Sjuk hund
Hej!
Fick precis veta (EFTER att pappa varit hos vet.) att MIN hund är SJUK!
Inte innan, EFTER. Fucking apor.
Iallafall. Dom har varit hos veterinären. Hon har öroninflammation och blodig avföring. Och jag, jag är i Västervik medan min hund är i Finspång. 2h bort men inga sätt att ta mig till Finspång.
Jag vet inte riktigt vad mina föräldrar gör med henne, eller vad min kompis gjorde med henne, men dom har troligtvis inte torkat öronen ordentligt och därav kom öroninflammationen till. (Hängande öron hjälper dock inte :/ )
Hon ska få skonkost, ris och fisk tycker hon om. Kyckling har hon inte provat ännu men vi kommer köra med fisk tror jag.
Min fråga är nu: Hur löser jag detta? Jag vill självklart vara med min hund när hon är sjuk, men jag kan likfan inte åka ifrån jobbet eftersom dom har dåligt med folk på Smedjan. Mina föräldrar är inte så…hundvänliga…men dom kommer självklart göra vad som krävs för att hjälpa Lily tills jag kommer tillbaka.
Har ni några idéer till vad den blodiga avföringen kan bero på? Det har hänt en gång innan, för ett halvår sedan ungefär, och då var vi hos veterinären också. Nu vet inte vet. vad det är för fel, men vi ska tillbaka den 3/8 för inflammationen.
Jag själv ska vara kvar här till på söndag…
Du kanske ska vara tacksam att dom faktiskt tog hunden till veterinär istället för att kalla dom apor - du kan ju inget göra ändå där du är !

Jag tycker dina föräldrar verkar väldigt hundvänliga eftersom de tog hunden till veterinär.
Håller med #1 och #2, om du är så mån om din hund och har massa synpunkter på hur andra tar hand om den så kanske du borde göra det själv istället? Skulle inte jag kunnat ta hand om min hund en längre period hade jag fått sälja den för alla kan inte dumpa sin hund hos sina föräldrar så tycker du borde vara tacksam.
Att kalla någon för "fucking apor" kanske inte är så otroligt vänligt när dem sitter 2 timmar bort och tar hand om din hund?
Du vet inte vad dem gör med hunden - litar du inte på dem? Varför lämnade du din hund med dem från första början? Otroligt snällt av dem att ta hund till vet. kanske meddelade dem dig inte innan för att inte oroa dig innan dem visste om det var något allvarligt.
@adventuresofnavi | instagram
Håller med ovanstående.
Blodig avföring säger verkligen ingenting. Är det lite ljust blodstänk är det ingen fara, är det massa mörkt blod är det värre.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#1 , #2 , #3 , #4 och #5
Ni missförstår mig. Jag är OTROLIGT tacksam för vad dom har gjort och fortfarande gör för min hund. De är apor för att dom inte meddelade mig innan. Det är det enda. Om era hundar blir sjuka skulle ni vilja veta direkt, inte sant?
Min hund är två år, matte-kär och en otrolig hund.
Jag lämnade henne hos mina föräldrar inte för att jag ville, utan för att jag inte kan ha henne inne på en RESTURANG.
Och de är dessutom inte hundvänliga bara för att de tog henne till veterinären. Dom ville inte ens skaffa hunden, det var JAG. Hon är MIN. Det är min födelsedagspresent och jag arbetar för att kunna betala mat, försäkring och dylikt för henne just nu.
Istället för att döma folk utan fakta, svara bara på de FRÅGOR jag faktiskt hade. Jag menar inget elakt jag vill bara framföra att ni faktiskt inte har all fakta om mig och inte borde döma hunden efter håren!
Jag är bara ute efter svar på de frågor jag har, jag vill inte HA massa dumma kommentarer om hur jag tycker att mina föräldrar är.
Ber om ursäkt om jag skrev ett misstolkande inlägg men felet är inte enbart mitt.
Vill avsluta med att säga att jag älskar min hund, mina föräldrar och litar på att mina föräldrar gör allt de kan för att ta hand om henne.
Var nu vänliga och svara på mina frågor!
Tack.
Och #3
jag säljer inte min hund för att jag ska jobba tre veckor i Västervik? Det är bara elakt.
