Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3134 ggr
Turast
0

grönt öga?

Hej! Sov några av er vet så har jag ju äntligen fått hem min lilla pupp Marceline ♡ Det är så att hennes vänstra öga är grönt medan det högra är vanligt brunt. Det gröna är lite ljusare in mot ögonvrån men är annars mörkgrönt men ändå tydligt att det inte är brunt Nu undrar jag, bara av ren nyfikenhet, hur det kommer se ut när hon är vuxen? Varken uppfödaren eller veterinären som ögonlyste valparna har sett det på aussie förr och vet inte hur det kommer utvecklas ;o Jag har ju sett en del tollare och kelpies med gröna ögon som små, som sen blir ljusbruna nästan gula som vuxna. Kan det kanske bli så?

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Turast
0

Bet om ursäkt för ev fel och knasiga ord som kanske uppstår, skriver från mobilen ;)

[[Boris Sager]]
0

Min mobil skriver också helt otroliga ord :) Pigmentinlagringar i iris kan variera med ålder och individ. Ganska charmigt, tycker jag. Känner flera hundar, som har ett brunt och ett blått öga t.ex. Valpar har ofta en annan ögonfärg jämfört med när de blir vuxna.

Turast
0

Jo jag vet men det är liksom inte så ljust att det kan tänkas bli blått :o

[[Boris Sager]]
0

Wait and see, skulle jag säga!

Naviifax
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Navis har stannat blått änsålänge iaf! Har visserligen aldrig sett grönt ut är det mörk och en djup färg tror jag det stannar :)

@adventuresofnavi | instagram

Turast
0

#4 men är ju så nyfiken ;) #5 ja men det är ju det som är skumt! Hon har en syster med ljusblå ögon oh de kommer ju stanna blåa. Men hon har även en syster som har mörkblå ögon och de säger uppis att de kommer övergå till brun? Om jag förstått det rätt. Så det är bara om de har riktigt ljusa som små som det stannar… så det gröna gör mig fundersam ^^ skulle ju vara coolt om det fortsätter vara grönt!

Naviifax
0

#6 vad sjukt! Till mig sades det att om det var djupt och färgstarkt skulle det stanna, vilket det har gjort. Hon har ju en brun prick i det blåa som också stannat. Så i princip ser det ut som det alltid gjort, bara lite större.

Hoppas det gröna stannar :D

@adventuresofnavi | instagram

Turast
1

Mars öga är ju väldigt mörkt grönt.. så hoppas det ljusnar lite hihi så man verkligen ser det :D det är ju lite ljusare in mot nosen så skulle ju vara kul om det Blir lite melerat (som hela hon hihhi!). Men såklart spelar det ju ingen roll egentligen, grönt öga eller ej så är hon sjukt vacker ! Bara jag som är så nyfikenhaha!

LinDajSon
1

De kan ha olika nyanser av samma grundfärg. Ett brunt, ett nästan gult. Ett mörkblått, ett ljusblått. Den röda hanen i Kais kull såg nästan ut att få blå ögon, de var en ljusgrön nyans och jag har för mig att de övergått till ljusbrun. Gissningsvis gör ditt gröna öga likadant.

Turast
0

#9 intressant ! :) då kanske det är lite som jag trodde, att det blir ljusbrunt :) Tycker det är så spännande med färger på både ögon och päls!