar jätte intresserad av något. Kanske inte fungerar för er, men tycker det är lite kul att han är så lättlurad varje gång 😃

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

CissiD
0

#6 Ja just nu misstänker veterinären proteinallergi så nu är det bara foder som gäller i några veckor så att vi får veta om det är allergi eller inte.  Ja jag har en boll han älskar men den funkar inte heller att byta med. Det är som om det är viktigast att han har det han själv har i munnen oavsett om det andra är bättre eller sämre. Just loss kommandot håller jag på att få in ändå med leksaker utan att byta så det är inte det som är problemet. Utan snarare detta med att jag alltid måste sno saker han inte får ha. Det med leksakerna tycker jag är lite intressant för jag har försökt det där med att ha en leksak som jag taggar upp och som han bara får ha när jag är med. Vilket ska göra att de blir mer värda av vad jag läst. Men de blir mer att de tappar i värde. De få sakerna som kan ligga framme (2 olika sorters bollar som han inte lyckas bita sönder) de är värda mest av allt fast att han har fri tillgång till dem. Kan inte för mitt liv förstå varför.🤪

CissiD
0

#7 Hade tänkt göra så med men min valp tog glasbitar, skruv, spik, snus, fimpar och allt annat farligt man kan hitta på marken i en storstad. Gjorde så med leksakerna men tror inte de vägde upp alla de farliga sakerna jag va tvungen att ta eftersom han svalde om jag erbjöd att byta mot godis. 

#8 Ja det gör jag idag. Jag har visat min hund sedan valpåldern att bita inte hjälper på matte. Visst fastnade tummen mellan tänderna igår men han är rätt försiktig så de går inte igenom även om han vägra släppa benet. Men lyckades bända upp och ta den när det vanliga inte fungerade. Det är bara alla dessa kommentarer man får när man gör så som tar energi. Skönt att höra att fler gör som jag måste och att era hundar inte blir förstörda av det!

#9 Byteshandel fungerar om han inte är så intresserad av det han har vilket händer väldigt sällan men det händer. Jag har lärt mig se på blicken och hans kroppsspråk när det funkar och då byter jag om jag har något att byta med. Men har han väl fixerat sig så kommer det inte att funka alls. Han är envis som synden det är bara matte som är envisare 😎 Titta där har vi gjort en del så ska testa och se om han släpper av det. Har alltid en godis jag hittat så får vänta med det med tills jag får ge honom något godis igen. Men ska definitivt testa det.

peafie
0

#11 Okej, jag förstår. Det är ett aber det där med alla läskiga saker de hittar. De mest "farliga" saker hon hittat (typ kottar, pinnar, glasbitar,…) har jag "nejat" och helt enkelt förbjudit. Men det funkar ju inte om de aldrig hittar någonting de får ha. :)

Bloggen     ○    Instagram

CissiD
0

#12 Ja jag tränade in ett låt bli kommando som jag kunde säga innan han tog upp något vilket funkade bra. Men om jag inte är tillräckligt snabb så är det kört och då sitter jag där och måste bända upp käkarna på honom.

slarvigt
0

#10 Ja, det sättet som jag föreslog ska enligt vad jag hört kunna funka just om hunden hittar farliga saker den inte får ha. Jag brukar dock också bända upp käken på min hund, vad säger folk till dig angående det? Klart att de inte ska tugga på glas eller upphittade kycklingben?

CissiD
0

#14 Hundvärden är ju som den är. Det är många som tror att bara för att det funkat på mina hundar så funkar det på allas. Så kommentarer som "du måste byta" och "du använder inte tillräckligt gott godis/rolig leksak att byta med" kommer till och från. Jag håller med om att byteshandel säkert är en kanonträningsmetod på många hundar. Men är så trött på när människor ifrågasätter mig när jag säger att det inte funkar på min hund. Många får det att låta som om att man förstör hunden när man måste ta något utan att byta med något annat. Men som förstagångsägare blir man ju även osäker när man hört samma sak flera gånger och det sista man vill är ju att förstöra sin hund. Samtidigt kan jag ju inte låta honom ta saker han inte får ha heller.