#6 Vill du bara ha svar på dina frågor så beklaga dig inte över dina föräldrar också.
De flesta som inte kan ta med hunden till jobbet lämnar den på hunddagis/skaffar dogwalker. Som jag måste göra. Det kostar mig flera tusen kronor/månad. Du får detta gratis av dina föräldrar. Då kan du inte begära någonting tillbaka. Vill man ha full kontroll får man ta hand om sitt djur själv, väldigt få har det så lyxigt som du.
Jag förstår inte riktigt, vill du nu har FULL KONTROLL, lämna hunden på närliggande hunddagis eller anställ någon som kommer till ditt hem och ta ut hunden. Är inte så svårt.
#6: När du vräker hat över människor som hjälper dig, så får du ta konsekvenserna, antingen du "vill ha" de kommentarerna eller inte. Man kan inte välja vilka svar man får.
Du har valt att lämna ifrån dig din hund och vistas på annan ort, även där får du leva med konsekvenserna. Lös det genom att stanna där du är och låta din familj ta hand om hunden, genom sluta jobba, genom att pendla eller genom att betala någon för att ta hunden till dig och passa den åt dig där du nu bor.
Jag blir knäpp på att du lämnar hunden hos någon som inte är hundvänlig, enligt dig själv. Förstår inte logiken. Ta med hunden till Västervik då och betala för hunddagis så du kan ha full koll, och själv hinna med veterinärbesök och hålla koll på avföring och öron.
Fortfarande inget svar på mina frågor, endast negativa svar. Får jag dessutom fråga er ALLA nu. Vem sa att "fucking apor" är om mina föräldrar? Jag skrev att PAPPA inte sa något. PAPPA är inte föräldrAR. Pappa är föräldER. Fucking apor är ett generellt skällsord som till exempel helvete, men det var det ingen som reagera på antar jag?
Ber ÅTER IGEN om ursäkt för att ha skrivit ett misstolkande inlägg. Var nu snälla och fokusera på att ge mig SVAR istället för det är väl ändå viktigare att min HUND BLIR FRISK än att NI FÅR ETT BRÅK????? Wow.
Och ÅTER IGEN mamma och pappa är kattmänniskor, inte hundmänniskor. Alltså är de inte hundvänliga. De tar dock mer än gärna hand om min hund.
#9 Jag har inte ens värkt HAT över mina föräldrar, jag skrev att jag älskar mina föräldrar. Du går emot dig själv här.
#10 hunvänlig kan tolkas på olika sätt. vänlig emot hundar eller varför inte hundmänniskor? MINA FÖRÄLDRAR ÄR KATTMÄNNISKOR!!!!
Jag blir inte riktigt klok på er. Varför är vad jag SÄGER viktigare än FRÅGOR OM MIN SJUKA HUND???
#11: Du har fått svar på dina frågor, varför tar du inte till dig dem? Om du nu inte vill ha bråk.
Nu tycker jag vi kan släppa detta vad trådskaparen har att säga om sina föräldrar och fokusera på hur vi kan hjälpa trådskaparens hund på bästa sätt. Har man inga förslag eller något att komma med behöver man inte kommentera.
#11 Jag ber dig sluta med att skriva med stora bokstäver och allt för många utropstecken och frågetecken, dels för att vi har synskadade medlemmar som inte kan läsa sådan text på grund av försvårande i deras dataprogram.
Sen ber jag dig även tänka på ditt språk, svordomar och skällsord är inte tillåtna här.
Nu ber jag alla hålla en god ton här i tråden.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har kommit med förslag, skriver det gärna igen. Ha med din hund på ett hunddagis i Västervik eller se om någon kan promenera hunden under tiden du jobbar :)
Blod i avföringen kan bero på mycket.
Hur ser avföringen ut annars? Hård, lös?
Allmäntillståndet?
Det är svårt att säga vad det kan vara, frågan är snarare vad det inte kan vara då det kan vara ett symtom på många sjukdomar, även skador.
Så trist med öroninflammation, Elviz är ju också "öronhund" och åker på inflammation nästan direkt om inte hans öron torkas & sköts om ordentligt.
Hoppas det blir bättre med Lily och att folk kan hålla sig till trådens ämne & du får svar på dina frågor.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Blodig avföring kan bero på att tarmen är lite känslig pga diarre eller hård mage.
Mitt tips är att du ringer veterinären som behandlade hunden och hör efter vilka undersökningar som gjordes, vilken diagnos de ställde och så vidare. Ställer man frågor på ett diskussionsforum så får man räkna med att tråden inte alltid går åt det håll man vill och att folk reagerar på vad man skriver och hur man uttrycker sig. Ingen anledning att svara med taskig attityd för det!
Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!
Jag skrev ju från första början svar på din fråga……
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
# 18 men hon har ju fått taskig attityd på sig, och förväntas att inte svara likadant? Konstigt.
Om jag ska svara Ontopic, så vet jag inte vad som kan felas din hund. Något med mage och tarm är det ju.
Blodig avföring kan bero på en massa saker. En orsak kan vara inflammation i tarmen. Hunden kan ha ätit något utomhus. Om hunden har känslig bukspottkörtel kan den reagera på fett som den fått i sig. Det kan vara tex ett märgben eller feta matrester.
Skonkost tillsammans med tex Prokolin under några dagar kan hjälpa. Prokolin finns på apotek. Om det inte funkar med din skonkost så googla på Ann-Marie Hammarlunds diet för känsliga hundmagar. Man kokar själv ihop en soppa på majzena, buljong och lite till och förvarar i kylskåp och ger under några dagar. Man kan sen börja ge lite mager nötfärs.
Hoppas det blir bra med din hund.
#16 Jag vet tyvärr inte hur AT't är eller hur avföringen ser ut :/ Pappa sa inget och mamma visste inget eftersom hon har jobbat.
I övrigt så kan jag säga att pappa har berättat mer detaljerat vad vet. sa.
Och denne sa: Prova med skonkost och nytt torrfoder vi har. Men pappa sa att hon hade sagt att de skulle köra torrfodret direkt, lite konstigt tyckte jag men gör som veterinären sa. Hon åt med god aptit nu på kvällen av det nya fodret. De kommer mata henne ofta i små portioner och ge henne öronrens + droppar mot inflammationen. Förhoppningsvis blir hon nu bättre.
Veterinären trodde på "kroniskt magsår( eller liknande) som förekommer då och då". Ett förslag var att det är svårt för magen att vara neutral och balanserad. Jag ska få veta mer när jag träffar dom igen på en bokad tid 3/8. Då ska jag banne mig fråga ut dom!
Jag ber om ursäkt för mitt ohyfsade språk. Jag ska bättra mig och sluta använda skällsord och minska på utropstecken och frågetecken.
Jag ber också om ursäkt till de som är synskadade. Det var min okunskap inom detta område som gjorde att jag inte visste att man kan ha svårt att läsa texter som är skrivna på det sättet. Förlåt.
Och till er som nu faktiskt har svarat på båda frågorna, tack. Det hjälpte min tankegång :)
Ha en fortsatt trevlig vecka allesammans!
#22 Usch då, hoppas lilltjejen kryar på sig, styrkekramar från mig och Elviz 🌺
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
#23 tack <3
Pappa visste inte vad han skulle fråga dom och han blev sur när jag frågade om han hade frågat saker haha aja sånt händer när man inte är med :)
Längtar tills jag får komma hem och ta hand om henne <3 Hade så många planer vecka 31 också! Vi skulle träna stenhårt innan bilskolan och sen skulle jag ha tränat henne och kunna börja på bilskola :/ Får planera om helt enkelt ;)
För att enbart diskutera din hunds symptom, TS, så fördes hon ju till veterinär med öroninfektion och blodig avföring. Något, som kan antas ha bedömts av veterinär, som måste ha haft bättre förutsättningar att utreda orsaker, än här på detta forum. Som nämnts spelar det stor roll att kontrollera färg, form på avföringen t.ex. Tempstegring, vilket allmäntillstånd…som förmodligen bedömdes hos veterinär. Vi har inte någon sådan helhetsbedömning och därför svårt att ge dig några exakta svar. Alltså anser jag att man bäst kan hjälpa TS hund genom att be henne kontakta den veterinär, som undersökt henne. Postade mitt svar innan jag såg att du skrivit ytterligare svar, TS. Hoppas du får svar på dina frågor 3:e augusti!
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001434/01/Kronisk_gastroenterit.pdf